Volvo 240 BTCC
Posted: 01 Jul 2011 21:25
Starter opp med en liten byggetråd om bilen min her etter et svært vellykket treff på Våler forrige helg!
Det er i utgangspunket en Volvo 240GL 1987 modell som jeg kjøpte for konfirmasjonspengene mine i mai 2002. Planen da var å bygge opp en grei bruksbil til jeg var 18år, og deretter fortsette på noe annet. Men det tok vel litt av etter hvert.
Bilen har vært "ferdig" flere ganger i byggeperioden med forskjellige sugemotorer og girkasser. Det begynte med en B230K som gjennomgikk noen oppgraderinger og endte på 218hk i benken. Bilen var da utrustet med nytt R-sport interiør og et mildt Bilstein Sport understell for gatebruk. Bilen var da "ferdig" den gang.
Det tok ikke lang tid før jeg bygde på bremser fra S80, 305mm skiver foran og andre foringer i understell som jeg selv dreide.
Neste steg var ytterligere trimming, det ble fortsatt en B230 motor med et sylindervolum på 2,8 liter som bremset 285hk. Da ble M47 kassen for svak, så jeg bygde en GETRAG 265 kasse. Sammen med denne bygde jeg om bakakselen med 4,88 i utveksling og forsterket LSD.
Etter denne oppgraderingen begynte prosjektet å bli mer enn en bruksbil: 6 pkt. bur lakkert i showfinish sammen med gulvet innvendig, 330mm BREMBO bremser rundt det hele, carbon innredning, og justerbare fjærbein i hvert hjørne som jeg selv designet og bygde.
Utover dette er det utrolig mange "småting" og modifikasjoner som er gjort, men ikke nevnt.
I påsken 2007 ville BILSPORT ha bilen min til messen Bilsport Performance & Custom Motor Show, noe jeg takket ja til. Responsen var veldig bra og det var totalt 75.000 besøkende der gjennom de fem dagene messen pågikk.
Sommeren 2007 fikk jeg telefoner fra forskjellige bilblader som ville skrive om bilen, noe jeg syntes var skikkelig moro! Den ble omtalt i BILSPORT nr. 12 med seks heldekkende sider! Den var også innom ViMenn bil, Gatebil Børsen og lokalavisen.
Hjuloppheng/bremser:
Ny motor: 2600ccm, 20 ventiler, fem sylindere og tørrsump.
Fem separate spjeldhus, NIRA I3+ datasprut og rustfritt grenrør.
Ny girkasse: 6 tr. fullsekvensiell, F1 gir på rattet (girspak utgår).
Det blir også mer carbon å finne i bilen: Girkassetunell, nytt luftinntak til innsuget, samt smådetaljer her og der.
Blokka:
Motor i bilen bare for å sjekke klaringer til toppstag:
F1 V10 kollektor sammen med grenrørsflenser:
Toppdeksel før og etter glassblåsing:
Ventiljustering:
Nå kommer det noen bilder av den hjemmelagede pedalboksen min:
Måtte også lage ny pedalboks til bremser pga. litt feil bremsefordeling, denne valgte jeg å plassere under dashbordet.
Etter litt sveising ser den slik ut:
Ferdig:
Ferdig pedalboks med justering:
Innsug:
Her er noen bilder av bakbremsene:
Caliper bak:
Anlegg for håndbremssko og adapter på plass:
Ferdig montert:
Montering av bakdiff:
Grenrørsdeler:
F1 giring + bygging av el. nett.
Grovtilpasset og prøvemontert med returfjærer og brytere:
Ny el-sentral under oppbygging:
Carbonflaps, blank på forsiden og ru på gripesiden. Den nærmest er ru.
Finito!
Og her bilder, motorrom og motorfeste.
Skjåmete bilder her..
Kollektor på plass, da gjenstår bare resten..
(NB! Skrue/mutter som holder cl.hus skal ikke benyttes!!)
Trakt nr.1 prøves..
Kan bli tøft
Begynt så smått med grenrør, dette er tidkrevende og supernøysomt!
Steg èn, trakt:
Etter litt hit og dit falt jeg på målet mitt som er 73 cm fra flens til flens.
Er ferdig med rør på syl. 1, 2, og 3 nå. Alle er presis 73 cm, noe jeg er fornøyd med så langt. Det er i alle fall tidkrevende arbeid Men moro å lage alt selv, blir jo noe ingen andre har!
Dette er en start på en lang prosjekttråd jeg har på VCCN.no - fortsettelse følger.
Det er i utgangspunket en Volvo 240GL 1987 modell som jeg kjøpte for konfirmasjonspengene mine i mai 2002. Planen da var å bygge opp en grei bruksbil til jeg var 18år, og deretter fortsette på noe annet. Men det tok vel litt av etter hvert.
Bilen har vært "ferdig" flere ganger i byggeperioden med forskjellige sugemotorer og girkasser. Det begynte med en B230K som gjennomgikk noen oppgraderinger og endte på 218hk i benken. Bilen var da utrustet med nytt R-sport interiør og et mildt Bilstein Sport understell for gatebruk. Bilen var da "ferdig" den gang.
Det tok ikke lang tid før jeg bygde på bremser fra S80, 305mm skiver foran og andre foringer i understell som jeg selv dreide.
Neste steg var ytterligere trimming, det ble fortsatt en B230 motor med et sylindervolum på 2,8 liter som bremset 285hk. Da ble M47 kassen for svak, så jeg bygde en GETRAG 265 kasse. Sammen med denne bygde jeg om bakakselen med 4,88 i utveksling og forsterket LSD.
Etter denne oppgraderingen begynte prosjektet å bli mer enn en bruksbil: 6 pkt. bur lakkert i showfinish sammen med gulvet innvendig, 330mm BREMBO bremser rundt det hele, carbon innredning, og justerbare fjærbein i hvert hjørne som jeg selv designet og bygde.
Utover dette er det utrolig mange "småting" og modifikasjoner som er gjort, men ikke nevnt.
I påsken 2007 ville BILSPORT ha bilen min til messen Bilsport Performance & Custom Motor Show, noe jeg takket ja til. Responsen var veldig bra og det var totalt 75.000 besøkende der gjennom de fem dagene messen pågikk.
Sommeren 2007 fikk jeg telefoner fra forskjellige bilblader som ville skrive om bilen, noe jeg syntes var skikkelig moro! Den ble omtalt i BILSPORT nr. 12 med seks heldekkende sider! Den var også innom ViMenn bil, Gatebil Børsen og lokalavisen.
Hjuloppheng/bremser:
Ny motor: 2600ccm, 20 ventiler, fem sylindere og tørrsump.
Fem separate spjeldhus, NIRA I3+ datasprut og rustfritt grenrør.
Ny girkasse: 6 tr. fullsekvensiell, F1 gir på rattet (girspak utgår).
Det blir også mer carbon å finne i bilen: Girkassetunell, nytt luftinntak til innsuget, samt smådetaljer her og der.
Blokka:
Motor i bilen bare for å sjekke klaringer til toppstag:
F1 V10 kollektor sammen med grenrørsflenser:
Toppdeksel før og etter glassblåsing:
Ventiljustering:
Nå kommer det noen bilder av den hjemmelagede pedalboksen min:
Måtte også lage ny pedalboks til bremser pga. litt feil bremsefordeling, denne valgte jeg å plassere under dashbordet.
Etter litt sveising ser den slik ut:
Ferdig:
Ferdig pedalboks med justering:
Innsug:
Her er noen bilder av bakbremsene:
Caliper bak:
Anlegg for håndbremssko og adapter på plass:
Ferdig montert:
Montering av bakdiff:
Grenrørsdeler:
F1 giring + bygging av el. nett.
Grovtilpasset og prøvemontert med returfjærer og brytere:
Ny el-sentral under oppbygging:
Carbonflaps, blank på forsiden og ru på gripesiden. Den nærmest er ru.
Finito!
Og her bilder, motorrom og motorfeste.
Skjåmete bilder her..
Kollektor på plass, da gjenstår bare resten..
(NB! Skrue/mutter som holder cl.hus skal ikke benyttes!!)
Trakt nr.1 prøves..
Kan bli tøft
Begynt så smått med grenrør, dette er tidkrevende og supernøysomt!
Steg èn, trakt:
Etter litt hit og dit falt jeg på målet mitt som er 73 cm fra flens til flens.
Er ferdig med rør på syl. 1, 2, og 3 nå. Alle er presis 73 cm, noe jeg er fornøyd med så langt. Det er i alle fall tidkrevende arbeid Men moro å lage alt selv, blir jo noe ingen andre har!
Dette er en start på en lang prosjekttråd jeg har på VCCN.no - fortsettelse følger.