Page 2 of 4

Posted: 06 Jul 2011 23:51
by need4speed
dette kalles sleeper :D

Posted: 07 Jul 2011 10:37
by arildh
Helt utrolig bra! Tipper siste rest av konfirmasjonspengene forsvant med den girkassen der gitt. Alt er jo gjennomført her, sveising, carbon støping, komponenter, sprut, dashlogger, understell.
Imponert.

Posted: 10 Jul 2011 13:03
by Nyborg Garage
Virkelig gøy å se denne igjen. Holdt ett godt øye med tråden din på bilforumet for noen år siden. Samtidig godt å se at du også har forvillet deg inn hit, er nok her den hører hjemme :)

Må si jeg er utrolig imponert over alt du får til, og hvor utrolig bra det blir! Særlig mtp på at du er så ung, føler meg ganske ung selv i dette gamet av og til (27 i år), men nå kjenner jeg nesten at jeg skjemmes over hvor lite jeg har fått til på alle de årene :p

Er det toppdekslet som holder kamakslingene på plass på denne motoren?

Kult å se at du har gått for alu motor. Selv om den er litt lengre blir sikkert vekta bedre med en slik kontra en vanlig rød blokk?

Du er ikke redd for at det blir litt for liten avstand fra luftboks-veggen og til runner 2/3/4? Kunne kanskje dratt "bakveggen" på boksen lengre ned mot fuelrail slik at du i det minste har mest mulig luft tilgjengelig?

Skjønner så klart at det ikke er noe du blir å gjøre noe med nå uansett men lurer bare på om du har gjort deg noen tanker rundt dette. Spesielt fordi jeg selv prøver å finne lit ut av hvilke regler som finnes i forhold til å lage slikt "plenum" når man har ITB'er, og siden du tydelig vis har litt kontakt med Alf Eng tenker jeg kanskje du sitter inne med litt "inside information" :)

Edit: Og hvor kjøpte du rør og collector til grenrør fra? :)

Mvh.

Posted: 16 Jul 2011 20:11
by Texascom
Takk takk :D

Nyborg Garage: Hyggelig å høre!
Toppdekselet er det som holder kamakslingene her har, det vil si det er tidskrevende å justere ventiler!

Motoren er noe lettere enn rødblokk, usikker på hvor mye. Hovedgrunnen til at jeg valgte hvitfemma er lyd og at ingen har en slik N/A motor.

Veldig god plass i luftboksen, selveste Eng mente jeg hadde designet den veldig fint med tanke på luftpasseringen! :D Det var moro å høre!

Rør og collector kjøpte jeg fra http://www.goodfabs.com/
Ekstrem kvalitet på bend derfra! Samt rask leveringstd og god service!

Mer bilder:

Snabbservice på jobben etter en vintertest i vinter, deretter inn i butikken for utstilling ;)


Image

Først; noe alle på alle Volvotreff alltid har pirket på, og det har de hatt rett i! Panserlåsen min har aldri vært pen, men nå er den strøken og matcher resten i motorrommet =)

Image

Image

Bilder:

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Så her kommer en liten update: Demontering

Her var grenrøret skikkelig uheldig på bildet, her ser det rett og slett stygt ut! Men skinner orange i det ;)

Image


Coiler på rekke!


Image


Det meste av motornettet rotet sammen i en haug!


Image

Maskineriet ute igjen, tar litt tid siden alt er så blankt :P

Image

Image

Image

Da er motoren ferdig justert og klar for innmontering igjen :)
Ang. tall slipper jeg ikke dette ut enda, men det er 300++ Eng "hester" :D

Litt varmkjøring:

http://www.youtube.com/watch?v=BIObWvkT9Rg

http://www.youtube.com/watch?v=o63r_cpToy4

http://www.youtube.com/watch?v=rpMAx-EDNiI


More to come!

Posted: 24 Jul 2011 04:17
by Grøva
Strøken tralle, og det varmer en NA entusiast å se en slik bil uten turbo!

Posted: 24 Jul 2011 13:01
by henning
Meget imponerende!

Posted: 24 Jul 2011 18:47
by Nyborg Garage
På de siste bildene ser luftboksen mye større ut enn hva jeg synes det så ut som på de tidligere bildene. Og ikke verst at han mente det var et bra design da :)

Kan godt se for meg at det blir litt ekstra tidkrevende å justere ventiler, samt justere inn kammer, ventil til ventil og ventil til stempel klaringer. Men samtidig er det jo et smart design mtp å stive av toppen mest mulig, og samtidig spare både vekt og høyde på motoren.

Ser nydelig ut som vanlig. Det verkstedet var jo bare helt rått!

Posted: 26 Jul 2011 04:03
by M.Engelsen
Hvor fikk du tak i gasspjeldene dine fra?
Har prøvd og sende deg en Pm på vccn, men fikk aldri svar, så jeg prøver her :D

Er pen lyd du har fått i bilen din! Ikke mye gale der nei!

Posted: 26 Jul 2011 11:03
by Shadow_iX
Dette er å annse som pornografi.

Så klart på den gode måten, kuntnerisk. Ikke den luddrete sluttye utgaven. :)

Posted: 26 Jul 2011 12:15
by ThomasB
Hvordan har det gått med bilen etter bergingsbil-hendelsen på trackday?

Posted: 29 Jul 2011 16:41
by Texascom
Takk takk! Moro å høre slikt :D

Litt ekstra jobb med et slikt topplokk ja, men som du sier så er det svært stødig!
Verkstedet er forøvrig det nye anlegget til Bilia Personbil, Hunndalen - min arbeidsplass.

Spjeldhusene kjøpte jeg hos Alf Eng i Trøgstad.

ThomasB: Bilen har stått på stedet hvil, frusterasjonen kom og tok over etter det skjedde! Så voldsomt med tid for å få bilen slik den VAR så syntes jeg det vær ufatterlig kjedelig at den måtte falle av brilla! Spesielt med tanke på at jeg ba han binde den fast, noe han ville ikke!

Ellers den dagen fikk jeg kjørt en god del før dette skjedde, Pilot CUP dekkene er jo bare helt vanvittig bra og banen helt sinnsyk!


Pr. dags. dato skal jeg prøve å få feilsøkt litt på motorfusken, har en baktanke om programvare. Dette vil det komme en oppdatering om. Samt flere byggebilder av prosjektet!

Siste bilde jeg har før skaden skjedde:

Image

Posted: 29 Jul 2011 22:23
by Morten H
Kondolerer!!
Håper den blir som før skaden :wink:

Posted: 07 Aug 2011 10:27
by Texascom
Takker :)

Nye fangere bestillt, så da er det bare å bygge om og lakkere så er fronten klar igjen!

Motorfeilen er også avdekket og reparert! Brist i triggerhjulet førte til signalfeil som var lei å finne. Men med et scope kan det meste løses, så nytt hjul er på plass og motoren varver fint og godlytt igjen :D

Posted: 07 Aug 2011 15:51
by Morten H
Gode nyheter :)

Posted: 07 Aug 2011 17:49
by Texascom
Her kommer noen bilder, frontleppa var brettet over fangeren.
Innfestingene er blitt skjeve og skinnen må rettes litt, samt at jeg må ha nye lister på toppen.

Ført bilde av tauekroken jeg har med i tilfelle jeg må ha hjelp, dette for å ikke skade fangeren.

Image

Og slik gikk det da sjåføren av bergningsbilen ikke ville bruke den!

Image

Image

Image

Image

Image