Raymonds Exige S240

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by alfheim »

Så bra. Er ventillekasje vanlig? Kan ikke huske å ha hørt om det.
Går ut fra at prisen på dette er omtrent dom toppakningsbytte?

Uansett. Fint at bilen er frisk.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Nei, det er ikke vanlig og det er min egen skyld ettersom jeg valgte å kjøre bilen hjem når den åpenbart ikke gikk som den skulle.

De 4 milene eller så fra Rudskogen og hjem på alt for mager blanding var nok til å ødelegge disse.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Så da er girkassa tilbake fra rep for... jeg har mistet tellingen på antallet ganger jeg har hatt denne ute av bilen nå. Men tilbake er den i alle fall.

Anyways, jeg har ikke noen løftebukk og kan ikke benytte meg av en vanlig girkassejekk. Tidligere har vi, med 2 mann og mye banning, løftet/jekket kassa inn i bilen på et vis, men denne løsningen er ikke akkurat iddell.

Jeg har tenkt litt på en måte å få til dette alene på, og jeg endte med å lage et adapter til garasjejekken..

(Sveisingen ble ikke helt som beregnet her, men den er utført under ikke hellt ideelle forhold, med et MIG-apparat som gikk tomt for gass. Jeg har fått forsterket viktige punkter i ettertid.)

Man tar:

Firkantrør, eller i mitt tilfelle 2 vinkeljern som man sveiser sammen fordi det var det jeg hadde
1 stk 25mm kamstål (1.5mm tykkelsen på Biltemas 25mm stålrør er litt spedt
3 stk M12muttere
3 stk M12x100 helgjengede bolter
1 stk garasjejekk

Bor hull i kamstålet, slip vekk kammene:

Image

Image

Sveis en T av firkantprofilene

Borr hull og sveis muttere inn (enklere enn å gjenge godset)

Sveis kamstålet fast i T-en.

Ta ut splintene i traversen, fjern den originale plata man jekker på

Image

Monter adapter på jekk:

Image

Image

Image

Hele greia kosta et par hundrelapper, pluss et par øl.

Og ja, denne skulle ha vært penere, men jeg synes fotsatt ideen min er ganske god.
Last edited by rayb on 29 May 2020 08:26, edited 1 time in total.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
slampen
Posts: 30
Joined: 22 Dec 2011 07:47

Re: Raymonds Exige S240

Post by slampen »

Nice...
-95 Mx5 1.8 BRG.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Etter litt prøving og feiling har ser den endelig versjonen sånn ut:

Image
Image
Image

Den opprinnelige prototypen fle litt tung på høyresiden, så det var greitt å forsterke litt og sånt:

Image

Men nå har jeg løtfet kassa inn i bilen 2 ganger uten hjelp.

DISCLAIMER: Det ER lettere å være 2 om denne jobben alstå, men det er MULIG å gjøre det selv med denne til hjelp.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Fikk meg en overraskelse på årets EU-kontroll da bilen feiler avgass-testene.

Med litt hjelp fant jeg ut at blandingen er veldig mager, og jeg klødde meg en stund i hoset for jeg kom på at jeg fjernet dette dustete kullfilteret som amerikanske bilern aav en eller anngn grunn har. Dataingeniør som jeg er, så er da første handlig å gå tilbake til siste fingerende config, hvilket betyr at kullfilteret må inn i bilen igjen.

Men, ettersom plassen det hadde nå er opptatt av batteriet som jeg liker å ha akkurat der måtte jeg finne på noe annet.

Fant ut at BOE har en brakett som gjør at man kan legge filteret over hjulet på høyre side, som gir minimalt med styr for å flytte på det.

Nå kunne jeg jo bare ha kjøpt en brakett, men BOE er så trege til å svare på mail, og egentlig ikke så interessert i å snakke med meg da jeg ringte dem heller, at jeg så en semi-gyldig grunn til å få brukt den nye metallsløyden min...

Anyway, her er hva jeg kom opp med:

CAD (Cardboard Aided Design)
Image

Image

Skjære ut av 2mm stål:

Image

Image

Litt BFF (Brute Force Fabrication)
Image

Syntes festet bli litt mykt/spinkelt, så jeg bestemte meg for å forsterke litt

Image

Image

Image

Image

Add Lightness (det er jo en Lotus, tross alt)

Image

Sørg for at den ikke ruster første uka:

Image

Branding er viktig:

Image

På plass i bilen:
Image

Og så filteret:

Image

Tar slangejobben i kveld, og så får vi se om alle timene og kronasjene dette har kostet meg ga resultater.

Det hadde nok vært billigere å kjøpe en brakett, men dette var morsommere og ca 1000 ganger mer tilfredsstillende....
Last edited by rayb on 09 Jul 2020 07:26, edited 3 times in total.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
slampen
Posts: 30
Joined: 22 Dec 2011 07:47

Re: Raymonds Exige S240

Post by slampen »

Jeg kan dessverre ikke se bildene dine.
-95 Mx5 1.8 BRG.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Ah, jeg laget et nytt Goggle Photos album, men de kan ikke lenger gjøres "public"

Se om det virker nå?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
slampen
Posts: 30
Joined: 22 Dec 2011 07:47

Re: Raymonds Exige S240

Post by slampen »

rayb wrote: 09 Jul 2020 07:23 Se om det virker nå?
Det fungerer. :)
-95 Mx5 1.8 BRG.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

For en evighet siden, da jeg startet denne tråden, brukte jeg Picasa. Det var en Google-tjeneste hvor man kunne lage "public" album.
Denne tjenesten ble senere Google Photos, og de albumene som ble laget i Picasa er fortsatt "public" mens de har fjernet muligheten til å lage nye sånne.

Men da lærte jeg det...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
slampen
Posts: 30
Joined: 22 Dec 2011 07:47

Re: Raymonds Exige S240

Post by slampen »

Google photo er en fin tjeneste, men dårlig for å dele bilder har jeg erfart.
Denne saken med å hoste bilder andre plasser også legge linker herifra og dit, er ganske 90-talls. :)
-95 Mx5 1.8 BRG.
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by PeR4 »

Enig, er mye morsommere å tenke ut, kjøpe inn halvfabrikat og «snekre» selv enn å kjøpe modifiseringer. Dette ser jo i tillegg bra ut!
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

PeR4 wrote: 09 Jul 2020 07:52 Enig, er mye morsommere å tenke ut, kjøpe inn halvfabrikat og «snekre» selv enn å kjøpe modifiseringer. Dette ser jo i tillegg bra ut!
Takk :)

Jeg kunne kjøpt ganske mange ferdige braketter for det jeg brukte på verktøy og sånt, men verktøy kan gjenbrukes og det er vanskelig å sette pris på mental helse. Og ja, det er morsommere å lage ting selv :)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

slampen wrote: 09 Jul 2020 07:51 Google photo er en fin tjeneste, men dårlig for å dele bilder har jeg erfart.
Denne saken med å hoste bilder andre plasser også legge linker herifra og dit, er ganske 90-talls. :)
Nja, mine erfaringer med å laste dem opp som vedlegg er litt.... varierende for å si det forsiktig.

Og å endre det etter 31 sider tråd er litt uheldig for CDOen min. (CDO er det samme som OCD, men med bokstavene i riktig rekkefølge, slik de SKAL være)

EDIT: Jeg testet, men bildene rett ut av telefonen min er for store for forumet. Det vil ta lenger tid å resize hvert bilde enn å linke til dem...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Raymonds Exige S240

Post by hmhaga »

Med litt hjelp fant jeg ut at blandingen er veldig mager, og jeg klødde meg en stund i hoset for jeg kom på at jeg fjernet dette dustete kullfilteret som amerikanske bilern aav en eller anngn grunn har. Dataingeniør som jeg er, så er da første handlig å gå tilbake til siste fingerende config, hvilket betyr at kullfilteret må inn i bilen igjen.
Kullfilteret (carbon canister) brukes for å rense bensindamp fra tanken. Normalt koblet til innsug for å få vakuum, og styrt av en solenoidventil. Er ofte en enveis-ventil/check valve i kretsen også. Mistenker at den suger falskluft via innsug etter at du koblet bort tanken. Vet ikke hvordan det er koblet på Lotus, men som regel fungerer det å erstatte tanken med en t-kobling og beholde solenoid osv.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Post Reply