GRAPPAS PSYKEDELISKE SJOKOLADEFONDANT

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

Weezer wrote:Denne 928'en så rimelig strøken ut. Gratulerer med en veldig vakker bil!
Men... gulvmatten på førersiden er vel ikke helt original? :lol:
Kommer an på definisjonen av original. Det er noen som hevder at jeg er litt av en original.

Noen fler bilder av vognen:

Palisander Braun Met.

Image
Image

Plass til reiseveskene her, burde fått sydd noen vesker i Pascha-stoff!
Image

Gran Turismo
Image
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

grappa speziale wrote:Plass til reiseveskene her, burde fått sydd noen vesker i Pascha-stoff!
Pascha? Det digre høyhusbordellet i Köln? Er det dit årets tur går? Lunkent øl til €30 flaska, hel-desinfisering etter en tur i boblebadet og sotto voce passiar med Beate und Gina?
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

Luigi wrote:
grappa speziale wrote:Plass til reiseveskene her, burde fått sydd noen vesker i Pascha-stoff!
Pascha? Det digre høyhusbordellet i Köln? Er det dit årets tur går? Lunkent øl til €30 flaska, hel-desinfisering etter en tur i boblebadet og sotto voce passiar med Beate und Gina?
Jeg slutter ikke å bli forundret over din kunnskap om tysk urbankultur. Det var enda godt den endelig kunne brukes på en fornuftig og informativ måte her i dette forum.
Mange takk skal De ha.
User avatar
Grøva
Posts: 79
Joined: 31 Jan 2011 04:24
Location: Jessheim
Contact:

Post by Grøva »

Kjøp disse http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... ccessories , lakk dem grå, og du har en perfekt 928!!
Italienske biler er gøy om du liker å skru...:)

Lamborghini Countach LP400S3 1982
Porsche 911 Targa 1974

Solgt: De Tomaso Pantera 1973
Solgt: Porsche 911S 1977
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Luigi wrote:
grappa speziale wrote:Plass til reiseveskene her, burde fått sydd noen vesker i Pascha-stoff!
Pascha? Det digre høyhusbordellet i Köln? Er det dit årets tur går? Lunkent øl til €30 flaska, hel-desinfisering etter en tur i boblebadet og sotto voce passiar med Beate und Gina?
Du fikk ingen langtids helsemessige problemer ?
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Det var etter dette besøket jeg begynte å prate nordlending.
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

Etter en 12-runders kamp med biltilsynet(BT), har de nå gått med på at bilen faktisk er som veteranbil å regne. Jeg har hatt tollvesenet på min side hele veien, men dustene på BT har hardnakket tviholdt på en førstegangsregistrering i Sverige i 1984 og således ville hatt bilen registrert som akkurat det. "Vi har ingen dokumentasjon på noe annet" var svaret jeg fikk. Lite medgjørlig og arrogant oppførsel fra deres side har tent meg til å motbevise deres påstand. Transportstyrelsen(tidligere vägverket) i Sverige har dog hevdet ovenfor BT at på den tiden var det hipp som happ om det ble innført "bruktimporterad" i svenske vognkort og at det med stor sannsynlighet har vært en bruktimportet bil, selv om det ikke stod så. (Hadde jeg visst bedre, hadde jeg funnet fram en gammel Remington med pling i enden av linja, og skrevet "bruktimporterad" i det svenske vognkortet selv)

Selv om Transportstyrelsen i Sverige har holdt bilen som 1981 modell og at produksjonsdato på bilen beviselig er 1980 og således ansett bilen som veteranbil og dermed også kategorisert bilen som "skattebefriad veteranbil", har altså BT kludret det til. Tollvesenet har gitt klarsignal om at veteranavgift skal betales og ingenting annet, men de har ingen myndighet til å bestemme første reg.dato i det norske vognkortet. Dermed var bilen på nippet til å innføres som veteranbil med reg.dato i 1984 og med årsavgiftgebyr på lik linje med alle biler som ikke er veteranbil(!) Det ville i såfall vært første gang det har skjedd på norsk jord.
Det har vist seg å være plent umulig å spore opp tysk historie på bilen ved hjelp av kun chassisnummer.
Takk til alle som har engasjert seg i prossessen: AUTOITAL A/S ved DAN & co og BJØRN ARVE ved BILHUSET HOLDING i Ålesund.

Men med hjelp av den tidligere eieren, den svenske Porsche-klubben og det svenske riksarkivet kom trumfkortet i postkassa - et dokument(innførselsdokummentet) som beviser at bilen er bruktimportert fra Tyskland til Sverige i 1984 - og dermed går man ut i fra at bilen har hatt en førstegangsregistrering i Tyskland i 1981. (Uten å faktisk vite noe om eksakt reg.dato i Tyskland) og da er man plutselig på "skjønn-nivå" hos BT. "Da går vi ut i fra at.......bla bla"
Bilen er nå innført i registeret med første gangs reg. dato 02.01.81.

Da er det bare for meg å hente skilter uten å ha dårlig nattesøvn for en eventuell helomvendig og en etterberegning av avgift i hundretusenkronersklassen.
Jeg feirer med en Cognac og fikk liret ut av meg et aldri så lite "hva var det jeg sa" til dustene på BT.

YEEAAAH!

I sakens gang og i detektivarbeidet på tidligere eiere, viste det seg å ha vært en tidligere norsk eier - bosatt i Göteborg - som student. Han kunne ikke hjelpe, men husket bilen som om det var i går - og hadde en plan om å ta bilen til Norge i 1988, men glemte det fort da avgiftene kom på bordet. Men en ting hadde han merket seg: Bilen er originalt levert med 2-to-2 Autobahnlys(tåkelys) bak og det hadde han aldri sett, hverken før eller siden - Ikke jeg heller for den del. Noen som har sett noe tilsvarende?
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

flott at du viste BT hvor skapet skulle stå. hater disse paragraf rytterene.

strøken bil, med strøkent interiør og den mest spesielle baksetet jeg har sett :)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

De europeiske bilfabrikkene følger FNs ECE-regulativer som sier hva/hvor/hvordan lys skal (eller kan) være på en bil. Disse reglene er igjen basert på en standard som ble satt så langt tilbake som i 1958. Siden er regulativene oppdatert og endret en rekke ganger.

Det er ikke usannsynlig at Porsche har tolket de noe kronglete reglene og i en kort periode (en håndfull biler?) har satt på doble tåkelys bak. Det er tillatt med to tåkelys bak, men de fleste bruker ett for å unngå forveksling med de noe svakere bremselysene. Du skal ikke se bort fra at det nettopp var gjort endringer på ECE-reglene da 928 kom av tegnebrettet.

Siden ryggelysene er integrert i de normale lampene på din, kan det vel også hende Porsche ville beholde symmetrien og ha to tåkelys? 928 ble også eksportert til USA der det ikke er krav om tåkelys bak. Istedet finner man der ofte doble tåkelys koblet som ekstra bremselys - dersom det er en europeisk bil og lampene er sterke nok. Antar det har med enkelhet i produksjonen å gjøre (kun én type bakfanger etc.).

Jeg sa jo det var komplisert. Og da sier jeg også at dette er en søndagsteori og at du neppe fikk noe svar på spørsmålet ;)
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Apropos din kamp med BT.
Jeg importerte fra broderfolket en '67 Triumph TR5 i 1997.
Som det heter i gode historier så "skal jeg gjøre en lang historie kort".
På samme dato i 1997 fortollet jeg en 30 år gammel, for senere på dagen å registrere en 29 år gammel bil (samme bil).
Jeg hadde på forhånd fått laget skiltet 14-09-67 (dagen bilen ble produsert), men fordi BT mente bilen kun var 29 år måtte den registreres med moderne skilt. Rett over nyttår i 1968 fikk jeg omregistrert bilen slik at den fikk sitt tidsriktige skilt.
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Anders Gullstein
Posts: 616
Joined: 14 Apr 2005 15:49
Location: Tønsberg

Post by Anders Gullstein »

Flotte biler det der. Alltid likt det futuristiske designet og det psykideliske setetrekket er bare stilig ;)

Manuelt gir er merkelig nok sjeldent på disse bilene, men de ble nok kjøpt av mange "show off japper" med armani dress som bare skulle se kul ut på vei til børsen, enn entusiaster som farter rundt på bakveier.
Livet er for kort for kjedelige biler!

86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....

04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter

06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

Da har jeg kommet over et sett "teledials" i 16". En glassblåserunde med påfølgende lakk og sprett ny kvalitetsgummi vil sannsynligvis gi den rette joggeskofølelsen som er så god når asfalten atter igjen blir bar og tørr.

Arkivbilde rappet fra nettet, men slik ser de altså ut:
Image
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

Jau, da er endelig sommerskoene på! Juhu!

Felgene ble som nevnt sandbåst og pulverlakkert. Pulverlakk er suverent for å få lakk på alle steder og den er knallsterk og gir et forholdsvis tykt lag. Finishen er dog ikke slik jeg vil ha det. Derfor ble det 8-10 timer med sliping av pulverlakk, litt sparkling og så ble felgene grunnet "non-sanding" og deretter lakkert med 4 strøk base og 4 strøk klarlakk.

Felgene ble faktisk helt som nye og jeg er kjempefornøyd. Det har kostet litt, men langt mindre enn de 20 tusen det ville ha kostet med nye.
Dekkvalget falt på Michelin 225/50-16. Bak er det montert en 21mm spacer for å fylle litt ut i hjulhusene.

Her noen bilder:

Image
Fin glans og lette å holde rene
Image
Nye senterkopper i aluminium med frest logo og deretter emaljert til den nette sum av 350,- pr.stykk!! Men pent.....
Image
Nye Michelin montert og ferdig balansert.
Image
Dekkpusher Raymond, den eneste jeg stoler på, i sving med å montere.
Image
Dårlig bensinstasjonlys, men slik ble det på bilen.
Last edited by grappa speziale on 15 Apr 2011 06:26, edited 1 time in total.
User avatar
Grøva
Posts: 79
Joined: 31 Jan 2011 04:24
Location: Jessheim
Contact:

Post by Grøva »

JADDA!!!! Sånn skal det se ut! Kan ikke kjøre jappebil uten "telefon" nei:)
Italienske biler er gøy om du liker å skru...:)

Lamborghini Countach LP400S3 1982
Porsche 911 Targa 1974

Solgt: De Tomaso Pantera 1973
Solgt: Porsche 911S 1977
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Dette ble usedvanlig lekkert :-)
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Post Reply