En gammel dame gjennopplives (1956 modell MGA)
Posted: 05 Jan 2011 09:51
Jeg er innehaver av en 1956 modell MGA 1500 som jeg kjøpte midt på 80 tallet da jeg studerte i UK. Bilen var helt nedplukket og gjort litt jobb i innkjøp av nye deler og motoren var nyoverhalt (eller var det nyovermalt? ).
Planen var jo selvfølgelig den gangen å fikse bilen i en fart og nyte den, men som i så mange andre liknende tilfeller ble det aldrig slik. Bilen ble satt på lager i en krok i verkstedet hos min far, og der ble den stående.
Har blant annet diskutert med Jan Krakevik, å få fraktet den hen til Litauen for at de skal gjøre en jobb der borte, men det har det heller ikke blitt noe av. (er så grådig langt til Litauen )
Like før Jul fikk jeg vite at Jan og Erik Seierstad (Seierstad Veteran) hadde begynt ett sammarbeide og at et par av korrosseri snekkerenne til Jan jobbet hos Erik og hadde ledig kapasitet. Dermed kastet jeg meg rundt og kjørte Arendal- Kopervik-Hvarnes- Arendal med bilhengeren i kulda i begynnelsen av Desember. (-20 var kaldt i MB Vito, og det var et par ganger jeg var usikker på om jeg skulle komme meg opp fjelovergangene over Haukeli)
Uansett, MGA en trillet ut av verkstedet inn på hengeren og ut igjenn på Hvarnes uten de store protester.
Nå har karosseri snekkerenn begynt, og slik ser det ut da:
Man kan jo lure om det går å lage bil av noe slikt igjenn når man ser dette bildetr, men det skal nok gå bra, får bare håpe det ikke tar nye 20 år før den blir ferdig
Det er flere snodigheter og udda ting ved denne bilen, blant annet har noen borret en masse ø6 - 8 mm hull i karosseriet under skjermene. (kan så vidt skimtes i bildet over), Skjønner ikke helt hva hensikten skal være, men gjetter på lufting til kupeen! eller ett tafatt forsøk på å lette bilen?
Planen var jo selvfølgelig den gangen å fikse bilen i en fart og nyte den, men som i så mange andre liknende tilfeller ble det aldrig slik. Bilen ble satt på lager i en krok i verkstedet hos min far, og der ble den stående.
Har blant annet diskutert med Jan Krakevik, å få fraktet den hen til Litauen for at de skal gjøre en jobb der borte, men det har det heller ikke blitt noe av. (er så grådig langt til Litauen )
Like før Jul fikk jeg vite at Jan og Erik Seierstad (Seierstad Veteran) hadde begynt ett sammarbeide og at et par av korrosseri snekkerenne til Jan jobbet hos Erik og hadde ledig kapasitet. Dermed kastet jeg meg rundt og kjørte Arendal- Kopervik-Hvarnes- Arendal med bilhengeren i kulda i begynnelsen av Desember. (-20 var kaldt i MB Vito, og det var et par ganger jeg var usikker på om jeg skulle komme meg opp fjelovergangene over Haukeli)
Uansett, MGA en trillet ut av verkstedet inn på hengeren og ut igjenn på Hvarnes uten de store protester.
Nå har karosseri snekkerenn begynt, og slik ser det ut da:
Man kan jo lure om det går å lage bil av noe slikt igjenn når man ser dette bildetr, men det skal nok gå bra, får bare håpe det ikke tar nye 20 år før den blir ferdig
Det er flere snodigheter og udda ting ved denne bilen, blant annet har noen borret en masse ø6 - 8 mm hull i karosseriet under skjermene. (kan så vidt skimtes i bildet over), Skjønner ikke helt hva hensikten skal være, men gjetter på lufting til kupeen! eller ett tafatt forsøk på å lette bilen?