Raymonds Exige S240

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Da er jeg endelig sommer(og bane)klar :twisted:

Dagen har vært ganske lang, men har fått gjort en del:

Montert ferdig beskyttelse/forsterkning under bensintanken
Fått på plass håndbrekk
Malt bakre bremsecalipere. (støperjern ruster noe helt for j*vlig og disse var så pene enda)
Montert inn høyttalere og bakveggen i kupeen
Montert 4-punkts beltene fra Schroth samt setene i bilen igjen. De originale sikkerhetsbeltene er forsvarlig gjemt bak panelet mot torpedoveggen.
Image
Åpnet opp "brevsprekken" som skal slippe gjennom luft til intercooleren
Image
Montert undertray og diffuser
Montert ny vindusvisker
Fått bilen tilbake på hjulene, merk hjulboltene i titan ;)
Image
Pluss annet småtteri som jeg sikkert har glemt å nevne.

Resultatet er i alle fall at jeg kunne avslutte dagen med en etterlenget prøvetur. Fant ingen feil på bilen under kjøring, så i morgen blir det Lotus til jobben.

Er det sommer snart?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Gratulerer, skikkelig god runde med jobb unnagjort - ble det bil til jobben?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Jepp. Lotus til jobben både mandag og i dag. 4-hjuls kontroll hos Snapdrive i morgen. De var ikke veldig entusiastiske mht å få bilen min opp på bukken, men de tok da jobben til slutt.

Skår i gleden er de ørsmå ripene som har dukket opp på bakre clam under jobbingen i vinter, men de ser ut til å la seg redusere ganske OK etter maskinpolering. Og som Henning en gang sa til meg, det er den første ripa som er verst.....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by PeR4 »

Om bruk av titanbolter..

En bekjent jobbet som flymekaniker hos Braathens for mange år tilbake, der prøvde de seg frem med titanbolter på flykroppens hovedbærestruktur. Det fungerte ikke. Årsaken var visstnok at de ikke greide å dra tilstrekkelig strekk i boltene, dermed begynte de å løsne etter litt tid. De kunne ikke dra bolten så godt til at den sto i nok strekk til at den ikke løsnet, årsaken var at snittingene i materialet de skrudde den inn i ville gi etter.
Dette er lenge siden, og mye har sikkert endret seg.

Dras titanboltene til med samme moment som vanlige hjulbolter?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

PeR4 wrote:Om bruk av titanbolter..

En bekjent jobbet som flymekaniker hos Braathens for mange år tilbake, der prøvde de seg frem med titanbolter på flykroppens hovedbærestruktur. Det fungerte ikke. Årsaken var visstnok at de ikke greide å dra tilstrekkelig strekk i boltene, dermed begynte de å løsne etter litt tid. De kunne ikke dra bolten så godt til at den sto i nok strekk til at den ikke løsnet, årsaken var at snittingene i materialet de skrudde den inn i ville gi etter.
Dette er lenge siden, og mye har sikkert endret seg.

Dras titanboltene til med samme moment som vanlige hjulbolter?
Disse boltene er i Grade 5 titan og har egenskaper som man kan forvente av disse. (iflg en god venn av meg som har doktorgrad på egenskaper i lettvektsstrukturer)
Titan har en e-modul (mostand mot deformasjon ved strekk) som er 60% av den stål har, så jeg ser hva du mener men tror allikevel at jeg skal komme unne med dette.

Jeg bruker samme moment som på vanlige stålbolter og ser ingen tegn til at de er i ferd med å løsne etter ~250 km.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Re: Raymonds Exige S240

Post by henning »

rayb wrote: Skår i gleden er de ørsmå ripene som har dukket opp på bakre clam under jobbingen i vinter, men de ser ut til å la seg redusere ganske OK etter maskinpolering.
Og som Henning en gang sa til meg, det er den første ripa som er verst.....
En vis mann han Henning :lol:

Gratulerer med a job well done!
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

henning wrote: En vis mann han Henning :lol:

Gratulerer med a job well done!
Ja, iflg. min kone er han en vis gammel mann

Og takk :)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Re: Raymonds Exige S240

Post by henning »

rayb wrote:
henning wrote: En vis mann han Henning :lol:

Gratulerer med a job well done!
Ja, iflg. min kone er han en vis gammel mann

Og takk :)
Jeg tror neppe din vakre kone ville si noe slikt.
Du din slyngel derimot... :wink:
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Noen småjusteringer.....

Fikk gjort unna 4-hjulskontroll på et lokalt verksted etter bytte av toe links.

Bakdekkene mine hadde sånn ca. så mye mønster igjen at jeg tror det hadde vært like effektivt å tegne mønsteret med tusj. I tillegg var framdekkene (minst) 4 år gamle så jeg fikk lagt på de 4 nye i dag. 4 slpunk nye A048 LTS:

Image

Radioen som sitter i Exigen fra fabrikken er ganske sørgelige greier, så jeg erstattet den med noe litt mer moderne:

Image

Ble igjen minnet på hvor liten denne bilen er da skjermen kun lar seg flippe opp eller ned dersom vindusviskeren står på max.....

Denne enheten har også inngang for ryggekamera, men jeg er ikke helt i hjørnet til å rive fra hverandre interiøret akkurat nå (må demonteres for å komme til hulrommet på baksiden av radioenheten), så det får vente til senere i sommer eller i verste fall til vinteren.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Et par mindre mods i dag...

Først brannslokkeren. Skumslokker fra Trygg&Sikker, brakett fra TAT Concept:

Image

Og mens jeg hadde taket av fant jeg ut at risikoen for at jeg (eller bilen) skulle komme til skade var en del mindre, så jeg strakk om litt ledninger til dataloggeren. Det er nesten umulig å få tape/borrelås av noe som helst slag til å sitte inne i denne bilen, men fant etter litt testing ut at det hjelper å vaske det ned med teknisk sprit først. Anyways, sånn ble resultatet:

Image

Langt fra perfekt, men en god del bedre enn det jeg hadde fra før :oops:
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Raymonds Exige S240

Post by rayb »

De originale Pagid bremseklossene takket for seg etter helgens tur til Våler, så endelig hadde jeg en unnskyldning til å grave fram Carbon Lorraine monsterklossene jeg kjøpte i vitner.

De viste seg å være såpass monstrøse at de ikke en gang passet i caliperne uten å monteres på beste Jeremy Clarkson-vis (I'll get a hammer.....), så de måtte slipes ned litt. En rask omgang med plansliper gjorde susen.....
ImageUploadedByTapatalk1340213211.238665.jpg
ImageUploadedByTapatalk1340213211.238665.jpg (126.57 KiB) Viewed 2700 times
Rudskogen på lørdag, håper været er like snilt som det var på Våler sist søndag....

EDIT:
Nye klosser _bak_ passet derimot helt fortreffelig:

Image
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Nye smådetaljer....

Jeg syntes den originale tauekroken var litt stakkarslig, så da jeg la inn en bestilling hos sector111.com spanderte jeg på meg en slik fancy hengslet en...

Resten av hva jeg kjøpte hos S111 kommer i en senere post.

Image

Og så har jeg endelig funnet igjen og funnet plass til OLED-displayet som tilhører dataloggeren. Om dette er en god plass gjenstår å se, men den sitter uansett bare i borrelås så det skal la seg gjøre å flytte på den. Jeg ble bare veldig svak for denne plassen ettersom jeg ikke trengte å styre noe større med kabler.....
Image
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Et bilde sier mer enn 1000 ord....
Image
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Raymonds Exige S240

Post by NoBrain »

Uff da :cry: Antar at det skjedde på Rudskogen tidligere i dag (KARN banekjøring) :?:
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

NoBrain wrote:Uff da :cry: Antar at det skjedde på Rudskogen tidligere i dag (KARN banekjøring) :?:
Korrekt :cry:
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Post Reply