Raymonds Exige S240
Raymonds Exige S240
Jeg kvittet meg med min MR2 Supercharged i fjor sommer etter å ha innsett at det planlagte prosjektet hadde vokst meg over hodet, og at det å legge ~75K penger i en 22 år gammel japansk bil kanskje var litt i drøyeste laget. Ikke minst ettersom den er ganske unik her hjemme, men nok om det.
Jeg hadde egentlig tenkt meg en Caterham 7, men den hadde ikke særlig høy WAF. Fruen var inne på Elise, men etter å ha ymtet litt frampå om åpenbare "svakheter" (som ikke skal nevnes høyt her) landet vi på kompromisset Exige. Etter litt sparing og leting fant jeg denne...
...som nå er trygt forvart i garasjen. Fargen (Isotope Green) var vi faktisk også enige om(!)
Hva prosjektdelen angår så er planen å bruke penger på føreren framfor bilen, men jeg tenkte det ville ta seg bedre ut å vise fram bilen
Jobber med å skrape sammen til engangsavgiften og regner med å ha den med til neste vårmønstring om ikke annet
Jeg hadde egentlig tenkt meg en Caterham 7, men den hadde ikke særlig høy WAF. Fruen var inne på Elise, men etter å ha ymtet litt frampå om åpenbare "svakheter" (som ikke skal nevnes høyt her) landet vi på kompromisset Exige. Etter litt sparing og leting fant jeg denne...
...som nå er trygt forvart i garasjen. Fargen (Isotope Green) var vi faktisk også enige om(!)
Hva prosjektdelen angår så er planen å bruke penger på føreren framfor bilen, men jeg tenkte det ville ta seg bedre ut å vise fram bilen
Jobber med å skrape sammen til engangsavgiften og regner med å ha den med til neste vårmønstring om ikke annet
Last edited by rayb on 25 Feb 2012 21:39, edited 1 time in total.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Da er sesongen over, fikk laget noen bukker som ikke krever at jeg demonterer annet enn hjul, som jo uansett bør lagres innendørs iflg. Yokohama. Anyways, sånn ser det ut:
Disse er også høye nok til at jeg kan komme relativt komfortabelt til under bilen og skru. En tiltaltende tanke ettersom jeg skal ut med tank og bunnpanne ila. vinteren.
Disse er også høye nok til at jeg kan komme relativt komfortabelt til under bilen og skru. En tiltaltende tanke ettersom jeg skal ut med tank og bunnpanne ila. vinteren.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
De var kule - designet selv og fått de laget altså?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Ideen har jeg stjålet, men jeg har laget tegningen og fått et sveiseverksted (Moss Montering) til å lage dem for meg.
Jeg KUNNE selvsagt ha laget dem selv, men det å borre såpass mange hull i 10 mm stål ville med mitt utstyr tatt meg mesteparten av vinteren er jeg redd.
Jeg ga dem denne tegningen som jeg gjerne deler med dere:
Det finnes en visio-tegning her hvis noen vil bruke den?
Jeg KUNNE selvsagt ha laget dem selv, men det å borre såpass mange hull i 10 mm stål ville med mitt utstyr tatt meg mesteparten av vinteren er jeg redd.
Jeg ga dem denne tegningen som jeg gjerne deler med dere:
Det finnes en visio-tegning her hvis noen vil bruke den?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Og pirk pirk.. fra en eldgammel ståldesigners synsvinkel så er ikke bukkene optimale
Noe bilen er, og den fargen er bare flott på en Exige!.
Bukkene hadde etter den "eldgamles" syn vært optimale med et nokså tynnvegget ca Ø 60 mm rør fra bunnplata(som kan reduseres endel i lengde hvis bilen står på stabilt underlag) opp til navanleggsplata(som slisses ned og heftes i røret). Dette designet gir noe mere arbeide med kapping og sveis, men sveisene kan reduseres pga mindre belastning. Dette designet utnytter rørets gode egenskaper(momensterkt ift en plate). Og reduserer vekta endel. Røret kan være i ca 3 mm godstykkelse, navplata 5 mm. Dette blir lettere å håndtere og funksjonelt/stivt i masser.
Måtte bare kommentere
Noe bilen er, og den fargen er bare flott på en Exige!.
Bukkene hadde etter den "eldgamles" syn vært optimale med et nokså tynnvegget ca Ø 60 mm rør fra bunnplata(som kan reduseres endel i lengde hvis bilen står på stabilt underlag) opp til navanleggsplata(som slisses ned og heftes i røret). Dette designet gir noe mere arbeide med kapping og sveis, men sveisene kan reduseres pga mindre belastning. Dette designet utnytter rørets gode egenskaper(momensterkt ift en plate). Og reduserer vekta endel. Røret kan være i ca 3 mm godstykkelse, navplata 5 mm. Dette blir lettere å håndtere og funksjonelt/stivt i masser.
Måtte bare kommentere
Last edited by PeR4 on 05 Dec 2011 10:52, edited 1 time in total.
Hehe, nyttig er det åkke som!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Fra et konstruksjonsmessig synspunkt er jeg enig. Ettersom jeg ikke har det riktige utstyret til denne slags jobbing, og de som har dette utstyret jobber på timebasis, så valgte jeg design ut fra Rema1000-prinsippet: Det enkleste er ofte det beste.PeR4 wrote:Og pirk pirk.. fra en eldgammel ståldesigners synsvinkel så er ikke bukkene optimale
Noe bilen er, og den fargen er bare flott på en Exige!.
Bukkene hadde etter den "eldgamles" syn vært optimale med et nokså tynnvegget ca Ø 60 mm rør fra bunnplata(som kan reduseres endel i lengde hvis bilen står på stabilt underlag) opp til navanleggsplata(som slisses ned og heftes i røret). Dette designet gir noe mere arbeide med kapping og sveis, men sveisene kan reduseres pga mindre belastning. Dette designet utnytter rørets gode egenskaper(momensterkt ift en plate). Og reduserer vekta endel. Røret kan være i ca 3 mm godstykkelse, navplata 5 mm. Dette blir lettere å håndtere og funksjonelt/stivt i masser.
EDIT: Og bukkenes høyde er med hensikt ettersom jeg skal kunne jobbe under bilen. De kunne helt fint ha vært 10 cm lavere, men det betyr at jeg måtte ha vært 10 cm slankere.....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Jeg ser den og er enig, tilgjengelig redskap betyr mye for valg av desig.
Så webmaster kan redusere høyden endel..rayb wrote: EDIT: Og bukkenes høyde er med hensikt ettersom jeg skal kunne jobbe under bilen. De kunne helt fint ha vært 10 cm lavere, men det betyr at jeg måtte ha vært 10 cm slankere.....
Sannsynligvis med forbehold om hattenummer. (hodet er vanskelig å slanke)PeR4 wrote:Så webmaster kan redusere høyden endel..rayb wrote: EDIT: Og bukkenes høyde er med hensikt ettersom jeg skal kunne jobbe under bilen. De kunne helt fint ha vært 10 cm lavere, men det betyr at jeg måtte ha vært 10 cm slankere.....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Jeg skal huske detalfheim wrote:Det viktige her er vel uansett å huske på å ikke sette bilen i gir med motoren i gang før dingsene er fjernet.
Ja, mulig du har rett i det. Og du vet jo bedre enn de fleste hva det koster å rette en bulket Exige.alfheim wrote:ser for meg at det kan bli dyrt
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....