Raymonds Exige S240
Re: Raymonds Exige S240
Bilder, bilder, bilder....
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Raymonds Exige S240
Når du nå først har fjernet taket bør du se på åpningen i luftinntaket. Standard er det bare en tynn brevsprekk og kan med fordel slipes/pusses ned en del. Dremmel er ett utmerket verktøy til jobben, fort gjort og dobbler vistnok luftmengden gennom intercooleren.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Re: Raymonds Exige S240
Ja jeg kikket såvidt på det i går (noe av tiden gikk med på å få et bedre inntrykk av hvordan bilen er kontruert/skrudd sammen). Har en Dremel liggende, så det blir nok en råd med det også, muligens i en eller annen bensintank-pause elns.alfheim wrote:Når du nå først har fjernet taket bør du se på åpningen i luftinntaket. Standard er det bare en tynn brevsprekk og kan med fordel slipes/pusses ned en del. Dremmel er ett utmerket verktøy til jobben, fort gjort og dobbler vistnok luftmengden gennom intercooleren.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
I dag har vært en ganske produktiv dag. Noen forlangte bilder, så jeg skal gjøre mitt beste. Ikke alle er like skarpe, noe som skyldes at mitt 8 år gamle kompaktkamera har litt sparsomt med makrofhunksjon, men det skulle i alle fall gi en ide om hva jeg holder på med.
Et par ting jeg har lært i dag:
4-punkts belter er på plass:
Har tappet av olje og latt det stå over natta. Det hjalp ganske bra og det dryppet bare noen ytterst få dråper av oljepumpa.
Etter å ha løsnet skruene kom den morsomme jobben å løsne den gamle bunnpanna fra blokka. En skikkelig drittjobb, men med Stanley-kniv, stemjern, hammer og litt tålmodighet kommer man langt. Toyota har brukt en ganske pøbelresistent paknigssement...
Men til slutt kunne jeg ta mekanikken i øyesyn. Oljefilteret ser originalt ut også....
Deretter måtte jeg fjerne de 4 pinneskruene ettersom den nye bunnpanna krever lenger skruer (og dessuten bare har 3 av disse.)
Slik ser de 2 pannene ut ved siden av hverandre...
Paknigssement er en av de beste oppfinnelsene jeg vet
og slik ser det ut ferdig montert. Skikkelig "lækre" sveiseskjøter.
I fall noen lurer: Dette er en gPAN2 fra Sector111. Grunnen til at jeg valgte denne er at det er den eneste "bolt on" panna jeg kunne finne. Den passer uten modifikasjoner på motor eller undertray.
Og ja... jeg vet at tappepluggen mangler. Jeg har fjernet den for å ta den med til et sted jeg kan finne en Umbrako-nøkkel som faktisk passer (en eller annen tommedimensjon)
Dette (for nå) siste bildet får representere utskifting av bremsevæske.
Jeg kjøpte Eliseparts' "Bleed kit" men er ikke videre imponert. Fikk etterhvert Fruen til å hjelpe til så nå har jeg helt fersk Castrol SRF i hele anlegget.
Neste punkt på lista er bensintanken, noe jeg ikke gleder med spesielt mye til ettersom det er en del skruing og dessuten ikke kjempeenkelt å komme til.
Jeg kjøpte også nye toe links fra EP, men de som sitter på bilen originalt ser faktisk kraftigere ut enn de "forsterkede" jeg kjøpte så jeg har ikke helt bestemt meg her enda.
Et par ting jeg har lært i dag:
- Jeg har alt for liten garasje. Det er umulig å bevege seg noe større uten å kommer borti/ripe/ødelegge/rive ned et eller annet.
Det er en stund siden jeg var industriarbeider. Puselankene (og kroppen forøvrig) er SKIKKELIG uvant med slik jobbing som dette.
"Bukkene" jeg fikk laget til bilen kunne sikkert vært noen cm høyere, men det går med et nødskrik
4-punkts belter er på plass:
Har tappet av olje og latt det stå over natta. Det hjalp ganske bra og det dryppet bare noen ytterst få dråper av oljepumpa.
Etter å ha løsnet skruene kom den morsomme jobben å løsne den gamle bunnpanna fra blokka. En skikkelig drittjobb, men med Stanley-kniv, stemjern, hammer og litt tålmodighet kommer man langt. Toyota har brukt en ganske pøbelresistent paknigssement...
Men til slutt kunne jeg ta mekanikken i øyesyn. Oljefilteret ser originalt ut også....
Deretter måtte jeg fjerne de 4 pinneskruene ettersom den nye bunnpanna krever lenger skruer (og dessuten bare har 3 av disse.)
Slik ser de 2 pannene ut ved siden av hverandre...
Paknigssement er en av de beste oppfinnelsene jeg vet
og slik ser det ut ferdig montert. Skikkelig "lækre" sveiseskjøter.
I fall noen lurer: Dette er en gPAN2 fra Sector111. Grunnen til at jeg valgte denne er at det er den eneste "bolt on" panna jeg kunne finne. Den passer uten modifikasjoner på motor eller undertray.
Og ja... jeg vet at tappepluggen mangler. Jeg har fjernet den for å ta den med til et sted jeg kan finne en Umbrako-nøkkel som faktisk passer (en eller annen tommedimensjon)
Dette (for nå) siste bildet får representere utskifting av bremsevæske.
Jeg kjøpte Eliseparts' "Bleed kit" men er ikke videre imponert. Fikk etterhvert Fruen til å hjelpe til så nå har jeg helt fersk Castrol SRF i hele anlegget.
Neste punkt på lista er bensintanken, noe jeg ikke gleder med spesielt mye til ettersom det er en del skruing og dessuten ikke kjempeenkelt å komme til.
Jeg kjøpte også nye toe links fra EP, men de som sitter på bilen originalt ser faktisk kraftigere ut enn de "forsterkede" jeg kjøpte så jeg har ikke helt bestemt meg her enda.
Last edited by rayb on 02 Mar 2012 18:39, edited 1 time in total.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Bra jobba. Har tenkt på det med å bytte bunnpanne en dag jeg også, det så jo ikke helt håpløst ut.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Raymonds Exige S240
Montert nye toe links:
Før:
og etter:
Før:
og etter:
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Ser ut som samme Toe links som jeg har montert på speedsteren.
Men har du ikke fyllt de med fett og stripset de?
Men har du ikke fyllt de med fett og stripset de?
Last edited by Speedster on 01 Mar 2012 14:49, edited 2 times in total.
Re: Raymonds Exige S240
Har ikke kommet så langt (defekt fettpresse)Speedster wrote:Ser ut som samme Toe links som jeg har montert på speedsteren.
Men har du ikke fyllt de med fett og stripset de?
Det var ganske sent da jeg var ferdig.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Da har jeg endelig demontert tilstrekkelig til at jeg ser undersiden av tanken.
Det ser imidlertid ut til at jeg må ha ut høyttaleren på førersiden for å klare å koble fra all elektronikk.
For å få ut denne må jeg fjerne noen pop-nagler i plast (av alle ting).
Vet noe hvor man får kjøpt slike? Evt. har noen 15 stk. jeg kan kjøpe av dem?
Det ser imidlertid ut til at jeg må ha ut høyttaleren på førersiden for å klare å koble fra all elektronikk.
For å få ut denne må jeg fjerne noen pop-nagler i plast (av alle ting).
Vet noe hvor man får kjøpt slike? Evt. har noen 15 stk. jeg kan kjøpe av dem?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Det får du kjøpt på Biltema.
Faktisk ganske kjekt å ha som kan brukes til å feste plast detaljer ol.
Faktisk ganske kjekt å ha som kan brukes til å feste plast detaljer ol.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
06 Impreza STi
Re: Raymonds Exige S240
Da har jeg med litt hjelp fått ut den gamle tanken.
Et par ting som er litt bekymringsverdige:
1. Det går en slange ut fra bensinpumpa og tilbake i tanken på den originale. Denne har ingen "tvilling" på den nye tanken:
2. Overfyllingsslangen har ikke samme plassering, men jeg antar at dette er fiksbart med kniv og et par slangeklemmer:
3. Den originale slangen for ifylling passer ikke denne tanken:
Jeg tok imidlertid en telefon til Eliseparts og de lovte å se på dette ASAP og komme tilbake til meg.
Jeg håper på en måte jeg har fått feil tank, ref pkt 1. Dersom jeg monterer denne as-is vil det etter hva jeg kan skjønne er j*vlig klin?
Et par ting som er litt bekymringsverdige:
1. Det går en slange ut fra bensinpumpa og tilbake i tanken på den originale. Denne har ingen "tvilling" på den nye tanken:
2. Overfyllingsslangen har ikke samme plassering, men jeg antar at dette er fiksbart med kniv og et par slangeklemmer:
3. Den originale slangen for ifylling passer ikke denne tanken:
Jeg tok imidlertid en telefon til Eliseparts og de lovte å se på dette ASAP og komme tilbake til meg.
Jeg håper på en måte jeg har fått feil tank, ref pkt 1. Dersom jeg monterer denne as-is vil det etter hva jeg kan skjønne er j*vlig klin?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Heisann!
Tror jeg kan hjelpe deg med å avklare problemet. Jeg skal nemlig gjøre det samme som deg
Du har et stykk federal Exige med Federal "emssion system", tanken du har kjøpt passer for europeiske biler med europeisk "emission system".
Meg bekjent har ikke Eliseparts/forge har egen tank for den amerikanske utgaven
. Mulig du kan løse det med en del "lure overganger", det har ikke jeg sett på.
Det finnes meg bekjent ingen standard løsninger, men jeg tror amerikanerne som har montert denne tanken har endt opp med å fjerne deler av emission systemet, det innebefatter kullfilter etc.
Jeg skal kvitte meg med 1.15 godkjenningen på bilen min, og bytter da over til det europeiske "emission" systemet, som da passer tanken
Tar du en titt herhttp://www.deroure.com/diagrams.asp?MDL ... 0&ST=&SC=0 på Exige S2 og fuel system, så vil du se hva som er forskjellen på europeisk og amerikansk utgave (tankene er ikke like).
Forresten når det gjelder toelinkene dine så , mener jeg å huske at du har "track pack" og på den "mener jeg å huske/tro" at toelinkene er oppgradert i forhold til standard, og at de da ikke er et problem (som den er på de bilene uten "track pack".
Tror jeg kan hjelpe deg med å avklare problemet. Jeg skal nemlig gjøre det samme som deg
Du har et stykk federal Exige med Federal "emssion system", tanken du har kjøpt passer for europeiske biler med europeisk "emission system".
Meg bekjent har ikke Eliseparts/forge har egen tank for den amerikanske utgaven
. Mulig du kan løse det med en del "lure overganger", det har ikke jeg sett på.
Det finnes meg bekjent ingen standard løsninger, men jeg tror amerikanerne som har montert denne tanken har endt opp med å fjerne deler av emission systemet, det innebefatter kullfilter etc.
Jeg skal kvitte meg med 1.15 godkjenningen på bilen min, og bytter da over til det europeiske "emission" systemet, som da passer tanken
Tar du en titt herhttp://www.deroure.com/diagrams.asp?MDL ... 0&ST=&SC=0 på Exige S2 og fuel system, så vil du se hva som er forskjellen på europeisk og amerikansk utgave (tankene er ikke like).
Forresten når det gjelder toelinkene dine så , mener jeg å huske at du har "track pack" og på den "mener jeg å huske/tro" at toelinkene er oppgradert i forhold til standard, og at de da ikke er et problem (som den er på de bilene uten "track pack".
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ]
Re: Raymonds Exige S240
Ugh, høres ut som en skikkelig drittjobb er usikker på om jeg er villig til å "strekke om" hele fuel-systemet. Bytte bensinpumpe kan jeg alltids, men å strekke om alle slanger og sånt er ikke helt hva jeg hadde tenkt meg. Forøvrig har den aktuelle returslangen såvidt jeg kan se ingen ting med noe kullfilter (eller noe annet filter) å gjøre i det hele tatt. Den går bare fra beninpumpa og tilbake i tanken. Antar at den er til overskuddsbensin, avlastning av overtykk el. Slangen til kullfilteret kan fikses med en kniv og et par slaangeklemer i verste fall.seight wrote:Heisann!
Tror jeg kan hjelpe deg med å avklare problemet. Jeg skal nemlig gjøre det samme som deg
Du har et stykk federal Exige med Federal "emssion system", tanken du har kjøpt passer for europeiske biler med europeisk "emission system".
Meg bekjent har ikke Eliseparts/forge har egen tank for den amerikanske utgaven
. Mulig du kan løse det med en del "lure overganger", det har ikke jeg sett på.
Det finnes meg bekjent ingen standard løsninger, men jeg tror amerikanerne som har montert denne tanken har endt opp med å fjerne deler av emission systemet, det innebefatter kullfilter etc.
Ja, skjønte etterhvert det. Men nå har jeg skiftet dem ut, noe som uansett ikke er dumtseight wrote:Forresten når det gjelder toelinkene dine så , mener jeg å huske at du har "track pack" og på den "mener jeg å huske/tro" at toelinkene er oppgradert i forhold til standard, og at de da ikke er et problem (som den er på de bilene uten "track pack".
EDIT: Fikk akkurat svar fra Eliseparts som bekrefter at denne tanken ikke passer US Spec. biler. De mente dog at Pro Alloy muligens lager en som passer Får bekreftet/avkrefted dette ila. mandag. Stay tuned!
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Blir interessant å høre om du evt får en annen tank, ikke aktuellt for meg i og med at jeg endrer "emission systemet".
Det som blir interessant erom jeg evt . mangler noen deler. Det er ikke snakk om å "strekke om" hele fuel-systemet. blir å flytte tilkoblinga av overskuddsbensinen Vi får se, regner med at jeg får tanken på mandag, er i ferd med å nappe ut den gamle nå, men jeg får nok ikke sett på hele oppsettet før til neste helg igjen.
Forresten hvor er det den overfyllingstilkoblingen er på den nye tankens? sliter litt med å orientere meg ut i fra det bildet ditt.
(har som sagt ikke fått min nye tank enda, og den gamle tanken, er ikke ute før i morgen, håper jeg)
Det som blir interessant erom jeg evt . mangler noen deler. Det er ikke snakk om å "strekke om" hele fuel-systemet. blir å flytte tilkoblinga av overskuddsbensinen Vi får se, regner med at jeg får tanken på mandag, er i ferd med å nappe ut den gamle nå, men jeg får nok ikke sett på hele oppsettet før til neste helg igjen.
Forresten hvor er det den overfyllingstilkoblingen er på den nye tankens? sliter litt med å orientere meg ut i fra det bildet ditt.
(har som sagt ikke fått min nye tank enda, og den gamle tanken, er ikke ute før i morgen, håper jeg)
rayb wrote:Ugh, høres ut som en skikkelig drittjobb er usikker på om jeg er villig til å "strekke om" hele fuel-systemet. Bytte bensinpumpe kan jeg alltids, men å strekke om alle slanger og sånt er ikke helt hva jeg hadde tenkt meg. Forøvrig har den aktuelle returslangen såvidt jeg kan se ingen ting med noe kullfilter (eller noe annet filter) å gjøre i det hele tatt. Den går bare fra beninpumpa og tilbake i tanken. Antar at den er til overskuddsbensin, avlastning av overtykk el. Slangen til kullfilteret kan fikses med en kniv og et par slaangeklemer i verste fall.seight wrote:Heisann!
Tror jeg kan hjelpe deg med å avklare problemet. Jeg skal nemlig gjøre det samme som deg
Du har et stykk federal Exige med Federal "emssion system", tanken du har kjøpt passer for europeiske biler med europeisk "emission system".
Meg bekjent har ikke Eliseparts/forge har egen tank for den amerikanske utgaven
. Mulig du kan løse det med en del "lure overganger", det har ikke jeg sett på.
Det finnes meg bekjent ingen standard løsninger, men jeg tror amerikanerne som har montert denne tanken har endt opp med å fjerne deler av emission systemet, det innebefatter kullfilter etc.
Ja, skjønte etterhvert det. Men nå har jeg skiftet dem ut, noe som uansett ikke er dumtseight wrote:Forresten når det gjelder toelinkene dine så , mener jeg å huske at du har "track pack" og på den "mener jeg å huske/tro" at toelinkene er oppgradert i forhold til standard, og at de da ikke er et problem (som den er på de bilene uten "track pack".
EDIT: Fikk akkurat svar fra Eliseparts som bekrefter at denne tanken ikke passer US Spec. biler. De mente dog at Pro Alloy muligens lager en som passer Får bekreftet/avkrefted dette ila. mandag. Stay tuned!
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ]
Re: Raymonds Exige S240
Rett ved siden av ifyllingsrøret (det litle røret til venstre) :seight wrote: Forresten hvor er det den overfyllingstilkoblingen er på den nye tankens? sliter litt med å orientere meg ut i fra det bildet ditt.
(har som sagt ikke fått min nye tank enda, og den gamle tanken, er ikke ute før i morgen, håper jeg)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....