Raymonds Exige S240
Re: Raymonds Exige S240
Da er girkassa ute. Trangt, men overkommelig.
Den opprinnelige how to beskrivelsen jeg hadde på Verdensvenen beskrev at man skulle jekke ned motoren med anlegg på bånnpanna. Ettersom min gPan er i aluminium syntes jeg det hørtes ut som en fryktelig dårlig ide, så jeg rigger til en hjemmesnekret kran med jekkestropper og kjettingtalje:
Så da er det bare å vente på deler og verktøy, for så å få dette sammen igjen. Det kan muigens bli noen banneord da ettersom det er noen bolter som kan bli morsomme å entre igjen, men det meste går med vilje, vold og vaselin...
Den opprinnelige how to beskrivelsen jeg hadde på Verdensvenen beskrev at man skulle jekke ned motoren med anlegg på bånnpanna. Ettersom min gPan er i aluminium syntes jeg det hørtes ut som en fryktelig dårlig ide, så jeg rigger til en hjemmesnekret kran med jekkestropper og kjettingtalje:
Så da er det bare å vente på deler og verktøy, for så å få dette sammen igjen. Det kan muigens bli noen banneord da ettersom det er noen bolter som kan bli morsomme å entre igjen, men det meste går med vilje, vold og vaselin...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
PS! Husk å bytte simmerring på veiv og stikkakslinger, utløserlager og pilotlager. Ellers er feilen der dagen etter at girkassa er på plass igjen - garantert. Et lettere svinghjul er følgefeil (i følge bedre halvdel) og hører med!
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: Raymonds Exige S240
Imponerende jobbing!
Nå husker ikke jeg helt hvorfor dette var din egen skyld, kan du friske opp minnet litt?
Nå husker ikke jeg helt hvorfor dette var din egen skyld, kan du friske opp minnet litt?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Raymonds Exige S240
Joda, dette er bare min egen skyld.webmaster wrote:Imponerende jobbing!
Nå husker ikke jeg helt hvorfor dette var din egen skyld, kan du friske opp minnet litt?
Da jeg satt inn disse polyuretan-forsterkningene i motorfestene i fjor, klarte jeg å rote til den øverste skruen i framre motorfeste slik at gjengene der ble ødelagt.
På den måten dro det hele seg løst over tid, og gjengene i det festet er helt borte:
Da de var borte, kunne motoren bevege seg litt, og over tid ganske mye. Resultatet for bakre feste er ikke pent:
Skruen som er knekt er løs altså, jeg har bare ikke skrudd den ut enda.
Anyways, planen er å borre ut, gjenge opp og sette inn nye gjengesatser fra time-sert (som i motsetning til heli-coil er komplette gjengesatser), og så installere studs framfor de originale boltene.
Når kit'et jeg kjøpte på eBay ankommer, that is. Jeg var litt gjerrig og kjøpte det der, framfor hos Würth ettersom det kostet omtrent halvparten.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Aha. Din feil, ja.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Raymonds Exige S240
I rettferdighetens navn så har jeg ikke skyld på noen andre heller.webmaster wrote:Aha. Din feil, ja.
Jeg har btw et sett med EPs Engine Stay Inserts å gi bort til noen som er mer fingerferdige enn meg....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Kit'et mitt fra Time-Sert kom i dag.
Inneholder borr, gjengetapp, innsatser, konfres og driver
så da var det bare å borre ut de gamle gjengene
kone og gjenge opp det nye hullet
for så å skru inn stålgjenger
Gjengeinnsatsene er har litt tykkere gods nederst, så når man bruker det dedikerte verktøyet til å skru det inn, ekspanderer den og låser seg fast.
Så, forutsatt at jeg finner noen som kan hjelpe meg å løfte på plass girkassa igjen, så skal bilen være friskmeldt om ikke så alt for lenge.
Inneholder borr, gjengetapp, innsatser, konfres og driver
så da var det bare å borre ut de gamle gjengene
kone og gjenge opp det nye hullet
for så å skru inn stålgjenger
Gjengeinnsatsene er har litt tykkere gods nederst, så når man bruker det dedikerte verktøyet til å skru det inn, ekspanderer den og låser seg fast.
Så, forutsatt at jeg finner noen som kan hjelpe meg å løfte på plass girkassa igjen, så skal bilen være friskmeldt om ikke så alt for lenge.
Last edited by rayb on 30 Jun 2016 19:23, edited 1 time in total.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Najs!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Raymonds Exige S240
Girkasse på plass (sikkert bare flaks, men vi var to mann og brukte en halvtimes tid på å få den på plass)
Slavesylinder på plass
Starter på plass.
Nye fester fra BOE er også på plass:
For de som skal gjøre denne jobben, evt. bytte/forsterke motorfester anbefales det å bruke studs:
Disse ser ganske ubetydelige ut, men de reduserte monteringstiden med 70% og antall banneord og blodige knoker med 85% eller mer.
Hadde jeg hatt disse da jeg opprinnelig tok av disse, ville jeg aldri ha ødelagt gjengene i festet, og kunne ha brukt bilen framfor å ha den på bukker i garasjen. Det er heller ikke umulig å finne noe som passer uten å kjøpe fra andre siden av Dammen..
Venter nå på noen eksosbolter og litt annet småtteri fra England, så det er mulig jeg tar skrufri i morgen.
Slavesylinder på plass
Starter på plass.
Nye fester fra BOE er også på plass:
For de som skal gjøre denne jobben, evt. bytte/forsterke motorfester anbefales det å bruke studs:
Disse ser ganske ubetydelige ut, men de reduserte monteringstiden med 70% og antall banneord og blodige knoker med 85% eller mer.
Hadde jeg hatt disse da jeg opprinnelig tok av disse, ville jeg aldri ha ødelagt gjengene i festet, og kunne ha brukt bilen framfor å ha den på bukker i garasjen. Det er heller ikke umulig å finne noe som passer uten å kjøpe fra andre siden av Dammen..
Venter nå på noen eksosbolter og litt annet småtteri fra England, så det er mulig jeg tar skrufri i morgen.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Giroverføringer på plass. Kan ikke starte opp og se om jeg har gjort det riktig, men det virker sånn (kan nå alle 6 gir virker det som)
Drivakslinger på plass, begge sider.
Understell delvis montert. Mangler en bolt til nedre bærebru bak. M10 x 65 er forsåvidt enkelt å skaffe, men med 1.25mm gjengestigning er litt vanskeligere.
Så da blir det ikke mer skruing før mandag, med mindre jeg klarer å spore opp en sånn bolt i løpet av helga. Men jeg er veldig nærme nå, altså.
Drivakslinger på plass, begge sider.
Understell delvis montert. Mangler en bolt til nedre bærebru bak. M10 x 65 er forsåvidt enkelt å skaffe, men med 1.25mm gjengestigning er litt vanskeligere.
Så da blir det ikke mer skruing før mandag, med mindre jeg klarer å spore opp en sånn bolt i løpet av helga. Men jeg er veldig nærme nå, altså.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Hvis du er villig til å kjøre litt ville det overaske meg om Tønsberg maskinforetning ikke hadde en slik bolt. De har vist bygd om så er litt usikker på varelager nå, men tidligere hadde de alt slik
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Re: Raymonds Exige S240
Takk for tipspIMp wrote:Hvis du er villig til å kjøre litt ville det overaske meg om Tønsberg maskinforetning ikke hadde en slik bolt. De har vist bygd om så er litt usikker på varelager nå, men tidligere hadde de alt slik
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Jeg pleier å bruke Zachariassen Jernvare til sånt, og de har oppe i morgen ved nærmere ettersyn
Så da har jeg ikke noen unnskyldning for å late meg unna det, liksom....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Takk for gode tips til en senere anledning
Fått den av bukkene nå?
Fått den av bukkene nå?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Raymonds Exige S240
Any timewebmaster wrote:Takk for gode tips til en senere anledning
Nei, tiden går litt fra meg om dagen.webmaster wrote:Fått den av bukkene nå?
Av en eller annen grunn har arbeidsgiveren min fått for seg at jeg skal jobbe bare fordi de betaler meg lønn....!! Makan!!
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Raymonds Exige S240
Kjøpte inn litt småtteri fra Bell&Colvill, morsomt å få Lotus originaldeler i denne esken:
Eksos på plass:
Bakstilling, bremser etc. på plass.
Intercooler på plass igjen
Satte endelig på plass hurtigkoblinger til undertray.
Sjekket at alle bolter sitter som de skal.
Og så kommer jeg ikke lenger ettersom jeg helt har glemt å kjøpe olje til girkassa. Men det lar seg enkelt rette i det minste. Tenkte å bruke Redline MT-90, men er åpen for andre forslag om herrene har noen andre anbefalinger?
Eksos på plass:
Bakstilling, bremser etc. på plass.
Intercooler på plass igjen
Satte endelig på plass hurtigkoblinger til undertray.
Sjekket at alle bolter sitter som de skal.
Og så kommer jeg ikke lenger ettersom jeg helt har glemt å kjøpe olje til girkassa. Men det lar seg enkelt rette i det minste. Tenkte å bruke Redline MT-90, men er åpen for andre forslag om herrene har noen andre anbefalinger?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....