Bare Racing sin EVO 500

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Re: Bare Racing sin EVO 500

Post by mazdafun »

BAre Racing wrote:.

Jeg blir rett og slett skremt over dårlig saksbehandling hos BT. Var med en kamerat med EVO 500 på BT i Bergen og det er flaut å stå å se på hvor stor innkompetansen kan være i det offentlige. (Jeg jobber selv i det offentlige og blir derfor flau på BT sitt vegne :oops: )
Hei.

Hva har du opplevd? Vil du forklare mer spesifikt?
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Bare Racing sin EVO 500

Post by BAre Racing »

Saksbehandling varierer nok ja men der er jeg faktisk positivt overrasket.

Jeg kan komme med en ganske lang liste over ting som er av vurderingssaker men det blir for subjektivt. Men jeg kan ta en helt enkel sak jeg opplevde nå sist som går på saksbehandling:

En kamerat skal godkjenne en bruktimport 1992 modell bil. Bilen er skjelden og du får ikke enkelte av delene kjøpt over disk i Norge....derriblandt eksos.
Bilen står på bukken med hjemmelaget Simmonssystem. Bygd av tidligere utenlandk eier. Riktig antall potter og lavt normal lydnivå. Slikt det er bygd er det ett enhetsannlegg i følge definisjon jeg har fått på epost og tlf tidligere.
Dokumentasjon på avgass og støy er gjort av merkeverksted i samme by.

Teknisk gjennomgang ble gjort, der coilovere og understell samt eksos ble avbildet.

Kunde spør 2 ganger: Er dette siste gangen jeg trenger å komme inn med bilen nå? Ja var svaret. De trenger ikke å se bilen fler ganger. Ja er du sikker spør kunden for 3 gang, for jeg skal selge interiør og starte ombygging når jeg kommer hjem. BT saksbehandler: Du trenger ikke komme tilbake med bil. Vi har den informasjonen vi trenger til å godkjenne kjøretøy!

Gjett hvem som fikk telefon om å vise bilen på nytt for støymåling på BT og de stilte seg tvilsom til at det var ett enhetsannlegg? Støymåling utført av verksted med dokumentasjon fra verksmester var tydeligvis ikke nok. :shock:

På telefonen prøver kunde å forklare at interiør er solgt og at bil ikke er i kjørbar stand, og at han ikke har noe dokumentasjon på eksosannlegg. BT saksbehandler: Kan du ikke kjøpe ett nytt eksosannlegg fra en bil med mindre motor da? Han hadde sjekket på Mekonomen sine sider og funnet ett som kunne passe :lol: La oss for eksepelets skyld si at han anbefalte eksosannlegg fra en 2.5 liter på en 4 liter motor. Da gir jeg meg enda over.....

Dette er det mildeste eksemplet jeg har.....

Nå i etterkant aksepterer de at selvbygger Simmons annlegg er greit men må inn til BT for støymåling. Jeg lånte han interiør i dag så vi får håpe det løser seg.

Jeg har tidligere opplevd å stå 4 timer på verksted hos BT for å godkjenne senkesett med TUV på en 1969 mod GT. De fant ikke nummer på fjørene.......kjekt at fabrikantnummer, antall fjørvinninger og diameter står i TUV papiret da... :mrgreen: Men de fant nummer tilslutt med ett speil nede i fjørkoppen så da fikk det gå.

Jeg har heldigvis vært heldig med saksbehandlere og sakene mine men det er nesten alltid noe å sette fingeren på.

Hva med vekt nøyaktighet? Jeg fikk unnerkjent vekt på en bil med 15 kilo siden vekten på BT som er rated til 50 tonn med 0,1% nøyaktighet (50 kilo) sa at bilen var 950 kilo. Jeg veide bilen på racingvekter rated til 2000 kilo med 0,1 % nøyaktighet (2 kilo) til 915 kilo. BT mente at 50 kilo slingringsmonn betyr+/- 25 kilo fra veid vekt.

Alle med litt teknisk innsikt vet at måleutstyr i yttergrensene er mer unøyaktig samt at +/- 50 kilo er +/- 0,1% av 50 tonn. Man klarer knapt lese av 100 kilo på vektskalaen på BT. Toskeskap spør du meg.
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Bare Racing sin EVO 500

Post by BAre Racing »

Fikk ånden over meg og rydda vekk felgdeler med å få de lakket, montert og satt på dekk. Ble kjempefornøyd med innpress og utseende. Er Lotus dekk splitt bredde med 265/235 og skal ha det inn i vognkort.

Image

Image

Image
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Bare Racing sin EVO 500

Post by BAre Racing »

Tenkte å kjøre litt lisensiert løp så har kjøpt Tommy Rustad sin STCC promotion bil. 2007 mod Astra OPC med fullbur og klar til racing.

Image

Image
Last edited by BAre Racing on 27 Aug 2012 12:07, edited 1 time in total.
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Bare Racing sin EVO 500

Post by Morten H »

Steike for en stall du har nå 8)
Mangler bare en Manta/Ascona 400 nå :)
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Bare Racing sin EVO 500

Post by BAre Racing »

Lenge siden oppdatering her.

Jeg har tunet astra litt med omprogramering og bedre kjøling av ladelufta. Under testtur 100 runder på frøya i juni holdt lufttempen stabilt 12 grader over utelufta. Det må veære bra i forhold til originale intercooler som gir segg etter ett drag til 160 km/t og har 65 grader innsugstem :shock:

Sommerferie i år ble lagt til Gotland som har en fantastisk bane. Etter 26 runder med Speedsteren sa rådelager takk for seg så ble mye bading og normale sommeraktiviteter resten av ferien :lol:
Jeg fikk satt en ganske god tid så ble ikke katastrofe å måtte gi seg 200 runder før jeg egentlig skulle.

Nå driver jeg å skifter motor tilbake til original motor. Mulig jeg rekker bremsing og kjøring på Rudskogen den 13 sept.
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
Hauk
Posts: 62
Joined: 06 Jun 2008 11:37

Re: Bare Racing sin EVO 500

Post by Hauk »

BAre Racing wrote:Sommerferie i år ble lagt til Gotland som har en fantastisk bane. Etter 26 runder med Speedsteren sa rådelager takk for seg så ble mye bading og normale sommeraktiviteter resten av ferien :lol: Jeg fikk satt en ganske god tid så ble ikke katastrofe å måtte gi seg 200 runder før jeg egentlig skulle.
1.37 på Gotland ring er slett ikke verst. Men da har de ennå ikke blitt ferdig med utvidelsen til dobbel lengde? Var der i 2009 og da var den "like rundt hjørnet".

Var det fortsatt utleie av SuperVcart der?
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Bare Racing sin EVO 500

Post by BAre Racing »

Ja tiden er ingenting å si på. Hadde klart 1.36 lav lett om jeg hadde fått noen runder til...og fått på R dekkene :wink:

Men men. Jeg slo kameraten min med 4 sekunder så han har jo litt å gjøre sommeren 2013 he he.

Jeg gikk rundt hele banen og så den lille asfaltfliken som skulle bli sløyfe 2. Tror de ikke er noe nærmere enn i 2009. Synes i det hele det virket litt amatørmessig på nettsider og banemanskap. En mann i depot på langsletta runna hele showet. Var jo ikke all verden med trafikk så gjorde vell egentlig ingenting.

Prisen på nett og hva du faktisk måtte betale stemte heller ikke, men i min fordel. 800 SEK for 5 timer kjøring er rimelig 8)
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Bare Racing sin EVO 500

Post by BAre Racing »

Da velger jeg å takke for meg. Mange flotte biler her inne men synes det er heller labert på oppdateringer hos medlemmenes prosjekter.

Jeg er nok mer racing enn hva jeg følte ved innmelding, så vil finne meg ett mer egnet fora og klubb.

Astraen er forøvrig ferdig ombygd klar til lisens med 320 hk/ 500 Nm, så blir H-lisens på meg i april og full fokus i Trackday cup og GT 4 gjesteopptreden.

Takk for tiden jeg var her.

Mvh Are Levang
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Bare Racing sin EVO 500

Post by alfheim »

Det var da trist.

Vi føler vel at vi dekker også de som er interessert i racing så godt som mulig innenfor de rammene vi har.

Vil gjerne høre mer fra deg om om hva der ter du mener vi kunne gjort andreledes, men ta det gjerne i en mail til styret@sportsvogn.no eller i en PM.

Beklager at du ikke føler deg hjemme her lenger og ønsker deg lykke til vider og velkommen tilbake hvis det skulle bli aktuelt på et tidspunkt.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Bare Racing sin EVO 500

Post by vids »

Det var synd da!
Du får komme innom en gang i blant og fortelle hvordan det går i GT-serien?

Ellers var det en litt artig observasjon at du er mer racing enn du følte da du ga deg selv brukernavnet "Bare Racing" :D
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Bare Racing sin EVO 500

Post by BAre Racing »

Navnet ja..... he he. Har bare fulgt meg siden jeg solgte Opel Monzaen og fikk høre fra venner om alle forummedlemene på OMC Opel motorsport forumet som kalte seg noe med "Racing" uten at de bygde eller gjorde noe som tilsa at de trengte det.

Siden jeg heter Are så ble veien kort til BAre Racing for å terge kompisene mine :lol:

Det er ikke noe spesiell grunn til at jeg velger å ikke forlenge medlemskapet annet enn at tiden ikke strekker til....og som jeg nevnte at jeg ikke fant tilhørighet i en "klikk" her på Vestlandet som er ivrig NSKère. Hadde jeg bodd i Oslo regionen/østlandet så hadde det muligens stilt seg anderledes?

Jeg kommer nok tilbake ved en senere anledning for bilinteressen blir ikke mindre :wink:
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
Post Reply