Page 17 of 19

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 29 May 2012 22:03
by hmhaga
Mange sider å lese her, har du byttet batteri?
Ca det samme skjedde med min Elise i Sverige forrige sesong, alt av elektronikk ble helt ko-ko i det jeg skulle starte motoren. Måtte koble av batteriet og la den stå noen minutter, så var alt ok. Fant etterhvert ut at det var startbatteriet som var dårlig, monterte et nytt fra Biltema og siden har Elise vært tilregnelig...

Forresten bruker ECU sånn passe lang tid på å kalibrere tomgangen etter en nullstilling, i hvert fall på S2 :roll:

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 30 May 2012 19:30
by lee
Ja, batteriet er 1 år gammelt (og alltid fulladet), men det har vært motorskifte i mellomtid. However - jeg TROR det er dårlig jord, og skal definitivt finne ut av det. Det irriterende er at alarmen (som er skrudd av (i "off" position)), går dersom du tar ut batteriet. Og det skal sikkert være slik - men når den ljomer i vei så har jeg lyst til å kjøpe meg en hagle og sette inn ett godt skudd. Men det ideelle er å få en bilelektrikker til å sette inn en switch som kan stoppe den.

Uansett - dette er ikke mer problem enn at det alltid er spennende å eie og elske en Lotus!!

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 25 Jun 2012 20:13
by lee
Da er braided clutch hose og forsterket slave cylinder bracket omsider på plass i - garasjen. Det har tatt sin tid. Bestilt 26 Mai, ankommer landet 12 Juni og utleveres 20 Juni (hva postverket gjør med våre pakker i 8 dager må småfuglene vite). Uansett - nå har jeg lest meg opp på jobben, og arbeidet startet 23. juni. Og gikk momentant i stopp. Idét jeg har inntatt Lotus stillingen (på ryggen under dashbord) for å løsne panelene under rattet, låser ryggen seg og jeg klarer å krype ut av bilen og hjem med et nødskrik. Idag: legekontor, resept og klar beskjed om å ta livet med ro en stund. Men jeg kommer til å liste meg ut i tussmørket og fortsette der jeg slapp. Er i gang allerede, og har fjernet coin tray (festet med tosidig tape!), rattdeksler og stack. Imorgen tar jeg resten av panelene som skjuler den gamle slangen og clips som holder den fast. Så er planen å tape sammen den gamle og den nye slangen - tre en ståltråd gjennom dem begge, feste endene og så dra dem på plass. Mer om dette når jeg har gjort det.

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 02 Jul 2012 20:56
by lee
Eureka!
Da er den nye slangen på plass. :D og jeg er 0,8 l blod fattigere, 3 kg lettere og glosene som er uttalt finner du ikke igjen i de hellige skriftene! I etterpåklokskap (og til dere som skal gjøre samme jobben), det som var det egentlige problemet var skumgummislangen som omslutter gamleslangen - den vekk, ellers får du ikke den nye slangen gjennom! Problemet er at bendet i den nye slangen (36 grader vest) ikke klarer å smette inn i skumgummien. Det betydde at jeg måtte trekke slangen tilbake fra kanalen og fjerne skumgummien. Og hadde jeg ikke hatt ståltråd mellom slangene, hadde slangene tatt farvel med hverandre. Og da er det - for å sitere Seloc "two year's work ahead"! Jeg har laget et dokument som beskriver prosessen, om noen trenger det - call my name! Imorgen monterer jeg forsterket feste - og så lufter vi hele stasen. Da finner vi fort ut om slavesylinderen óg må byttes. Mer om det når det lir mot kveld imorgen. Er det rart at Jeppe drikker?

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 02 Jul 2012 21:17
by webmaster
Godt jobba, det der lot jeg noen andre få bale med...:-)

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 03 Jul 2012 08:13
by vids
lee wrote:Eureka!
Da er den nye slangen på plass. :D og jeg er 0,8 l blod fattigere, 3 kg lettere og glosene som er uttalt finner du ikke igjen i de hellige skriftene!
Hehe, godt formulert :)

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 03 Jul 2012 19:29
by lee
Grrrrrr!

Da er bolten til gearbox bell housing (hvad er det paa norsk?) feil. Den er 10mm og skulle ha vøri 12 mm. Borra ut gjengene i festet, og har to alternativer til å få festet godt nok strammet opp:

1) Kutte et hakk i vertikalveggen på festet (= svekke det i noen grad).
2) legge 2-3 sprengskiver mellom festet og bolten.

Noen som har vært borti dette fenomenet før? Og valgt hvilken løsning?

(Jeg sender EliseShop en mail på dette. Det kan jo hende at noen motorer har 10 mm bolter og noen andre 12mm bolter. Da bør de kunne produsere 2 alternative fester)

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 04 Jul 2012 17:10
by lee
Da er det problemet løst, valgte alternativ 3 (!): en 12 mm unbraco bolt. Nå er alt på plass og luftet, men prøver den imorgen når stack er montert, ellers går alarmen og naboen høns og katter får eggløsning og stikker til skogs. Synes dog at clutcharmen beveger seg vel lite, så potensialet for at jeg må ha ny slave-/hovedsylinder er absolutt tilstede. Er det noen der ute i Cyberspace som vet om jeg kan få disse i Norge? De er jo ikke spesifikke for Lotus ville jeg tro. Biltema?

Mer om rikets tilstand tomorrow.

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 11 Jul 2012 22:02
by lee
Frigjorde stempel fra clutcharmen, og ga clutcharmen et lite slag - og den løsnet. Nå er alt luftet men clutchslangetilkoblingen til slavesylinderen svetter litt. Er litt småredd for å dra til for hardt og risikere at gjengene går på slavesylinder/clutchslange (det siste hadde vært tragisk). Er det bare å dra hardt nok til, til den slutter å svette? Er det noen som vet hva moment som skal til?

Det positive er at nå fungerer clutchen og jeg får bilen i gear, så nå er det svetten som må bort. Jeg får låne et eazybleed verktøy og kommer til å benytte det for å få all luft bort og høyere pedal når problemet med clutchslangen er historie. :D

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 22 Jul 2012 09:35
by lee
Og så er det hele fullbrakt!

Bolten skal trekkes til 24 nm, og da er den tett. Nexte problem var lufteskruen, den skal kun trekkes til 10 nm, men lakk fortsatt. Drakk meg til mot og trakk til 20 nm - vel vitende om at nå ryker gjengene i gods eller ventil. Men de holdt! Og nå er det hele så tørt som miljøet rundt slavesylinderen skal være. Jeg bestiller ny slavesylinder uansett - og monterer den etter sommersesongen. Jomfruturen i nærmiljøet gikk helt problemfritt og clutchen biter lenger ute enn noensinne. Nå skal jeg skyve inn skumgummiforingen og montere siste deler av dashbordet. Roll on summer!

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 08 Jan 2013 20:02
by lee
Sommeren er nå på hell :mrgreen: , og det helsikes benet forvoldte meg mer bryderi enn forventet, slik at effektiv kjøretid ble svært begrenset. Men nå er alt på stell!

Og bilen er nå på bukk, klar for vinterettersyn. Og det ser ut til å bli av den kjedelige sorten: det fantes 4 rusk bak fremre innerskjerm, undersiden er like blank som den var i våres, så arbeidet kommer til å bestå av å gnikke og polere på detaljer som ingen andre kommer til å legge merke til.

Kalesjen har fått ett merke etterat en måke slapp fra seg visittkortet, så her må jeg gjøre litt research på hvordan slike flekker fjernes - raskt, men rimelig. Er det noen gode forslag der ute i cyberspace?

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 09 Jan 2013 08:44
by THB
Jeg har gode erfaringer med dette produktet som jeg brukte noen ganger på min Elise: Soft Top Refurbisher Kit
Består av 3 kjemikalier som renser, impregnerer og gir tilbake fargen på taket.

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 07 May 2013 20:40
by lee
OK. Produktet skal jeg prøve litt senere.

Nå er bilen nede på jorda igjen. Og så gikk alarmen. Helsikes greier - umulig å få slått av - naboens katt forsvant inn i skogen, og har ikke oppført seg normalt siden. Fant ut at årsaken til at alarmen gikk (da katten forsvant) skyldtes en løs ledning ved batteriet. Den er nå fast - hørselen svekket, og bilen er lydløs. Selvom jeg har satt alarmen i "Alarm off" er alarmlyset i stack "on". Er det noen der ute i cyberspace som kan forklare en AFP'er hvordan å få satt den greia ut av virksomhet? PERMANENT! Eller må jeg ta i bruk hagla? Skyte den (alarmen) ut i universet?

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 08 May 2013 00:30
by NoBrain
Jeg renset og impregnerte kalesjen på min Elise forrige helg med Gtechniq W2 Universal Cleaner (100 ml) og I1 Smart Fabric (500 ml). Brukte omtrent halve flasken med W2 (utblandet 1:5 med vann) og halve flasken med I1. Se http://gtechniq.com/shop/3s-for-cars/in ... rt-fabric/ for mer info. Begge produktene skulle komme på under 200 NOK + frakt, slik at du kommer deg under den berømte 200-kronersgrensen :wink:

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 22 Jul 2013 16:36
by lee
Hei!

Da er går det mot hjuletider, og det ene hjullageret på høyresiden er begynt å lage lyd. Oppjekket, så er det en svak lyd (lav brumming) når jeg roterer hjulet - og det spinner ikke like lenge som på venstre-siden. Det er ikke merkbar slark hvis jeg beveger hjulet i 12-06 retning. Under fart så stiger lyden både i decibel og oppover skalaen. Men det er ingen forandring i lyd når jeg svinger, eller bremser ned. Uansett, så er jeg ganske sikker på at lageret må byttes (og da bytter jeg likegodt begge). Synspunkter på diagnosen? Er det særlig grunn til å gå via Eliseparts/Elise shop for dette, og hvis ikke, er det noen stalltips om norske leverandører?