Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by lee »

Hallod!

Da er gnikkingen på god vei. Status nå er: Understellet rengjort og polert (!). Tepper og seter ute, golvet pusset, vasket og lakket (Hammerite) - her er det på stell! Mens jeg var der nede, fikk pedalene seg en runde óg (!!). Pedalene er et mesterstykke i design - ikke ett gram overflødig vekt og de burde nesten tas inn i stua om vinteren. Apropos mens jeg var nedi der: det tok 14 minutter å komme nedi, 23 minutter å komme ut - lider du av klaustrofobi - finn en annen hobby! Fant et potensielt skrangleobjekt inne i dashbordet 4-way siren main connector var løs og er sikkert en av mange lyder jeg observerte på turene i sommer. Nå er det én mindre. En annen skranglekilde var vinduet på passasjersiden - la inn en selvklebende gummilist som gjorde susen. Jeg legger ut bilder på Flickr av herlighetene etter hvert.

Bilen starter jeg opp hver 14. dag - både for å nyte lyden men óg for å få litt eksos inn i hodet, det er godt for appetitten.

Ellers er Allers som Ellers.
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by webmaster »

Nevnte kontakt er omtalt her:

phpbb3/viewtopic.php?f=20&t=3356

:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by lee »

Har fulgt den tråden tidligere, og den er jo litt artig (det handler om engelske biler og små produksjonstall). Men i mitt tilfelle så dreier det seg om kontakten til Cobra-sirenen, og ikke den som "henger i lufta".

Jeg glemte å nevne at jeg har fjernet dekslene rundt gearoverføringen, og her smørte jeg bevegelige deler inn med fett og olje, samt strammet opp de 4 mutrene som holder hele arrangementet fast til bilen. Mutrene var ganske løse, så her ligger nok deler av forklaringen på at gearskiftet har vært heller upresist - ikke minst i når jeg gearer fra 2. til 3. ,dvs i planet på tvers av gearskiftet. Et tips til andre som opplever det samme. Imorgen inspiserer jeg gearskiftet ved gearkassa og evt.smører dette opp.
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by lee »

Da er pedallområdet godkjent av fruen, men stack (instrumentklystér) hadde for mange cracks (jeg finner færre og færre norske ord for tiden). Eliseparts har en template, men Bob i Nederland (du finner han på Seloc), har en template til halv pris (8 euro) som du rett og slett klistrer på utsiden av den demonterte stack'en. Det lønner seg å demontere stack - og påny har jeg ligget på hodet inne i pedallverdenen! Når man ligger der, ringer alltid telefonen, blæra er full og krampa tar deg. All denne moroa er imidlertid gratis!

Du finner de siste bildene her: http://www.flickr.com/photos/57568716@N03
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by lee »

Da er voituren ferdig polert under (!).

Og hvorfor saa polere bilen undertil?

En dåre kan spørge.

Det er 3 reasons:

1. En bilmecanicker kan jobbe i usvertet og sterilt miljø.
2. En fotgjenger som er av den uheldige sorten, kan spegle sig selv ved en eventuell overkiørsel
3. Mange på Vårmønstringen vil krybe under voituren og checke hvordan eg ægte Elise skal se ud.

Imorgen sænkes bilen atter en gang på hjulerne og blir trillet ut i en jomfruelig vaarsol.

Let the show begin! Roll on summer!
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by webmaster »

God tur! :P
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by lee »

Da er VERDENS FØRSTE VÅRTUR historie! Det er 2 særdeles positive iaktagelser:

1. All skramling/knirking fra i fjor er borteliminert! (Ok - jeg har ikke prøvd bilen på brostein, så tiden får vise det).
2. Gearveksling går nå som fløde. Og alt jeg har gjort, er å olje og fette opp koplinger. Så et råd til dere alle som går svangre på å investere i nye gearoverføring - prøv dette først!

Imorgen er det offisiell vårtur for NSK-Sørlandet - regner med at mange stiller opp. Det er meldt flott vær og mange budeier kommer til å hoie på oss i de indre bygder!

Lo2
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by lee »

Da er óg lokalavdelingens vårtur historie. Turen gikk gjennom naturskjønne Engesland, i kledelig duskregn (!). Før første stopp oppstår det unaturlige lyder bak setet når jeg prøver å sette på hovedlysene. Men ting faller fort til ro. Når vi stopper og jeg lar Lotus'en stå på tomgang, viser Stack'en 3000 rpm og at bilen beveger seg med en marsjfart på 30 mph. Noe - reisefølget muntert kommenterer (morsomperer og hyklere!). Så jeg velger å ta rake veien hjem via verdens navle Vennesla. Underveis begynner snøen å lave ned og lager flott julestemning. Det gir seg når vi descenderer til 200 moh. Vel hjemme i garasjen kvitterer alarmen med en lang sonate av Grieg, hvorpå nabokatten fyker til skogs, naboens høns blir i mental ubalanse og gir sjåføren midlertidig øresus og hørselsvikt. Og ikke fanken om den lar seg slå av, heller! Selvom alarmen er satt i "disarm" stilling mange måneder siden! Anyway, den gir seg da til slutt.

Imorges - alt fungerer perfekt - rpm'er mph'er og alarmen er permanent avslått! Katten er imidlertid borte.

Teorien min er: hendelsene er knyttet til ECU'en som må ha seg en hyrdestund etter motorbytte og liten bruk. Jeg har snaut kjørt bilen etter motorbyttet - og ikke kjørt med lys og annet elektrisk. Neste test - da drikker jeg meg til mot og prøver alt som finnes av elektrisitet på bilen.

Noen andre som har hatt liknende opplevelser? Kan det være Colin Chapman som lurer i buskene?
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by ElViz »

Det er bare bilen som har sjel, og i tillegg er synsk! (eller hører på værmeldingen). Den har bare ikke noen bedre måte å fortelle deg at det blir snø, og den vil ikke fryse på labbene. Og- den var sur på deg for at du kunne være så hensynsløs å kjøre tur når den kunne bli våt på den nypolerte maven :D
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by webmaster »

Kan lukte litt jordingsproblematikk av dette. Men vi krysser fingrene for at det har gitt seg. :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by alfheim »

Hadde du noe plugget i sigrattenner uttaket?

Klassisk problem med S1 elise at det uttaket er koblet litt spesielt og en del undelige ting kan skje når det er eller tas strøm gjennom det.

Ellers har jeg med en leser koblet til OBDII uttaket mitt opplevd at alle instrumentene slo seg av en liten stund under kjøring, men det er vel det motsatte problemet av det du hadde. Dessuten med en mer moderne versjonen av ECUen, så det er antagelig ikke relevant
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by lee »

Jeg diskuterte dette med byens beste på Bilelektrikk, og han syntes at dårlig jord KAN være en mulig årsak.

Nå gjør jeg dette vitenskapelig:

Begynner med fulladet batteri, starter bilen uten lys, stopper og øker belastningen før neste start inntil det hele er et orgie av lys og lyd. Hvis det er merkbare endringer - skal han teste kvaliteten av jord.

PS. Dette kan for noen fortone seg som et jordbruksforum, men der tar de skammelig feil.

Ny rapport om noen dager.
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by lee »

Mer om dette senere.

Nå er det clutch. Dvs. vondt å få skiftet gear (i varmen). Har lest meg litt opp på temaet, men delta i tråden om du har råd/erfaringer! Clutchen er luftet, men fortsatt problem med å få bilen i gear. Jeg ser at clutch bracket gir etter under trykk, men det er jo ikke STORE bevegelser. I tillegg så er den utstyrt med "red hose" som er kjent for å utvide seg i varmen. Så disse to bestiller jeg fra Elise Shop. Hva med å bestille master+slave cylinder i samme slengen? Hvis de er slitt, skal de ikke svette/lekke? Det er ikke spor etter lekkasje fra noen av dem. Synspunkter?

Og til slutt: EliseParts eller EliseShop - finnes det gode/dårlige erfaringer? Hva med leveransetider?
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by webmaster »

Typisk red-hose problem. Bytt den og problemet er løst. :-)

Vedr EP vs ES - begge leverer raskt, men EP er kanskje bittelitt raskere og mer proffe.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by lee »

Good!

Da er bestillingen gjort, og vi lener oss tilbake. (Og kan forske i fred på evt. jordings-problemer).
Post Reply