Raymonds Exige S240

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by alfheim »

Tenkt mest på et deksel jeg da. Med gamer pc inspirerte vinduer med fargede lys. Bare et forslag altså

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

alfheim wrote: 04 Dec 2018 12:40 Tenkt mest på et deksel jeg da. Med gamer pc inspirerte vinduer med fargede lys. Bare et forslag altså
Skal ha det i bakhodet, men det er jo fortsatt bare unødvendig vekt ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Hmpf, så etter å ha skrudd sammen alt igjen finner jeg ut atmin udugeliege mekaniker (jeg) har klart å ødelegge denne. (som er reduksjonsventil til slavesylinderen for clutch)

Image

Ny er bestilt fra Bell&Colvill, men for nå får Lotusen lov å sove litt vintersøvn ;) Det eneste som gjenstår nå er å skifte dette røret, pluss finjustering av ny girmekanisme. Og det kan vente til vårsola spretter ;)

Et par interessante ting jeg fant ut:
  • Clutch- og brems mastersylindre deler reservoir.
  • Denne ventilen er originalt levert bare på biler med launch control.
(Bruk av LC dreper forresten alle garantier Lotus gir på bilen......)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Siste Rudskogendag ble brått avbrutt av at motoren plutselig begynte å protestere.
Ingen tomgang, fusking på lavt pådrag og en lyd jeg aldri har hørt maken til.
Etter sjekk etter lekkasjer, samt etter å ha påsett at kjølevannet var innenfor normaltemp valgte jeg å kjøre bilen hjem, som forsåvidt gikk greit.

Da jeg parkerte hjemme i garasjen viste det seg at eksosanlegget var nesten rødglødende, så jeg konkluderte med vakuumlekkasje og lot bilen bli kald før jeg lukket porten til garasjen. (konklusjonen var godt hjulpet av at bremseservo også var ute av spill)

Feilen var forsåvidt enkel kom å finne da jeg demonterte...

Image

Slangen fra topplokk til throttle body (antageligvis veivhusutlufting e.l. er festet med en slangestuss som er presset inn på fabrikken. Slitasje og vibrasjoner har tydeligvis gort så denne løsnet, og gitt rikelig med falsk luft og Gud vet hva annet.

Etter å ha satt stussen på plass og hjulpet til med det sterkeste, sinteste "motstandsdyktig mot alt" epoxylimet jeg fant en lørdag i Østfold, så ser alt OK ut igjen.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: RE: Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

alfheim wrote: 03 Dec 2018 19:58Mener du at det ikke finnes en overpriset 2 gram lettere versjon i karbonfiber? Skuffende. Den kunne jo hat vinduer og farget led belysning så man ser de viktigste delene av mekanismen. Burde være mulig å få produsert opp
Se, noen hørte deg... Ingen lys, men allikevel....

Image

Har ikke sett noen pris, men den blir sikkert ikke billig ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by alfheim »

Ser ikke bildet i innlegget om slangen som hoppet av.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: RE: Re: Raymonds Exige S240

Post by alfheim »

rayb wrote: 11 May 2019 16:04
Se, noen hørte deg... Ingen lys, men allikevel....


Har ikke sett noen pris, men den blir sikkert ikke billig ;)
Der kan du se. Lys kan sikkert ordnes.
Ville ikke vært av veien med en kjølevifte heller.
Enig i at det ser ut som om det er både dyrt og unødvendig. Endelig noen som har skjønt hva som selger :D
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Nå med bilde som vedlegg...
20190504_103708057_iOS copy.jpg
20190504_103708057_iOS copy.jpg (216.06 KiB) Viewed 6253 times
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Raymonds Exige S240

Post by hmhaga »

Det du beskriver som en reduksjonsventil, er jeg rimelig sikker på at er en såkalt clutch delay valve. Rett og slett en innsnevring som forsinker clutchbevegelsen, plassert der for å beskytte drivverket. Fjernet den på Subaru, da det gir en mer naturlig respons i clutchpedalen.

Mager blanding og track day høres ikke heelt ideelt ut. Oppskriften på RIP turbomotor, men sannsynligvis ikke like kritisk med sugemotor. Fått brent vekk litt sot da ;)
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Etter at jeg fikset dette vil motoren fortsatt ikke gå 100% rent.
Ser ut til at vakuumlekkasjen har ført til en brent ventil. Det er i alle fall hva jeg har kommet fram til etter diverse testing.
Jeg vurderte å ta ut og får overhalt toppen selv, men ble frarådet dette ettersom det visstnok ikke er helt rett fram å få det sammen igjen.....

Så denne sommern er hverken bil eller eier 100%, og (bane)dagene bare flyr forbi uten å få gjort noe.....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Raymonds Exige S240

Post by runet »

Føler med deg her. Hadde Elise blitt stående hele sommeren så hadde jeg surna....
Håper det ordner seg!
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Gode nyheter... Francis på Cartech klarte å redde den ene eksosventilen som lakk, nå nå er alt tett igjen.

Ingen andre skader på motoren, og den blir satt sammen igjen så fort pakninger blir levert+tiden for å sette det sammen.

Det kan til og med hende det er litt seson igjen etter at jeg får igjen bilen :-D (ikek at jeg har for lite å gjøre på andre fronter, altså, men allikevel)


Image

Image

Image
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Det var jo gode nyheter, er'n på veien (i garasjen) igjen?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

webmaster wrote: 13 Aug 2019 09:44 Det var jo gode nyheter, er'n på veien (i garasjen) igjen?
Venter på et pakningssett for å få den sammen igjen, men det kan se ut som om jeg kan få den igjen før sesongen er helt over.

Full disclosure, jeg er mer opptatt av helt andre ting enn denne om dagen :)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Da er bilen frisk igjen.

Lekkasje på 2 eksosventiler, men disse lot seg slipe opp igjen.
Slipt alle ventiler, satt på nye ventiltettinger.

Francis prøvekjørte og syntes ikke bilen gikk skikkelig under hard aksellerasjon, det viste seg av de variable kammene var litt trege og ikke fungerte skikkelig. Gjort rent, fjernet noe "gukk" fra tilførselen (må tydeligvis skifte olje på bilen min oftere), og nå er motoren OK igjen.

Skiftet olje på motor og kompressor.

Det er et par banedager igjen i år ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Post Reply