Tenkte jeg skulle slå et slag for engelske sportsbiler og driftsikkerhet.
I sommer var vi en gjeng som tok en liten kjøretur til Monaco. Turen nedover gikk via Østerike, over Grossglockner Hochalpenstrasse ( 2572 moh ), gjennom italienske Dolomitter, Cortina D'Ampezzo, Passo Falzarego ( 2117 moh ), pitstop i Sirmione for litt sol og sommer, og videre ned til Monaco.
Der fikk Lotusen testet en runde i Formel 1 løypen, ihvertfall mesteparten av den, løypen altså...
Hjemmturen inneholdt diverse fjellpass i Frankrike og Sveits. Mest minneverdige er Col de Turini ( 1607 moh ), Col de la Bonette ( 2802 moh ), Col de l'Iseran ( 2770 moh ), San Gottardo ( 2106 moh ), Nufenen Pass ( 2478 moh ) og Klausen Pass ( 1948 moh ).
Lotusen gikk som en klokke hele veien. Måtte faktisk yte starthjelp til en Nissan 200SX som var med på turen. Må i tillegg nevnes at en Toyota MR2 Turbo som var med, sprakk en vannslange på motorveien før Nice og måtte ha nødhjelp.
Slik jeg ser det er dette 2 - 0 i favør Lotus og England...
Det var også med en 86 Alfa GTV 2.0 på turen. Denne gikk hele veien, dog utviklet den stadig noen nye ulyder, men dette betraktes som sjarm...
1990 Lotus Esprit Turbo SE, en driftsikker engelskmann
1990 Lotus Esprit Turbo SE, en driftsikker engelskmann
Carl Erik, lykkelig eier av;
1 stk 07 BMW Z4 Coupe
1 stk 90 Lotus Esprit Turbo SE
1 stk 83 Ferrari Mondial QV
1 stk 86 Porsche 944
1 stk 91 Mazda MX 5
1 stk 82 Alfa GTV6
2 stk 85 - 87 Alfa GTV 2.0
Ex Formula Vee
1 stk 07 BMW Z4 Coupe
1 stk 90 Lotus Esprit Turbo SE
1 stk 83 Ferrari Mondial QV
1 stk 86 Porsche 944
1 stk 91 Mazda MX 5
1 stk 82 Alfa GTV6
2 stk 85 - 87 Alfa GTV 2.0
Ex Formula Vee