Raymonds Exige S240

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: NoBrain, inge

User avatar
rayb
Posts: 941
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb » 26 Jun 2016 18:43

Da er girkassa ute. Trangt, men overkommelig.

Image
Image

Den opprinnelige how to beskrivelsen jeg hadde på Verdensvenen beskrev at man skulle jekke ned motoren med anlegg på bånnpanna. Ettersom min gPan er i aluminium syntes jeg det hørtes ut som en fryktelig dårlig ide, så jeg rigger til en hjemmesnekret kran med jekkestropper og kjettingtalje:

Image
Image

Så da er det bare å vente på deler og verktøy, for så å få dette sammen igjen. Det kan muigens bli noen banneord da ettersom det er noen bolter som kan bli morsomme å entre igjen, men det meste går med vilje, vold og vaselin...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
hmhaga
Posts: 889
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: Raymonds Exige S240

Post by hmhaga » 28 Jun 2016 18:42

PS! Husk å bytte simmerring på veiv og stikkakslinger, utløserlager og pilotlager. Ellers er feilen der dagen etter at girkassa er på plass igjen - garantert. Et lettere svinghjul er følgefeil (i følge bedre halvdel) og hører med!
Leketøy: '03 Corvette Z06 '92 Suzuki Bandit GSF 400
Familiebil: '15 Subaru Outback 2.5i
Bil nr 2: '04 Alfa Romeo 147 1.6 / '08 BMW 120i (*knock*knock*)

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster » 29 Jun 2016 09:54

Imponerende jobbing!

Nå husker ikke jeg helt hvorfor dette var din egen skyld, kan du friske opp minnet litt?
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
rayb
Posts: 941
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb » 29 Jun 2016 10:11

webmaster wrote:Imponerende jobbing!

Nå husker ikke jeg helt hvorfor dette var din egen skyld, kan du friske opp minnet litt?
Joda, dette er bare min egen skyld.
Da jeg satt inn disse polyuretan-forsterkningene i motorfestene i fjor, klarte jeg å rote til den øverste skruen i framre motorfeste slik at gjengene der ble ødelagt.

På den måten dro det hele seg løst over tid, og gjengene i det festet er helt borte:
Image
Da de var borte, kunne motoren bevege seg litt, og over tid ganske mye. Resultatet for bakre feste er ikke pent:
Image
Skruen som er knekt er løs altså, jeg har bare ikke skrudd den ut enda.

Anyways, planen er å borre ut, gjenge opp og sette inn nye gjengesatser fra time-sert (som i motsetning til heli-coil er komplette gjengesatser), og så installere studs framfor de originale boltene.
Når kit'et jeg kjøpte på eBay ankommer, that is. Jeg var litt gjerrig og kjøpte det der, framfor hos Würth ettersom det kostet omtrent halvparten.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster » 29 Jun 2016 13:37

Aha. Din feil, ja. :twisted:
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
rayb
Posts: 941
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb » 29 Jun 2016 14:37

webmaster wrote:Aha. Din feil, ja. :twisted:
I rettferdighetens navn så har jeg ikke skyld på noen andre heller.

Jeg har btw et sett med EPs Engine Stay Inserts å gi bort til noen som er mer fingerferdige enn meg.... ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
rayb
Posts: 941
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb » 30 Jun 2016 19:07

Kit'et mitt fra Time-Sert kom i dag.
Inneholder borr, gjengetapp, innsatser, konfres og driver
Image

så da var det bare å borre ut de gamle gjengene
Image
kone og gjenge opp det nye hullet
Image
for så å skru inn stålgjenger
Image

Gjengeinnsatsene er har litt tykkere gods nederst, så når man bruker det dedikerte verktøyet til å skru det inn, ekspanderer den og låser seg fast.

Så, forutsatt at jeg finner noen som kan hjelpe meg å løfte på plass girkassa igjen, så skal bilen være friskmeldt om ikke så alt for lenge.
Last edited by rayb on 30 Jun 2016 19:23, edited 1 time in total.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster » 30 Jun 2016 19:11

Najs! :)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
rayb
Posts: 941
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb » 02 Jul 2016 19:42

Girkasse på plass (sikkert bare flaks, men vi var to mann og brukte en halvtimes tid på å få den på plass)
Slavesylinder på plass
Starter på plass.
Nye fester fra BOE er også på plass:
Image
Image

For de som skal gjøre denne jobben, evt. bytte/forsterke motorfester anbefales det å bruke studs:
Image
Image

Disse ser ganske ubetydelige ut, men de reduserte monteringstiden med 70% og antall banneord og blodige knoker med 85% eller mer.
Hadde jeg hatt disse da jeg opprinnelig tok av disse, ville jeg aldri ha ødelagt gjengene i festet, og kunne ha brukt bilen framfor å ha den på bukker i garasjen. Det er heller ikke umulig å finne noe som passer uten å kjøpe fra andre siden av Dammen..

Image

Venter nå på noen eksosbolter og litt annet småtteri fra England, så det er mulig jeg tar skrufri i morgen.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
rayb
Posts: 941
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb » 08 Jul 2016 17:07

Giroverføringer på plass. Kan ikke starte opp og se om jeg har gjort det riktig, men det virker sånn (kan nå alle 6 gir virker det som) :?

Image

Drivakslinger på plass, begge sider.
Understell delvis montert. Mangler en bolt til nedre bærebru bak. M10 x 65 er forsåvidt enkelt å skaffe, men med 1.25mm gjengestigning er litt vanskeligere.

Så da blir det ikke mer skruing før mandag, med mindre jeg klarer å spore opp en sånn bolt i løpet av helga. Men jeg er veldig nærme nå, altså.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Raymonds Exige S240

Post by pIMp » 08 Jul 2016 18:36

Hvis du er villig til å kjøre litt ville det overaske meg om Tønsberg maskinforetning ikke hadde en slik bolt. De har vist bygd om så er litt usikker på varelager nå, men tidligere hadde de alt slik

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

User avatar
rayb
Posts: 941
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb » 08 Jul 2016 19:07

pIMp wrote:Hvis du er villig til å kjøre litt ville det overaske meg om Tønsberg maskinforetning ikke hadde en slik bolt. De har vist bygd om så er litt usikker på varelager nå, men tidligere hadde de alt slik

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Takk for tips :)

Jeg pleier å bruke Zachariassen Jernvare til sånt, og de har oppe i morgen ved nærmere ettersyn :shock:
Så da har jeg ikke noen unnskyldning for å late meg unna det, liksom....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster » 13 Jul 2016 09:46

Takk for gode tips til en senere anledning :)

Fått den av bukkene nå?
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
rayb
Posts: 941
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb » 13 Jul 2016 10:08

webmaster wrote:Takk for gode tips til en senere anledning :)
Any time :)
webmaster wrote:Fått den av bukkene nå?
Nei, tiden går litt fra meg om dagen.
Av en eller annen grunn har arbeidsgiveren min fått for seg at jeg skal jobbe bare fordi de betaler meg lønn....!! Makan!!
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
rayb
Posts: 941
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb » 13 Jul 2016 22:31

Kjøpte inn litt småtteri fra Bell&Colvill, morsomt å få Lotus originaldeler i denne esken:

Image

Eksos på plass:

Image
Bakstilling, bremser etc. på plass.
Image
Intercooler på plass igjen
Image

Satte endelig på plass hurtigkoblinger til undertray.
Sjekket at alle bolter sitter som de skal.

Og så kommer jeg ikke lenger ettersom jeg helt har glemt å kjøpe olje til girkassa. Men det lar seg enkelt rette i det minste. Tenkte å bruke Redline MT-90, men er åpen for andre forslag om herrene har noen andre anbefalinger?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest