Page 31 of 32

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 04 Sep 2019 16:57
by alfheim
Så bra. Er ventillekasje vanlig? Kan ikke huske å ha hørt om det.
Går ut fra at prisen på dette er omtrent dom toppakningsbytte?

Uansett. Fint at bilen er frisk.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Re: Raymonds Exige S240

Posted: 04 Sep 2019 18:01
by rayb
Nei, det er ikke vanlig og det er min egen skyld ettersom jeg valgte å kjøre bilen hjem når den åpenbart ikke gikk som den skulle.

De 4 milene eller så fra Rudskogen og hjem på alt for mager blanding var nok til å ødelegge disse.

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 28 May 2020 20:00
by rayb
Så da er girkassa tilbake fra rep for... jeg har mistet tellingen på antallet ganger jeg har hatt denne ute av bilen nå. Men tilbake er den i alle fall.

Anyways, jeg har ikke noen løftebukk og kan ikke benytte meg av en vanlig girkassejekk. Tidligere har vi, med 2 mann og mye banning, løftet/jekket kassa inn i bilen på et vis, men denne løsningen er ikke akkurat iddell.

Jeg har tenkt litt på en måte å få til dette alene på, og jeg endte med å lage et adapter til garasjejekken..

(Sveisingen ble ikke helt som beregnet her, men den er utført under ikke hellt ideelle forhold, med et MIG-apparat som gikk tomt for gass. Jeg har fått forsterket viktige punkter i ettertid.)

Man tar:

Firkantrør, eller i mitt tilfelle 2 vinkeljern som man sveiser sammen fordi det var det jeg hadde
1 stk 25mm kamstål (1.5mm tykkelsen på Biltemas 25mm stålrør er litt spedt
3 stk M12muttere
3 stk M12x100 helgjengede bolter
1 stk garasjejekk

Bor hull i kamstålet, slip vekk kammene:

Image

Image

Sveis en T av firkantprofilene

Borr hull og sveis muttere inn (enklere enn å gjenge godset)

Sveis kamstålet fast i T-en.

Ta ut splintene i traversen, fjern den originale plata man jekker på

Image

Monter adapter på jekk:

Image

Image

Image

Hele greia kosta et par hundrelapper, pluss et par øl.

Og ja, denne skulle ha vært penere, men jeg synes fotsatt ideen min er ganske god.

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 29 May 2020 07:32
by slampen
Nice...

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 14 Jun 2020 18:48
by rayb
Etter litt prøving og feiling har ser den endelig versjonen sånn ut:

Image
Image
Image

Den opprinnelige prototypen fle litt tung på høyresiden, så det var greitt å forsterke litt og sånt:

Image

Men nå har jeg løtfet kassa inn i bilen 2 ganger uten hjelp.

DISCLAIMER: Det ER lettere å være 2 om denne jobben alstå, men det er MULIG å gjøre det selv med denne til hjelp.

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 08 Jul 2020 14:58
by rayb
Fikk meg en overraskelse på årets EU-kontroll da bilen feiler avgass-testene.

Med litt hjelp fant jeg ut at blandingen er veldig mager, og jeg klødde meg en stund i hoset for jeg kom på at jeg fjernet dette dustete kullfilteret som amerikanske bilern aav en eller anngn grunn har. Dataingeniør som jeg er, så er da første handlig å gå tilbake til siste fingerende config, hvilket betyr at kullfilteret må inn i bilen igjen.

Men, ettersom plassen det hadde nå er opptatt av batteriet som jeg liker å ha akkurat der måtte jeg finne på noe annet.

Fant ut at BOE har en brakett som gjør at man kan legge filteret over hjulet på høyre side, som gir minimalt med styr for å flytte på det.

Nå kunne jeg jo bare ha kjøpt en brakett, men BOE er så trege til å svare på mail, og egentlig ikke så interessert i å snakke med meg da jeg ringte dem heller, at jeg så en semi-gyldig grunn til å få brukt den nye metallsløyden min...

Anyway, her er hva jeg kom opp med:

CAD (Cardboard Aided Design)
Image

Image

Skjære ut av 2mm stål:

Image

Image

Litt BFF (Brute Force Fabrication)
Image

Syntes festet bli litt mykt/spinkelt, så jeg bestemte meg for å forsterke litt

Image

Image

Image

Image

Add Lightness (det er jo en Lotus, tross alt)

Image

Sørg for at den ikke ruster første uka:

Image

Branding er viktig:

Image

På plass i bilen:
Image

Og så filteret:

Image

Tar slangejobben i kveld, og så får vi se om alle timene og kronasjene dette har kostet meg ga resultater.

Det hadde nok vært billigere å kjøpe en brakett, men dette var morsommere og ca 1000 ganger mer tilfredsstillende....

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 09 Jul 2020 05:30
by slampen
Jeg kan dessverre ikke se bildene dine.

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 09 Jul 2020 07:23
by rayb
Ah, jeg laget et nytt Goggle Photos album, men de kan ikke lenger gjøres "public"

Se om det virker nå?

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 09 Jul 2020 07:28
by slampen
rayb wrote: 09 Jul 2020 07:23 Se om det virker nå?
Det fungerer. :)

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 09 Jul 2020 07:31
by rayb
For en evighet siden, da jeg startet denne tråden, brukte jeg Picasa. Det var en Google-tjeneste hvor man kunne lage "public" album.
Denne tjenesten ble senere Google Photos, og de albumene som ble laget i Picasa er fortsatt "public" mens de har fjernet muligheten til å lage nye sånne.

Men da lærte jeg det...

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 09 Jul 2020 07:51
by slampen
Google photo er en fin tjeneste, men dårlig for å dele bilder har jeg erfart.
Denne saken med å hoste bilder andre plasser også legge linker herifra og dit, er ganske 90-talls. :)

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 09 Jul 2020 07:52
by PeR4
Enig, er mye morsommere å tenke ut, kjøpe inn halvfabrikat og «snekre» selv enn å kjøpe modifiseringer. Dette ser jo i tillegg bra ut!

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 09 Jul 2020 08:03
by rayb
PeR4 wrote: 09 Jul 2020 07:52 Enig, er mye morsommere å tenke ut, kjøpe inn halvfabrikat og «snekre» selv enn å kjøpe modifiseringer. Dette ser jo i tillegg bra ut!
Takk :)

Jeg kunne kjøpt ganske mange ferdige braketter for det jeg brukte på verktøy og sånt, men verktøy kan gjenbrukes og det er vanskelig å sette pris på mental helse. Og ja, det er morsommere å lage ting selv :)

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 09 Jul 2020 08:09
by rayb
slampen wrote: 09 Jul 2020 07:51 Google photo er en fin tjeneste, men dårlig for å dele bilder har jeg erfart.
Denne saken med å hoste bilder andre plasser også legge linker herifra og dit, er ganske 90-talls. :)
Nja, mine erfaringer med å laste dem opp som vedlegg er litt.... varierende for å si det forsiktig.

Og å endre det etter 31 sider tråd er litt uheldig for CDOen min. (CDO er det samme som OCD, men med bokstavene i riktig rekkefølge, slik de SKAL være)

EDIT: Jeg testet, men bildene rett ut av telefonen min er for store for forumet. Det vil ta lenger tid å resize hvert bilde enn å linke til dem...

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 05 Aug 2020 15:09
by hmhaga
Med litt hjelp fant jeg ut at blandingen er veldig mager, og jeg klødde meg en stund i hoset for jeg kom på at jeg fjernet dette dustete kullfilteret som amerikanske bilern aav en eller anngn grunn har. Dataingeniør som jeg er, så er da første handlig å gå tilbake til siste fingerende config, hvilket betyr at kullfilteret må inn i bilen igjen.
Kullfilteret (carbon canister) brukes for å rense bensindamp fra tanken. Normalt koblet til innsug for å få vakuum, og styrt av en solenoidventil. Er ofte en enveis-ventil/check valve i kretsen også. Mistenker at den suger falskluft via innsug etter at du koblet bort tanken. Vet ikke hvordan det er koblet på Lotus, men som regel fungerer det å erstatte tanken med en t-kobling og beholde solenoid osv.