Saksbehandling varierer nok ja men der er jeg faktisk positivt overrasket.
Jeg kan komme med en ganske lang liste over ting som er av vurderingssaker men det blir for subjektivt. Men jeg kan ta en helt enkel sak jeg opplevde nå sist som går på saksbehandling:
En kamerat skal godkjenne en bruktimport 1992 modell bil. Bilen er skjelden og du får ikke enkelte av delene kjøpt over disk i Norge....derriblandt eksos.
Bilen står på bukken med hjemmelaget Simmonssystem. Bygd av tidligere utenlandk eier. Riktig antall potter og lavt normal lydnivå. Slikt det er bygd er det ett enhetsannlegg i følge definisjon jeg har fått på epost og tlf tidligere.
Dokumentasjon på avgass og støy er gjort av merkeverksted i samme by.
Teknisk gjennomgang ble gjort, der coilovere og understell samt eksos ble avbildet.
Kunde spør 2 ganger: Er dette siste gangen jeg trenger å komme inn med bilen nå? Ja var svaret. De trenger ikke å se bilen fler ganger. Ja er du sikker spør kunden for 3 gang, for jeg skal selge interiør og starte ombygging når jeg kommer hjem. BT saksbehandler: Du trenger ikke komme tilbake med bil. Vi har den informasjonen vi trenger til å godkjenne kjøretøy!
Gjett hvem som fikk telefon om å vise bilen på nytt for støymåling på BT og de stilte seg tvilsom til at det var ett enhetsannlegg? Støymåling utført av verksted med dokumentasjon fra verksmester var tydeligvis ikke nok.
På telefonen prøver kunde å forklare at interiør er solgt og at bil ikke er i kjørbar stand, og at han ikke har noe dokumentasjon på eksosannlegg. BT saksbehandler: Kan du ikke kjøpe ett nytt eksosannlegg fra en bil med mindre motor da? Han hadde sjekket på Mekonomen sine sider og funnet ett som kunne passe
La oss for eksepelets skyld si at han anbefalte eksosannlegg fra en 2.5 liter på en 4 liter motor. Da gir jeg meg enda over.....
Dette er det mildeste eksemplet jeg har.....
Nå i etterkant aksepterer de at selvbygger Simmons annlegg er greit men må inn til BT for støymåling. Jeg lånte han interiør i dag så vi får håpe det løser seg.
Jeg har tidligere opplevd å stå 4 timer på verksted hos BT for å godkjenne senkesett med TUV på en 1969 mod GT. De fant ikke nummer på fjørene.......kjekt at fabrikantnummer, antall fjørvinninger og diameter står i TUV papiret da...
Men de fant nummer tilslutt med ett speil nede i fjørkoppen så da fikk det gå.
Jeg har heldigvis vært heldig med saksbehandlere og sakene mine men det er nesten alltid noe å sette fingeren på.
Hva med vekt nøyaktighet? Jeg fikk unnerkjent vekt på en bil med 15 kilo siden vekten på BT som er rated til 50 tonn med 0,1% nøyaktighet (50 kilo) sa at bilen var 950 kilo. Jeg veide bilen på racingvekter rated til 2000 kilo med 0,1 % nøyaktighet (2 kilo) til 915 kilo. BT mente at 50 kilo slingringsmonn betyr+/- 25 kilo fra veid vekt.
Alle med litt teknisk innsikt vet at måleutstyr i yttergrensene er mer unøyaktig samt at +/- 50 kilo er +/- 0,1% av 50 tonn. Man klarer knapt lese av 100 kilo på vektskalaen på BT. Toskeskap spør du meg.