Alfa Bertone GT1300Junior 70 mod med ny giv
Alfa Bertone GT1300Junior 70 mod med ny giv
Hei
Jeg har kjent eieren av denne Alfaen i en årrekke, men fikk desverre ikke være med når han handlet sin Bertone. Tror nemlig at jeg ville frarådet han å kjøpe denne bilen hadde jeg visst om det. Han kjøpte bilen usett for drøyt et par år siden, og visste nok ikke helt hva slags prosjekt han hadde kjøpt
Det ble ganske umiddelbart klart at bilen hadde endel rust, og han satte den bort til en kar som skulle ta dette. Uker ble fort til måneder og før han hentet den igjen hadde det gått 1 år uten at noe ble gjort. Han fant etter dette en kar som tok sveisejobben på kanaler, front og litt annet. Litt så som så jobb, men det ble ihvertfall mye mindre rust på bilen. Den ble og påsatt 2 "nye" dører, at de ikke passet i noen åpninger var tydeligvis ingen hindring.
Eieren prøvde så å vise bilen hos biltilsynet, men hadde ikke dokumentasjonen i orden, og ble sendt avgårde uten skiltene sine. Neste forsøk med rett dokumentasjon i hende endte heller ikke bra da en tenningsledning dro seg fast i vifta underveis til Drøbak. 1 time forsinket kom han endelig frem bare for å røyklegge hele plassen da brekket hang seg opp utenfor biltilsynet. Etter dette fikk han litt nok som han selv sier. Han innrømmer at han har begrensede kunnskaper om bil, men er veldig ivrig på å lære, og det er ikke tvil om at dette er drømmebilen hans.
Jeg har drevet med bil stort sett hele livet, og ble tauet med i garasjen av min far i 5 års alderen og har blitt der ute siden. Var med å bygget min første bil i en alder av 10 år,eller hang ihvertfall over skulderene på fattern, en Caterham 7 JPE med 280hk. Jeg har en forkjærlighet for eldre biler, men ble bitt av den Japanske basillen etterhvert og har bla bygget en 750 hk Nissan Skyline fra grunnen og opp, i tillegg til å importere over 70 biler fra Japan. Deriblandt mange kjente biler bygget av tunere i landet, men også en Porsche 959 for å nevne noe.
Jeg begynte ganske tidlig å følge opp eieren av denne Alfaen på statusen på bilen hans (les maste) hver gang vi møttes, og tilslutt ble også jeg lei av at det aldri ble noe fremgang på den. Jeg solgte Skylinen min i høst, og visste derfor at garasjen ble ledig i vinter, og noen prosjekter må man jo ha. Så jeg satte meg i bilen, tok med en henger, vrei armen på eieren noen ganger, og rett og slett hentet bilen hans. Her skulle det restaureres
De følgende bildene og den følgende historien er fra oktober 2010 frem til dags dato og videreføringen fremover til bilen er på veien igjen:
[/img]
Også noen lokkebilder for å vise hva som kommer
Følg med, masse bilder kommer [/img]
Jeg har kjent eieren av denne Alfaen i en årrekke, men fikk desverre ikke være med når han handlet sin Bertone. Tror nemlig at jeg ville frarådet han å kjøpe denne bilen hadde jeg visst om det. Han kjøpte bilen usett for drøyt et par år siden, og visste nok ikke helt hva slags prosjekt han hadde kjøpt
Det ble ganske umiddelbart klart at bilen hadde endel rust, og han satte den bort til en kar som skulle ta dette. Uker ble fort til måneder og før han hentet den igjen hadde det gått 1 år uten at noe ble gjort. Han fant etter dette en kar som tok sveisejobben på kanaler, front og litt annet. Litt så som så jobb, men det ble ihvertfall mye mindre rust på bilen. Den ble og påsatt 2 "nye" dører, at de ikke passet i noen åpninger var tydeligvis ingen hindring.
Eieren prøvde så å vise bilen hos biltilsynet, men hadde ikke dokumentasjonen i orden, og ble sendt avgårde uten skiltene sine. Neste forsøk med rett dokumentasjon i hende endte heller ikke bra da en tenningsledning dro seg fast i vifta underveis til Drøbak. 1 time forsinket kom han endelig frem bare for å røyklegge hele plassen da brekket hang seg opp utenfor biltilsynet. Etter dette fikk han litt nok som han selv sier. Han innrømmer at han har begrensede kunnskaper om bil, men er veldig ivrig på å lære, og det er ikke tvil om at dette er drømmebilen hans.
Jeg har drevet med bil stort sett hele livet, og ble tauet med i garasjen av min far i 5 års alderen og har blitt der ute siden. Var med å bygget min første bil i en alder av 10 år,eller hang ihvertfall over skulderene på fattern, en Caterham 7 JPE med 280hk. Jeg har en forkjærlighet for eldre biler, men ble bitt av den Japanske basillen etterhvert og har bla bygget en 750 hk Nissan Skyline fra grunnen og opp, i tillegg til å importere over 70 biler fra Japan. Deriblandt mange kjente biler bygget av tunere i landet, men også en Porsche 959 for å nevne noe.
Jeg begynte ganske tidlig å følge opp eieren av denne Alfaen på statusen på bilen hans (les maste) hver gang vi møttes, og tilslutt ble også jeg lei av at det aldri ble noe fremgang på den. Jeg solgte Skylinen min i høst, og visste derfor at garasjen ble ledig i vinter, og noen prosjekter må man jo ha. Så jeg satte meg i bilen, tok med en henger, vrei armen på eieren noen ganger, og rett og slett hentet bilen hans. Her skulle det restaureres
De følgende bildene og den følgende historien er fra oktober 2010 frem til dags dato og videreføringen fremover til bilen er på veien igjen:
[/img]
Også noen lokkebilder for å vise hva som kommer
Følg med, masse bilder kommer [/img]
Spenstig å gå rett fra Skyline til GT jr
Relativt slitent eksemplar du har der får en si, men disse 105-coupeene sliter ikke akkurat med deletilgangen. Realtivt lett å skru på også. Skal du beholde 1300-en eller sette i noe annet? Dette er forøvrig en sen 70-modell i og med at den mangler "Scalino" (ostehøvel).
Ble ferdig med oppfrisking av undersiden på min egen 105-Alfa i fjor, så skrik ut om du kommer ut for noe hodekløing på den fronten. Det er et par triks i Ludo på disse bitene ...
Og pøs på med bilder!
Relativt slitent eksemplar du har der får en si, men disse 105-coupeene sliter ikke akkurat med deletilgangen. Realtivt lett å skru på også. Skal du beholde 1300-en eller sette i noe annet? Dette er forøvrig en sen 70-modell i og med at den mangler "Scalino" (ostehøvel).
Ble ferdig med oppfrisking av undersiden på min egen 105-Alfa i fjor, så skrik ut om du kommer ut for noe hodekløing på den fronten. Det er et par triks i Ludo på disse bitene ...
Og pøs på med bilder!
hehe, forandring fryder osv vel El litt forskjeller her, det er det jo.
Alfaen er som du sier ihvertfall enkel å skru på, det er endel mindre ledningsnett enn jeg er vant til og gitt
Det står en 1750 motor i bilen nå, så jeg har engentlig bare godt over den for å se at alt er i orden, og den har ikke gått mange mil siden full overhaling ihvertfall. Bilen var mer enn litt sliten så motoern var en positiv overraskelse.
Sier selvsagt ifra hvis det er noe, takk skal du ha Kjenner du til dette Megajolte systemet? eneste som skaper litt hodekrafsing for øyeblikket
Bilder coming up
Alfaen er som du sier ihvertfall enkel å skru på, det er endel mindre ledningsnett enn jeg er vant til og gitt
Det står en 1750 motor i bilen nå, så jeg har engentlig bare godt over den for å se at alt er i orden, og den har ikke gått mange mil siden full overhaling ihvertfall. Bilen var mer enn litt sliten så motoern var en positiv overraskelse.
Sier selvsagt ifra hvis det er noe, takk skal du ha Kjenner du til dette Megajolte systemet? eneste som skaper litt hodekrafsing for øyeblikket
Bilder coming up
Hei Henning
Du har nok den JPE`en du ja, så konklusjonen din er riktig
Bertonen er en hjelpe tjeneste for en kompis, jeg hjelper han med denne nå, og han skal hjelpe meg med mitt Caterhamprosjekt neste vinter.
I utgangspunktet skulle denne Bertonen bare gjøres kjørbar, og få et strøk lakk, men vi så etterhvert ikke poenget med å sette det sammen igjen halvveis. Så nå får hele bilen en makeover. Vi har valgt endel egne løsninger, så det kommer flere bilder etterhvert her:)
Tror fargekombinasjonene vil bli bra over hele bilen, med et motorrom som hovedfokus
Knut Erik
Du har nok den JPE`en du ja, så konklusjonen din er riktig
Bertonen er en hjelpe tjeneste for en kompis, jeg hjelper han med denne nå, og han skal hjelpe meg med mitt Caterhamprosjekt neste vinter.
I utgangspunktet skulle denne Bertonen bare gjøres kjørbar, og få et strøk lakk, men vi så etterhvert ikke poenget med å sette det sammen igjen halvveis. Så nå får hele bilen en makeover. Vi har valgt endel egne løsninger, så det kommer flere bilder etterhvert her:)
Tror fargekombinasjonene vil bli bra over hele bilen, med et motorrom som hovedfokus
Knut Erik
Litt bilder av diverse karosseri jobb da, bilen har som sagt fått sveiset inn nedre del av fronten og kanaler før den kom til meg. Ikke helt fornøyd med alt som er gjort der, men det blir som det blir. Prosjektet er stort nok fra før, og det blir ganske greit sluttresultat allikevel.
Vi visste ikke at bilen hadde vært smellt på venstre hjørne før vi startet ::) Dette var skjult av en sinnsykt dårlig sveisejobb, og ved å sveise et batterifeste over hele greia. De hadde gjort et dårlig forsøk på å rette platene her med kulehammer, og sveiset 3 lag plater over oppå hverandre. Dette måtte kjøres noe med ettersom vi skal ha batteriet bak, og dette ville vært rett opp i dagen. I tillegg var det for stygt til å kunne ignoreres. Frem med vinkelsliperen og sveiseapparatet ;D
Slik så det ut:
Så skar vi dette bort:
Og begynte å bygge det opp igjen. Vi ønsket å ha kanalprofilen hele veien ned på denne siden og, noe som medførte endel ekstra jobb.
Bilder av sluttresultatet etter lakk kommer senere ;D
Litt tilpassing av dører og, her lå det 3 lag med forskjellig farge, grunning og sparkel. Så for å si det rett ut this was a pain in the ass
Vi visste ikke at bilen hadde vært smellt på venstre hjørne før vi startet ::) Dette var skjult av en sinnsykt dårlig sveisejobb, og ved å sveise et batterifeste over hele greia. De hadde gjort et dårlig forsøk på å rette platene her med kulehammer, og sveiset 3 lag plater over oppå hverandre. Dette måtte kjøres noe med ettersom vi skal ha batteriet bak, og dette ville vært rett opp i dagen. I tillegg var det for stygt til å kunne ignoreres. Frem med vinkelsliperen og sveiseapparatet ;D
Slik så det ut:
Så skar vi dette bort:
Og begynte å bygge det opp igjen. Vi ønsket å ha kanalprofilen hele veien ned på denne siden og, noe som medførte endel ekstra jobb.
Bilder av sluttresultatet etter lakk kommer senere ;D
Litt tilpassing av dører og, her lå det 3 lag med forskjellig farge, grunning og sparkel. Så for å si det rett ut this was a pain in the ass
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
Hehe, er nok ikke helt "der" men.. Den skal nok brukes på bane og ja, bygger bur nåDag-Henning Nielsen wrote:- snart klar for historisk racing, den der.... ! Vær velkommen !
Her er noen bilder av motoren:
Det har gått med noen timer her og
Dette siste bildet her syntes vi ikke ble bra nok, så det ble pusset ned igjen og lagt på nytt.
det er vel for å få det til å se pent ut hehe. Det jeg synes er synd på mange av disse Alfaene er at det sitter jo en utrolig fin motor der, men man legger som regel ikke merke til den, fordi de orginalt er litt"grå og kjedelige". I tillegg er det utrolig mye krimskrams rundt, anno 1965-1974 som kan forbedres. Vi ønsker å lage dette motorrommet slik at motoren "popper" litt imot en når man kikker oppi. Derfor fjernes orginalt brems, clutch,vannspyling, gass, luftfilterboks, releèr osv og oppgraderes til mer moderne ting. Ledningsnettet blir for det meste skjult der det lar seg gjøre. Det blir Tilton hengene pedaler, ITG dobbelfilter med karbon bakplate++Luigi wrote:Dette blir jo snasent, uten at jeg helt skjønner hvorfor både gasserne og blokka er malt svart. Noen spesiell grunn, og hvilken maling er det som er brukt? Bare lurer ...
I tillegg blir alle slanger og bremserør/clutchrør i stålomspunnene slanger med blå/rød-elokserte AN-koblinger.
Sikkert ikke alles smak, men sluttresultatet vil nok bli et motorrom som ser veldig cleant og ryddig ut
Det er forresten grunnet og brukt motrolakk fra www.gasolin.no, og ikke det billigste vi fant akkurat.. Virker som det sitter bra
For all del! Det finnes ingen fasit på hvordan et slikt motorrom skal se ut. Kun eierens smak som bestemmer. Det er bare sånn at veldig mange bruker tid & krefter på å fjerne gammel motorlakk fordi de vil ha den matte, alufinishen tilbake, og da ble jeg nysgjerring på hvorfor de (kanskje) i utgangspunktet ble malt. Bare kosmetikk med andre ord, og da står det vel forsøvidt på egne bein
Ser forresten at du har brukt fiberskiver på alle boltene i topplokket. De to bakerste (nærmest frontruta) skal være i alu for at topplokket skal få jording og for å sikre at halvmånepakningene bakerst på kammene sitter ordentlig på plass.
Ser forresten at du har brukt fiberskiver på alle boltene i topplokket. De to bakerste (nærmest frontruta) skal være i alu for at topplokket skal få jording og for å sikre at halvmånepakningene bakerst på kammene sitter ordentlig på plass.