Peugeot 306 Gti6 Banebil på meg :-)

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Peugeot 306 Gti6 Banebil på meg :-)

Post by Morten H »

Da har jeg bestemt meg for en slik i jungelen av div morrsomme Bane prosjekter.
Har div ting som skal moddes på bilen og da blir det omtrent så her:
http://www.youtube.com/watch?v=zVMwnChxBdg

Så blir det Motor bygge med Lav komp Kompressor fra Lynx ca 250HK.

Her er det mere info/BILDER om bilen :
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36140627

Bilen er en Peugeot 306 GTI6, som det kom svært få eksemplarer av til Norge, og per dags dato er det veldig få igjen av denne på veien i Norge. Jeg tørr personlig, å påstå at dette er en av de peneste og mest velholdte eksemplarerne som er i Norge !
Bilen ble kjøpt ny i år 2000 av en gammel dame som brukte den til og fra butikken i 4 år. Så ble den kjøpt av Kevin fra Oslo, som for det meste bare gnukket og gnidde på den, og monterte bl.a coilovere, felger, bygde sterioanlegg etc ! Så var det enda en entustiast som hadde den, en kamerat av meg . Men den ble solgt fort pga leilighetkjøp, å da var jeg den heldige som fikk den !
Bilen er IKKE blitt vinterkjørt de siste 9 årene, og bærer stort preg av det. Rust er så å si ett fremmedord her, utrolig velholdt bil.
Aldri kjørt på kald motor, aldri herjet med, bare gått som sommerbil for det meste av sitt liv.
GTI6´n er værsting modellen Peugeot laget av 306. Den er satt sammen av sterke foringer i frem og bakstilling, bøs bakstilling og en heftig motor i forhold til vekta på bilen. Dette flytter seg !

den har deltatt på 3 utsillinger og tatt pokal hver gang i sin klasse.

En 2. Plass - Gatebil Rudskogen Juli 2011
To 3. Plasser - Gatebil Rudskogen September 2011, Gatebil Våler Mai 2012.


Litt om bilen og hva som er gjort med den.

Motoren er en 16v 2 liter på 170 friske hester, går meget godt . Motor er i topp stand, ingen ulyder eller lignende. Motor har fått gjevnlig oljeskift på hver 8000 km, og girkasseolje er byttet mye oftere enn det som er nødvendig på en girkasse. Motorn er friska opp med nye kammer med bedre løft, rustfritt effektanlegg som går fra 2" til 2,5" videre bakover, med racekat og to lyddempere. Er også montert KN kvalitets powerfilter, som gjevnlig er renset og vasket. Lyden i denne bilen må virkelig oppleves, noe helt for seg selv ! Motorolje ble sist byttet på 165.000k, samt girkasse olje. Mobil1 5w40 på motor, og girkasseolje tilregnet denne girkassen fra Peugeot.

Det er montert KW coilovere, som er fult justerbare. Høyde og hardthet justerbare, og hardthet justeres fra dempertårnet med nøkkel. Ingen problemer med disse, selv om de er ett par år gamle. Bilen er senket over 90mm, men høyden er perfekt. Subber ikke i skjermer, og innpresset på felgene passer perfekt så skjermene går fritt ! Bilen er såppas stiv at det er minimalt med fjørgang.
Sitter på 17x8,5" Speedline Corse felger på den, perfekt bredde og dimensjon. Disse stiller i samme klasse som Compomotive/OZ/BBS og lignende ! Kvalitetsfelger som koster skjorta.

Forige eier jobber med strøm, så under den tiden han eide denne, så bygde han ett enormt sterioanlegg som blåser ørene ut av de fleste. Alt er av Sony Xplod, og dette er virkelig forseggjort ! Ikke noen slurving med noe. Bilen gikk som steriobil for Sony, hvor sony demonstrerte lyd. Dette spiller meget bra, må ses og oppleves ! Se bilder.

Interiøert er en strøkent GTI6 interiør, med sportstoler av sort skinn og alcantara. Baksetene er aldri brukt, framseter er brukt men veldig pene ! Gromme stoler !


Før den ble tatt ut i mai i år, så ble følgende slitedeler byttet ut med nye.
-Bærekuler begge sider, orginal Peugeot
- Bremseskiver forand og bak, orginal Peugeot ( Slissa )
- Bremseklosser forand og bak, forand og bak, orginal Peugeot
Motor og gir olje ble også byttet.
-Mobil1 5w40 på motor, samt nytt filter, orginalt Peugeot
-Girkasseolje, orginal Peugeot.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Peugeot 306 Gti6 Banebil på meg :-)

Post by PeR4 »

Gratulerer med morsom lekebil!.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Peugeot 306 Gti6 Banebil på meg :-)

Post by NoBrain »

Gratulerer med banebil. Skal bli spennende å se hvordan den hevder seg på Rudskogen :)
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Peugeot 306 Gti6 Banebil på meg :-)

Post by rayb »

Gratulerer.
Antar at det også er litt penger igjen til rigging etc....?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Peugeot 306 Gti6 Banebil på meg :-)

Post by Morten H »

rayb wrote:Gratulerer.
Antar at det også er litt penger igjen til rigging etc....?
Ja ut med stereo og inn med Bur og Div. oppgraderinger i vinter
Nå er det bare å kjøre masse å bli kjent med bilen og hva som MÅ oppgraderes.

Burde tatt en remapp på den, da det er bytta til Gr.N Kammer og grommere eksos.
Nytt Sving hjul (3.75Kg) og Clutch er første pri tror jeg + Skikkelige dekk.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Peugeot 306 Gti6 Banebil på meg :-)

Post by Morten H »

Litt status på bilen/Motoren i dag :
Selger som er veldig nøye på at alt er tipp/topp hadde iritert seg over Viftereima lagde ulyder selv om den var stram, hadde tenkt å bytte den men
kom over en Spray som smører/fjærner slike lyder og stille ble det.
MEN den ble nok litt for glatt, noe som resulterte i at den førskjøv seg og revna og motoren ble helt tyst.
Ny Reim innkjøpt og kun starteren som gikk rundt etter reim bytte, ergo så måtte motoren oppnes og inni der la det biter av Registerreima :?

Noen som har vært borti lignende ?
Selger konfronterer verkstede som bytta Reima for 30000km siden(2år) og de mener at det er Viftereima som har skylden.

Uansett trist, men selger/Peugeot 306 Clanen finner en Motor i Sverige med Lav km til en ok pris og den blir gått over, bytta Regreim og vannpumpe på
mot at han fikk den gamle i bytte.
Så da blir det bytte motor (88000km) i Gti,n til neste uke og mykere gummi til NSK kjøringa i Sept. :wink:
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: Peugeot 306 Gti6 Banebil på meg :-)

Post by Linder »

Hvordan kan en viftereim ødelegge en motor?
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Peugeot 306 Gti6 Banebil på meg :-)

Post by Morten H »

Linder wrote:Hvordan kan en viftereim ødelegge en motor?
De mener at på Peugeot kan det skje om reima rykker kan den dra med seg regreima slik at den hopper over .
Har alderi opplevd det på andre biler, men har hørt at det kan skje på noen Peugeot modeller.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Peugeot 306 Gti6 Banebil på meg :-)

Post by PeR4 »

Oj, det var en lite hyggelig start på eierforholdet, men en "ny" pent brukt byttemotor er jo langt fra det verste utfallet.

Hvordan sikrer du at viftereima holder seg på plass fremover?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Peugeot 306 Gti6 Banebil på meg :-)

Post by Morten H »

PeR4 wrote:Oj, det var en lite hyggelig start på eierforholdet, men en "ny" pent brukt byttemotor er jo langt fra det verste utfallet.

Hvordan sikrer du at viftereima holder seg på plass fremover?
Selger(med litt hjelp) ordner og fikkser, så alt går i orden ,men tar litt tid å få alt på plass, men tipper jeg har tenningsnøkkelen i lomma neste helg :twisted:

Ang Viftereima, så får jeg bytte den jevnlig (på Oljeskift) og holde olje/spray langt unna den.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: Peugeot 306 Gti6 Banebil på meg :-)

Post by Linder »

Okei, det hørtes jo fullstendig sprøtt ut. Men så er det jo nettopp det litt sprøe som er gøy med franske gti vepser :p. kanonlekker gammel budsjettbil btw! Hilsen tidligere eier av 205 GTI 1.9
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Peugeot 306 Gti6 Banebil på meg :-)

Post by NoBrain »

Kjedelig å lese, men bra at selger hjelper deg. Opplevde selv at AC- og viftereim røk på STIen (grunnet defekt AC-kompressor) på E6 med påfølgende varsellys i dashbordet og servostyring som plutselig forsvant. Klarte riktignok å komme meg til BNH for kjøp av nye reimer så alt ble i orden igjen.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Re: Peugeot 306 Gti6 Banebil på meg :-)

Post by henning »

Synd med en noe trang start på eierskapet.
Men, gratulerer med lekker og morsom vogn :D
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Peugeot 306 Gti6 Banebil på meg :-)

Post by Morten H »

Takk!
Greit å bli opps/ferdig med Barnesykdommene nu, så kan jeg kjøre masse neste år :D
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Peugeot 306 Gti6 Banebil på meg :-)

Post by webmaster »

Gratulerer Morten! :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply