Page 1 of 1

LANCIA - EN BIL FOR KJENNERE (Beta Coupé)

Posted: 09 Jun 2011 07:18
by grappa speziale
Jau, da ble det Beta - igjen. Denne gangen i coupéversjon. Årsmodell er 1974 og den har(har jeg lært) de superdupersjeldne hvite og gule instrumentskivene som bare ble levert det første halvåret. Ekte skaiseter i offwhite er også sjeldent i følge kjennere.
Bilen har etter alle solemerker kun gått 95.000 km og er helt original. Importert til Norge fra Sveits i 2004-05 av en av landets største Lanciaentusiaster.

Historikken forteller at en eldre dame eide bilen fram til 2002 og deretter eid av en Betaentusiast før den kom til Norge. Jeg er tredje eier i Norge. Bilen er bortimot urørt, men opplakkert noen steder. Originaliteten er sterkt påtrengende og det meste er svært fint patinert og komplett. Bilen er lett og nett og med 1800 og 120 hk er den da ikke direkte treg. Fin på små svingete veier-bil er vel en god karakteristikk. Lyden er krisp og fin med rapp, snerr og litt knatring i potta - deilig.

Fredrik var så elskverdig at han hentet bilen for meg og brakte den til Loen. Takk, Fredrik!

Under GDW klappet stiften sammen og en dyse i gasseren hadde løsnet, men Dr. Fred fikset dette i løpet av minutter og dermed var den i gang igjen. Bilen trenger litt nye tenningsdeler og en generell strekk. Jeg har ikke funnet en eneste rustblære(!) og det er vel det som er mest oppsiktsvekkende.
Image

Jau, da har eg fått "vaska ut" den gamle eieren. Den solbrente nakkestøtta bak har blitt farget opp på nytt og nå vises ingen ting.
Image

Ellers har jeg vasket, renset skai og vasket og vasket litt til. Setene er så tøffe at det er nesten ikke sant.
Image

Baksetene er ikke akkurat nedsnødde de heller
Image
Et par velstelte barn kan vel kle interiøret om de har kjemmet håret
Image

Reiseveskene legger man her, når man skal på weekendreise
Image

Føreren, som i dette tilfellet er far, kan kose seg i dette miljøet
Image
Image
Image
Image
Image
Ja, så var det bilen da, den ser altså slik ut
Image
Image
Image
Image

Lancia - the most italian car!
Ikke godt gjengitt, men nakkestøtta ble som ny :D
Image

Mange snasne detaljer på kjerra er det også
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Jauda eit par til
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Posted: 09 Jun 2011 08:00
by henning
Nok en herlig klassiker Grappa..og i nærmest nybilstand.
Takk igjen for flotte drømme seg bort bilder :D

Posted: 09 Jun 2011 08:33
by Luigi
Gratulerer til Herr Pianisten! Lett å glemme at Lancia "i alle år" laget verdens tøffeste coupeer og at det var et premiummerke lenge før begrepet ble horet ut i bilseksjonene all verdens tabloider. Tror forøvrig at Betaen var den første gatebilen (som ikke var en Lotus) som brukte Colin Chapmans hjuloppheng bak, og da den kom i 1969 var den teknisk sett langt foran alle andre vanlige biler man kunne kjøpe for normale penger.

Hadde ikke Lancia vært så obskurt utenfor sydeuropa hadde selv Hanne Hattrem vært enig i at det er en klassiker. Nå er det bare oss :lol:

Posted: 09 Jun 2011 09:10
by mazdafun
Hei.

Fine biler er alltid pent. :D

Men det fineste er emblemet for meg. Trekanten minner om moderne motorer, dvs. Rotary

Posted: 09 Jun 2011 09:21
by Shadow_iX
Nydlige bilder av en nydelig vogn.. :)

Posted: 09 Jun 2011 09:48
by Rune R.
Grattulerer til "dirreksjonen" (eller i allefall den halvdel av dirreksjonen so eier denne strøkne skapningen)

Du har en missunelsesverdig evne til å snuse opp nydelige eksemplarer av intressante doninger :D ok ikke minste handlingsevne nokk til å slå kloa i dem når di stikker nesa frem :wink:

Posted: 09 Jun 2011 13:44
by need4speed
sinnsykt nydelig bil :) har alltid hatt en forkjærlighet for lancia :)

er eksosen orginal den så veldig blank ut

Posted: 09 Jun 2011 16:21
by grappa speziale
Takk, takk, gutter!
Eksosen er etter hva jeg vet original med krommet og forkrommet endestuss. Potta henger godt synlig nedenfor karosseriet, men sånn er det.
Krommen eller bøyen på endestussen er laget slik for å gi den karakteristiske lyden, akkurat slik det er på GTV6 originalt. Italienerne var vel de som tidligst la masse ressurser i å gi bilene en lyd som førerne satte ekstra stor pris på.

Det er jo ingen sportsbil i mine øyne, mer en sportscoupé, ikke helt GT heller, men akkurat det er vel diskutert et annet sted her.

Jeg velger å presentere den her fordi den er sjelden i Norge og har klare trekk mot det sportslige. Koselig liten rakker som ikke er veldig kostbar å kjøpe.

Lancia
Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få

Posted: 09 Jun 2011 17:05
by noekult
Hahaha, for noen seter - ser ut som de er laga for dverger, men så er ikke italienere verdens høyeste folk heller! :wink:

Kul bil! Slik type som man gjerne stopper opp ved på bensinstasjonen, og hører gjerne mer om :) Favoritt fargekombo hadde den og.

Posted: 09 Jun 2011 17:55
by Luigi
noekult wrote:Hahaha, for noen seter - ser ut som de er laga for dverger, men så er ikke italienere verdens høyeste folk heller! :wink:
Tjaaah. Gjennomsnittlig høyde på Italienske menn er tre cm lavere enn i Norge. Ergo er nok ikke hverken setene eller de du antar kjøpte mest av denne bilen særlig små. Lancias største marked på begynnelsen av 70-tallet var faktisk UK.

Om du kikker nøye etter er setet akkurat så høyt som det skal/bør være, men nakkeputen begynner adskillig lavere enn den gjør i en moderne Volvo. Fin kombo av tidmessige sportsbilseter og en ekstra detalj for å øke komforten for langturer. Tar du en titt på en nesten hvilken som helst bil fra 60-tallet og litt fremover (også på würstvogner!), så slutter setene omtrent ved skulderbladene. Det var bare slik bilseter var, uansett hvilken fantasifigur som skulle sitte i dem ;)

Posted: 18 Jun 2011 11:46
by noekult
Fett, har ikke vært i Italia selv og er heller ikke etnisk nordmann, så det er kanskje en falsk myte om høyden til italienerne som jeg har bitet på da :)

Er det en Alfa Romeo 33 Stradale i avataren din? :)

Posted: 18 Jun 2011 13:31
by Luigi
Den berømte "apestillingen" man etter sigende får i italienske biler og det at italienerne er så kortvokste, det er nok bare noe biljournalister har tynt ut av seg i frykt for å avsløre kunnskapsmangel. Ironisk nok er det kunnskapsmangelen de dermed avslører.

Apestilling får man om man setter seg i en italiensk bil og justerer inn sete (og kanskje ratt) for å holde hendene "klokka ti på to" på rattet. Dette blir helt feil siden italienere flest kjører med et mindre utvalg fingre plassert klokka fem på halv sju. Det er ikke så fremtredende nå for tiden, men på eldre italienere heller rattet alltid forover mot dashbordet. Det er også grunnen til at de fleste italienske merkene har meget høyt rattutslag; typisk 2 - 2,5 runder lock-to-lock. Man flikker på håndleddene for å styre.

Jeg er 187 cm høy og har sittet veldig godt i alle de italienske bilene jeg har eid (6 stk).

Myten om små italienere følger dermed naturlig etter biljournalistenes historisk sett manglende kunnskap om bilvanene i Italia. Visste du forresten at Italia fortsatte med høyreratt i mange årtier etter at de gikk over til høyrekjøring? Det var det gode, praktiske grunner til, men for de fleste er det jo et mysterium. Mange lastebilprodusenter hadde høyretatt som standard helt til opp på tidlig 70-tall.

Skaffer du deg en pastaracer skaffer du deg en bit av den italienske kulturen, ikke bare et regnestykke, et bensinforbruk og en eller annen mening om interiøret. Man blir involvert på en helt annen måte enn i en velkonstruert, velfungerende og korrekt men steril tysker. Det er egentlig ingenting gærnt med tyske biler, men for meg blir det litt tafatt og uinteressant. Litt for flinkis.

Hotell Cæsar vs. Lost Higway.

P.S: ja, det er nok en 33 Stradale i avataren. Hvorfor den er der kan du lese her og her.

Posted: 18 Jun 2011 20:47
by Speedster
Har en fortid med omtrent ukentlige kjøreturer til Italia,med lastebil ja :shock:

Og traff stadig på "gamle" lastebiler der nede med rattet på feil side og et noe "sjeldent" antall aksler.Både på bil og henger.

Spurte noen av de lokale lastebil gutta der nede om grunnen til denne noe merkelige kombinasjonen,og hvorfor de holdt disse "gamle doningene i så bra bruksstand (hvorfor ikke kjøpe nytt lissom,komforten og HK i disse gamle var jo litt utdatert)
Fikk en forklaring på at disse gamle hadde en dispansasjon så lenge kjøretøyet var i forskriftsmessig stand, kunne laste etter antall aksler,og da kunne jo en fire aksla lastebil havne på 40 tonn og en 5 aksla henger på 50 tonn,totalt 90 tonn på vogntoget :shock:
Nye vogntog fikk ikke denne dispensasjonen,dette var vist noe som hang igjen fra tiden disse var nye.

Og når det gjaldt rattet på feil side,Italia hadde jo mange smale veier oppi fjellet og når to lastebiler kræsja så overlevde jo sjåføren når de satt på den siden 8) ,ganske enkelt.
Sannheten i disse forklaringene skal jeg ikke garantere,men det er et herlig land og folkeslag.Som setter Bil og Mat/drikke høyt oppe på lista og det er vigtige ting.

Dette ble veldig off topic sorry! :oops: