Alfa Bertone GT1300Junior 70 mod med ny giv
da var det tid for å face our fears, og plukke fra hverandre girkassa.
Det lakk olje fra alle mulige plasser her, og bakstykket satt bare fast med 3 muttere som jeg nesten løsnet med fingerene.
første synderen var her ihvertfall
her var nummer 2
motorsportforing på plass
Sinnsykt happy med tilstanden her!!! Ingen lager som er slitt, ingen drev bortsett fra revers som har antydning til merker engang.
Blir bare snakk om så skifte sim-ringer og sette den sammen igjen da
på vei sammen igjen
Diffen klargjort for lakk
T-baren ferdig
første aksling klar
Et bedre bilde av vangen vi har sveiset helt om
fikk siste AN-koblingene vi trenger og resten av bremseslangene, takk til fittingsofnorway igjen
Ja, også fikk vi tilbake dashbordet fra flocking igår, stor takk til Fredrik Lundamo for en fantastisk jobb!!
mer oppdateringer imorgen, ettersom det er mye lakkerte deler til tørk ute for øyeblikket
Det lakk olje fra alle mulige plasser her, og bakstykket satt bare fast med 3 muttere som jeg nesten løsnet med fingerene.
første synderen var her ihvertfall
her var nummer 2
motorsportforing på plass
Sinnsykt happy med tilstanden her!!! Ingen lager som er slitt, ingen drev bortsett fra revers som har antydning til merker engang.
Blir bare snakk om så skifte sim-ringer og sette den sammen igjen da
på vei sammen igjen
Diffen klargjort for lakk
T-baren ferdig
første aksling klar
Et bedre bilde av vangen vi har sveiset helt om
fikk siste AN-koblingene vi trenger og resten av bremseslangene, takk til fittingsofnorway igjen
Ja, også fikk vi tilbake dashbordet fra flocking igår, stor takk til Fredrik Lundamo for en fantastisk jobb!!
mer oppdateringer imorgen, ettersom det er mye lakkerte deler til tørk ute for øyeblikket
Var det shimser i endene på den da den kom av? Det skal være maks 1 mm slakk mellom T-bar og chassis. Er det mer må du shimse. Om du bare drar til med de svære boltene kan sporingen bli nokså spennende og dekkslitasjen deretter. 1 mm off i T-bar-innfestingen er plutselig 3-4 mm i opphengstappen på diffhuset.RaceBreed wrote:T-baren ferdig
Berre eit tips ...
ok? Kan ikke huske at det satt noe der nei, bare 3 store bolter på hver side. Vi sleit faktisk litt med å få den løs for det var frykteilg trangt der.. Mener du at de som har satt det inn har dratt til de 3 boltene så mye at vangen svikter innover da? Skjønner jo at dette påvirker ting hvis det ikke er satt på skikkelig.. Vi får besøk av Gard og en til imorgen, så vi får kikke på det sammen takker for disse tilbakemeldingene, for dette er første AlfaenLuigi wrote:Var det shimser i endene på den da den kom av? Det skal være maks 1 mm slakk mellom T-bar og chassis. Er det mer må du shimse. Om du bare drar til med de svære boltene kan sporingen bli nokså spennende og dekkslitasjen deretter. 1 mm off i T-bar-innfestingen er plutselig 3-4 mm i opphengstappen på diffhuset.RaceBreed wrote:T-baren ferdig
Berre eit tips ...
Om T-bjelken nærmest var kilt fast i vangene trenger det ikke bety annet enn at foringene i enden av bjelken har vandret litt i årenes løp, men det er ganske viktig å få geometrien riktig på bakakselen. "Øyet" i t-bjelken må være sentrert og i riktig vinkel, ellers kan det bli statisk last på splinesen på stikkakslene (akselrørene blir ikke vinkelrett på chassiset) og foringer her & der som står i spenn.
Legger ved et par mobilbilder fra verkstedmanualen for GTV:
L skal være maks 1 mm, og det skal være maks 1 mm åpning mellom den trekantede skiven og vangen ved prøvemontering. Hvis ikke må du shimse (S på tegningen) mellom foringene og selve armen (jeg var dessverre litt unøyaktig i sted!). Om det ikke går i hop kan det bli nogenlunde bra allikevel. Spørs hvor pirkete du er
Om du velger å bare smelle det på plass slik det er, så finner du fort ut om foringshylsene på bærearmene liner opp med den lange bolten som går gjennom både krengestag, bærearmer og bakakselører - eller ikke. Har du i tillegg polyurethanforinger i "øyet" på t-bjelken har du ingenting å gå på. Something's gotta give, som det heter ...
Vanskelig å være en god pedagog så sent på kvelden, men håper det ble forståelig.
Legger ved et par mobilbilder fra verkstedmanualen for GTV:
L skal være maks 1 mm, og det skal være maks 1 mm åpning mellom den trekantede skiven og vangen ved prøvemontering. Hvis ikke må du shimse (S på tegningen) mellom foringene og selve armen (jeg var dessverre litt unøyaktig i sted!). Om det ikke går i hop kan det bli nogenlunde bra allikevel. Spørs hvor pirkete du er
Om du velger å bare smelle det på plass slik det er, så finner du fort ut om foringshylsene på bærearmene liner opp med den lange bolten som går gjennom både krengestag, bærearmer og bakakselører - eller ikke. Har du i tillegg polyurethanforinger i "øyet" på t-bjelken har du ingenting å gå på. Something's gotta give, som det heter ...
Vanskelig å være en god pedagog så sent på kvelden, men håper det ble forståelig.
Jacobs Auto Supply i Brynsveien i Oslo (http://www.auto-supply.no/) har disse foringene i polyurethan. Spør etter delenr. SPF0006K. Om det tar hundre år å få tak i dem skaffer du på to-tre dager fra Classic Alfa i London. De gutta der tror jeg sover i hver sin gamle Alfa om natta ...
da har vi hatt et par intense dager til i garasjen og fått lakket ferdig endel deler til
Felgene er lakket utenomhus i Antrazit metallic gray
Girkassen er ferdig, litt småmontering som gjenstår bare
Bakstillingen og diffen
mellomaksel med no nye deler
Kalippere
trailingarmene
Nå blir det en pause i garasjen over helgen, men neste uke skal motoren ut, bremseslanger lages, alle gjennomføringer i torpedoveggen gjøres ferdig, elnett trekkes, dynamat på plass++++++++ listen er fortsatt lang gitt
Felgene er lakket utenomhus i Antrazit metallic gray
Girkassen er ferdig, litt småmontering som gjenstår bare
Bakstillingen og diffen
mellomaksel med no nye deler
Kalippere
trailingarmene
Nå blir det en pause i garasjen over helgen, men neste uke skal motoren ut, bremseslanger lages, alle gjennomføringer i torpedoveggen gjøres ferdig, elnett trekkes, dynamat på plass++++++++ listen er fortsatt lang gitt