Page 2 of 5

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 17 Sep 2013 16:30
by silverwrx
Ny pakke fra Eliseparts kom i dag!

Glemte luftfilter, og "heater fan module" på hovedbestillingen. Som om ikke varmeapparat og luftfilter er viktig..

Caliper brembo blødeskruer, magnetisk bunnplugg og bensinfilter

Viften til varmeapparatet har tatt ferie, og nå er det gledesjobben med å skru delen(regulatoren) inn under vifta. Skal være supertrangt foran torpedoveggen.

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 17 Sep 2013 16:33
by silverwrx
Regulatoren til kupevifte er den firkantede.
ImageUploadedByTapatalk1379431989.038363.jpg
ImageUploadedByTapatalk1379431989.038363.jpg (41.35 KiB) Viewed 6384 times

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 18 Sep 2013 06:49
by silverwrx
Fikk byttet gearolje i går. Den var mørk men fin. Motul 300gear inn. Byttet bensinfilter, satt godt de koblingene, mye wd40. Smurte opp bakre girlink, og la noe fett rundt de. Merkbart bedre girskift, men fortsatt noe ullen. Dynamoen var helt løs, strammeskrue lagde rakle lyd...den ble festet, og lading fortsatte bra som før. Og luftfilter.

Bakhjul er noe/mye slitt på innerside. Er det pga negativ toe originalt, eller noen foringer som skal freshes opp tro?

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 18 Sep 2013 10:36
by hmhaga
silverwrx wrote:Smurte opp bakre girlink, og la noe fett rundt de. Merkbart bedre girskift, men fortsatt noe ullen. Bakhjul er noe/mye slitt på innerside
Problemet med giroverføringen er at de originale kuleleddene tørker inn, og dermed går tregt. Får ikke smurt de opp uten å dra av støvhettene. Girskift på Elise er ullent uansett hva man gjør, men det hjelper å bytte ut gummiforingene med nylonforinger.
Bilen skal slite dekkene helt jevnt, det er i hvert fall min erfaring etter 25.000 km. Foringer tror jeg ikke blir slitt på disse bilene, så da er det nok en justering av spissing som skal til.

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 24 Sep 2013 18:34
by silverwrx
ImageUploadedByTapatalk1380043730.802309.jpg
ImageUploadedByTapatalk1380043730.802309.jpg (27.67 KiB) Viewed 6306 times
Da har jeg startet på å bytte resistor pack til viftemotoren. Vanskelig å bruke bilen uten varme og vifte nå på høsten;)

http://wiki.seloc.org/a/Resistor_pack

Nå er alt løst, inne å slikker mine sår og putter minstejenta i seng, finleser på SELOC hvordan den swære vifta skal komme seg ut. PITA trangt. Men dette skal gå. Tbc..

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 25 Sep 2013 09:04
by webmaster
...og gikk det bra? Hvor mange plaster har du på hender og armer? :mrgreen:

Posted: 25 Sep 2013 11:51
by silverwrx
ImageUploadedByTapatalk1380106009.870188.jpg
ImageUploadedByTapatalk1380106009.870188.jpg (32.48 KiB) Viewed 6339 times
ImageUploadedByTapatalk1380106019.486618.jpg
ImageUploadedByTapatalk1380106019.486618.jpg (7.83 KiB) Viewed 6339 times
Som sagt, ikke rart at det der er feilet! Ledningen til motor var brent av..

Måtte ha et opphold å putte kidsa i seng 1930-2200.

Fikk så enheten ut, men alle kontaktene måtte byttes ut, de var infernalsk korrodert. Manglet selvfølgelig EN 2,5mm sko og det etter normal butikkåpningstid kl 23.00. Er klar i dag!

Brukte Kirurgigansker (latex power free) og bortsett fra kutt i de så er jeg skadefri halvveis i jobben.

Fint lite basseng nedi der, så det burde drilles et dreneringshull. Men usikker, da det kan gi vann inn også.

Fant en strømpebukse som var brukt som grovfilter på flex slange inn til dyser. Allerede funnet en finmasket ny en som kan brukes, eller er det best å droppe slik filterløsning?

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 25 Sep 2013 22:16
by silverwrx
ImageUploadedByTapatalk1380143297.846046.jpg
ImageUploadedByTapatalk1380143297.846046.jpg (9.89 KiB) Viewed 6319 times
ImageUploadedByTapatalk1380143310.106463.jpg
ImageUploadedByTapatalk1380143310.106463.jpg (11.09 KiB) Viewed 6319 times
ImageUploadedByTapatalk1380143321.391327.jpg
ImageUploadedByTapatalk1380143321.391327.jpg (8.6 KiB) Viewed 6319 times
Da var heater resistor på plass! Alt montert og testkjørt. Blåser frisk bris der nå! Morsomt at de bygger bilen rundt den lille viftemotoren. Utrolig trangt der nedi.

Tidsmessig. Er et par timer på biler uten aircondition, og en skikkelig knotejobb.

Fant ut at heater actuator control (varm/kald luft styringen) også er defekt, brukte en halvtime på å smøre, strømmåle. Enheten står bom fast, og dette er elektronikk som overtok for mekanikk i 2002. Det får bli clam off i vinter. Satt varmen i "vintermodus" manuelt.

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 29 Sep 2013 16:19
by silverwrx
Et par heater resistor bilder
ImageUploadedByTapatalk1380467876.739650.jpg
ImageUploadedByTapatalk1380467876.739650.jpg (9.28 KiB) Viewed 6283 times
ImageUploadedByTapatalk1380467893.905685.jpg
ImageUploadedByTapatalk1380467893.905685.jpg (7.83 KiB) Viewed 6283 times
ImageUploadedByTapatalk1380467920.038254.jpg
ImageUploadedByTapatalk1380467920.038254.jpg (9.89 KiB) Viewed 6283 times

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 29 Sep 2013 16:48
by webmaster
Godt jobba! :)

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 30 Sep 2013 13:42
by Iceman
Gratulerer Alex, endelig noe annet enn skrubaru.
Du får møte opp på SS4 til sommeren, så får vi se hva en sånn rask liten sak duger til.

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 30 Sep 2013 18:23
by Morten H
Iceman wrote:Gratulerer Alex, endelig noe annet enn skrubaru.
Du får møte opp på SS4 til sommeren, så får vi se hva en sånn rask liten sak duger til.
Han har fått seg en skruLotus og selfølgelig en skikkelig vinterbil forsatt, Suserforbibaru :)

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 01 Oct 2013 06:11
by silverwrx
Ja. Oppdatering. Registerreimsbytte ble tatt søndag. Vannpumpe og manuell VVC regreims strammer ble også byttet, på 160hk K serie. Og reim til dynamo skiftet.

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 01 Oct 2013 22:25
by webmaster
Dæven, her går det unna!

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 02 Oct 2013 03:05
by silverwrx
Ja her går det unna! I natt var jeg innom Brands Hatch!

I går ventet jeg 16timer på en Bosch laderegulator, i sør Tyskland. Byttet selv, på 2timer på asfaltgarasje;) Den røyk etter å ha stoppet for å fylle bensin. Har hørt at de går varme, og jeg hadde jo byttet alle reimer på søndag. Ringte hmhaga, og tok sjansen på å luffe til nærmeste vag verksted på batteriet. VAG ville jo ikke ha NOE med lotus å gjøre, ei heller hos Opel speedster forhandler. Selv om jeg hadde delenummer. Ble litt oppgitt. Fikset det selv, via Bosch direkte, og fikk det levert nærmeste Bosch verksted. Der heller ville de ikke skru.. Jaja 62euro kom det på, og 16timer driftstans. Merker at dynamoen og må skiftes, den har fått den kvernende metall lyden på tomgang, men helt fin fra 1200rpm. Den lyden var den helt fri for når jeg kjørte med dynamoen utmontert(!). Nå er sikkert eliseparts timer unna men håper den varer Storbritannia rundt med retur via nurburgring til Noreg.

Så jeg og lotusen har bondet. Vurderer å vaske clamshell på undersiden, for det er der jeg oppholder meg. Har fått seriøst mange mil bak rattet nå!