BAre Racing sin Badster

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: BAre Racing sin Badster

Post by webmaster »

Ser rimelig heftig ut nå :) Har du fått kjørt noe i år da?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: BAre Racing sin Badster

Post by BAre Racing »

Takker. Er godt fornøyd selv også...

Har kun fått 30 runder på Rudskogen der den gikk delvis på 2-4 sylindre. Fant feilen to måneder senere, dyser som hadde gitt seg.

Etter dette så har jeg kun rukket NM i autoslalom. Blir nok Rudskogen til helga om jeg ikke kjører løp med lisensbilen.
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: BAre Racing sin Badster

Post by BAre Racing »

2013 sesongen ble avsluttet med rådebank igjen. Ber om det selv når jeg kjører 7500 rpm på original bunndel uten god vibrasjonsdemper og med originale klaringer på rådelager.

Nå har jeg montert en "ny" motor med 27000 km på teller. Blir helt original i hele 2014 sesongen så nå vil jeg konsentrere meg om å bygge det ultimate understellet (uten å bytte nav og felger til lettere 4 bolt fra Elise) med utgangspunkt i det som står på i dag.

- Exige rollbar fremme blir byttet ut med 1" justerbart stag med teflonforinger.
- Alle spindler freses 5 mm for å få over 1 grad ekstra negativ camber.
- De siste foringene og boltene i forstilling byttes ut til nylon og friske bolter.
- Styrearmen og opphengsblokk blir også frest ned noen millimeter der det går.
- Rollbar bak byttes ut med Exige sitt justerbare som sto fremme før.
- Alle calippere demonteres og friskes opp med ny gummi
- Alle motorfester er nå tilbakestilt fra Vibratec Race til originale med poly inserts. Skal kose meg med denne bilen så bruker noe jeg vet funker så lenge man holder ett øye med opphengsforingene på sidene.
- Chassishøyde justeres litt ned til 11,5 og 12 cm
- Hjørneveiing blir utført med fører og 3/4 tank bensin.
- Bakstrebere til hovedbøyle blir laget FIA godkjent for å klasse bil i Roadsport.
Image
Image
Image
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: BAre Racing sin Badster

Post by BAre Racing »

Det tok litt tid men når jeg kom igang brukte jeg 3 lange kvelder på å få alt ferdig i forhold til liste over. Kjøpte 4 nye bærearmer fremme for å bytte alle kulene også. Det viste seg lurt siden ene kulen var bøyd slik at negativ camber kun ble -1.5 på høyre side.

Ny motor fungerer supert. Bare 147 Hk i 2014 sesongen der jeg tar ut Roadsport lisens på Speedsteren for å kjøre i Trackdaycup.

Godt fornøyd med justerbart stabstag fra exige montert i hekken sammen med to slepekroker (og feste i rullende landevei.)

Jeg har ikke hjørneveid Speedsteren ennå. Må ha den på 4 hjulskontroll først.

Image

Image

Image

Image
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Re: BAre Racing sin Badster

Post by Shadow_iX »

Hvor fikk du tak på bakre potte, jeg likte hvordan den så ut :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: BAre Racing sin Badster

Post by BAre Racing »

Kjøpte potta på Deamon Tweaks i UK. Er pakkbar potte der du enkelt bytter selv med acusta fill som tåler 1100 grader. Billig potte og billig refill som varer lenge. Har samme potte alene på racingbilen min også. Originalull holdt en sesong, så er 97 Db mot 93 Db på teknisk i april 2013.
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: BAre Racing sin Badster

Post by BAre Racing »

Jeg tok hjørneveiing selv forleden dag. Gikk fra 52.5% crossvekt til 49,8%. Fikk testkjørt uten hjulstilling på autoslalom i Bergen sist helg. Bilen er veldig god balansert og ble grei plassering med null trening på 2 år.

Ble litt snurring under trening onsdagen før løpet siden det nye racing stabstaget fremme og Exige staget bak ikke var balansert.

Speedster er nå klar til vognlisens og deltagelse i Trackdaycup 24 mai.

Motor har fått ny software så jeg kan tune den originale ECU som ett hvilket som helst datasprut. Med litt finjustering har jeg fått ut 165 Hk. Greit innenfor 15% regelen. :D

Det er egen powertester inne i softwaren. Den fungerer bra og er rimelig nøyaktig i forhold til bremsing i benk.

Image
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: BAre Racing sin Badster

Post by BAre Racing »

Dårlig med oppdateringer her. Understell ble veldig bra og justeringsmulighetene ble så bra at jeg knallet til med solid ny pers på ACR og fikk med med NM Sølv i autoslalom i øsepøs regnvær. Det er to yttligheter av justeringer som må til, samt riktig dekkvalg selvsagt.

Nå står Speedster i garasjen å venter på nyoppuset motor.

Denne sesongen vil jeg bruke til å kjøre banebilen (Astra GTC- STCC edition) som i september fikk ny motor tunet til 370 Hk 540 Nm på nav. Perfekt GT3 bil selv om jeg trolig holder meg til Trackdaycup denne sesongen også. :D
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: BAre Racing sin Badster

Post by webmaster »

Høres ut som om du har en fin sesong både bak og foran deg :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply