Raymond`s 944.
Raymond`s 944.
Da ble det sportsbil! Hatt mange slags entusiastbiler oppigjennom, men aldri noe som har vært egnet for en tur på bane. Det ble etter mye tenking og luring til slutt en 944 Turbo, og et relativt påkostet eksemplar av arten. Gått noen år i Halden, så Fredrikstad og nå tilbake til Halden igjen. Et kjapt lite bilde, kommer mer etterhvert.
Porsche 944 Turbo -86 Koksgrå
Re: Raymond`s 944.
Gratulere med artig lekebil. Den ser ut som et riktig fint eksemplar. Hva er spec på motor og understell?
Re: Raymond`s 944.
Den ser veldig fin ut, noe som er langt fra noen selvfølge med disse lenger...
Gratulerer!
Gratulerer!
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymond`s 944.
Så pen ut! Flere bilder ?
Azev A er kule, men kanskje noen Porsche hjul hadde gjort seg enda bedre?
Azev A er kule, men kanskje noen Porsche hjul hadde gjort seg enda bedre?
Oslo Felgretting - Alt i oppussing og oppretting av alle felger
1997 TVR Chimaera 4.0 V8
x1988 Mercedes 190e 3.0
x1985 Golf GTi
1997 TVR Chimaera 4.0 V8
x1988 Mercedes 190e 3.0
x1985 Golf GTi
Re: Raymond`s 944.
Gratulerer igjen med sportsbil. Da regner jeg med at du stiller på de neste banetreffene til NSK, dvs. Vålerbanen, 17.juni, 2012 13:00 og Rudskogen, 08.juli, 2012 13:00
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Raymond`s 944.
Gratulerer
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Re: Raymond`s 944.
Jaja, også fine eksemplarer trenger omsorg! Var to kjente feil på bilen, vindusviskeren virket ikke, og det måtte byttes en drivaksel pga. slakk. Ny aksel fulgte med bilen. Hadde egentlig ikke tenkt å ta drivakselen med en gang, men moro med ny bil og når man har tilgang til løftebukk må man jo få den i været fortest mulig for å se hva en har kjøpt seg.
Og jaggu sa jeg flaks! Den ene drivakselen hadde alle 6 boltene ute ved navet løsnet på! En av de hang bare i et par gjenger. Ser for meg at den akselen kunne gjort vei i vellingen om den hadde løsnet! Gjorde da kort prosess, og monterte den nye med det samme. MED locktite på boltene. Fant også ut at viskermotoren fikk strøm, så dessverre ikke noen enkel løsning der.
Gjøv til med friskt mot idag igjen, fikk etter en del ufin ordbruk ut pussermekanismen, trangt ja. Og fikk demontert pussermotoren, den var FULL av rust og fukt! Men med et relativt rikholdig utvalg av spraybokser, pusseduk, stålbørste og en hel del "elbowgrease" fikk jeg den jaggu til å virke igjen! Moro! Demonterte også instrumentpanelet og rengjorde kontaktpunkter inni der pga. ustabile instrumenter (etter tips fra internett). Virker som det hjalp en del. Fikk også sjekket over kjølevifter, og tempgivere. Motoren blir ikke ordentlig varm på nåla, men begynner å lure på om den faktisk ikke blir ordentlig varm. Trodde det var instrumentet eller giveren som tullet men tror jammen jeg skal ta en kikk på termostaten. Fikk også tatt en 4-hjulskontroll og justering idag, var ikke så værst faktisk. Litt mye camber på et framhjul, og litt skjev spissing. Justert og iorden. Fant også ut at spylermotoren hadde satt seg, fram med sprayboks og trykkluft og jaggu fikk jeg liv i den igjen også!
Det vises altså igjen, biler har godt av å brukes!
Og jaggu sa jeg flaks! Den ene drivakselen hadde alle 6 boltene ute ved navet løsnet på! En av de hang bare i et par gjenger. Ser for meg at den akselen kunne gjort vei i vellingen om den hadde løsnet! Gjorde da kort prosess, og monterte den nye med det samme. MED locktite på boltene. Fant også ut at viskermotoren fikk strøm, så dessverre ikke noen enkel løsning der.
Gjøv til med friskt mot idag igjen, fikk etter en del ufin ordbruk ut pussermekanismen, trangt ja. Og fikk demontert pussermotoren, den var FULL av rust og fukt! Men med et relativt rikholdig utvalg av spraybokser, pusseduk, stålbørste og en hel del "elbowgrease" fikk jeg den jaggu til å virke igjen! Moro! Demonterte også instrumentpanelet og rengjorde kontaktpunkter inni der pga. ustabile instrumenter (etter tips fra internett). Virker som det hjalp en del. Fikk også sjekket over kjølevifter, og tempgivere. Motoren blir ikke ordentlig varm på nåla, men begynner å lure på om den faktisk ikke blir ordentlig varm. Trodde det var instrumentet eller giveren som tullet men tror jammen jeg skal ta en kikk på termostaten. Fikk også tatt en 4-hjulskontroll og justering idag, var ikke så værst faktisk. Litt mye camber på et framhjul, og litt skjev spissing. Justert og iorden. Fant også ut at spylermotoren hadde satt seg, fram med sprayboks og trykkluft og jaggu fikk jeg liv i den igjen også!
Det vises altså igjen, biler har godt av å brukes!
Porsche 944 Turbo -86 Koksgrå
Re: Raymond`s 944.
Sånt er moro, og du har evig rett i at de må brukes!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Raymond`s 944.
Grattis med flott entusiast-sportsvogn
Kommer på Vårmønstringen til søndag ?
Kommer på Vårmønstringen til søndag ?
'11 sDrive 35is
---------------------
---------------------
Re: Raymond`s 944.
Er mest sannsynlig bortreist, men skal ha det i bakhodet!
Fikk forøvrig bekreftet det jeg fryktet igår (men håpet å bli positivt overrasket...), takluka er IKKE tett! Såpass ille at jeg måtte kjøre bilen ned på jobben og la den stå der i natt. Kjedelig, men forventet selv om forrige eier påsto at den var tett. Nå skal det sies at jeg vet ganske sikkert att han har hatt den parkert ute SVÆRT lite den tiden han har hatt den. Det positive oppi alt dette var at jeg fikk prøvd at takluken virket, både tiltfunksjonen, og ta-helt-bort-funskjonen. Forrige eier hadde ikke rørt bryteren til luken, da han var redd for at den skulle begynne å lekke.... Og for ordens skyld, jeg hadde heller ikke rørt den før den viste seg utett. Ny list er bestilt på Autotuning, får håpe det gjør susen.
Ellers byttet jeg termostat idag, den gamle sto permanent på vid gap når jeg fikk den ut. Og det var en skikkelig møkkajobb! Både å bytte termostaten, og å få luftet etterpå. Hva er det med tyskere og kjøleannlegg egentlig? BMW er akkurat samme leksa, et helsikke å få luftet. Men alt går med tålmodighet, ble bra til slutt. Har lært bilen å kjenne de dagene jeg har hatt den, og fått sjekket at både kjølesystem, kjøleviftestyring og vifter, temperaturmåler i dashboard , og vannpumpe til turboen virker som det skal. Sitter faktisk en liten vannpumpe som har til oppgave å sirkulere vann gjennom turboen i 25 sekunder etter at motor er stoppet! Ikke hørt om før, men godt å vite at det virker.
Faktisk befriende deilig å skru på en slik "eldre" bil. Alt er styrt av analog elektronikk, stort sett alt er enkle givere/brytere som gir faste spenninger eller jord. Og mesteparten er helt separat styrt. En tempføler til viftene, en til turbovannpumpen, en til instrumentet osv. Ikke som bilene jeg skrur på til daglig, der ALT ligger i systemer og nettverk som er flettet i hverandre, og mye av signaler kan kun sjekkes med osilloscop.
Fikk forøvrig bekreftet det jeg fryktet igår (men håpet å bli positivt overrasket...), takluka er IKKE tett! Såpass ille at jeg måtte kjøre bilen ned på jobben og la den stå der i natt. Kjedelig, men forventet selv om forrige eier påsto at den var tett. Nå skal det sies at jeg vet ganske sikkert att han har hatt den parkert ute SVÆRT lite den tiden han har hatt den. Det positive oppi alt dette var at jeg fikk prøvd at takluken virket, både tiltfunksjonen, og ta-helt-bort-funskjonen. Forrige eier hadde ikke rørt bryteren til luken, da han var redd for at den skulle begynne å lekke.... Og for ordens skyld, jeg hadde heller ikke rørt den før den viste seg utett. Ny list er bestilt på Autotuning, får håpe det gjør susen.
Ellers byttet jeg termostat idag, den gamle sto permanent på vid gap når jeg fikk den ut. Og det var en skikkelig møkkajobb! Både å bytte termostaten, og å få luftet etterpå. Hva er det med tyskere og kjøleannlegg egentlig? BMW er akkurat samme leksa, et helsikke å få luftet. Men alt går med tålmodighet, ble bra til slutt. Har lært bilen å kjenne de dagene jeg har hatt den, og fått sjekket at både kjølesystem, kjøleviftestyring og vifter, temperaturmåler i dashboard , og vannpumpe til turboen virker som det skal. Sitter faktisk en liten vannpumpe som har til oppgave å sirkulere vann gjennom turboen i 25 sekunder etter at motor er stoppet! Ikke hørt om før, men godt å vite at det virker.
Faktisk befriende deilig å skru på en slik "eldre" bil. Alt er styrt av analog elektronikk, stort sett alt er enkle givere/brytere som gir faste spenninger eller jord. Og mesteparten er helt separat styrt. En tempføler til viftene, en til turbovannpumpen, en til instrumentet osv. Ikke som bilene jeg skrur på til daglig, der ALT ligger i systemer og nettverk som er flettet i hverandre, og mye av signaler kan kun sjekkes med osilloscop.
Porsche 944 Turbo -86 Koksgrå