Page 1 of 4

Volvo 240 BTCC

Posted: 01 Jul 2011 21:25
by Texascom
Starter opp med en liten byggetråd om bilen min her etter et svært vellykket treff på Våler forrige helg!

Det er i utgangspunket en Volvo 240GL 1987 modell som jeg kjøpte for konfirmasjonspengene mine i mai 2002. Planen da var å bygge opp en grei bruksbil til jeg var 18år, og deretter fortsette på noe annet. Men det tok vel litt av etter hvert.

Bilen har vært "ferdig" flere ganger i byggeperioden med forskjellige sugemotorer og girkasser. Det begynte med en B230K som gjennomgikk noen oppgraderinger og endte på 218hk i benken. Bilen var da utrustet med nytt R-sport interiør og et mildt Bilstein Sport understell for gatebruk. Bilen var da "ferdig" den gang.

Det tok ikke lang tid før jeg bygde på bremser fra S80, 305mm skiver foran og andre foringer i understell som jeg selv dreide.

Neste steg var ytterligere trimming, det ble fortsatt en B230 motor med et sylindervolum på 2,8 liter som bremset 285hk. Da ble M47 kassen for svak, så jeg bygde en GETRAG 265 kasse. Sammen med denne bygde jeg om bakakselen med 4,88 i utveksling og forsterket LSD.

Etter denne oppgraderingen begynte prosjektet å bli mer enn en bruksbil: 6 pkt. bur lakkert i showfinish sammen med gulvet innvendig, 330mm BREMBO bremser rundt det hele, carbon innredning, og justerbare fjærbein i hvert hjørne som jeg selv designet og bygde.
Utover dette er det utrolig mange "småting" og modifikasjoner som er gjort, men ikke nevnt.

I påsken 2007 ville BILSPORT ha bilen min til messen Bilsport Performance & Custom Motor Show, noe jeg takket ja til. Responsen var veldig bra og det var totalt 75.000 besøkende der gjennom de fem dagene messen pågikk.

Sommeren 2007 fikk jeg telefoner fra forskjellige bilblader som ville skrive om bilen, noe jeg syntes var skikkelig moro! Den ble omtalt i BILSPORT nr. 12 med seks heldekkende sider! Den var også innom ViMenn bil, Gatebil Børsen og lokalavisen.


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Hjuloppheng/bremser:

Image

Image

Image



Ny motor: 2600ccm, 20 ventiler, fem sylindere og tørrsump.
Fem separate spjeldhus, NIRA I3+ datasprut og rustfritt grenrør.

Ny girkasse: 6 tr. fullsekvensiell, F1 gir på rattet (girspak utgår).

Det blir også mer carbon å finne i bilen: Girkassetunell, nytt luftinntak til innsuget, samt smådetaljer her og der.


Blokka:

Image

Motor i bilen bare for å sjekke klaringer til toppstag:

Image

F1 V10 kollektor sammen med grenrørsflenser:

Image

Toppdeksel før og etter glassblåsing:

Image

Image

Ventiljustering:

Image

Image

Nå kommer det noen bilder av den hjemmelagede pedalboksen min:

Måtte også lage ny pedalboks til bremser pga. litt feil bremsefordeling, denne valgte jeg å plassere under dashbordet.

Image

Etter litt sveising ser den slik ut:

Image

Ferdig:

Image

Ferdig pedalboks med justering:

Image

Innsug:

Image

Image

Her er noen bilder av bakbremsene:

Caliper bak:

Image

Anlegg for håndbremssko og adapter på plass:

Image

Ferdig montert:

Image

Image

Image

Image

Image

Montering av bakdiff:


Image

Grenrørsdeler:

Image

Image

Image

F1 giring + bygging av el. nett.

Image

Grovtilpasset og prøvemontert med returfjærer og brytere:

Image

Ny el-sentral under oppbygging:

Image

Carbonflaps, blank på forsiden og ru på gripesiden. Den nærmest er ru.

Image

Image

Finito!

Image

Image

Image

Og her bilder, motorrom og motorfeste.

Image

Skjåmete bilder her..

Image

Image

Kollektor på plass, da gjenstår bare resten..
(NB! Skrue/mutter som holder cl.hus skal ikke benyttes!!)

Image

Image

Trakt nr.1 prøves..

Image

Kan bli tøft :)

Image

Image

Image

Image

Begynt så smått med grenrør, dette er tidkrevende og supernøysomt!

Steg èn, trakt:

Image

Etter litt hit og dit falt jeg på målet mitt som er 73 cm fra flens til flens.

Image

Image

Image

Er ferdig med rør på syl. 1, 2, og 3 nå. Alle er presis 73 cm, noe jeg er fornøyd med så langt. Det er i alle fall tidkrevende arbeid :) Men moro å lage alt selv, blir jo noe ingen andre har!

Image

Image


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Dette er en start på en lang prosjekttråd jeg har på VCCN.no - fortsettelse følger.

Posted: 01 Jul 2011 23:09
by Strada
Imponerende!

Fantastisk lyd av det drivverket under oppgiring på strekka!

Posted: 02 Jul 2011 00:53
by HF-mx5turbo
liker masse :)

Posted: 02 Jul 2011 06:24
by T.Lund
Meget flott arbeid, gleder meg til fortsettelsen.

Posted: 02 Jul 2011 10:30
by webmaster
Veldig bra!

Posted: 02 Jul 2011 11:30
by inge
Imponerende :!:

Posted: 02 Jul 2011 13:45
by Texascom
Takk! Hyggelig å høre folkens :)

Liten fortsettelse:

Mak Trak'n er på plass!! Seks gir pluss revers - sekvensiellt! Tåler 750Nm :)

Image

Image

Image

Image

Image

Nye forlengningsører:

Image

Prøvemontering:

Image

Finito:

Image

Image


Carbon luftinntaket er også godt i gang i prosessen, men dette tar TID!

Tidlig i prosessen, begynte med byggskum og sengeklær...

Image

Litt mer fasong her, men fortsatt langt igjen! Grovarbeid på dette stadiet!

Image

Grovt overblikk i motorrom.. Boksen har i dag fått sin rette fasong, bilder av dette kommer etterhvert.

Image

Image

Mellomaksel er kappet og klar for sveising.
Momentstag fra motor til rammevange er påbegynt.
Boksen er straks klar for lakk, derstter støping:


Flensen på siden av boksen er den som skal tres over aluplata for å så skrues fast.

Image

Image

Grenrør klare for polering..

Image

Image

Da er boksen ferdig lakkert og klar for støping av form :)

Image

Image

Image


Motorrommet har også blitt angrepet av P1000 våtslipepapir for å få en grei overflate til lakkering. Ørene i rammevangen til momentstaget er også på plass.

Image

Image

Gjort litt mer i dag, nå har motorrommet fått farge!

Image

Image

Bremseklosser:

CL CARBO bremseklosser er benyttet, jobber greit opp til 1300 grader.

Image

Image

Image

Image

More to come!

Posted: 02 Jul 2011 15:42
by Shadow_iX
Dette liker vi svert godt, uhyre detalert arbeid, og flink til å få det fram for andre nysgjærrige :)

Stå på, litt av ett beist du driver å bygger deg.. :)

Posted: 02 Jul 2011 23:17
by Texascom
Takk, takk! Artig å høre!
Prøver å gjøre tingene så nøye jeg kan ;)

Mer bilder:

En liten update: Mye jern i ilden om dagen, motormontering, tilverking av clutchpumpe, montering av bil pluss at toppakning skal lages.

Begynner med spacer til clutchpumpe, denne har styring i begge ender for perfekt senterering - noe som er en selvfølge! Her er det alu av svært høy kvalitet som er benyttet!

Komplett svinghjul sammen med clutch, dette blir ikke noe moro å ta i gang med! Vekten er svært lav og utvekslingen på 1. gir er svært høy!,

Image

Sinulering av lengde på spacer med clutchpumpe, her er spaceren straks ferdig:

Image

Spaceren er "hul" innvendig for å spare noen gram med vekt.

Image

Image

Her ser dere prinsippet ferdig montert i clutchhuset:

Image







AIM MXL Pista dashlogger med minne. Denne er CAN styrt via Nira I3+ motorstyringen, så slipper unna med et fåtall av ledninger.

Image

Image

Image

Image

Har også grovtilpasset triggerhjul.. Braketten skal lakkeres sort.

Image

Image


Motor ferdig montert, timing av kammer gjenstår. Da dette er klart skal den inn i bilen igjen for å så få ett ledningsnett. Deretter skal den ut igjen og inn i benken og benkes på svinghjulet hos Alf Eng. Dette blir superspennende siden alt er nytt og uprøvd!

Merk: Karboninnsuget er ikke klarlakkert enda og 20V dekselet er restnotert i Sverige!

Image

Image

Image

Image

TDC på syl. tre og timing av eksoskam med x mm overlapp.

Image

Transportramme for motoren er bygd siden den skal bremses på svinghjulet i Østfold:

Image

Komplett og ferdig register, rødfargen på skruene tilsier moment - ok!

Image

Kraftpaketet prøvemontert og adapteret til clutchpumpe som jeg har laget tidligere passet perfekt!

Image

Svinghjul og clutch ferdig montert!

Image

Kablene på fjærtårnet er de som skal benyttes i første omgang, den andre snellen er for ekstrautstyr som kan koples på sprutet.
Merk: Kablene skal ikke gå igjennom torpedoen på denne siden, skal lage gummigjennomføring på den kalde siden av motoren.

Image

Image

Motoren inne i bilen igjen, nå tilpasses brakett for dynamo, gasswire lages, ledningsnett bygges, bensinsystem med catchtank lages og oljeslanger med kjøler og filterholder tilpasses.

Image

Karboninnsuget passet litt bedre enn perfekt, tøft ble det også! Klarlakk gjenstår fortsatt.

Image

Tørrsumppumpe og dynamo på plass.

Image

Brakett til dynamo, strammingen er på undersiden.

Image

Image

Liten helgeupdate igjen: Ledningsnett godt i gang på motoren!

Image

Litt mer kabler, koplet opp alt til coilene samt div sensorer til motorstyringen... Mye jobb!
PS: De hvite ledningene som syntes i bakkant motor er ledninger til kamakselgiver og spjeldpotensiometer, disse skal inn i strømper og skjules!

Image

Posted: 03 Jul 2011 20:04
by need4speed
fy faen så rått :D har aldri sett råere byggverk av en volvo

Posted: 03 Jul 2011 20:07
by ThomasB
Pent bygge dette her. Setter bilcrossbilen min i skyggen....

Posted: 03 Jul 2011 22:07
by Olemann
Må nok det jeg også Thomas. Tror vi må holde oss i garasjen en stund Thomas før vi får et så bra resultat på Bofors traktorene våres :)

Kjempe resultat Texascom. Håper og se deg på flere banetreff med NSK

Posted: 04 Jul 2011 05:26
by Shadow_iX
Føler litt at prosjektbilen min kommer litt til kort her...

*bre over preseningen på bilen sin når en leser denna tråden her*

Sykt rått, håper å se bilen på bane engnag i framtida :) (jeg holdt på å dra til våler sist, men ble hindret av av jeg var ung og dum og betlate baksmellen jeg fikk, så da forsvant penger til leve for.. hehe)

Posted: 04 Jul 2011 09:47
by Luigi
Texascom wrote:Prøver å gjøre tingene så nøye jeg kan ;)
Ser ut som du får det bra til også. Dette er jo rørende vakkert, gjennomtenkt og utført med godt håndlag ;) Jeg er selvfølgelig alt for gammel og rar til å skjønne greia med 240, men stå på!

*Applauderer*

Posted: 06 Jul 2011 21:55
by Texascom
Takk takk! Hyggelig å høre :D

Litt mer bilder:

Image

Image

Image

Image

Image

Trykktesting av kjølesystem - ok!

Image

Instrument, mye støv og smuss her nå..

Image

Bensinsystem:

Image

Her er et bilde av helgens jobbing, tørrsumpen er ferdig koblet opp =)

Image

Skitten R v.s. 240.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Grenrøret har også begynt å få farge :)

Image