Bare Racing sin EVO 500

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Bare Racing sin EVO 500

Post by BAre Racing »

Vinterens største prosjekt blir å konvertere min EVO 500 til en trygg og rask Ringenbil.

Har testa den der nede med KW V2 coilover og Omega B V8 bremser. Original motor på 230 Hk gav ikke den beste tiden men dæven døtte for en god og trygg bil!

Nå blir det FIA godkjent fullbur og litt andre mods etter hvert for å få opp farta.

Testing på Rudskogen (den gamle)
Image

335 mm bremser
Image

DTM versjon.....
Image

Originallakken holder seg godt....1992 modell.....


Image[/img]
Last edited by BAre Racing on 06 Nov 2011 19:59, edited 1 time in total.
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Post by Morten H »

Utrolig tøff Bil 8)
Var vell den jeg så på Ringen i fjord ? og den ble vell flittig brukt etter
at en GRØNN Kadett parkerte 30sek etter Bridge på Ringen ?
+ en 3000 Omega husker jeg ikke helt feil.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Post by BAre Racing »

Var en viss Kawagrønn Astra ja he he. Han er en av "gjengen"
Var september/oktober skillet i 2010 jeg var nede med den ja. :wink:

Den blå 3000 var en tysk bil. Var noen vi ble kjent med der nede som bor like ved.
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Post by Morten H »

Gleder meg til å se EVO 500 i Nurburgring modus 8)
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Post by BAre Racing »

Jeg kan ikk røpe alt men kan vell si at jeg tar litt fra de beste oplene som er laget.

Motor kunne vært 4.0 literen men går for overlading istede :D
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Post by Morten H »

Jeg hadde håpet på Sugemotor, men er vel ikke så lett å hoste opp en 4.0 :)
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Post by BAre Racing »

Jeg har vært sugemann i 20 år så tenkte å prøve noe nytt. Har både kompressorsett og turbokitt liggende samt et par motorer klargjort for overladning. En 3.0 og en Lotusmotor. Har søknad inne på ombygging og godkjenning av 377 Hk Lotusmotor så får vell satse på den. :wink:
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Post by Morten H »

Ja Lotus motor med overladning blir jo kjedelig det heller :wink:
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Post by BAre Racing »

Da er buret nesten ferdig. Måtte ut å helsveise alle koblingene og få ut litt mer interiør før jeg får lages siste koblinger ut til dempertårn og under dasjbord. Alt demonterbart.

Det er selvsagt FIA koblinger over alt og godkjent type på rett plass.

Image
Image
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Post by BAre Racing »

Mer effekt krever mer kjøling. Har bestilt så stor radiator jeg klarte i crossflow utgave og med integrert vifte og kappe for optimal kjøling. Chargecooler utgår og går for rettelig stor luft til luft cooler.

Image
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Post by BAre Racing »

Da ahr jeg bestilt Aeromotive fuelcell med integrert pumpe, filter og tankmåler. Ved å bruke originaltank med invendig pumpe som mating kan jeg få med meg 126 liter bensin. GReit det så slipper jeg tanke hver 40 mil på vei ned til Ringen 8)

Jeg har samlet en del deler siste året så har så og si alt jeg trenger for turbokonvertering.
Avbildet Turbosmart popp og waste.

Image
Image
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Post by BAre Racing »

Her er noen av delene som er kjøpt inn:

Turbogrenrør med T3 flens og ekstern wastegateflens.
Image

Custom innsug med fuelrail:

Image

Garret GT 3582R (650 hk) kapasitet og racingkattalysatorer

Image

Rustfritt eksosannlegg med DTM stuss (original stuss). Buret var i deler før jeg fikk det...

Image

Nytt KW V2 kitt. Solgte det gamle men synes dette funket bra.

Image

Motorarbeid er satt vekk men skvulpeplate/ system lagde jeg selv. Skal også ha accumulator montert.
Image
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Spennende prosjekt.
Satser på å bli ferdig til våren ?
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Post by BAre Racing »

Ja våren er ett greit mål. :wink: Hadde håpet på ringentur i Påsken med den og det skal gå greit siden jeg har det meste av deler. Er litt rustsveising i motorrommet og tilpassning av rørgater til cooler og slikt som tar litt tid.

Jeg har en elektrisk servopumpe på lur som jeg sterkt vurderer å bruke. Den leverer stabilt uavhengi av turtall på motor. Ser litt ryddigere ut også å få bort servopumpe/ beholder og slikt under en skjerm. slike ting kan fort skyve tidslinjen. :oops:

Så må bil tunes før bruk, men det skal gå bra.
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Post by BAre Racing »

I dag lagde jeg overvåkningssentral til EVOèn

SPA instrument til 14 lapper som holder kontroll på

EGT/Boost
Oljetrykk/temp
Inovativ AFR måler
Tanknivå fuelcell og Volt

Alt pent koblet/ loddet med MSD kontakt for +/- AFR til sprut og tanknivåsignal.

Image
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
Post Reply