Alfa Bertone GT1300Junior 70 mod med ny giv

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Nilzen
Posts: 8
Joined: 22 Mar 2011 13:25

Post by Nilzen »

Takk Henning.

Og jeg bor i gamlebyen. Øst er best!
Arild. Er ikke de borte ved deg forsvunnet ennå? Fortsatt helt texas?
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

Sjekk med Kristian. LOL
- 06 MX-5
User avatar
RaceBreed
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2011 22:57
Location: Lierskogen
Contact:

Post by RaceBreed »

da var det tid for å face our fears, og plukke fra hverandre girkassa.

Det lakk olje fra alle mulige plasser her, og bakstykket satt bare fast med 3 muttere som jeg nesten løsnet med fingerene.

Image

første synderen var her ihvertfall
Image

her var nummer 2
Image

motorsportforing på plass
Image

Sinnsykt happy med tilstanden her!!! Ingen lager som er slitt, ingen drev bortsett fra revers som har antydning til merker engang.
Blir bare snakk om så skifte sim-ringer og sette den sammen igjen da :D
Image

Image

på vei sammen igjen
Image

Diffen klargjort for lakk
Image

T-baren ferdig
Image

første aksling klar
Image

Et bedre bilde av vangen vi har sveiset helt om
Image

fikk siste AN-koblingene vi trenger og resten av bremseslangene, takk til fittingsofnorway igjen :)
Image


Ja, også fikk vi tilbake dashbordet fra flocking igår, stor takk til Fredrik Lundamo for en fantastisk jobb!!
Image

Image

mer oppdateringer imorgen, ettersom det er mye lakkerte deler til tørk ute for øyeblikket :) ;)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

RaceBreed wrote:T-baren ferdig
Var det shimser i endene på den da den kom av? Det skal være maks 1 mm slakk mellom T-bar og chassis. Er det mer må du shimse. Om du bare drar til med de svære boltene kan sporingen bli nokså spennende og dekkslitasjen deretter. 1 mm off i T-bar-innfestingen er plutselig 3-4 mm i opphengstappen på diffhuset.

Berre eit tips ...
User avatar
RaceBreed
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2011 22:57
Location: Lierskogen
Contact:

Post by RaceBreed »

Luigi wrote:
RaceBreed wrote:T-baren ferdig
Var det shimser i endene på den da den kom av? Det skal være maks 1 mm slakk mellom T-bar og chassis. Er det mer må du shimse. Om du bare drar til med de svære boltene kan sporingen bli nokså spennende og dekkslitasjen deretter. 1 mm off i T-bar-innfestingen er plutselig 3-4 mm i opphengstappen på diffhuset.

Berre eit tips ...
ok? Kan ikke huske at det satt noe der nei, bare 3 store bolter på hver side. Vi sleit faktisk litt med å få den løs for det var frykteilg trangt der.. Mener du at de som har satt det inn har dratt til de 3 boltene så mye at vangen svikter innover da? Skjønner jo at dette påvirker ting hvis det ikke er satt på skikkelig.. Vi får besøk av Gard og en til imorgen, så vi får kikke på det sammen :) takker for disse tilbakemeldingene, for dette er første Alfaen :)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Om T-bjelken nærmest var kilt fast i vangene trenger det ikke bety annet enn at foringene i enden av bjelken har vandret litt i årenes løp, men det er ganske viktig å få geometrien riktig på bakakselen. "Øyet" i t-bjelken må være sentrert og i riktig vinkel, ellers kan det bli statisk last på splinesen på stikkakslene (akselrørene blir ikke vinkelrett på chassiset) og foringer her & der som står i spenn.

Legger ved et par mobilbilder fra verkstedmanualen for GTV:
Image
Image

L skal være maks 1 mm, og det skal være maks 1 mm åpning mellom den trekantede skiven og vangen ved prøvemontering. Hvis ikke må du shimse (S på tegningen) mellom foringene og selve armen (jeg var dessverre litt unøyaktig i sted!). Om det ikke går i hop kan det bli nogenlunde bra allikevel. Spørs hvor pirkete du er ;)

Om du velger å bare smelle det på plass slik det er, så finner du fort ut om foringshylsene på bærearmene liner opp med den lange bolten som går gjennom både krengestag, bærearmer og bakakselører - eller ikke. Har du i tillegg polyurethanforinger i "øyet" på t-bjelken har du ingenting å gå på. Something's gotta give, som det heter ...

Vanskelig å være en god pedagog så sent på kvelden, men håper det ble forståelig.
User avatar
RaceBreed
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2011 22:57
Location: Lierskogen
Contact:

Post by RaceBreed »

Takker og bukker, da blei det en viktig ting til som skal på må gjøres listen. Det her er en slik "dusteting" som man antagelig ikke hadde tenkt på med en gang, når man hadde stått der og den lange bolten ikke passer :)
Nilzen
Posts: 8
Joined: 22 Mar 2011 13:25

Post by Nilzen »

Takk nok en gang ,Luigi. Det kan vise seg at du blir uunværlig i ekspertise seksjonen av ferdigstilling her. Bukker ærbødig. Som jeg husker så satt det ikke foringer der i det hele tatt når vi tok den av. Ikke poly nei? Ok.

Nilzen
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

No problem ;)
Men, om det er ett sted du skal ha poly-foringer på bakvogna, så er det de to koniske foringene i T-bjelken. Alle andre steder bak kan du med fordel bruke heavy duty gummiforinger.
Nilzen
Posts: 8
Joined: 22 Mar 2011 13:25

Post by Nilzen »

Hører du, Knut-Erik? Det var det jeg sa!
User avatar
RaceBreed
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2011 22:57
Location: Lierskogen
Contact:

Post by RaceBreed »

Nilzen wrote:Hører du, Knut-Erik? Det var det jeg sa!
haha, bare skaff de før jeg skal montere dette sammen på mandag du Nilzen, så ordener det seg :)
Nilzen
Posts: 8
Joined: 22 Mar 2011 13:25

Post by Nilzen »

Er det tilfeldigvis noen som sitter på poly bushings til T-bar til Bertone, så skrik ut. Har også gjort forespørsel på Cuoresportivo. Kan de drives opp i Oslo et sted kanskje, innspill?
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Jacobs Auto Supply i Brynsveien i Oslo (http://www.auto-supply.no/) har disse foringene i polyurethan. Spør etter delenr. SPF0006K. Om det tar hundre år å få tak i dem skaffer du på to-tre dager fra Classic Alfa i London. De gutta der tror jeg sover i hver sin gamle Alfa om natta ...
Nilzen
Posts: 8
Joined: 22 Mar 2011 13:25

Post by Nilzen »

Ringte de nå, bestillingsvare. 2-3 uker. Da blir det Classicalfa muligens. bestilt masse derfra tidligere. Takk for tipset.
User avatar
RaceBreed
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2011 22:57
Location: Lierskogen
Contact:

Post by RaceBreed »

da har vi hatt et par intense dager til i garasjen og fått lakket ferdig endel deler til

Felgene er lakket utenomhus i Antrazit metallic gray

Image

Image

Girkassen er ferdig, litt småmontering som gjenstår bare

Image

Bakstillingen og diffen

Image

mellomaksel med no nye deler

Image

Image

Image

Kalippere

Image

trailingarmene

Image

Nå blir det en pause i garasjen over helgen, men neste uke skal motoren ut, bremseslanger lages, alle gjennomføringer i torpedoveggen gjøres ferdig, elnett trekkes, dynamat på plass++++++++ listen er fortsatt lang gitt :)
Post Reply