Page 1 of 32

Raymonds Exige S240

Posted: 01 Jul 2011 21:01
by rayb
Jeg kvittet meg med min MR2 Supercharged i fjor sommer etter å ha innsett at det planlagte prosjektet hadde vokst meg over hodet, og at det å legge ~75K penger i en 22 år gammel japansk bil kanskje var litt i drøyeste laget. Ikke minst ettersom den er ganske unik her hjemme, men nok om det.

Jeg hadde egentlig tenkt meg en Caterham 7, men den hadde ikke særlig høy WAF. Fruen var inne på Elise, men etter å ha ymtet litt frampå om åpenbare "svakheter" (som ikke skal nevnes høyt her) landet vi på kompromisset Exige. Etter litt sparing og leting fant jeg denne...

Image

...som nå er trygt forvart i garasjen. Fargen (Isotope Green) var vi faktisk også enige om(!)

Hva prosjektdelen angår så er planen å bruke penger på føreren framfor bilen, men jeg tenkte det ville ta seg bedre ut å vise fram bilen ;)

Jobber med å skrape sammen til engangsavgiften og regner med å ha den med til neste vårmønstring om ikke annet

Posted: 02 Jul 2011 06:27
by T.Lund
Grom tralle, og kul farge.

Posted: 17 Jul 2011 02:53
by Shadow_iX
Leken vogn.. :) Har sansen for disse jeg... :)

Posted: 17 Jul 2011 10:32
by hmsilset
Heftig bil! Gratulerer :)

Posted: 03 Dec 2011 15:47
by rayb
Da er sesongen over, fikk laget noen bukker som ikke krever at jeg demonterer annet enn hjul, som jo uansett bør lagres innendørs iflg. Yokohama. Anyways, sånn ser det ut:


Image
Image
Image


Disse er også høye nok til at jeg kan komme relativt komfortabelt til under bilen og skru. En tiltaltende tanke ettersom jeg skal ut med tank og bunnpanne ila. vinteren.

Posted: 04 Dec 2011 18:21
by webmaster
De var kule - designet selv og fått de laget altså?

Posted: 04 Dec 2011 20:00
by rayb
Ideen har jeg stjålet, men jeg har laget tegningen og fått et sveiseverksted (Moss Montering) til å lage dem for meg.

Jeg KUNNE selvsagt ha laget dem selv, men det å borre såpass mange hull i 10 mm stål ville med mitt utstyr tatt meg mesteparten av vinteren er jeg redd.

Jeg ga dem denne tegningen som jeg gjerne deler med dere:

Image

Det finnes en visio-tegning her hvis noen vil bruke den?

Posted: 05 Dec 2011 10:10
by PeR4
Og pirk pirk.. fra en eldgammel ståldesigners synsvinkel så er ikke bukkene optimale 8)

Noe bilen er, og den fargen er bare flott på en Exige!. :D

Bukkene hadde etter den "eldgamles" syn vært optimale med et nokså tynnvegget ca Ø 60 mm rør fra bunnplata(som kan reduseres endel i lengde hvis bilen står på stabilt underlag) opp til navanleggsplata(som slisses ned og heftes i røret). Dette designet gir noe mere arbeide med kapping og sveis, men sveisene kan reduseres pga mindre belastning. Dette designet utnytter rørets gode egenskaper(momensterkt ift en plate). Og reduserer vekta endel. Røret kan være i ca 3 mm godstykkelse, navplata 5 mm. Dette blir lettere å håndtere og funksjonelt/stivt i masser.

Måtte bare kommentere :oops:

Posted: 05 Dec 2011 10:20
by webmaster
Hehe, nyttig er det åkke som! :-)

Posted: 05 Dec 2011 10:34
by rayb
PeR4 wrote:Og pirk pirk.. fra en eldgammel ståldesigners synsvinkel så er ikke bukkene optimale 8)

Noe bilen er, og den fargen er bare flott på en Exige!. :D

Bukkene hadde etter den "eldgamles" syn vært optimale med et nokså tynnvegget ca Ø 60 mm rør fra bunnplata(som kan reduseres endel i lengde hvis bilen står på stabilt underlag) opp til navanleggsplata(som slisses ned og heftes i røret). Dette designet gir noe mere arbeide med kapping og sveis, men sveisene kan reduseres pga mindre belastning. Dette designet utnytter rørets gode egenskaper(momensterkt ift en plate). Og reduserer vekta endel. Røret kan være i ca 3 mm godstykkelse, navplata 5 mm. Dette blir lettere å håndtere og funksjonelt/stivt i masser.
Fra et konstruksjonsmessig synspunkt er jeg enig. Ettersom jeg ikke har det riktige utstyret til denne slags jobbing, og de som har dette utstyret jobber på timebasis, så valgte jeg design ut fra Rema1000-prinsippet: Det enkleste er ofte det beste. :D

EDIT: Og bukkenes høyde er med hensikt ettersom jeg skal kunne jobbe under bilen. De kunne helt fint ha vært 10 cm lavere, men det betyr at jeg måtte ha vært 10 cm slankere.....

Posted: 05 Dec 2011 10:55
by PeR4
Jeg ser den og er enig, tilgjengelig redskap betyr mye for valg av desig.
rayb wrote: EDIT: Og bukkenes høyde er med hensikt ettersom jeg skal kunne jobbe under bilen. De kunne helt fint ha vært 10 cm lavere, men det betyr at jeg måtte ha vært 10 cm slankere.....
Så webmaster kan redusere høyden endel.. :shock:

Posted: 05 Dec 2011 10:56
by rayb
PeR4 wrote:
rayb wrote: EDIT: Og bukkenes høyde er med hensikt ettersom jeg skal kunne jobbe under bilen. De kunne helt fint ha vært 10 cm lavere, men det betyr at jeg måtte ha vært 10 cm slankere.....
Så webmaster kan redusere høyden endel.. :shock:
Sannsynligvis med forbehold om hattenummer. (hodet er vanskelig å slanke)

Posted: 05 Dec 2011 20:16
by henning
rayb wrote:Sannsynligvis med forbehold om hattenummer. (hodet er vanskelig å slanke)
Ja hvertfall webmaster sitt :lol: :lol: :lol: :lol:

Anonym..

Posted: 06 Dec 2011 00:40
by alfheim
Det viktige her er vel uansett å huske på å ikke sette bilen i gir med motoren i gang før dingsene er fjernet.

ser for meg at det kan bli dyrt

Posted: 06 Dec 2011 09:57
by rayb
alfheim wrote:Det viktige her er vel uansett å huske på å ikke sette bilen i gir med motoren i gang før dingsene er fjernet.
Jeg skal huske det :)
alfheim wrote:ser for meg at det kan bli dyrt
Ja, mulig du har rett i det. Og du vet jo bedre enn de fleste hva det koster å rette en bulket Exige. :wink: