Raymonds Exige S240
Re: Raymonds Exige S240
Så bra. Er ventillekasje vanlig? Kan ikke huske å ha hørt om det.
Går ut fra at prisen på dette er omtrent dom toppakningsbytte?
Uansett. Fint at bilen er frisk.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Går ut fra at prisen på dette er omtrent dom toppakningsbytte?
Uansett. Fint at bilen er frisk.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Re: Raymonds Exige S240
Nei, det er ikke vanlig og det er min egen skyld ettersom jeg valgte å kjøre bilen hjem når den åpenbart ikke gikk som den skulle.
De 4 milene eller så fra Rudskogen og hjem på alt for mager blanding var nok til å ødelegge disse.
De 4 milene eller så fra Rudskogen og hjem på alt for mager blanding var nok til å ødelegge disse.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Så da er girkassa tilbake fra rep for... jeg har mistet tellingen på antallet ganger jeg har hatt denne ute av bilen nå. Men tilbake er den i alle fall.
Anyways, jeg har ikke noen løftebukk og kan ikke benytte meg av en vanlig girkassejekk. Tidligere har vi, med 2 mann og mye banning, løftet/jekket kassa inn i bilen på et vis, men denne løsningen er ikke akkurat iddell.
Jeg har tenkt litt på en måte å få til dette alene på, og jeg endte med å lage et adapter til garasjejekken..
(Sveisingen ble ikke helt som beregnet her, men den er utført under ikke hellt ideelle forhold, med et MIG-apparat som gikk tomt for gass. Jeg har fått forsterket viktige punkter i ettertid.)
Man tar:
Firkantrør, eller i mitt tilfelle 2 vinkeljern som man sveiser sammen fordi det var det jeg hadde
1 stk 25mm kamstål (1.5mm tykkelsen på Biltemas 25mm stålrør er litt spedt
3 stk M12muttere
3 stk M12x100 helgjengede bolter
1 stk garasjejekk
Bor hull i kamstålet, slip vekk kammene:
Sveis en T av firkantprofilene
Borr hull og sveis muttere inn (enklere enn å gjenge godset)
Sveis kamstålet fast i T-en.
Ta ut splintene i traversen, fjern den originale plata man jekker på
Monter adapter på jekk:
Hele greia kosta et par hundrelapper, pluss et par øl.
Og ja, denne skulle ha vært penere, men jeg synes fotsatt ideen min er ganske god.
Anyways, jeg har ikke noen løftebukk og kan ikke benytte meg av en vanlig girkassejekk. Tidligere har vi, med 2 mann og mye banning, løftet/jekket kassa inn i bilen på et vis, men denne løsningen er ikke akkurat iddell.
Jeg har tenkt litt på en måte å få til dette alene på, og jeg endte med å lage et adapter til garasjejekken..
(Sveisingen ble ikke helt som beregnet her, men den er utført under ikke hellt ideelle forhold, med et MIG-apparat som gikk tomt for gass. Jeg har fått forsterket viktige punkter i ettertid.)
Man tar:
Firkantrør, eller i mitt tilfelle 2 vinkeljern som man sveiser sammen fordi det var det jeg hadde
1 stk 25mm kamstål (1.5mm tykkelsen på Biltemas 25mm stålrør er litt spedt
3 stk M12muttere
3 stk M12x100 helgjengede bolter
1 stk garasjejekk
Bor hull i kamstålet, slip vekk kammene:
Sveis en T av firkantprofilene
Borr hull og sveis muttere inn (enklere enn å gjenge godset)
Sveis kamstålet fast i T-en.
Ta ut splintene i traversen, fjern den originale plata man jekker på
Monter adapter på jekk:
Hele greia kosta et par hundrelapper, pluss et par øl.
Og ja, denne skulle ha vært penere, men jeg synes fotsatt ideen min er ganske god.
Last edited by rayb on 29 May 2020 08:26, edited 1 time in total.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Etter litt prøving og feiling har ser den endelig versjonen sånn ut:
Den opprinnelige prototypen fle litt tung på høyresiden, så det var greitt å forsterke litt og sånt:
Men nå har jeg løtfet kassa inn i bilen 2 ganger uten hjelp.
DISCLAIMER: Det ER lettere å være 2 om denne jobben alstå, men det er MULIG å gjøre det selv med denne til hjelp.
Den opprinnelige prototypen fle litt tung på høyresiden, så det var greitt å forsterke litt og sånt:
Men nå har jeg løtfet kassa inn i bilen 2 ganger uten hjelp.
DISCLAIMER: Det ER lettere å være 2 om denne jobben alstå, men det er MULIG å gjøre det selv med denne til hjelp.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Fikk meg en overraskelse på årets EU-kontroll da bilen feiler avgass-testene.
Med litt hjelp fant jeg ut at blandingen er veldig mager, og jeg klødde meg en stund i hoset for jeg kom på at jeg fjernet dette dustete kullfilteret som amerikanske bilern aav en eller anngn grunn har. Dataingeniør som jeg er, så er da første handlig å gå tilbake til siste fingerende config, hvilket betyr at kullfilteret må inn i bilen igjen.
Men, ettersom plassen det hadde nå er opptatt av batteriet som jeg liker å ha akkurat der måtte jeg finne på noe annet.
Fant ut at BOE har en brakett som gjør at man kan legge filteret over hjulet på høyre side, som gir minimalt med styr for å flytte på det.
Nå kunne jeg jo bare ha kjøpt en brakett, men BOE er så trege til å svare på mail, og egentlig ikke så interessert i å snakke med meg da jeg ringte dem heller, at jeg så en semi-gyldig grunn til å få brukt den nye metallsløyden min...
Anyway, her er hva jeg kom opp med:
CAD (Cardboard Aided Design)
Skjære ut av 2mm stål:
Litt BFF (Brute Force Fabrication)
Syntes festet bli litt mykt/spinkelt, så jeg bestemte meg for å forsterke litt
Add Lightness (det er jo en Lotus, tross alt)
Sørg for at den ikke ruster første uka:
Branding er viktig:
På plass i bilen:
Og så filteret:
Tar slangejobben i kveld, og så får vi se om alle timene og kronasjene dette har kostet meg ga resultater.
Det hadde nok vært billigere å kjøpe en brakett, men dette var morsommere og ca 1000 ganger mer tilfredsstillende....
Med litt hjelp fant jeg ut at blandingen er veldig mager, og jeg klødde meg en stund i hoset for jeg kom på at jeg fjernet dette dustete kullfilteret som amerikanske bilern aav en eller anngn grunn har. Dataingeniør som jeg er, så er da første handlig å gå tilbake til siste fingerende config, hvilket betyr at kullfilteret må inn i bilen igjen.
Men, ettersom plassen det hadde nå er opptatt av batteriet som jeg liker å ha akkurat der måtte jeg finne på noe annet.
Fant ut at BOE har en brakett som gjør at man kan legge filteret over hjulet på høyre side, som gir minimalt med styr for å flytte på det.
Nå kunne jeg jo bare ha kjøpt en brakett, men BOE er så trege til å svare på mail, og egentlig ikke så interessert i å snakke med meg da jeg ringte dem heller, at jeg så en semi-gyldig grunn til å få brukt den nye metallsløyden min...
Anyway, her er hva jeg kom opp med:
CAD (Cardboard Aided Design)
Skjære ut av 2mm stål:
Litt BFF (Brute Force Fabrication)
Syntes festet bli litt mykt/spinkelt, så jeg bestemte meg for å forsterke litt
Add Lightness (det er jo en Lotus, tross alt)
Sørg for at den ikke ruster første uka:
Branding er viktig:
På plass i bilen:
Og så filteret:
Tar slangejobben i kveld, og så får vi se om alle timene og kronasjene dette har kostet meg ga resultater.
Det hadde nok vært billigere å kjøpe en brakett, men dette var morsommere og ca 1000 ganger mer tilfredsstillende....
Last edited by rayb on 09 Jul 2020 07:26, edited 3 times in total.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Ah, jeg laget et nytt Goggle Photos album, men de kan ikke lenger gjøres "public"
Se om det virker nå?
Se om det virker nå?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
For en evighet siden, da jeg startet denne tråden, brukte jeg Picasa. Det var en Google-tjeneste hvor man kunne lage "public" album.
Denne tjenesten ble senere Google Photos, og de albumene som ble laget i Picasa er fortsatt "public" mens de har fjernet muligheten til å lage nye sånne.
Men da lærte jeg det...
Denne tjenesten ble senere Google Photos, og de albumene som ble laget i Picasa er fortsatt "public" mens de har fjernet muligheten til å lage nye sånne.
Men da lærte jeg det...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Google photo er en fin tjeneste, men dårlig for å dele bilder har jeg erfart.
Denne saken med å hoste bilder andre plasser også legge linker herifra og dit, er ganske 90-talls.
Denne saken med å hoste bilder andre plasser også legge linker herifra og dit, er ganske 90-talls.
-95 Mx5 1.8 BRG.
Re: Raymonds Exige S240
Enig, er mye morsommere å tenke ut, kjøpe inn halvfabrikat og «snekre» selv enn å kjøpe modifiseringer. Dette ser jo i tillegg bra ut!
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Raymonds Exige S240
Takk
Jeg kunne kjøpt ganske mange ferdige braketter for det jeg brukte på verktøy og sånt, men verktøy kan gjenbrukes og det er vanskelig å sette pris på mental helse. Og ja, det er morsommere å lage ting selv
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Nja, mine erfaringer med å laste dem opp som vedlegg er litt.... varierende for å si det forsiktig.
Og å endre det etter 31 sider tråd er litt uheldig for CDOen min. (CDO er det samme som OCD, men med bokstavene i riktig rekkefølge, slik de SKAL være)
EDIT: Jeg testet, men bildene rett ut av telefonen min er for store for forumet. Det vil ta lenger tid å resize hvert bilde enn å linke til dem...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Kullfilteret (carbon canister) brukes for å rense bensindamp fra tanken. Normalt koblet til innsug for å få vakuum, og styrt av en solenoidventil. Er ofte en enveis-ventil/check valve i kretsen også. Mistenker at den suger falskluft via innsug etter at du koblet bort tanken. Vet ikke hvordan det er koblet på Lotus, men som regel fungerer det å erstatte tanken med en t-kobling og beholde solenoid osv.Med litt hjelp fant jeg ut at blandingen er veldig mager, og jeg klødde meg en stund i hoset for jeg kom på at jeg fjernet dette dustete kullfilteret som amerikanske bilern aav en eller anngn grunn har. Dataingeniør som jeg er, så er da første handlig å gå tilbake til siste fingerende config, hvilket betyr at kullfilteret må inn i bilen igjen.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3