Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Excellent!

Da skal det ordne seg!

Leif-Otto
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Og da har det ordnet seg!

Dvs.: da høyttalerne var fjernet, var det fortsatt ingen bolter i sikte!! Da sendte jeg en mail til Colin Chapman (RIP), og tok skjeen i egen hånd. Det viser seg at boltene ligger under motordekselet, og ikke slik Service Manualen indikerer. M.a.o det hadde ikke vært nødvendig å fjerne seter, setebelter og høyttalere i det hele tatt. Men husk at min Elise er et tidlig produksjonsnummer (0030), og det er sikkert gjort endringer underveis mht clam'et, og som siden er beskrevet i Servicemanualen. Og igjen går tankene til - ikke bare Chapman - men óg til de som sto på gølvet og skrudde sammen disse bilene. Det er ulike typer skruer og bolter, avhengig av hvilken side du demonterer, detaljer som gjør disse bilene bare helt unike!! Dette er definitivt det mest fascinerende prosjektet jeg har jobbet med.

Og imorgen - hvis Allah vil - løftes clam'et av og alt ligger oppe i dagen, klar for hugg. Dette blir snart feiret med en alldeles liten øl, eller 3, og siden en bedre rødvin ved peisen.

Leif-Otto
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Kos deg! Både i kveld og i morgen :lol:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Vel, så ble det ikke noe mer arbeid idag, det kan enten skyldes:

1. For mye øl
2. For mye rødvin
3. For mye peis (!) (Her lar vi kommentarene hvile, det kan være mindreårige lesere i forumet) :twisted:

Jeg har studert den tilsendte service manualen, som var mer detaljert enn den jeg hadde liggende. Og som den skarpe leser jeg er, finner jeg ut at da produksjonen begynte i 1996, starter chassisnumrene på 17 (regner med at 1-16 ble reservert prototyper og testbiler), hvilket (etter rask hoderegning) innebærer at min bil er produksjonsnummer 13!!! Hvis da Lotus - og evt. andre produsenter - ikke hopper over nr 13 av ulike grunner (som er vanlig i Petter Stordalen hotellsammenhenger når etasjenummer omtales).

Har vi eksperter der ute i forumet, som har adekvate, og edruelige svar?
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Da er clam'et demontert, og hengt pent på veggen i garasjen. På grunn av Al Gore går ting noe senere enn planlagt. Det er mildest talt for kaldt og vase med bilen under den såkalte globale oppvarmingen. Han investert i varmedress og lengre undertøy.

Men nå begynner moroa, demonterer bakre hjuloppheng/bremser/skiver og vurderer tilstanden ettersom arbeidet skrider frem. Regner med at jeg skifter olje på kassa (åpen for forslag, ser at det florerer med alternativer). Tilstand på luftfillter/plugger og slanger tar jeg ut ifra tilstand/service manual.

Nye bilder (lite spennende) er lagt ut på http://www.flickr.com/photos/57568716@N03/

Leif-Otto
User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Post by Speedster »

Syns bildene og tråden din er kjempespennende,så bare fortsett :)
lassem
Posts: 14
Joined: 19 Dec 2009 15:44

Post by lassem »

Vet ikke om jeg kvalifiserer til å skrive noe som helst i forumet, men må bare konfirmere at det er spennende med bilder.
Oooog i det hele tatt interessant med en Elise tråd.

På sikt har jeg tenkt å skaffe meg en. Import fra england er aktuellt. Bygge om fra høyrestyrt til venstrestyrt på S1 ser greit ut. Iaf. det jeg har klart å fått med meg. S2 ikke så lett... Uansett, en slik "mod" kommer i 2. rekke.

/ Lasse
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Her er det høyt under taket.

Hvis du går hit: http://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=294622

Så er det en kar på Seloc som nettopp har startet arbeidet med RHD til LHD conversion.

Jeg for min del har et mer religiøst forhold til min S1 til at jeg vil forandre på oppsettet. Bilen er tross alt prodnummer 13, og da prøver jeg å restaurere bilen med vekt på å beholde den mest mulig original. Men her har vi flere skoler, og hurra for mangfold og ulike meninger!!

Leif-Otto
lassem
Posts: 14
Joined: 19 Dec 2009 15:44

Post by lassem »

Vedr. ombygging fra RHD til LHD på S1 så kom jeg over denne http://nicovanbeelen.nl/elise/lhd/

Vet ikke om dette er nytt, jeg har iaf. ikke lagt merke til det før, men http://www.elise-shop.com har nå et komplett sett tilgjengelig for ombygging.
For S1 koster dette ca 1400 euro. Før mva. og porto da.
http://www.elise-shop.com/s1-rhd-lhd-co ... 25_68.html

Respekt for de som er med i original-politiet. Selv er jeg mer av den skolen hvor: så lenge det ser ut til å ha kunne vært stock så er det greit :-) Eller, bedre enn stock. Ergo, ikke så veldig religiøs sånn sett.

Slenger MS'n'Spark på Golf mk1, f.eks.
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Jeg er for at det skal se stock ut for det utrente øye, men det er det trente øyet som enten setter pris på eller hater det en har gjort.. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Ingen politiskole her. Men jeg er av den gamle skolen, dvs. jeg vurderer om ting lar seg reparere før jeg skifter dem ut ("if it ain't broke don't fix it)". Men om de må, så MÅ det ikke nødvendigvis være kjøpt fra Elise shop. Støtdemperne er under lupen i øyeblikket, og hvis de må skiftes, er det neppe Konis men Bilstein som er førstevalget.

Nå er høyre bakhjulsoppheng pusset og rengjort og klar for lakkering. Legger ut flere bilder imorgen.
lassem
Posts: 14
Joined: 19 Dec 2009 15:44

Post by lassem »

Bilder er alltid gøy :-)

Jeg har tittet litt på S1'er på pistonheads. Du som har handlet i UK, hva tenker du er et fornuftig utgangspunkt prismessig? I GBP?
Det virker som det starter på rundt 7000.

Tenker litt lavbudsjett... Type 120.000 ferdig registrert på norske skilter. Sånn ca.

I korte trekk, hvis det finnes... Hva styrer man umiddelbart unna?

Kanskje jeg burde tatt dette i en annen tråd. Bare si ifra hvis du vil jeg skal fikse innlegget.

/ Lasse
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Vel - hvor lang er en strikk?

Jeg betalte £8000 for min, og er utrolig fornøyd med den. Det viktige er at service history følger bilen. Og det rare er at muttere/bolter kommer ut no problem (kikk på SELOC, og de fleste sliter med dem). Det må skyldes min karisma (hehe) at jeg sjelden finner dårlige biler, . eller min alder (jeg ER gammal).


Leif-Otto
lassem
Posts: 14
Joined: 19 Dec 2009 15:44

Post by lassem »

SELOC ja, jeg registrerte meg der i jula. Mye bra der :-)
Har også fått med meg at det er div. bolter og muttre som kan være litt over middels utfordrende å få av.
Det er vel sånn det blir med rustfritt mot alu? :-)

Og til slutt: hvor høyt kan et lite fly?
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

lassem wrote:Det er vel sånn det blir med rustfritt mot alu? :-)
Det er sånn det blir, og av og til blir det enda verre fordi man skal sikre seg med å bruke kobberpasta. Har et skrekkeksempel på min egen gamle bil, der ingeniørene må ha hatt en alvorlig fuktig fest kvelden før de konstruerte en konkret detalj; forsenkede, fingjengede skruer med philips-spor som går gjennom stål, webbing, aluminium og til slutt stål - på et alltid vått og fuktig sted ;)
Post Reply