Takket være Luigi.....
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Takket være Luigi.....
......har jeg gått til anskaffelse av denne karamellen......Det er ikke Luigis gamle!
Re: Takket være Luigi.....
Gratulerer, nok en gang.
Dette er vel det hyggeliste jeg har hatt "skylda" for på ganske lang stund
Denne har vært i Norge siden midt på 70-tallet, men har levd en ganske anonym tilværelse hos relativt få eiere. Ellers anbefales det å spandere en bitteliten en på Grappa ved anledning, så den litt spesielle historien bak bilen blir fortalt
Dette er vel det hyggeliste jeg har hatt "skylda" for på ganske lang stund
Denne har vært i Norge siden midt på 70-tallet, men har levd en ganske anonym tilværelse hos relativt få eiere. Ellers anbefales det å spandere en bitteliten en på Grappa ved anledning, så den litt spesielle historien bak bilen blir fortalt
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Re: Takket være Luigi.....
I 1972 trillet denne Montrealen ut fra fabrikken med bestilling fra en forhandler i Frankfurt. Der stod bilen uten at noen kjøpte den. Høy nybilpris og usikkerhet rundt oljekrisen kan ha vært en årsak til manglende salg - italienskprodusert bil i Tyskland kan være en annen, bilen ble i alle fall ikke solgt. Hvor lenge den stod i Frankfurt er usikkert, men en ting er sikkert; Bilen havnet etter hvert hos en Alfa Romeo-forhandler i København.
Salget gikk ikke særlig bra der heller, ikke før Jørgen Kjemperud(nå 84 år) kom over bilen, ble forelsket i bilen og importerte den til Norge.
Å ta inn en modell som ikke allerede fantes i Norge skulle vise seg å bli svært problematisk. Registrering uten avgasspapirer, typegodkjenning eller kollisjonstest, viste seg å føre til en enorm korrespondanse mellom Kjemperud, fabrikken og biltilsynet. Alfa Romeo importøren på den tiden viste heller ikke noen særlig vilje til å engasjere seg i saken, og etter en lengre kamp med biltilsynet ga Kjemperud opp å få registrert bilen. Dette var i 1976 og bilen ble solgt til en herre som jeg ikke navngir ettersom denne herren etter sigende skal ha opptrådt uredelig overfor flere personer. Bilen hadde fortsatt ikke blitt tatt i bruk etter de første fire årene.
Jeg kjenner en person som satt i sin første Alfa som guttunge i akkurat denne Montrealen og kanskje var det der hans lidenskap til merket ble sådd?
Her kommer det litt usikkerhet inn i bildet, så hva som skjedde først og sist er litt usikkert. Uansett denne herren som etter sigende hadde opptrådt uredelig følte at flere var etter ham, futen inkludert. Derfor ble bilen gjemt og fyren stakk utenlands slik at ingen kunne gjøre beslag i verken bilen eller ham. Hvor lenge han var borte er usikkert, men sannsynligvis i flere år. I mellomtiden, sannsynligvis på 80-tallet, hadde dog noen kommet over bilen og plukket noen få deler av den for å sette dem på en annen Montreal som i mellomtiden hadde blitt registrert i Norge. Det går rykter om at den bilen ble dumpet i sjøen et sted på Vestlandet, men jeg vet ikke - uansett er dette mytisk og spennende.
Så var det skaden: Som sagt hva som skjedde først og sist er usikkert(før eller etter den ble gjemt?). Uansett bilen ble forsøkt solgt av den etter sigende uredelige herren og under prøveturen havnet bilen i grøfta - her er det flere som mener bilen hadde gått rundt på taket, men jeg har bilder av skaden som jeg mener understreker at det ikke stemmer - bilen vises med ny høyre forskjerm, knust frontrute og med ny takplate - dør og bakskjerm er uskadet. Denne skaden førte til at bilen fikk en ny stillestående periode, og bilen stod også en periode i Roadster Squares lokaler i Oslo.
I 1994 hadde bilen praktisk talt ikke vært i bruk og Berge Bergesen kjøpte bilen av den hjemvendte etter sigende uredelige herren. Det ble fortalt at det var bare å lakkere bilen og montere den sammen. Så enkelt var det dog ikke - bilen var ikke lenger helt komplett og den pedantiske Berge var ikke fornøyd med karosseriarbeidet. Derfor ble Sir Nicolay hyret inn for å ta seg av den biffen. Sir Nicolay har fortalt meg at han gjorde seg veldig flid med bilen(ikke uventet) og kunne fortelle at Berge var det aller største petimeteret han kjente. Bilen ble deretter lakkert på Gjøvik i original farge.
Det fantes heldigvis en Thorodd Thoroddsen på Sørlandet som hadde en Montreal og en Montreal delebil og det ble redningen for å komplettere denne bilen. Det var ikke mye som manglet, men noen utvendige blanklister, emblemer og noen små interiørdetaljer ble erstattet fra denne delebilen. Thorodd flyttet til Tyskland og tok med seg Montrealen - hvor delebilen ble av er det ingen som vet foreløbig.
Nå skulle det vise seg at det å registrere bilen ikke lenger var noe problem, ettersom det i 1994 allerede fantes noen Montrealer i Norge. Bilen ble derfor registret og tatt i svært sparsomt bruk på finværsdager og 17.mai. Bilen ble i første omgang registrert som en 1976-modell, men senere korrekt omgjort til 1972-modell. Et skriv fra fabrikken med utleveringsdato fra 1972, var heldigvis godt nok for biltilsynet.
Berge har gjort mye med bilen, og alle vitale deler som hadde blitt forringet med årene er byttet - gummislanger, gummilister, pakninger, bremsesylindre etc. - slike ting som ikke tåler å stå. Berge har også bidratt med sin kunnskap om Montreal i "Montreal-bibelen" av Bruce Taylor. Berge regnes også å være svært god på Spica-innsprøytning, og har i tillegg laget endel spesialverktøy til Montreal. At han i tillegg var den som tok inn en Giulietta Sprint Speciale og en AR 1900 Zagato vitner om en svært entusiastisk og fargerik figur.
I 2008 solgte Berge bilen til Lars Ellensen i Kongsberg - kilometerstand var da drøye 10.000(!). Lars har brukt bilen endel, men ikke mye - kilometerstand i dag er 15.000.
Jeg fikk et tilbud om denne bilen for to år siden, men jeg syntes den var litt dyr, og var skeptisk til skaden og svært usikker på om kilometerstanden var korrekt - derfor slo jeg fra meg bilen. I høst dukket det opp et nytt tilbud, uten at jeg tenkte så mye på det - jeg har tidligere ikke vært noen stor fan av Montreal heller.
Etter at det dukket opp en kar og kjøpte min Targa og Merak, så var pengene der. Midt i en god rødvinsflaske slo det ned som lyn fra klar himmel - denne bilen skulle jeg ha! Det var for sent å ringe den kvelden, men i motsetning til andre rødvinsfantasier, ringte jeg Lars på søndag - og dermed ble bilen MIN. Jeg hadde i mellomtiden snakket med Nicolay for å forhøre meg om skaden og kilometerstanden - jeg fikk grønt lys og beskjed om at dersom jeg hadde muligheten til å kjøpe denne bilen, så skulle jeg gjøre det uten å blunke.
Dersom noen har mer informasjon om denne bilen, vil jeg sette svært stor pris på å få den. Jeg fortsetter gravingen for å komplettere historikken ytterligere - årstall om når de mest betydningsfulle episodene skjedde er svært interessant. Det er historien, tilstanden og kilometerstanden som gjør denne bilen - uten tvil.
PS. Jeg hadde stor tro på å la de uvitende gjerne tro at Berge Bergesen var av god skipsrederslekt - Sannheten er at han er en god venn av flere av de eldste GDW-deltakerne............
Salget gikk ikke særlig bra der heller, ikke før Jørgen Kjemperud(nå 84 år) kom over bilen, ble forelsket i bilen og importerte den til Norge.
Å ta inn en modell som ikke allerede fantes i Norge skulle vise seg å bli svært problematisk. Registrering uten avgasspapirer, typegodkjenning eller kollisjonstest, viste seg å føre til en enorm korrespondanse mellom Kjemperud, fabrikken og biltilsynet. Alfa Romeo importøren på den tiden viste heller ikke noen særlig vilje til å engasjere seg i saken, og etter en lengre kamp med biltilsynet ga Kjemperud opp å få registrert bilen. Dette var i 1976 og bilen ble solgt til en herre som jeg ikke navngir ettersom denne herren etter sigende skal ha opptrådt uredelig overfor flere personer. Bilen hadde fortsatt ikke blitt tatt i bruk etter de første fire årene.
Jeg kjenner en person som satt i sin første Alfa som guttunge i akkurat denne Montrealen og kanskje var det der hans lidenskap til merket ble sådd?
Her kommer det litt usikkerhet inn i bildet, så hva som skjedde først og sist er litt usikkert. Uansett denne herren som etter sigende hadde opptrådt uredelig følte at flere var etter ham, futen inkludert. Derfor ble bilen gjemt og fyren stakk utenlands slik at ingen kunne gjøre beslag i verken bilen eller ham. Hvor lenge han var borte er usikkert, men sannsynligvis i flere år. I mellomtiden, sannsynligvis på 80-tallet, hadde dog noen kommet over bilen og plukket noen få deler av den for å sette dem på en annen Montreal som i mellomtiden hadde blitt registrert i Norge. Det går rykter om at den bilen ble dumpet i sjøen et sted på Vestlandet, men jeg vet ikke - uansett er dette mytisk og spennende.
Så var det skaden: Som sagt hva som skjedde først og sist er usikkert(før eller etter den ble gjemt?). Uansett bilen ble forsøkt solgt av den etter sigende uredelige herren og under prøveturen havnet bilen i grøfta - her er det flere som mener bilen hadde gått rundt på taket, men jeg har bilder av skaden som jeg mener understreker at det ikke stemmer - bilen vises med ny høyre forskjerm, knust frontrute og med ny takplate - dør og bakskjerm er uskadet. Denne skaden førte til at bilen fikk en ny stillestående periode, og bilen stod også en periode i Roadster Squares lokaler i Oslo.
I 1994 hadde bilen praktisk talt ikke vært i bruk og Berge Bergesen kjøpte bilen av den hjemvendte etter sigende uredelige herren. Det ble fortalt at det var bare å lakkere bilen og montere den sammen. Så enkelt var det dog ikke - bilen var ikke lenger helt komplett og den pedantiske Berge var ikke fornøyd med karosseriarbeidet. Derfor ble Sir Nicolay hyret inn for å ta seg av den biffen. Sir Nicolay har fortalt meg at han gjorde seg veldig flid med bilen(ikke uventet) og kunne fortelle at Berge var det aller største petimeteret han kjente. Bilen ble deretter lakkert på Gjøvik i original farge.
Det fantes heldigvis en Thorodd Thoroddsen på Sørlandet som hadde en Montreal og en Montreal delebil og det ble redningen for å komplettere denne bilen. Det var ikke mye som manglet, men noen utvendige blanklister, emblemer og noen små interiørdetaljer ble erstattet fra denne delebilen. Thorodd flyttet til Tyskland og tok med seg Montrealen - hvor delebilen ble av er det ingen som vet foreløbig.
Nå skulle det vise seg at det å registrere bilen ikke lenger var noe problem, ettersom det i 1994 allerede fantes noen Montrealer i Norge. Bilen ble derfor registret og tatt i svært sparsomt bruk på finværsdager og 17.mai. Bilen ble i første omgang registrert som en 1976-modell, men senere korrekt omgjort til 1972-modell. Et skriv fra fabrikken med utleveringsdato fra 1972, var heldigvis godt nok for biltilsynet.
Berge har gjort mye med bilen, og alle vitale deler som hadde blitt forringet med årene er byttet - gummislanger, gummilister, pakninger, bremsesylindre etc. - slike ting som ikke tåler å stå. Berge har også bidratt med sin kunnskap om Montreal i "Montreal-bibelen" av Bruce Taylor. Berge regnes også å være svært god på Spica-innsprøytning, og har i tillegg laget endel spesialverktøy til Montreal. At han i tillegg var den som tok inn en Giulietta Sprint Speciale og en AR 1900 Zagato vitner om en svært entusiastisk og fargerik figur.
I 2008 solgte Berge bilen til Lars Ellensen i Kongsberg - kilometerstand var da drøye 10.000(!). Lars har brukt bilen endel, men ikke mye - kilometerstand i dag er 15.000.
Jeg fikk et tilbud om denne bilen for to år siden, men jeg syntes den var litt dyr, og var skeptisk til skaden og svært usikker på om kilometerstanden var korrekt - derfor slo jeg fra meg bilen. I høst dukket det opp et nytt tilbud, uten at jeg tenkte så mye på det - jeg har tidligere ikke vært noen stor fan av Montreal heller.
Etter at det dukket opp en kar og kjøpte min Targa og Merak, så var pengene der. Midt i en god rødvinsflaske slo det ned som lyn fra klar himmel - denne bilen skulle jeg ha! Det var for sent å ringe den kvelden, men i motsetning til andre rødvinsfantasier, ringte jeg Lars på søndag - og dermed ble bilen MIN. Jeg hadde i mellomtiden snakket med Nicolay for å forhøre meg om skaden og kilometerstanden - jeg fikk grønt lys og beskjed om at dersom jeg hadde muligheten til å kjøpe denne bilen, så skulle jeg gjøre det uten å blunke.
Dersom noen har mer informasjon om denne bilen, vil jeg sette svært stor pris på å få den. Jeg fortsetter gravingen for å komplettere historikken ytterligere - årstall om når de mest betydningsfulle episodene skjedde er svært interessant. Det er historien, tilstanden og kilometerstanden som gjør denne bilen - uten tvil.
PS. Jeg hadde stor tro på å la de uvitende gjerne tro at Berge Bergesen var av god skipsrederslekt - Sannheten er at han er en god venn av flere av de eldste GDW-deltakerne............
Re: Takket være Luigi.....
Gratulerer med ny bil. Artig å lese historikken på bilen. Lykke til med videre graving... Og så regner med at det kommer noen flere bilder etterhvert
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Takket være Luigi.....
Nydelig bil, og morsomt med historien!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Takket være Luigi.....
Det er vakre biler dette, detaljene er viktige for helhetsinntrykket og her er de gjennomførte. Det er meget bra at noen har evnen og motivasjonen til å ta vare på skjønnhetene. For det er hunkjønn?..
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Takket være Luigi.....
Kan den være noe annet? Pen å se på, mye vedlikehold, dyr i drift og tømmer lommeboka di hvis du trår feil?
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
- Svein Erling
- Posts: 466
- Joined: 04 Mar 2003 23:58
- Location: Trondhjæm
- Contact:
Re: Takket være Luigi.....
Selv har jeg hatt den storslåtte gleden å kjøre en Montreal, Thorodd sin. Han kunne ikke delta på et Alfa-landstreff i Grimstad, men han syntes at bilen burde være der likevel. Så jeg fikk overlevert nøklene med klar beskjed om å delta på landstreffet. Hvilket jeg gjorde.
Så når jeg nå gratulerer deg med V8-Alfa, så vet jeg godt hva slags lekkerbisken dette er snakk om!
Forresten: Når Montreal-bibelen nevnes (jeg regner med at det er den som ble gitt ut for ca et tiår siden?), så kan det også nevnes at også jeg er representert der, med en konseptskisse jeg tegnet til en av Thorodds bursdager:
Så når jeg nå gratulerer deg med V8-Alfa, så vet jeg godt hva slags lekkerbisken dette er snakk om!
Forresten: Når Montreal-bibelen nevnes (jeg regner med at det er den som ble gitt ut for ca et tiår siden?), så kan det også nevnes at også jeg er representert der, med en konseptskisse jeg tegnet til en av Thorodds bursdager:
Re: Takket være Luigi.....
"Alfa Romeo Montreal - The Essential Companion" kom i 2008, så den er litt nyere enn ti år. Tegningen din er ikke representert i denne, men i kaffebordbildeboka som kom året etter; "The dream car that came true". Har begge, og på side 90 i sistnevnte er tegningen "by Norwegian designer Svein Erling Lode" gjengitt. Det er forresten ganske kult, og navnet er jo strålende
Er også et bilde av Montyen jeg hadde i den, tatt i snøstorm på Liertoppen i april 2006.
Er også et bilde av Montyen jeg hadde i den, tatt i snøstorm på Liertoppen i april 2006.
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Re: Takket være Luigi.....
Tjukkaser av noen kofferter får ikke plass bak her.....
Må vel gjerne ha noen skreddersydde kofferter....
Jauda tingene er på plass....Urk, jeg ser et rusk der - Sløvskap uten sidestykke.....
Brettsammen "rollo"
Instrumentene er noe for seg selv
Selv når du har tenkt å røke blir du påmint at du sitter i en Montreal.....
Nette dekaler på framskjermene
Scoop som på en bil med amerikansk V8
Ja, det er det vel ikke lenge før ryktene går om at bilen er vinterkjørt.....men jeg kan berolige de med akutte søvnproblemer at dette er rett utenfor Grappas Garage.
Må vel gjerne ha noen skreddersydde kofferter....
Jauda tingene er på plass....Urk, jeg ser et rusk der - Sløvskap uten sidestykke.....
Brettsammen "rollo"
Instrumentene er noe for seg selv
Selv når du har tenkt å røke blir du påmint at du sitter i en Montreal.....
Nette dekaler på framskjermene
Scoop som på en bil med amerikansk V8
Ja, det er det vel ikke lenge før ryktene går om at bilen er vinterkjørt.....men jeg kan berolige de med akutte søvnproblemer at dette er rett utenfor Grappas Garage.
Re: Takket være Luigi.....
Meget vakker. Slike bilder setter vi pris på
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Takket være Luigi.....
Har du sett for mye på reklamer på TV3 nå.henning wrote:It's gorgeous, gorgeous, gorgeous
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Re: Takket være Luigi.....
Jepp.alfheim wrote:Har du sett for mye på reklamer på TV3 nå.henning wrote:It's gorgeous, gorgeous, gorgeous
Er på vei for å kjøpe maling
'11 sDrive 35is
---------------------
---------------------