Raymonds Exige S240

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

PeR4 wrote: 20 Oct 2018 11:48 Bruker samme dekkene på Atomen, Ariel anbefaler dette Khumo dekket for tørt føre.
Imponerende at det holdt med ett sett bakdekk for 17 banetreff, men økt bredde bidrar sikkert også til mindre slitasje..

Hvor mange runder kjører du sammenhengende? Jeg opplever at inntil 10 runder på Rudskogen er bra for dekkene, både for slitasje og feste. På varme dager så blir det ihvertfall glatt hvis man satser flere runder.

Opplever du at festet endret seg med antall varmevekslinger?

Hvilke varmtrykk mener du er fornuftig og hvilken/e gummiblanding egner seg? På Atomen fungerer det godt med soft(20) foran, og medium(60) bak, men er langtfra sikker på hvilke trykk som fungerer.
De holdt ikke fullt 17 dager, hadde noen andre dekk jeg brukte opp i våres, men 12-13 dager holdt de vel. Høyre side er fortsatt brukandes faktisk.
Har ingen forutsetning for å si om de slites mer eller mindre enn smalere dekk (har aldri hatt disse i andre dimensjoner), men LSDen gir i alle fall jevnere/mindre slitasje, spesielt på høyre side.

Det største problemet er at det er ganske lang leveringstid på disse, så neste år kommer jeg til å kjøpe dobbelt sett sånn at det holder sommeren ut. (leker med tanken på soft gummiblanding foran og kjøpe 6 x fram og 4 x bakdekk, men vi får se hva jeg har av penger når den tid kommer)

Kjører 10-12-runder pr. pass, inkludert oppvarming og nedkjøling. Eller så mange runder jeg rekker på de 20 min R-passene varer. Merker ikke noe større til dårligere feste bed varme, men de er satans glatte når de er kalde og det tar nesten 2 fulle runder å varme dem opp når temperaturen faller under varmeste-sommer-på-20-år klasse.

Satte årsbeste (1.40.08) i september med nesten utslitte dekk og merker ikke en gang nå at de sitter dårligere, så antall heat cycles ser ut til å ha mindre betydning enn andre dekk jeg har hatt.

Kjører 2.0 bar varmt, men Atomen er en del lettere enn Exigen, så det er ikke sikkert det er riktig for deg...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by PeR4 »

Ja, de er glatte når de er kalde, de er også glatte på vått. Tidligere brukte jeg disse i 205/50/15 i medium og hard, og etterhvert 225/50/15 på en BMW E30 som veide ca 1050 kg med meg & full tank. Greide ikke å få temperatur på kalde dager, dette var typisk på Våler tidlig vår eller høst. 225 medførte en stødighet inn i sving, i svingen og ut som 205 ikke leverte, med 205 slapp det gjerne innimellom, morro men ikke særlige rundetider, og sjåføren kunne bli vel nervøs.


Atomen veier 240 foran og 440 bak med meg & full tank. Foran anbefaler fabrikken 195/50 R15 og bak 225/45 R16. Har skjønt at 195 fungerer for de fleste på bane, det fungerer ihvertfall for meg. På Ariel forumet anbefales 245 bak sammen med 3,5-4 grader camber for banekjøring, lurer på å teste dette til sommeren. Skal først sjekke at hjullagrenene bak er bra.
Ser at noen får 0,8 bar foran og bak til å fungere, jeg har brukt noe høyere trykk. Lett bil.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Med 4 grader camber bak tror jeg det kan være lurt å kombinere dette med en ganske brutal toe in. Delvis for å slippe å slite dekkene skjevt (et problem jeg hadde da jeg kjørte 3.5+ på Exigen), delvis for å øke stabiliteten på bilen i høy fart og under harde nedbremsinger.

På en annen side så har jeg aldri kjørt Atom, så det kan jo bare være vås.

Jeg har funnet ut at det å kjøre mer er den beste investeringen for å kommer fortere rundt banen. Og når jeg har mange dager å ta av så kan jeg i tillegg gjøre en endring av gangen til bilen blir slik jeg vil ha den. Det har tatt meg lang tid, mange justeringer, og mye prøving og feiling for å komme hit jeg er i dag.

En ganske interessant øvelse er å se video av 2 runder med et par års mellomrom ved siden av hverandre. Da ser man fort hva man har (og ikke har) lært ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Fikk tilbake girkassa i dag morges.

Bolten til 4. girs sjaltegaffel var knukket og hadde heldigvis lagt seg på et sted hvor den ikek var i veien for noe som går rundt.
Francis fikset, så da er det bare å få kassa tilbake i bilen som gjenstår....

EDIT: Det kan ta litt tid dat jeg har bestemt med for å lage/få laget et adapter jekken som jeg kan legge girkassa på og montere den alene. Har kompiser som kan sånn metallsløyd, men må vente til han har tid.

Har også kjøpt inn nye overføringer og litt andre greier for å bedre presisjonen i giring lit. Hadde veldig lyst på ny mekanisme også, men synes den ble litt vel dyr.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Nye kabler for giring
Image
Image

Og forsterkning av girmekanismen sett fra undersiden av bilen (ADVARSEL: å borre hulll tvers gjennom gulvet i bilen sin er ikke for sarte sjeler):
Image
og fra oversiden:
Image

Neste jobb er å få girkassa inn i bilen (håper jekk-adapteret mitt er ferdig neste helg, er litt nysgjerrig på om ideen min funker) ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Blir bra det her! :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Nå er girkassa tilbake i bilen igjen.
Montert startet, slavesylinder til clutch, revers-sensor, motorfester og eksos.

Slavesylinderen på disse bilene sitter sånn til at man ikke ser skruene, og skal i tillegg lines opp med en slags forsterkning. Effekten er at dette må "skjelves på plass", som er lettere sagt enn gjort ettersom sylinderen er under press ved montering.
Jeg kom opp med følgende lure løsning: strips for å holde stempelet inne under montering....

Image

Det kan så klart hende alle har tenkt på dette før meg, men det kan jo være kjekt å merke seg om man skulle måtte gjøre denne jobben selv en gang?

Uansett, neste punkt på agendaen er montering av giroverføringer.....

Jeg kjøpte nye overførinmgswire forleden og monerte dem forrige helg. Dog har jeg siklet ganske lenge på ny mekanisme, men syntes det var litt i dyreste laget. Så kom jeg på at jeg hadde noen felger til bilen som jeg aldri bruker lenger. Solgte dem og kjøpte ny mekanisme for pengene (pluss noen penger til)..... Pakken er ventet å ankomme fredag.
Har fått monteringsanvisning på mail, og denne kommer ikke som en hel mekanisme men i sine enkelte deler.... Dette blir, hhmmmmmm.... spennende. Stay tuned ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by alfheim »

Gleder oss.
Mekanisme i deler er mye morsommere en ferdige mekanismer da.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

alfheim wrote: 19 Nov 2018 21:24 Gleder oss.
Mekanisme i deler er mye morsommere en ferdige mekanismer da.
Jeg skal prøve å dokumentere hvordan dette:

Image

blir til dette:

Image
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Spennende!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Har fått sammen alt av girkasse-styr, gjenstår egentlig bare å skru på hjul, jekke ned og justere ferdig nye overføringer. (sånn den er nå så ser alle gir bortsett fra 6. ut til å virke helt fint, men det er fullt mulig at det vil møse seg helt automagisk når jeg starter moroa og får ting til å rotere. I motsatt fall er det jo bare å justere til det virker)

Justeringene i girkasse-enden er tilgjengelige uten å måtte demontere, som jo er greit ;)

Jeg skal se om jeg får til å lage en trinn-for trinn av mekanismen, men sånn ser den i alle fall ut p.t:

Image

Alt jeg gjør med denne bilen gjøres fordi det har en funksjon, men det er en bonus at det ser såpass bra ut så klart ;)

Nye overføringswire, med justeringer sett fra undersiden av bilen:

Image

Og kaffe er viktig, men assistenten min hadde fri i dag så jeg måtte improvisere et stativ ;)

Image
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Raymonds Exige S240

Post by hmhaga »

Ser bra ut. Stusset over at giroverføringen i min Elise var så upresis, og det første man legger til er jo at girmekanismen går mellom to smale profiler som knapt har innfesting/støtte i gulvet. Dermed flexer hele arrangementet når man beveger girspaken sideveis, merkelig designvalg av Lotus. Ser den nye mekanismen er forbedret på dette punktet.

Meningen er at mekanismen skal være eksponert, uten deksler over?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

hmhaga wrote: 03 Dec 2018 15:31 Meningen er at mekanismen skal være eksponert, uten deksler over?
Den går under det originale konsollet hvis man vil beholde det, i beste add lightness ånd har jeg (og en del Lotusentusiaster på FB) bestemt at naken er best. Og lettest. Og kuulest.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: RE: Re: Raymonds Exige S240

Post by alfheim »

rayb wrote:
hmhaga wrote: 03 Dec 2018 15:31 Meningen er at mekanismen skal være eksponert, uten deksler over?
Den går under det originale konsollet hvis man vil beholde det, i beste add lightness ånd har jeg (og en del Lotusentusiaster på FB) bestemt at naken er best. Og lettest. Og kuulest.
Mener du at det ikke finnes en overpriset 2 gram lettere versjon i karbonfiber? Skuffende. Den kunne jo hat vinduer og farget led belysning så man ser de viktigste delene av mekanismen. Burde være mulig å få produsert opp

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: RE: Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

alfheim wrote: 03 Dec 2018 19:58Mener du at det ikke finnes en overpriset 2 gram lettere versjon i karbonfiber? Skuffende. Den kunne jo hat vinduer og farget led belysning så man ser de viktigste delene av mekanismen. Burde være mulig å få produsert opp
Vel... Alitech har sluttet å lage sin (inneholder carbon-detaljer, men er nok noe tyngre enn min 3.5 kg mekanisme, og min utgave var bare tilgjengelig i alumimiun.

Men hvis det er noen trøst så synes jeg ikke den var direkte underpriset, altså....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Post Reply