Raymonds Exige S240

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
rayb
Posts: 993
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Disse kom i dag.

Image

Disse er i riktig lengde for Exigen og er både ECE og FIA godkjente. Det siste er ikke vitkig men allikevel.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Kult, 4- eller 6-pkt?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 993
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

webmaster wrote:Kult, 4- eller 6-pkt?
4

Gidder ikke skjære hull i setene.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 993
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Dette kom i dag etter litt klabb og babb med toll og slikt som fosrinket det akkurat så mye at jeg ikke fikk montert det i helga:

Image

Hele settet bærer preg av å være laget med høy presisjon og kvalitet.

Kjenner at dette er litt i overkant spennende og at min kunnskap på bensin- og innsprøytningssystemer er litt i tynneste laget....

Lastet først ned PDFen deres som forklarer montering. Noe er veldig enkelt mens noe var mer diffust. Jeg antok/håpet at det ville bli klarere når jeg fikk delene i mellom hendene. Det stemte delvis, men jeg håper at alt står klarere fram når jeg begynner å montere herligheten. Det er et par slanger jeg ikke helt er sikker på hvor jeg skal gjøre av.

Jeg har alliert meg med en god kompis og satser på at vi sammen klarer å finne ut av det i løpet av helga.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

WTF? Nå må du forklare hva det vi ser på bildet...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 993
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

webmaster wrote:WTF? Nå må du forklare hva det vi ser på bildet...:-)
Det ser kanskje litt ryddigere ut her:

Image

Det er en surge tank, eller mellomlagring av bensin fra BOE. En Plan B(tm) da den flotte tanken fra EP viste seg å ikke passe min bil.
Jeg ville i utgangpunktet unngå denne løsningen da det:
  • a) er enda en ting som skal ha plass i et allerede ganske trangt motorrom
  • b) en flere bevegelige deler og økt kompleksitet, og som kjent er enhver bevegelig del ingenting annet enn en katastrofe som bare venter på å skje
  • c) ser ganske komplisert ut å montere/koble riktig.
  • d) jeg ikke er noen stor fan av å tukle med kombinasjonen bilens elektriske anlegg og bensin
Det du ser på bildet er selve tanken, alle nødvendige slanger, rele og nødvendige strømtilkoblinger og en trykkregulator for bensin.

Rørleggerjobben går omtrent som følger:

1 slange fra bensintank/pumpe
1 slange tilbake til tank for overskuddsbensin
1 slange til trykkregulator
1 slange fra regulator til fuel rail (motoren)
1 slange i retur fra regulatoren.

I tillegg må dette kobles til strøm, jord og sikkerhetsbryteren for bensin (inertia switch), men etter å ha lest denne veiledningen sånn ca 47.2 ganger så tror jeg endelig at jeg har forstått hvordan dette skal kobles.

Når jeg nå endelig får inn bensintanken og får koblet dette er jeg endelig ferdig med å sikre meg mot den berømte Track Triology of Terror som jeg har fått ørene tutet fulle om siden før jeg kjøpte bilen.

Deretter er det bare småtteri og kosejobb som gjenstår. (montere ny radio, hurtigkoblinger for undertray, male bakre kalipere sliek at de ikke ruster, hjulvinkelkontroll etc.) Med lit flaks skal jeg ha bilen på veien rett over helgen, senest neste helg litt avhengig av hvor mye jeg har å gjøre utenom.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Da skjønner jeg.

Du er litt nærmere ferdig en meg skjønner jeg. :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 993
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

webmaster wrote:Da skjønner jeg.

Du er litt nærmere ferdig en meg skjønner jeg. :-)
Ja, men det skulle på en annen side bare mangle med en bil som har kilometerstand på ~5000 miles også da.
Og så er det selfvølgelig en betingelse at mine evner som rørlegger holder, men det håper jeg å finne ut veldig snart. Er hjemme og passer min syke kone denne uka, så jeg regner med å få startet montering av swirl tank i morgen en gang.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Ole Vik
Posts: 24
Joined: 19 Mar 2012 19:54
Location: Oslo
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by Ole Vik »

Bilen ser helt konge ut! Handling som en Caddilac Eldorado regner jeg med?
Oslo Felgretting - Alt i oppussing og oppretting av alle felger

1997 TVR Chimaera 4.0 V8
x1988 Mercedes 190e 3.0
x1985 Golf GTi
User avatar
rayb
Posts: 993
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Ole Vik wrote:Bilen ser helt konge ut! Handling som en Caddilac Eldorado regner jeg med?
Jepp! Styrer som en smørklatt i ei varm steikepanne. Garantert!!
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 993
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Hmmm....
Det å løsne den originale bensinslangen fra fuel railen har vist seg litt plundrete.

Det skal visstnok finnes et verktøy som ser slik ut:

Image

Noen som vet hvor man får tak i et sånt?

EDIT:
Fant etter litt søking ut at det (på svensk) kalles en fuel line disconnect tool. Biltema to the rescue
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 993
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Da er mesteparten av rørleggerjobben gjort. Må nesten berømme BOE litt for å klare å finne et sted i Exigens motorrom hvor det faktisk er plass til en slik duppeditt, samt komme opp med veldig anvendelige og lettskrudde festemekanismer etc.

Slik ser det i alle fall ut for øyeblikket:

Image
Image

Det som nå gjenstår er å skru inn bensintank og koble til overløpsslangen fra mellom/swirl-tanken. Og så finne et fornuftig sted å ta strøm til herligheten fra så klart.
Når dette er på plass skal det (forhåpentligvis) bare være å starte opp bilen. Deretter er det bare kosejobbing igjen :D
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Dette ser snasent ut!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 993
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Fikk heist inn bensintanken og koblet til alle slanger og ledninger til både denne og surge tanken i dag, men bilen nektet å starte.

Etter litt feilsøking fant jeg at det ikke kom en dråpe bensin til høytrykksdysa (den blå på surge tanken)

Image

Sendte BOE en mail uten egentlig å forvente svar før mandag, men etter litt feilsøking pr. mail fant vi feilen. De har fått et parti hvor 2 ledninger er byttet om.

Image

De ba meg ringe dem for forklaring av hvordan denne pluggen tas fra hverandre og feilen rettes og voila!

IT LIVES!!!



Endelig ferdig med de ugreie jobbene (tror jeg) Nå er det bare interiør og noe annet småtteri som gjenstår. :twisted:
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Grattis! Greit med ting som virker. :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply