Raymonds Exige S240

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Jeg er litt senere ute enn webmaster, men det begynner å røre på seg...

Exigen står for øyeblikket hos lakkerer og får fikset brannskaden fra i fjor:

Image
Image

Jeg synes at det å ha bare ett sett hjul er en tanke upraktisk. Etter feilparkeiringen heg hadde for et par år siden så ble det bestilt opp 2 nye felge ifbm opprettingen. Disse viste seg å være feil og lot seg av en eller annen grunn ikke returnere. Jeg fikk kjøpe dem for en OK pris og har bestilt de 2 resterende fra seriouslylotus.com. De er p.t. på vei pr. FedEx.

Anyway, jeg synes de ser ganske bra ut (Det er visstnok 240R-felger.) Ikke er de spesielt tunge heller:

Image

Og så er de lettere å holde rene enn de originale.

Mer kommer, stay tuned!!
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

....og der kom jamen første levering fra Elise Parts og påsken er reddet:

- Nye hullagre bak (har ødelagt gjengene den ene siden da jeg ble litt overivrig med muttertrekker i fjor)

- Bremseklosser foran og bak (Det ser ut til å gå et sett eller så på et år hvis man er litt ivrig)

- Wheel Stud Kit - så jeg kan bruke hjulmuttere framfor boltene som er originale.
Dette gjør livet litt lettere når man har av hjula såpass ofte som jeg har, i tillegg til at jeg da slipper å bytte hele lager-innsatsen hvis jeg skulle bli for ivrig med muttertrekker igjen

Image
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Raymonds Exige S240

Post by pIMp »

Den skaden du fikk reparert ble den fikset som vanlig glassfiber? Har blitt fortalt at det ikke skal gå. Kjøpte meg akkurat en exige med litt plast skade.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

pIMp wrote:Den skaden du fikk reparert ble den fikset som vanlig glassfiber? Har blitt fortalt at det ikke skal gå. Kjøpte meg akkurat en exige med litt plast skade.
Godt spørsmål.
Karosseriet på Exige er håndstøpt glassfiber, så jeg ser ingen grunn til at det ikke skal gå.
Fikk også fikset en skade på bakre clam for et par år siden uten at jeg hørte noe om at det var vanskelig.

Skal spørre dem når jeg henter bilen.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Raymonds Exige S240

Post by pIMp »

Betviler ikke at det er riktig, har bare lest begge deler og blitt fortalt av en lotus ekspert at det ikke går å reparere som vanlig glassfiber. Står dette noe offisielt sted?
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

pIMp wrote:Betviler ikke at det er riktig, har bare lest begge deler og blitt fortalt av en lotus ekspert at det ikke går å reparere som vanlig glassfiber. Står dette noe offisielt sted?
Nei, ikke såvidt meg bekjent.
Skal som sagt høre med de som har fikset bilen. Hvis fagfolk mener at går så tar jeg det for god fisk...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by alfheim »

Husk på at det er forskjell på Elise og exige her. Elise har et karosseri som er litt mer spesielt og skal være vanskelig å reparere. Exige har jeg aldri hørt om at noen har hatt problemer med å reparere med vanlige glassfibermetoder.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Frua hentet bilen i dag så jeg fikk ikke spurt dem om glassfiber :(
Som Erling sier er det også forskjell på karosseriene på Elise og Exige. Exigene har (visstnok) håndrullede komponenter mend Elisene lages i en mer maskinell prosess. Det er i alle fall hva som blir sagt, men ta det for hva det er verd ettersom jeg ikke er ekspert på glassfiber......

På en annen sidem ingen synlig skade etter brannen i fjor:

Før:
Image
Etter:
Image

For meg ser det ut til at de har brukt glassfiber å fosterke med, men jeg skal sjekke nærmere i morgen (eller i løpet av påsken litt avhengig av hva jeg rekker)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Raymonds Exige S240

Post by pIMp »

Genialt, takk for hjelpen. :mrgreen:
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Dette ble jo strøkent! :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

pIMp wrote:Den skaden du fikk reparert ble den fikset som vanlig glassfiber? Har blitt fortalt at det ikke skal gå. Kjøpte meg akkurat en exige med litt plast skade.
...forresten, gratulerer med ny bil! Var det den som stod ute i Follo eller noe sånt?

Regner med du oppretter en tråd snart, med litt sammenligning mot Speedsteren du hadde?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Da har jeg endelig fått lit garasjetid....

Først lærte jeg, i min evige jakt på ting som enkelt fjerner gummirester på bilen etter banekjøring, at tynner virker utmerket til å ta gummirester. Poblemet er bare at det også dreper StarShield (den gjennomsiktige plasten som skal beskytte lakken mot steinsprut o.l.). Så jeg har noe sånt å bytte til høsten :(

Prøvde med brake cleaner på et noe mindre område, og det ser ut til å fungere helt fint.

Men med dette var det slutt på vaskeinnsats for i dag.

Jeg har montert wheel studs (hjulbolter) på 3 hjul:

Image
Image

Disse kommer med en thread lock guffelure som gjør at den enden man skrur inn i navet skal sitte fast slik at man ikke skrur ut feil ende av bolten når hjulene skal av.
Jeg har imidlertid alltid brukt kobberpasta på skruene og forestiller meg at det kanskje kunne være uheldig når målet er at noe skal sitte fast.

Et par runder med brake cleaner og trykkluft gjorde kort preosess med det problemet:

Image

så slik ser det ut (ikke veldig spennende)

Image
Image

Jeg lurte på om disse boltene kanskje er litt korte for 16mm spacerne jeg kjører med, men målte meg fram til at det er flere gjenger/mer feste i mutterne nå enn det er for de originale boltene.
Og så kan det hende jeg feiger ut og kjøper mindre spacere eller tar dem av all togehter...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by hagenisse »

rayb wrote:i min evige jakt på ting som enkelt fjerner gummirester på bilen etter banekjøring
Sånn derre clay fungerer bra til sånt.
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by T.Lund »

hagenisse wrote:
rayb wrote:i min evige jakt på ting som enkelt fjerner gummirester på bilen etter banekjøring
Sånn derre clay fungerer bra til sånt.
Clayen er litt "sticky" å bruke på starshield. Jeg bruker 5-56 på en microfiberklut for å fjerne gummirester etter banekjøring. Dette tar nok voksen også, så jeg legger på et nytt lag med voks etterpå.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Jeg gjentar bare mitt tidligere tips: Babywipes - funker gull!

PS Raymond: Jeg la merke tid at du sa 3 hjul, hva sitter fast på det 4de? :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply