Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!
Hei, og takk for det!
Når jeg ser været, så er jeg glad jeg var hjemme i tide (selv om turen gjennom Danmark var tøff).
Skal sjekke om jeg har fått oppgraderte deler, godt poeng (det har vel versert diskusjoner om dette i NSK i andre tråder).
Slik jeg ser det, så lar jeg nok rear clam henge på, her er det tydeligvis mere å henge fingrene i enn for front clam. Som sagt, så er det bare av ren nysgjerrighet jeg gjør det. Innerskjermene demonterer jeg imorgen, så tar vi det fra der. Nå må den globale oppvarmingen få komme igang snart!
Leif-Otto
Når jeg ser været, så er jeg glad jeg var hjemme i tide (selv om turen gjennom Danmark var tøff).
Skal sjekke om jeg har fått oppgraderte deler, godt poeng (det har vel versert diskusjoner om dette i NSK i andre tråder).
Slik jeg ser det, så lar jeg nok rear clam henge på, her er det tydeligvis mere å henge fingrene i enn for front clam. Som sagt, så er det bare av ren nysgjerrighet jeg gjør det. Innerskjermene demonterer jeg imorgen, så tar vi det fra der. Nå må den globale oppvarmingen få komme igang snart!
Leif-Otto
Hallod!
Jeg har blitt medlem av Seloc (gratis), og der fant jeg en ypperlig nettside som beskriver front clam removal. Denne deler jeg gjerne med andre:
http://www.lotus-elise.nl/Mods/Clamshell/clamshell.html
PS. Dette gjelder S1 Elise.
Leif-Otto
Jeg har blitt medlem av Seloc (gratis), og der fant jeg en ypperlig nettside som beskriver front clam removal. Denne deler jeg gjerne med andre:
http://www.lotus-elise.nl/Mods/Clamshell/clamshell.html
PS. Dette gjelder S1 Elise.
Leif-Otto
Du får kjøre på med bilder når progresjonen setter inn!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Må logge inn for å se bildet.lee wrote:Her er bildet tatt umiddelbart før turen gjennom isødet:
http://www.flickr.com/photos/57568716@N ... /lightbox/
Nå er front clam like ved å bli demontert, sålenge temperaturen holder seg over -6!!
Leif-Otto
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Da må du prøve, jeg har delt det ut til en hel verden:
http://www.flickr.com/photos/57568716@N03/5300533007/
Leif-Otto
http://www.flickr.com/photos/57568716@N03/5300533007/
Leif-Otto
Da er Clam'en (nesten) klar for demontering. Innerskjermene gikk forbausende lett av, må bare røske og lirke litt. Fant ut at det ble litt mere plass ved å dra av gummiforingen mot skjermen. Hovedlyktene skrur du av med 3 vingemuttere (av plast, metall veier vel for mye), og tar dem av innover i bilen. Alle muttere og skruer kommer greit av (det er en 14 år gammel bil!). Jeg sitter igjen med de 2 nederste, bakre skruene som må løsnes med umbraco. Må jakte på en umbraconøkkel som enten kan monteres på skralla, eller drillen, det er lettest å gjøre dette ovenfra døråpningen, og da må lengden være 40 cm. Er det noen som har kjennskap til det? Det blir for lite moment ved å prøve å gjøre dette inne i døra (om du skjønner hva jeg mener).
Takker Luigi for tipset!
Da er nytt verktøy innkaupt fra Biltema, det kosta den nette sum av 79,90. Settet var unbraco'er fra 5-9 mm. Montert på 3 forlengelser, så var det hele en lek å få skruene løsnet! Til den spesielt interesserte, så er 5 mm korrekt mål. Tradisjonen tro, så jobber jeg aldri på bilen m/promille. Derfor er verktøy nå henlagt, og vinen skjenket. Og for den som er desto mer interessert: jeg demonterte front panel som pkt1 i demonteringen av clam'et. Selvfølgelig må óg skvettlappene fjernes.
Mye av alt dette skvalderet noteres ned, fordi jeg har en umettelig lyst til å lage en komplett demonteringshåndbok.
Hvorvidt jeg og min frue bruker 1. nyttårsdag på å fjerne clamet, vites ikke pt. Det vil delvis bero på formen!
Da maa jeg forøvrigt faa ønske alle læsere et godt og exemplarisk nytt aar, og haabe paa at det nexte bliver mindst like trivelig!
Da er nytt verktøy innkaupt fra Biltema, det kosta den nette sum av 79,90. Settet var unbraco'er fra 5-9 mm. Montert på 3 forlengelser, så var det hele en lek å få skruene løsnet! Til den spesielt interesserte, så er 5 mm korrekt mål. Tradisjonen tro, så jobber jeg aldri på bilen m/promille. Derfor er verktøy nå henlagt, og vinen skjenket. Og for den som er desto mer interessert: jeg demonterte front panel som pkt1 i demonteringen av clam'et. Selvfølgelig må óg skvettlappene fjernes.
Mye av alt dette skvalderet noteres ned, fordi jeg har en umettelig lyst til å lage en komplett demonteringshåndbok.
Hvorvidt jeg og min frue bruker 1. nyttårsdag på å fjerne clamet, vites ikke pt. Det vil delvis bero på formen!
Da maa jeg forøvrigt faa ønske alle læsere et godt og exemplarisk nytt aar, og haabe paa at det nexte bliver mindst like trivelig!
Hallod!
Og da er clam'et demontert, og alle detaljer ligger nå klar for hugg. Tricket med å få det av, uten dramatikk, er å løfte det litt opp i bakkant, før du drar det av med tak i fronten. Det er jo ikke direkte tungt å løfte, veier vel 950 gram? (eller deromkring). Nå ser bilen litt mer pervers, og tøff ut!. Må vel angripe bakre clam, nå har jeg fått blod på tann. Du finner bilder på samme nettsted som tidligere i tråden.
OBS: Det er viktig å ta vare på sprengskiver som er plassert mellom chassis og clam for å justere høyde/avstand. Disse kan du lime sammen, og la ligge til dagen kommer for montering.
Og da er clam'et demontert, og alle detaljer ligger nå klar for hugg. Tricket med å få det av, uten dramatikk, er å løfte det litt opp i bakkant, før du drar det av med tak i fronten. Det er jo ikke direkte tungt å løfte, veier vel 950 gram? (eller deromkring). Nå ser bilen litt mer pervers, og tøff ut!. Må vel angripe bakre clam, nå har jeg fått blod på tann. Du finner bilder på samme nettsted som tidligere i tråden.
OBS: Det er viktig å ta vare på sprengskiver som er plassert mellom chassis og clam for å justere høyde/avstand. Disse kan du lime sammen, og la ligge til dagen kommer for montering.
Og nyttårsaften var koschelig med masse godt drikke skjønner jeglee wrote:Da maa jeg forøvrigt faa ønske alle læsere et godt og exemplarisk nytt aar, og haabe paa at det nexte bliver mindst like trivelig!
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2