En liten pusekatt

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

En liten pusekatt

Post by grappa speziale »

Grappas Gran Turismo Garasje presenterer en ny 12-sylindret vogn for sofistikerte aristokrater.
Smak gjerne på ordene Jaguar og 12-sylindre.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Mark 1 XJ-S(rubberbumber) er omtrent umulig å finne som venstrestyrt(høyrestyrt også, for den del)med eurospec i skapelig tilstand. Bare prøv, så skal du se......

Nå er bilen registrert med Bærumsskilter som seg hør og bør på en Jaguar
Image
Image
Image
Image

Image

Connolly leahter and Walnut
Image
KVES!!!
Image
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Ha ha, du er koko Grapz! Du snakker om bil som oser luksus og detaljer. Nesten ikke krom, men speilene har fått et lag. Den bakruta, krumminga på taket og "vingene" er bare helt verst. Er ganske sikker på at "koste snø av bilen" ikke var designkriterie da denne var på tegnebrettet :lol:

Skulle forresten likt å vite hva de som kjørte XJS V12 dengang da, kjører i dag.
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Post by Morten H »

Hadde kledd XJxxx12 reg nr den der ?
Nydelig bil 8)
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Post by rayb »

Engelsk landbruksmekanikk på sitt aller fineste.
Gratulerer.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Morten H wrote:Hadde kledd XJxxx12 reg nr den der ?
Tar vel enda noen år før vegstasjonen på Steinkjer begynner å levere ut XJ-skilter, og i mellomtiden slipper denne sobre vogna unna slike "lure" skilter 8)
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

Luigi wrote:Ha ha, du er koko Grapz! Du snakker om bil som oser luksus og detaljer. Nesten ikke krom, men speilene har fått et lag. Den bakruta, krumminga på taket og "vingene" er bare helt verst. Er ganske sikker på at "koste snø av bilen" ikke var designkriterie da denne var på tegnebrettet :lol:

Skulle forresten likt å vite hva de som kjørte XJS V12 dengang da, kjører i dag.
"vingene" - vet du hvorfor det ble slik?

Ja, krom og svart = merkelig. Feit kromlist på frontruta, ei mindre på bakruta, krominnramming rundt lyktene og helkrom i speilene sammen med "shadowline" på resten er sært. Grillen skal ha krominnramming og jeg har en ny jeg skal sette på.

Selv om dette er Autoshite fra over øverste hylle, tror jeg disse blir svært ettertraktede etterhvert. Som sagt; Du sliter "big time" med å finne en Mark 1 som er bra og særlig når det kommer til rust. Det som gjør dem til litt nede i øyeblikket er at modellen ble produsert fram til 1996, og dermed tar det litt lenger tid å få klassikerstatus. E-type-historien er nok ganske lik, og alle vet hva en tidlig "flatfloor E" gjerne koster i dag. En ting er sikkert - det blir ikke fler av dem.................
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

fantastisk bil. tar meg tilbake til helgenen filmene :)

hvordan klarer du å skafffe alle disse flotte bilene ? :)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

grappa speziale wrote:"vingene" - vet du hvorfor det ble slik?
Maserati Merak og Lancia Montecarlo har samme opplegget, men der har streberne en funksjon i forbindelse med midtmotoren. Den steile bakruta sørger for lavtrykksone over motorrommet (og plass til motoren) mens streberne hjelper til med aerodynamisk retningsstabilitet. Uten streberne hadde flaten til panseret fungert som en opp-ned venturi-flate (diffuser) og du hadde fått vakuum over motoren. Ikke bra ;)

I XJS-ens tilfelle er det vel mer en kosmetisk greie (coupé-look) kombinert med flat bakrute som i sin tur lager det dype koffertrommet.

Eller så har du en god historie på lager som jeg nå har ødelagt ;)

Forøvrig så vi jo hva som skjedde med XJ40-en da de glemte å stive opp koffertseksjonen med slike strebere :lol:
grappa speziale wrote:Selv om dette er Autoshite fra over øverste hylle, tror jeg disse blir svært ettertraktede etterhvert. Som sagt; Du sliter "big time" med å finne en Mark 1 som er bra og særlig når det kommer til rust.
Regner med du mener XJS Mk I og ikke Jaguar Mk I ;)
Biler som XJS er fascinerende i mitt hode. Når man har en bil der folk lurer på følgende i denne rekkefølgen:

1. Er det lett å få tak i deler?
2. Bruker den mye bensin?

... da har man funnet rett bil. De som vil ha det enkelt ser vi jo hver dag på E18 med Audiene og Toyotaene sine ;)
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

Luigi wrote:
grappa speziale wrote:"vingene" - vet du hvorfor det ble slik?

Eller så har du en god historie på lager som jeg nå har ødelagt ;)
Ikke ødelagt, men du var inne på det med Merak og Lancia MC.
Jaguars plan var faktisk å lage en midtmotorisert bil, men å få tolveren inn baki der viste seg å bli problematisk. Designet ble beholdt til tross for at bilen ble en frontmotorbil. Så sier i hvertfall forståsegpåerne.........
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Hvis de sier det så kan det jo godt være et snev av sannhet i det, men det kan jo også hende de mikser det hele sammen med Jaguars Le Mans-bil (som aldri ble noe av) XJ13. Den hadde midtmontert V12, og da racingprosjektet gikk i toiletten puttet de tolveren inn foran i E-Type istedet.

Men det er nå samma det. Vi vet jo i hvilken ende av bilen motoren endte opp, og streberne er tross alt et XJS-varemerke godt som noe ;)
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

Nja...det er slik at vår venn James May hostet opp denne historien i en episode av Top Gear.
Det diskuteres friskt om dette er en realitet eller om det bare er en vandrehistorie. Det finnes faktisk ingen gode bevis på at det jeg hevder er sant, bortsett fra forståsegpåer Mays uttalelser.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Da lar vi saken ligge. Man skal ikke ødelegge en god historie med fakta ;)
Det var forresten "fakta" i mange år at den barometriske kompensatoren i Alfas mekaniske innsprøytningspumper ble fylt med olivenolje av god kvalitet på fabrikken, men stoffet viste seg å være glykol :shock: Et faktum vi like godt kunne vært foruten ...
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Luigi wrote:Da lar vi saken ligge. Man skal ikke ødelegge en god historie med fakta ;)
Det var forresten "fakta" i mange år at den barometriske kompensatoren i Alfas mekaniske innsprøytningspumper ble fylt med olivenolje av god kvalitet på fabrikken, men stoffet viste seg å være glykol :shock: Et faktum vi like godt kunne vært foruten ...
<Like>

:D
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Post by rayb »

Luigi wrote:Da lar vi saken ligge. Man skal ikke ødelegge en god historie med fakta ;)
Akkurat som man ikke skal ødelegge gode diskusjoner med saklige argumenter. :-D
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

Jippi!
I dag kom det en etterlengtet pakke med en helt ny teppesats fra
http://www.lakewell.com/ - et firma jeg har handlet med tidligere. Svært god kvalitet og helt greie priser.
Nye tepper vil forhåpentligvis løfte inntrykket et par hakk og bilen begynner nå å bli sånn som jeg ønsker at den skal være. Grillen er også byttet ut til en forkrommet med "S-emblem", slik det skal være.
Det har blitt noen fine turer i det flotte høstværet og bilen er svært behagelig og stille - som en ekte GT bør være.

Det er mange som lurer på hva det er for noe og når jeg sier Jaguar, får jeg ofte til svar at "de ser da ikke sånn ut" - moro!
Post Reply