Alfa Bertone GT1300Junior 70 mod med ny giv

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
RaceBreed
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2011 22:57
Location: Lierskogen
Contact:

Alfa Bertone GT1300Junior 70 mod med ny giv

Post by RaceBreed »

Hei

Jeg har kjent eieren av denne Alfaen i en årrekke, men fikk desverre ikke være med når han handlet sin Bertone. Tror nemlig at jeg ville frarådet han å kjøpe denne bilen hadde jeg visst om det. Han kjøpte bilen usett for drøyt et par år siden, og visste nok ikke helt hva slags prosjekt han hadde kjøpt

Det ble ganske umiddelbart klart at bilen hadde endel rust, og han satte den bort til en kar som skulle ta dette. Uker ble fort til måneder og før han hentet den igjen hadde det gått 1 år uten at noe ble gjort. Han fant etter dette en kar som tok sveisejobben på kanaler, front og litt annet. Litt så som så jobb, men det ble ihvertfall mye mindre rust på bilen. Den ble og påsatt 2 "nye" dører, at de ikke passet i noen åpninger var tydeligvis ingen hindring.

Eieren prøvde så å vise bilen hos biltilsynet, men hadde ikke dokumentasjonen i orden, og ble sendt avgårde uten skiltene sine. Neste forsøk med rett dokumentasjon i hende endte heller ikke bra da en tenningsledning dro seg fast i vifta underveis til Drøbak. 1 time forsinket kom han endelig frem bare for å røyklegge hele plassen da brekket hang seg opp utenfor biltilsynet. Etter dette fikk han litt nok som han selv sier. Han innrømmer at han har begrensede kunnskaper om bil, men er veldig ivrig på å lære, og det er ikke tvil om at dette er drømmebilen hans.

Jeg har drevet med bil stort sett hele livet, og ble tauet med i garasjen av min far i 5 års alderen og har blitt der ute siden. Var med å bygget min første bil i en alder av 10 år,eller hang ihvertfall over skulderene på fattern, en Caterham 7 JPE med 280hk. Jeg har en forkjærlighet for eldre biler, men ble bitt av den Japanske basillen etterhvert og har bla bygget en 750 hk Nissan Skyline fra grunnen og opp, i tillegg til å importere over 70 biler fra Japan. Deriblandt mange kjente biler bygget av tunere i landet, men også en Porsche 959 for å nevne noe.

Jeg begynte ganske tidlig å følge opp eieren av denne Alfaen på statusen på bilen hans (les maste) hver gang vi møttes, og tilslutt ble også jeg lei av at det aldri ble noe fremgang på den. Jeg solgte Skylinen min i høst, og visste derfor at garasjen ble ledig i vinter, og noen prosjekter må man jo ha. Så jeg satte meg i bilen, tok med en henger, vrei armen på eieren noen ganger, og rett og slett hentet bilen hans. Her skulle det restaureres

De følgende bildene og den følgende historien er fra oktober 2010 frem til dags dato og videreføringen fremover til bilen er på veien igjen:

Image

Image[/img]

Image

Image

Image

Image


Også noen lokkebilder for å vise hva som kommer :)


Image

Image

Image

Image

Image

Følg med, masse bilder kommer :)[/img]
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Spenstig å gå rett fra Skyline til GT jr :D
Relativt slitent eksemplar du har der får en si, men disse 105-coupeene sliter ikke akkurat med deletilgangen. Realtivt lett å skru på også. Skal du beholde 1300-en eller sette i noe annet? Dette er forøvrig en sen 70-modell i og med at den mangler "Scalino" (ostehøvel).

Ble ferdig med oppfrisking av undersiden på min egen 105-Alfa i fjor, så skrik ut om du kommer ut for noe hodekløing på den fronten. Det er et par triks i Ludo på disse bitene ...

Og pøs på med bilder!
User avatar
RaceBreed
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2011 22:57
Location: Lierskogen
Contact:

Post by RaceBreed »

hehe, forandring fryder osv vel :shock: El litt forskjeller her, det er det jo.

Alfaen er som du sier ihvertfall enkel å skru på, det er endel mindre ledningsnett enn jeg er vant til og gitt :)

Det står en 1750 motor i bilen nå, så jeg har engentlig bare godt over den for å se at alt er i orden, og den har ikke gått mange mil siden full overhaling ihvertfall. Bilen var mer enn litt sliten :D så motoern var en positiv overraskelse.

Sier selvsagt ifra hvis det er noe, takk skal du ha :) Kjenner du til dette Megajolte systemet? eneste som skaper litt hodekrafsing for øyeblikket :)

Bilder coming up :)
User avatar
RaceBreed
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2011 22:57
Location: Lierskogen
Contact:

Post by RaceBreed »

Litt weber jobb

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image[/img]
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Spennende tråd.
Har JPE'n du refererer til vært i mitt eie ?
I så fall vet jeg hvem du og ikke minst din far er :wink:
Har du overtatt Bertone'n, eller hjelper du eier med restaurering ?
Forøvrig lekkert med sortlakkert Weber.
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
RaceBreed
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2011 22:57
Location: Lierskogen
Contact:

Post by RaceBreed »

Hei Henning

Du har nok den JPE`en du ja, så konklusjonen din er riktig ;)

Bertonen er en hjelpe tjeneste for en kompis, jeg hjelper han med denne nå, og han skal hjelpe meg med mitt Caterhamprosjekt neste vinter.

I utgangspunktet skulle denne Bertonen bare gjøres kjørbar, og få et strøk lakk, men vi så etterhvert ikke poenget med å sette det sammen igjen halvveis. Så nå får hele bilen en makeover. Vi har valgt endel egne løsninger, så det kommer flere bilder etterhvert her:)

Tror fargekombinasjonene vil bli bra over hele bilen, med et motorrom som hovedfokus :)

Knut Erik
User avatar
RaceBreed
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2011 22:57
Location: Lierskogen
Contact:

Post by RaceBreed »

Blir litt mye bilder her i starten da, men jeg slenger ut noen flere her ;)

Dynamo og Oljefilter:


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
RaceBreed
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2011 22:57
Location: Lierskogen
Contact:

Post by RaceBreed »

Litt bilder av diverse karosseri jobb da, bilen har som sagt fått sveiset inn nedre del av fronten og kanaler før den kom til meg. Ikke helt fornøyd med alt som er gjort der, men det blir som det blir. Prosjektet er stort nok fra før, og det blir ganske greit sluttresultat allikevel.

Image

Image

Image

Image

Image



Vi visste ikke at bilen hadde vært smellt på venstre hjørne før vi startet ::) Dette var skjult av en sinnsykt dårlig sveisejobb, og ved å sveise et batterifeste over hele greia. De hadde gjort et dårlig forsøk på å rette platene her med kulehammer, og sveiset 3 lag plater over oppå hverandre. Dette måtte kjøres noe med ettersom vi skal ha batteriet bak, og dette ville vært rett opp i dagen. I tillegg var det for stygt til å kunne ignoreres. Frem med vinkelsliperen og sveiseapparatet ;D

Slik så det ut:

Image

Image

Så skar vi dette bort:

Image

Og begynte å bygge det opp igjen. Vi ønsket å ha kanalprofilen hele veien ned på denne siden og, noe som medførte endel ekstra jobb.

Image

Image

Image

Image

Bilder av sluttresultatet etter lakk kommer senere ;D

Litt tilpassing av dører og, her lå det 3 lag med forskjellig farge, grunning og sparkel. Så for å si det rett ut this was a pain in the ass :)

Image

Image

Image
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- snart klar for historisk racing, den der.... ! Vær velkommen ! :D
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
User avatar
RaceBreed
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2011 22:57
Location: Lierskogen
Contact:

Post by RaceBreed »

Dag-Henning Nielsen wrote:- snart klar for historisk racing, den der.... ! Vær velkommen ! :D
Hehe, er nok ikke helt "der" men.. Den skal nok brukes på bane og ja, bygger bur nå :)

Her er noen bilder av motoren:

Det har gått med noen timer her og :)



Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Dette siste bildet her syntes vi ikke ble bra nok, så det ble pusset ned igjen og lagt på nytt.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Dette blir jo snasent, uten at jeg helt skjønner hvorfor både gasserne og blokka er malt svart. Noen spesiell grunn, og hvilken maling er det som er brukt? Bare lurer ... :)
User avatar
RaceBreed
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2011 22:57
Location: Lierskogen
Contact:

Post by RaceBreed »

Luigi wrote:Dette blir jo snasent, uten at jeg helt skjønner hvorfor både gasserne og blokka er malt svart. Noen spesiell grunn, og hvilken maling er det som er brukt? Bare lurer ... :)
:) det er vel for å få det til å se pent ut :) hehe. Det jeg synes er synd på mange av disse Alfaene er at det sitter jo en utrolig fin motor der, men man legger som regel ikke merke til den, fordi de orginalt er litt"grå og kjedelige". I tillegg er det utrolig mye krimskrams rundt, anno 1965-1974 som kan forbedres. Vi ønsker å lage dette motorrommet slik at motoren "popper" litt imot en når man kikker oppi. Derfor fjernes orginalt brems, clutch,vannspyling, gass, luftfilterboks, releèr osv og oppgraderes til mer moderne ting. Ledningsnettet blir for det meste skjult der det lar seg gjøre. Det blir Tilton hengene pedaler, ITG dobbelfilter med karbon bakplate++

I tillegg blir alle slanger og bremserør/clutchrør i stålomspunnene slanger med blå/rød-elokserte AN-koblinger.

Sikkert ikke alles smak, men sluttresultatet vil nok bli et motorrom som ser veldig cleant og ryddig ut :)

Det er forresten grunnet og brukt motrolakk fra www.gasolin.no, og ikke det billigste vi fant akkurat.. Virker som det sitter bra :)
User avatar
RaceBreed
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2011 22:57
Location: Lierskogen
Contact:

Post by RaceBreed »

Slik ser det ut nå om dagen. Vi er i monteringsfasen. Og fikk tilbake bilen fra lakk for 2 uker siden.


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Som sagt sikkert ikke alles smak, men det går da fremover :)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

For all del! Det finnes ingen fasit på hvordan et slikt motorrom skal se ut. Kun eierens smak som bestemmer. Det er bare sånn at veldig mange bruker tid & krefter på å fjerne gammel motorlakk fordi de vil ha den matte, alufinishen tilbake, og da ble jeg nysgjerring på hvorfor de (kanskje) i utgangspunktet ble malt. Bare kosmetikk med andre ord, og da står det vel forsøvidt på egne bein ;)

Ser forresten at du har brukt fiberskiver på alle boltene i topplokket. De to bakerste (nærmest frontruta) skal være i alu for at topplokket skal få jording og for å sikre at halvmånepakningene bakerst på kammene sitter ordentlig på plass.

Image
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

Fy flate så lekkert :shock:
Får helt tårer i øya jeg.
Sveisinga var det klasse over!
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Post Reply