Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!
Andre ting å gjøre når du har av fronten
Bytte foringene til dørhengslene (slitedeler)
Erstatte original radiator med en i hel alu (hvis det ikke alt er gjort)
Sjekke status på motstandsblokk til kupevifte
Montere netting foran inntaket til kupevifte (unngå innsekter)
Sjekke status på tauekrok/feste (kan være helt gjennomrustet)
Glass/sandblåse bærearmer og lakkere
Bytte foringene til dørhengslene (slitedeler)
Erstatte original radiator med en i hel alu (hvis det ikke alt er gjort)
Sjekke status på motstandsblokk til kupevifte
Montere netting foran inntaket til kupevifte (unngå innsekter)
Sjekke status på tauekrok/feste (kan være helt gjennomrustet)
Glass/sandblåse bærearmer og lakkere
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
God idé!
Foringene til dørhengslene ser nye ut, de er greie. Tauefeste/krok er hele og fine.
Hele forstillingen pusser jeg ned, og lakkerer. Skrur like godt av støtdempere/fjærer. Regner ikke med at de spretter til himmels når jeg skrur av demperne (justerbare). Det minner meg om en historie min favorittonkel fortalte engang: De demonterte fjærer/støtdempere på sin sportsbil, med det resultat at fjøren spratt 73 ganger mellom gulv og tak, før den la seg til ro (min onkel hadde det med å smøre litt på, regn med at det eksakte tallet var lavere).
De andre tingene skal jeg vurdere.
Et teknisk spørsmål: Bremseskivene på det ene hjulet er det en anelse slark mot hjulboltene. Normalt/unormalt? Er de isåfall skiva eller boltene som må skiftes?
Foringene til dørhengslene ser nye ut, de er greie. Tauefeste/krok er hele og fine.
Hele forstillingen pusser jeg ned, og lakkerer. Skrur like godt av støtdempere/fjærer. Regner ikke med at de spretter til himmels når jeg skrur av demperne (justerbare). Det minner meg om en historie min favorittonkel fortalte engang: De demonterte fjærer/støtdempere på sin sportsbil, med det resultat at fjøren spratt 73 ganger mellom gulv og tak, før den la seg til ro (min onkel hadde det med å smøre litt på, regn med at det eksakte tallet var lavere).
De andre tingene skal jeg vurdere.
Et teknisk spørsmål: Bremseskivene på det ene hjulet er det en anelse slark mot hjulboltene. Normalt/unormalt? Er de isåfall skiva eller boltene som må skiftes?
Nå er støtdempere/fjærer demontert, separert. rengjort og lakkert. Ser at støtdemperen svetter litt, regner med at jeg må skifte den, dvs begge, eller alle fire. Demperne er justerbare, og tenker meg tilsvarende, hvad sier d'herrer der ute? Bilstein/Konis? Kjøpe i Norge, eller England?
Når det gjelder bremseskiven, så er det ok at det er noe slark (innenfor alle rimelighetens grenser, da). Hvis det ikke er slark, så er skiva vel så gjerne rusta fast.
Resten av venstre forstilling er pusset ned nå, og lakkeres imorgen/overimorgen. Tror jeg investerer i "braided brake hoses", igjen, noen forslag til merke/forhandler?
Når det gjelder bremseskiven, så er det ok at det er noe slark (innenfor alle rimelighetens grenser, da). Hvis det ikke er slark, så er skiva vel så gjerne rusta fast.
Resten av venstre forstilling er pusset ned nå, og lakkeres imorgen/overimorgen. Tror jeg investerer i "braided brake hoses", igjen, noen forslag til merke/forhandler?
Jeg handlet mine bremseslaner hos http://www.eliseparts.com/products/show ... ake-hoses/
Legg gjene ut bilder av prosessen din.
Legg gjene ut bilder av prosessen din.
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Jeg har ett sett med nyoverhalte Øhlins HRC 36 til Elise liggende som ikke lenger passer min bil (pga no motorfester osv).
Gi gjenre beskjed om det er av intresse.
Kjøpt i 2004, overhalt høsten 2009, liggi på delehylla mi siden da, de passer lenger ikke min bil, men de passer vanlig Elise S1/S2.
Gi gjenre beskjed om det er av intresse.
Kjøpt i 2004, overhalt høsten 2009, liggi på delehylla mi siden da, de passer lenger ikke min bil, men de passer vanlig Elise S1/S2.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Interessant. La meg få litt mer info om dem + hva pris du tenker deg. Jeg skal få testet de nåværende, før jeg tar en avgjørelse.
Forøvrig har jeg nå lagt ut flere bilder på:
http://www.flickr.com/photos/57568716@N03/
Forøvrig har jeg nå lagt ut flere bilder på:
http://www.flickr.com/photos/57568716@N03/
Da er detaljene lakkert. Monterer bremsekaliper og fjærer/støtdempere imorgen. Deretter beveger jeg mot høyre forstilling, og same procedure.
Jeg lakkerer med Hammerite, og varmebehandler dem med varmepistol, da blir lakken motstandsdyktig mot stensprut.
Aluminiumen er anodisert, og skal ikke rengjøres med annet enn white spirit, og kan deretter poleres. Sandpapir/stålull er bannlyst.
Nå er vinen skjenket, og følgelig er det bare se, men ikke røre!
Bildene er oppdatert, for dem som gidder å se på dem.
Obs: noe maskering har jeg glemt å fjerne idét bildet ble tatt!!
Jeg lakkerer med Hammerite, og varmebehandler dem med varmepistol, da blir lakken motstandsdyktig mot stensprut.
Aluminiumen er anodisert, og skal ikke rengjøres med annet enn white spirit, og kan deretter poleres. Sandpapir/stålull er bannlyst.
Nå er vinen skjenket, og følgelig er det bare se, men ikke røre!
Bildene er oppdatert, for dem som gidder å se på dem.
Obs: noe maskering har jeg glemt å fjerne idét bildet ble tatt!!
Det er Öhlins Road & Track HRC (Height, Rebound and Compression) Adustable.
Orginalt Øhlins:
Foran Øhlins (lengde 365mm / slag 108mm) 200lbs/inch (35nm/mm 240mm fjør)
Bak Øhlins (lengde 384mm / slag 106mm) 343lbs/inch (60nm/mm 240mm fjør)
Modifisert Demper info:
Foran Øhlins (18mm kortet ned) 320lbs/inch (57nm/mm) 200mm fjør
Bak Øhlins (18mm kortet ned) 480lbs/inch (85nm/mm) 200mm fjør
Modifiseringa bestod å "korte" de ned slik at man fikk bilen lenger ned mot moder jord. Styrken på fersettene er oppgitt i både lbs og nm.
Fikk modifisert demperne samtidig som jeg overhalte de høsten 2009 (de har liggi på dele hylla siden siden de ble for lange for min Elise (skal sies min ikke er helt orginal lenger) så jeg kjøpte nye spesiallagede Nitron GT3 demepre våren 2010.
Så de har bare liggi på hylla etter overhalinga og vært ute for salg siden, dog ikke så mange som har Elise i dag som vil ha nye dempere.
Her er non bilder:
Et sammenligningsbilde Nitron vs Öhlins
Har alt av kvitteringer på de, handlet dehos Kollevold Rallyimport våren 2005 da de orginale bilsteindemperne ikke leger klarte å holde på olja si.
Prisen kan diskuteres, men jeg set setter startpris på 10.000. (siste overhalinga kosta 11.000, det var med modifisering, vanlig pris er ca 1200kr per demper i overhaling)
Er det noe mer du lurer på? Kan hende jeg har glemt å nevne noe i farta her.
Orginalt Øhlins:
Foran Øhlins (lengde 365mm / slag 108mm) 200lbs/inch (35nm/mm 240mm fjør)
Bak Øhlins (lengde 384mm / slag 106mm) 343lbs/inch (60nm/mm 240mm fjør)
Modifisert Demper info:
Foran Øhlins (18mm kortet ned) 320lbs/inch (57nm/mm) 200mm fjør
Bak Øhlins (18mm kortet ned) 480lbs/inch (85nm/mm) 200mm fjør
Modifiseringa bestod å "korte" de ned slik at man fikk bilen lenger ned mot moder jord. Styrken på fersettene er oppgitt i både lbs og nm.
Fikk modifisert demperne samtidig som jeg overhalte de høsten 2009 (de har liggi på dele hylla siden siden de ble for lange for min Elise (skal sies min ikke er helt orginal lenger) så jeg kjøpte nye spesiallagede Nitron GT3 demepre våren 2010.
Så de har bare liggi på hylla etter overhalinga og vært ute for salg siden, dog ikke så mange som har Elise i dag som vil ha nye dempere.
Her er non bilder:
Et sammenligningsbilde Nitron vs Öhlins
Har alt av kvitteringer på de, handlet dehos Kollevold Rallyimport våren 2005 da de orginale bilsteindemperne ikke leger klarte å holde på olja si.
Prisen kan diskuteres, men jeg set setter startpris på 10.000. (siste overhalinga kosta 11.000, det var med modifisering, vanlig pris er ca 1200kr per demper i overhaling)
Er det noe mer du lurer på? Kan hende jeg har glemt å nevne noe i farta her.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Flotte saker. Jeg må bevege meg rundt bilen og sjekke de andre 3 støtdemperne, før jeg tar en avgjørelse. Det kan ta en måned, med dette tempoet.
Nå er venstre forstilling lakkert og montert. Du finner bilder av dette, om du gidder. Nå kaster jeg meg over høyre forstilling. Har pusset og lakkert radiator og radiatorkappe, av ren perversitet, den er jo (nesten) ikke synlig når front clam er på igjen. Men JEG vet jo hvor fint det ble.
Nå er venstre forstilling lakkert og montert. Du finner bilder av dette, om du gidder. Nå kaster jeg meg over høyre forstilling. Har pusset og lakkert radiator og radiatorkappe, av ren perversitet, den er jo (nesten) ikke synlig når front clam er på igjen. Men JEG vet jo hvor fint det ble.
Da er forstilling demontert og klar for pudsing og lackering. Støtdemperen ser ikke ut til at svette.
Tok en runde i service area hvor jeg moret meg med å pudse og gjøre rent. Ignorér gamle bremseslanger, de bliver erstattet med nye naar pundet igjen synker ned mot 9,06.
Bilde lagt ut av service area, mesteparten af dette forsvinder naar lokket lukkes, men det er trods alt viktig at vite at der er alt paa stell!! Radiator og slanger ser meget tilfredsstillende ut. Likesaa alle lædninger og batteri.
Tok en runde i service area hvor jeg moret meg med å pudse og gjøre rent. Ignorér gamle bremseslanger, de bliver erstattet med nye naar pundet igjen synker ned mot 9,06.
Bilde lagt ut av service area, mesteparten af dette forsvinder naar lokket lukkes, men det er trods alt viktig at vite at der er alt paa stell!! Radiator og slanger ser meget tilfredsstillende ut. Likesaa alle lædninger og batteri.
Da er det klart for lakkering av høyre forstilling tomorrow. støtdempere / fjærer og kaliper ligger pent i kø.
Regner med å få bilen ned på bakken til helga, og vil fyre den opp og sjekke at ting fungerer. Det blir en spin i indre leirområde, snu den og få den opp på bukk igjen. Deretter blir det en dram for å døyve nervene.
Skrudde av kjørelysene, og fikk fjernet beskyttelsen ved å varme de opp med varmepistolen. Det kan stå som et tips til dem som ikke enda har prøvd å fjerne dem.
Neste kapittel er å fjerne rear clam (heretter kalt bakparten). Der har jeg en utfordring, som noen av d'herrer sikkert har et svar på:
Alarmen er deaktivert, men selger mente at den vil starte å hyle dersom jeg skrur ut batteri (som er nødvendig for å få av bakparten). Hva gjør jeg for å hindre det? Kjøpe 1600 hørselsvern og dele ut til naboene? Gjøre som ingenting og jobbe videre i 3 uker?
Leif-Otto
Regner med å få bilen ned på bakken til helga, og vil fyre den opp og sjekke at ting fungerer. Det blir en spin i indre leirområde, snu den og få den opp på bukk igjen. Deretter blir det en dram for å døyve nervene.
Skrudde av kjørelysene, og fikk fjernet beskyttelsen ved å varme de opp med varmepistolen. Det kan stå som et tips til dem som ikke enda har prøvd å fjerne dem.
Neste kapittel er å fjerne rear clam (heretter kalt bakparten). Der har jeg en utfordring, som noen av d'herrer sikkert har et svar på:
Alarmen er deaktivert, men selger mente at den vil starte å hyle dersom jeg skrur ut batteri (som er nødvendig for å få av bakparten). Hva gjør jeg for å hindre det? Kjøpe 1600 hørselsvern og dele ut til naboene? Gjøre som ingenting og jobbe videre i 3 uker?
Leif-Otto