Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!
Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!
Hallod!
Da er Elise'n på plass i garasjen. BRG Series 1 1996, produksjonsnummer 30. I forbløffende fin form, nylakkert front- and rear clam og full Lotus service history så det holder. Hadde bilen på transport fra Northampton til Harwich, DFDS til Esbjerg, og så kjørte jeg bilen gjennom tett snødrev og motvind til Hirtshals, uten en eneste sladd! Det lå strødd med biler langs ruten. Har fått vasket av saltet (i -7 grader!) og parkert bilen i garasjen. Kan ikke vente med å få den opp på bukk og plukke den fra hverandre for å se hvordan den ser ut innenfra. Her skal alt skinne som gull!
Simon som jeg kjøpte bilen av, gikk ned og giftet seg dagen etter med (deler) av pengene!
Leif-Otto
Da er Elise'n på plass i garasjen. BRG Series 1 1996, produksjonsnummer 30. I forbløffende fin form, nylakkert front- and rear clam og full Lotus service history så det holder. Hadde bilen på transport fra Northampton til Harwich, DFDS til Esbjerg, og så kjørte jeg bilen gjennom tett snødrev og motvind til Hirtshals, uten en eneste sladd! Det lå strødd med biler langs ruten. Har fått vasket av saltet (i -7 grader!) og parkert bilen i garasjen. Kan ikke vente med å få den opp på bukk og plukke den fra hverandre for å se hvordan den ser ut innenfra. Her skal alt skinne som gull!
Simon som jeg kjøpte bilen av, gikk ned og giftet seg dagen etter med (deler) av pengene!
Leif-Otto
Grattis! Bilder!!!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!
Ja gud bedre om Elise-eiere kjørte med bilene sinelee wrote:Kan ikke vente med å få den opp på bukk og plukke den fra hverandre for å se hvordan den ser ut innenfra. Her skal alt skinne som gull!
Grattis med sportsvogn!
Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!
Ikke alle bileiere er like, noen liker å kjøre noen liker å skru og Leif Otto liker at det skinner om kapp med sola, og det gjelder hele bilen, ikke bare ytterskalletLuigi wrote:Ja gud bedre om Elise-eiere kjørte med bilene sinelee wrote:Kan ikke vente med å få den opp på bukk og plukke den fra hverandre for å se hvordan den ser ut innenfra. Her skal alt skinne som gull!
Grattis med sportsvogn!
Leie ut en C7? Så gal har man vært
Bare innrøm det Luigi; du liker det når en understellsduppeditt på Montreal'en skinner nymalt med owatrolblandingen din
Men personlig synes jeg både det er flott med biler som ser strøkne ut overalt, og jeg liker å kjøre. Problemet er å kombinere det. Man blir så lett paranoid når ting er fint. F.eks når man må stoppe for å tørke bort en flue som har landet på frontvinduet, ikke kan kjøre i regnvær, eller på grusveg, og må bytte sko når man skal kjøre, og passasjerer får ikke lov til å ha sko i det hele tatt.
Been there, done that
Men personlig synes jeg både det er flott med biler som ser strøkne ut overalt, og jeg liker å kjøre. Problemet er å kombinere det. Man blir så lett paranoid når ting er fint. F.eks når man må stoppe for å tørke bort en flue som har landet på frontvinduet, ikke kan kjøre i regnvær, eller på grusveg, og må bytte sko når man skal kjøre, og passasjerer får ikke lov til å ha sko i det hele tatt.
Been there, done that
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
He he, nei folk skal få lov til å bruke (eller ikke bruke) bilene sine til hva de vil. Man kan få mye ut av et interessant kjøretøy, og kjøring langs veien eller på bane er bare en av dem.
Selv skal jeg begynne å lage patina på Montrealen straks den er ferdig, og på det tidspunktet noen skal arve eller kjøpe den er tilstanden forhåpentligvis i tråd med hvor gøy jeg har hatt det bak rattet. Det er jo ellers nok av folk som tar vare på bilen sånn at NESTE eier skal bli fornøyd. Det dr1t3r jeg i, for å si det sånn
Selv skal jeg begynne å lage patina på Montrealen straks den er ferdig, og på det tidspunktet noen skal arve eller kjøpe den er tilstanden forhåpentligvis i tråd med hvor gøy jeg har hatt det bak rattet. Det er jo ellers nok av folk som tar vare på bilen sånn at NESTE eier skal bli fornøyd. Det dr1t3r jeg i, for å si det sånn
Hah!
Puss ned understell, og lakker med Hammerite. Hvis du da holder deg borte fra de verste grusveiene og saltlaken, og holder rimelig avstand til bilen foran, er bilen like fin etter turen!
Må medgi at importturen gjennom Danmark på saltede veier ødela nattesøvnen noen dager. Hvor blir forresten denne globale oppvarmingen av? Du kan jo ikke stå ute i garasjen i -10 og skru med bare fingre!
Leif-Otto
Puss ned understell, og lakker med Hammerite. Hvis du da holder deg borte fra de verste grusveiene og saltlaken, og holder rimelig avstand til bilen foran, er bilen like fin etter turen!
Må medgi at importturen gjennom Danmark på saltede veier ødela nattesøvnen noen dager. Hvor blir forresten denne globale oppvarmingen av? Du kan jo ikke stå ute i garasjen i -10 og skru med bare fingre!
Leif-Otto
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
- det artige er at global oppvarming f.o.m. neste år blir avgiftsbelagt, da Statkraft og Statoil mister inntekter..... - og så blir det moms på toppen........ Kødder ikke......lee wrote:Hah!
Puss ned understell, og lakker med Hammerite. Hvis du da holder deg borte fra de verste grusveiene og saltlaken, og holder rimelig avstand til bilen foran, er bilen like fin etter turen!
Må medgi at importturen gjennom Danmark på saltede veier ødela nattesøvnen noen dager. Hvor blir forresten denne globale oppvarmingen av? Du kan jo ikke stå ute i garasjen i -10 og skru med bare fingre!
Leif-Otto
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
Grattis med ny bil Leif Otto. Om denne blir like strøken som de andre dine er det verdt å vente en lang vinter på å se den.
Jeg har alltid (nåja, nesten...) kjøpt mine lykteinnsatser hos Mekonomen. Billig, og alltid riktig type som ble levert.
Jeg har alltid (nåja, nesten...) kjøpt mine lykteinnsatser hos Mekonomen. Billig, og alltid riktig type som ble levert.
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Bra Bjørn!
Jeg skal sette igang research på dette.
And now to something completely different:
Jeg har lyst til å demontere front- og rear clam. Jeg har lastet ned en workshop manual, og det ser relativt liketil ut. Årsaken til at jeg vil gjøre det er kort og greit fordi jeg klør i fingrene til å se hvordan bilen er konstruert, og så får jeg jo god aksess til forstilling og andre rare ting.
Jeg går utifra at det er noen der i NSK som har gjort dette før (husk at dette er en 1996 S1), er det en likefrem jobb som manualen sier? Jeg har kikket litt på nettet, men som regel er det S2 som omtales, og det regner jeg med er en langt mere kompleks bil en S1.
Leif-Otto
Jeg skal sette igang research på dette.
And now to something completely different:
Jeg har lyst til å demontere front- og rear clam. Jeg har lastet ned en workshop manual, og det ser relativt liketil ut. Årsaken til at jeg vil gjøre det er kort og greit fordi jeg klør i fingrene til å se hvordan bilen er konstruert, og så får jeg jo god aksess til forstilling og andre rare ting.
Jeg går utifra at det er noen der i NSK som har gjort dette før (husk at dette er en 1996 S1), er det en likefrem jobb som manualen sier? Jeg har kikket litt på nettet, men som regel er det S2 som omtales, og det regner jeg med er en langt mere kompleks bil en S1.
Leif-Otto
Fronten er i alle fall helt uproblematisk.
Regner med at bakenden også går greit.
Vær litt forsiktig når du monterer fronten igjen, jeg ødela frontruta ved at det ble et press på et punkt på den.
Regner med at bakenden også går greit.
Vær litt forsiktig når du monterer fronten igjen, jeg ødela frontruta ved at det ble et press på et punkt på den.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Hei
Gratulerer og vel hjemme med bilen.
Jeg har kun demontert den bakre clam'en. Du må demontere innerskjermene for å komme til boltene som fester clam'en. Det verste var å komme til og løsne mutterne til boltene som er lokalisert inne i kupeen, der du må demontere høytalerne for å komme til ( der du forøvrig også må demontere beltesnella for å få løs høytalerne). Her måtte jeg bruker 3 forlengere og en liten skralle (setene gjør jobben vanskelig). Jeg har ikke montere disse mutterne igjen, ettersom jobben nå vil gå betydelig raskere uten dem. Utover det er det bare å følge trinnene i workshop-manualen.
Selve calm'et er vanskelig å håndtere aleine. To personer er å anbefale. Man må lirke litt og "vri" det ut av nedsenkingen til luftintakene. Det virker litt brutalt, men det tåler mer enn man skulle tro. Når du monterer det igjen er det viktig at du ikke skrur skruene i dørkarmen til for hardt, da du kan risikere å lage sprekker i calm'et.
En annen ting er at du bør sjekke om du har oppgraderte hjulakselbolter foran. På min bil var de ikke det (tror de var 12mm, bør være 16 mm). Disse kan knekke, så Lotus anbefaler at du bytter dem. Eliseparts har et kit som jeg kjøpte til min (M 16 Hub bolt kit). Det var enkelt å bytte, men det måtte dras til med hele 210 nm.
En annen svak del er toe-link staga bak. Har de aldri vært bytta, bør disse oppgraderes, evt. byttes med ett toe-link-kit (dersom du skal bruke den mye på bane).
Lykke til
Gratulerer og vel hjemme med bilen.
Jeg har kun demontert den bakre clam'en. Du må demontere innerskjermene for å komme til boltene som fester clam'en. Det verste var å komme til og løsne mutterne til boltene som er lokalisert inne i kupeen, der du må demontere høytalerne for å komme til ( der du forøvrig også må demontere beltesnella for å få løs høytalerne). Her måtte jeg bruker 3 forlengere og en liten skralle (setene gjør jobben vanskelig). Jeg har ikke montere disse mutterne igjen, ettersom jobben nå vil gå betydelig raskere uten dem. Utover det er det bare å følge trinnene i workshop-manualen.
Selve calm'et er vanskelig å håndtere aleine. To personer er å anbefale. Man må lirke litt og "vri" det ut av nedsenkingen til luftintakene. Det virker litt brutalt, men det tåler mer enn man skulle tro. Når du monterer det igjen er det viktig at du ikke skrur skruene i dørkarmen til for hardt, da du kan risikere å lage sprekker i calm'et.
En annen ting er at du bør sjekke om du har oppgraderte hjulakselbolter foran. På min bil var de ikke det (tror de var 12mm, bør være 16 mm). Disse kan knekke, så Lotus anbefaler at du bytter dem. Eliseparts har et kit som jeg kjøpte til min (M 16 Hub bolt kit). Det var enkelt å bytte, men det måtte dras til med hele 210 nm.
En annen svak del er toe-link staga bak. Har de aldri vært bytta, bør disse oppgraderes, evt. byttes med ett toe-link-kit (dersom du skal bruke den mye på bane).
Lykke til