Raymonds Exige S240

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by alfheim »

Ikke hvis det medfører noe ansvar for noe i alle fall :-)

Går uit fra at du ikke trenger å ta av bakluka for å tilte?

Hvis du ente opp med hjørnevarmeskoldet til overs vil jeg gjerne kjøpe det av deg, hivs ikke ser jeg hava biltema har.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

alfheim wrote:Går ut fra at du ikke trenger å ta av bakluka for å tilte?

Hvis du ente opp med hjørnevarmeskoldet til overs vil jeg gjerne kjøpe det av deg, hivs ikke ser jeg hava biltema har.
Nei, man trenger ikke ta av bakluka. Ei heller trenger man skru ut seter og interiør/deksler inni bilen.

Dette i seg selv er ganske tidsbesparende.

Det medfølgende bakpanelet er festet i eksos-innfestingen oppe og i diffuseren nede. Dette gjør at man i sin tur kan tilte uten å løsne panel og/eller diffuser. Ganske fiffig faktisk.

Jeg synes dette kitet var verd pengene sine i alle fall. Terskelen for å ta av clam blir en god del lavere, og jeg lurer på om det ikke kan betale seg bare i utgifter til plaster....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Plasterutgiftene vil nok gå kraftig ned, ja - godt jobba!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Post med mange bilder....

Ut med seter og interiør
Image
Av med bakluka
Image
Ut med batteri, tepper og greier. Ikke at teppene baki der er spesielt nyttige, men allikevel
Image
Av med hjul og sett på bukker. Disse var et godt kjøp :)
Image
Sidescoop, bensinlokk etc...
Image
Uten clam for første gang i mitt eie... Bilen blir ganske stakkarslig uten karosseri....
Image
Image
Nytt eksosanlegg på
Image
Modifiserte innerskjermer. På denne måten slipper man å dmontere dem før man tilter. Sparer tid og irritasjon
Image
Nærbilse av hengsel. Skrus i eksisterende fester på bakramma
Image
Ferdig festet i clam
Image
Første tilt....
Image
omstrekking av litt elektrisk
Image
Resten av innerskjermene på plass...
Image
Shims holdes profesjonelt på plass.....
Image
Ferdig!
Image
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Re: Raymonds Exige S240

Post by Shadow_iX »

Er ledninbger til lys i clam (og batteri) og sånt langt nok da?
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Shadow_iX wrote:Er ledninbger til lys i clam (og batteri) og sånt langt nok da?
Skjøteledninger til batteri fulgte med, lys trekkes om til andre hull.

BOE har også muligheten til å flytte batteri til rett bak torpedoveggen på høyre side (under pågyllingsrøret til bensin), men ettersom kullfilteret mitt er i veien for dette så jeg valgte å beholde original plassering.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Raymonds Exige S240

Post by BAre Racing »

hmhaga wrote:
rayb wrote:Disse skal vissnok også redusere "bump steer" uten at jeg har merket noen plager med dette fra før.
If it works, don't fix it? Ref "...er det tilbake til å lære seg å kjøre faenskapet", så har jeg lest meg til at Elise/Exige ikke blir særlig tilgivende om man endrer bump steer. Den er satt opp med dette for å gjøre bilen kjørbar... :wink:
Det er bra at dette ikke stemmer. Her må du selv sjekke ut, noe jeg gjorde i fjor før jeg monterte både disse V2 armene og quickrack med bumpstear shimseplater til innfesting.

Så sveiste jeg ett bumpstear målestativ og målte før og etter montering. Det ble merkbart og ikke minst målbart mindre utslag på spissing ved inn og utfjæring.

MEN jeg oppdaget også at dersom du senker bilen med mer enn 1,5 cm så vil vinkel passere det punkt på armene der du vandrer rundt ett nullpunkt, og da vil ikke hevingen av tannstang eller senkingen av styrekulene spille noen rolle noe mer. Du vil kun gå fra toe inn til enda mer toe inn i kompresjon.

Jeg hevet derfor min bil nærmere original slik at den er ca 12-12.5 cm på rammen og fikk ned rundetidene på Rudskogen. På GPS så kan jeg se kurvehastighet i eksempelvis langsvingen og den er betraktelig høyere nå enn før der jeg kjørte med for lav bil og uten bumpstear tiltak montert. 6 km/t høyere kurvehastighet er mye!

Dette var før 2012 sesongen. Før denne sesongen monterte jeg det gamle stablisatorstaget bak på bilen. Da kjørte jeg rundetiden ned 4,7 sekunder i løpet av 20 runder !

Ja Lotus er satt opp rimelig trygt men ikke for optimal kjøreglede og raske rundetider.

Image
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

Re: Raymonds Exige S240

Post by silverwrx »

Clamhinge står på ønskelisten.

I dagens laser-vater tid er det rart det ikke er et enkelt hjulvinkel-kit i salg..
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Re: Raymonds Exige S240

Post by Shadow_iX »

rayb wrote:
Shadow_iX wrote:Er ledninbger til lys i clam (og batteri) og sånt langt nok da?
Skjøteledninger til batteri fulgte med, lys trekkes om til andre hull.

BOE har også muligheten til å flytte batteri til rett bak torpedoveggen på høyre side (under pågyllingsrøret til bensin), men ettersom kullfilteret mitt er i veien for dette så jeg valgte å beholde original plassering.
Der så har jeg en passe stor kompressor, og en stor oljekjøler, samt no oljelinjer til og fra kompressor. :)

Tror jeg dropper hinge på min, men morro å se det funker for andre folk som ikke har så mye stash i sin bil. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Hver sin smak :)

Lite gelebatteri med brakett er i bestilling sånn at tilting kan skje med batteriet i bilen :)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Raymonds Exige S240

Post by seight »

Hvilket batteri ble det?
rayb wrote:Hver sin smak :)

Lite gelebatteri med brakett er i bestilling sånn at tilting kan skje med batteriet i bilen :)
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Oddysey PC860 med tilhørende brakett:

http://www.shop.britishracinggroup.com/ ... -RLSOB.htm
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Re: Raymonds Exige S240

Post by Shadow_iX »

Jeg holder meg til Sønnak Exide Maxxima 900 ( gel) batteri selv om det lille så ut til å være 1/3 av vekta av sønnak'en.. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Raymonds Exige S240

Post by seight »

Håper du ikke må være på fornavn med vedlikeholdsladeren da. :?
rayb wrote:Oddysey PC860 med tilhørende brakett:

http://www.shop.britishracinggroup.com/ ... -RLSOB.htm
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Bilen min er såpass sjelden i bruk at jeg har en slags rutine for å sette den på når jeg parkerer bilen i garasjen. Så man kan vel si at vi er på fornavn allerede
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Post Reply