Raymonds Exige S240

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Ketil wrote:Den nye vingen din, hvor mye øker den downforce ? Ser selv etter en vinge som skal gi max. downforce. Noen forslag ?
Har ingen målinger, men overflaten er ca 30% større. Ved max vinkel kan jeg bare gjette, men 50% mer enn originalt er vel ikke umulig.
Men da må du jo øke downforce foran tilsvarende, og det tror jeg kan by på en og annen utfordring.

Selv har jeg kjøpt en større spiltter (venter på lakkering før jeg monterer den), men jeg er usikker på hvor mye det vil hjelpe.
Mulig jeg må fram med noen canards jeg også, men det sitter ganske langt inne å borre hull i clam.

Det finnes sikkert billigere vinger, og vinger som gir mer downforce.
Jeg kjøpte denne fordi den er til forveksling lik den originale, som i sin tur virker lurt når man har en bil som er registrert på 1.15 ;)

Jeg tror jeg har linket vingen andre steder i denne tråden, men du finner den her
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Ketil
Posts: 74
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: Raymonds Exige S240

Post by Ketil »

Kanskje vingens bein bør gå rett i karosseriet eller helst rett til chassis for å utnytte en stor vinge. Ikke så pent, men effektivt.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Den originale vingen vibrerte litt når jeg kom opp i fart. Denne gjør ikke det. (man ser det i speilet under kjøring)

Jeg tror nok føreren vil ha langt mer å si enn festepunkter og størrelse på vingen, med mindre du modder denne bilen til det ugjenkjennelige.
På den annen aerodynamikk er ikke mitt område for å si det forsiktig så det kan hende du har rett.

Du kan jo gjøre som denne karen?

Image
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Ketil
Posts: 74
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: Raymonds Exige S240

Post by Ketil »

Stor og bra effektiv, men det estetiske virker noe nedprioritert.
Neppe egnet for 1.15 regga bil.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Ketil wrote:Stor og bra effektiv, men det estetiske virker noe nedprioritert.
Neppe egnet for 1.15 regga bil.
Egnet for å skape massiv understyring om ikke annet. Og så sitter det en bil fast i vingen... ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Nye endeledd på plass.

Gummibelgene på de gamle var sprukket (skyldes en litt klønete omgang med avdrager og hammer) og jeg er litt usikker på om det er en mangel på Eu-kontroll eller ikke.

Skal uansett ha bilen på 4-hjulskontroll førstkommende tirsdag, så det var like greit å ta det nå, og unngå en eventuell mangel. 2 endeledd fra Eliseparts koster mindre enn en etterkontroll....

Image
Image
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by T.Lund »

Hva slags splitter har du handlet?

Jeg kjøpte noen "canards" fra Foliatec, som er i gummi, å formes slik man vil ha dem, og festes med dobbelsidig tape. Er en grei å billig løsning, for å prøve, hvis du ikke vil borre hull i clam.

http://www.ebay.de/itm/Foliatec-Down-Fo ... SwKrhVaFut
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Denne:
https://www.eliseparts.com/products/sho ... -exige-s2/

Mest på grunn av prisen og at den ser ganske original ut.

Takk for tips om canards :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Tilbake fra EU og 4 hjulskontroll uten feil.

Fikk meg en overraskelse da jeg snakket med lakkerer i dag. De ville ikke legge StarShield/gjennomsiktig folie uten at lakken fikk herde 4 uker først. Det har ikke jeg hverken tid eller lyst til å vente på, så da får det bli lakk til høsten :(


Sent from my iPhone using Tapatalk
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Haha, da har du tid til grundig vurdering av spoilerlakkering i alle fall.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

webmaster wrote:Haha, da har du tid til grundig vurdering av spoilerlakkering i alle fall.
Jepp. Ikke at jeg tror at jeg kommer til å ombestemme meg, men det får bli som det blir.
Når jeg nå først skal synke et femsifra antall kroner på å få ting som jeg vil så er det greit at det blir skikkelig gjort.
Så får jeg leve med ripene, småskadene og den stygge, svarte vingen et år og si til meg selv at racerbiler ikke skal være pene ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Raymonds Exige S240

Post by pIMp »

Stor vinge og reserbil kvalitet på lakken?! Dette går rette veien :)


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

pIMp wrote:Stor vinge og reserbil kvalitet på lakken?! Dette går rette veien :)
Og canards... sssshhhhh!!
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Så du de Tommy har på sin? Så bra ut, men hvordan i he... plasserer man de riktig? Kan ikke akkurat bare plassere dem i hytt og pine...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

webmaster wrote:Så du de Tommy har på sin? Så bra ut, men hvordan i he... plasserer man de riktig? Kan ikke akkurat bare plassere dem i hytt og pine...
Usikker på hvordan man regner ut det. Får finne ut av det ved leilighet tenker jeg.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Post Reply