Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Post by webmaster »

Hmmm...
ImageUploadedByTapatalk1384888151.505653.jpg
ImageUploadedByTapatalk1384888151.505653.jpg (24.17 KiB) Viewed 8794 times
Sjekk appen din? ;)


Sendt fra en mobil enhet, innlegget kan være noe kortfattet p.g.a. dette
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Post by silverwrx »

Avsluttet, oppdatert og restartet siste tapatalk men det er fortsatt samme problem. Jaja.

Bare noen bilder av door Window seal "waist" som byttes ut. Vann fra sideruten tok snarveien gjennom døren. Pakningen blir slapp etter noen år, og spriker litt.

Bestilt noen nye originale pakninger til døren fra Bell-colvill Lotus parts.

Så nå blir den tett. Garasje hjemme og på jobb, men greit å få det fikset. Ellers så har det kommet en kupevarmer(!) og nå er det en skikkelig(?) vinterbil!
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Post by silverwrx »

Da var snøen her!

Mye herlig Silkemyk puddesnø kjøring med Lotusen!! Herlig balanse i bilen. Vvc gjør den veldig linær sterk. Men den må kjøres med hodet, for her kan man lett gå glassfiberen til å sprute! Skal heller ikke mye snø før det løftes over frontruten og iser ned singelviskeren. Men en morsom vinterbil som elsker svinger på glatt føre også!!!

Får linke til IG

http://instagram.com/p/hqQ-ZxgtJF/

Dere får kose dere i garasjen;)
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
User avatar
jokkvahl
Posts: 26
Joined: 08 May 2012 10:07
Location: Haugesund

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Post by jokkvahl »

silverwrx wrote: Dere får kose dere i garasjen;)
Takk for det, og creds til deg for å kjøre bilen året rundt :D
- 2001 Lotus Elise S2
- 2008 Ford Mondeo STV
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Post by silverwrx »

Fikk litt kaldt vær i helgen. Skjønner at dere setter de i garasjen, for det varmeapparatet i Lotusen har sin vinterbegrensning.

Tok en 110mils dagstur om FIF2014 og Røros.

Startet ut fra Oslo på hålke, men det er en nydelig balanse. Glatt i 80, like glatt i 130kmt. Fint driv til Trysil, ligger utrolig godt på veien. Den logrer villt, men er fin å kontrollere. Og opp Engerdal..Brr..Her blir det elbil-kaldt i kupeen.. Og varmeapparat møter sin begrensning i sikkert -20, og det ble bare kaldere.. Motor viser 86grader(sperret luftinntak kjøler foran) hele turen, men varmen ut blir mindre. Da er det kaldere enn 20-25 kalde. Så det blir mange kaffestopp. Selv med Peak Performance fra topp til (blå)tå kommer jeg meg hjem..

Herlig å lære bilen å kjenne på glatt føre. Mye mer læring i å kjøre på glatt føre (med normale vinterdekk), enn å pushe over grensen på tørt føre. Veldig "cart" vektoverføringer og slippvinkler! Dette er en bil som ikke gjør deg automatisk til en bedre sjåfør. Krevende, med utrolig belønnende. Jeg koset meg hele tiden, på tross av den bitende kulden.

Sporing liker den ikke. Forskjellig dekkdimensjon og sporvidde er ikke no særlig. Men den var ikke noen sinke!

Dagen etter ble det Subaru;)

Bilder på insta.
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Post by silverwrx »

Noen som trenger mayonnaise? Milkshake? Jeg har!!

Da var Toppakningen gåen! 6000km og gikk på helt normal kjøring. Ikke brukt en liter vann på de 6000km jeg har kjørt på 6mnd og daglig bruk.

Inn men peyton pakning? Er de best? Bruksbil med sporadisk bane. Tenkte nye bolter og oil ladder også. Radiatorflush. Pakningssett. Noe mer man trenger? Shotpeene toppen? Hvor er svakheten? Beveger sleevesene seg? Er det virkelig kjøleveske kaldsjokk som er problemet? Noen som tar på seg jobber i Norge?

Spørsmålene er mange.. Løsningen er klar. Bytte pakning! Asap!
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Post by hmhaga »

Masse informasjon om dette på seloc, også valg av type toppakning. Virker som om Land Rover sin oppgraderte løsning er anbefalt. Bør sjekke høyden på linere før montering av ny toppakning. Har selv hatt bilen i 5 år og 25.000 km, med mye banekjøring etterhvert, uten at toppakningen har gått. Så det virker veldig tilfeldig når det skjer.

Selv har jeg planlagt å benytte anledningen (når toppakningen ryker) til å sende toppen over dammen :wink:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Post by silverwrx »

Det ble ikke gjort noe med toppen Hans Martin. Er greit fornnøyd med de 160hestene i det lette chassiet, utrolig fleksibel turtallsmotor til daglig bruk. Heldigvis har jeg ikke kjørt noe sprekere Elise, og det hjelper å holde effektønsket nede.

Forlengst inne med ny toppakning og fått et par tanker/1000km på telleren. Så noen refleksjoner: Dette fryktinngytende toppakningsbruddet er jo peanøtter i kostnader: 1850.- kroner, Payen MLS. Enkel jobb. Tar en helg med skruing. Byttet alt av pakninger, nye toppbolter, ny olje, flushet vannet 10(!) ganger, Holst 2tep rad clean. Bruddet var i vannkanalen mot oljekanal. Topper var plane og fine (ECU ga raskt beskjed). Temperaturforandringene fra grenrøret som "sliter" på pakningene. var original fabrikkspakning fra før. Thermal spacers som vi bruker på impreza hadde vært lurt på eksossiden. Toppen får endel varme fra grenrøret som den burde isoleres fra. Det er iallefall mine tanker. Ellers er toppakningsbytte på Lotus Kserie en "walk in the park".

Sideskjørt ble og lakkert for andre gang. Steinsprut fra sommerbruk er vel så ille som ved vinterbruk virker det som. Ser på en løsning med aero sideskjørt som vil ta det meste av stein, men hindre noe inn/utstigning.

Ellers kom det en ny originaldynamo fra England, som har kommet inn. Den som sto i før har laget en kvernelyd når den ble varm. Trodde det var motoren, og registerreim i fjor. Men i fjor byttet spenningsregulator, og da kjørte jeg uten dynamo et par timer i Tyskland, og kvernelyden forsvant. Det gjorde den og når det ble ny dynamo.

Subaruen er det kun byttet olje på siste tre år. Lotusen er det brukt mye TLC på. Men det er rimelig bilhold på Lotus med ufattelig god deletilgang fra UK, kjapt levert på en dag eller to.
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
Post Reply