Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Jeg hadde problemer med cobra enheten samt immobilizern... de to trakk så mye strøm på slytten de tappa ett 60ah batteri på 18 timer.

Bytta de ut med noe som er lettere å få reparert jeg.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Post by mowal »

Hei Leif-Otto

Du kan fint fjerne koblingene til batteriet så lenge alarmen er deaktivert (bare du er kjapp nok slik at den ikke slår seg på igjen selv - husker ikke hvor lang tid man har på seg). Jeg mener å ha lest et sted at dersom alarmen/imobiliser'en aktivert, så vil du kunne få problemer ved reinstallering av batteriet.

Men du trenger strengt tatt ikke kutte strømmen for å demontere bakparten, men vil du være på den sikre siden så......

En annen ting du bør merke deg er at når du lufter bremsene foran, så må du vende på kallipterne for å få ut all lufta (snu de opp ned). Bak er det viktig at du skrur inn håndbrekkstempelet i bakkallipterne før du begynner å lufte(kjøpte et hendig verktøy på bilutstyr) . Jeg slet mye med dette da jeg tømte systemet for bremsevæske og deretter skulle lufte.....

Lykke til
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Først Kenneth:

Jeg erfarer óg at alarmen stjeler strøm, men har ikke brydd meg om å måle, men lader batteriet relativt ofte.

Og til deg Mowal:

Jeg har bare skummet rear clam removal prosedyren, og oppfattet at batteriet demonteres, men intet bedre hvis det ikke stemmer. Jeg skal dukke ned i den hellige teksten påny...

Bra tips om kaliperne, det er notert.

Leif-Otto
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Hei!

Har sjekket den hellige teksten, og du har helt rett: batteriet trengs ikke å kobles fra!

Leif-Otto
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

lee wrote:Hei!

Har sjekket den hellige teksten, og du har helt rett: batteriet trengs ikke å kobles fra!

Leif-Otto
Er bare på S2 det må kobles fra, for å få ut kablene, slik at clamet kan fjernes.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Var ialelfall en klar forbedring, på samme batteri i dag så kan bilen stå i månedsvis og likevel fyrer den i -20 :) (uten vedlikeholdsladeren på)

Jeg pleier bare å ha en kompis til å pumpe opp tryukk på bremsekretsen ved lufing jeg, det presser all lufta ut i mot nipplene.

Pedalen blir beinhard hver gang til væska får kokt seg litt så blitr den som på vanlig bil, og da er det på høy tid å bytte..

(Dog jeg lufter litt før hvert banetreff, tar med clutchen i samme slengen, sliter med at det blir litt varmt der så den koker i slavecyl, og da sliter jeg med å få den i gir osv.. hehe..)

Skal prøve med Castrol SRF igjen denna sessongen, se om det hjelper litt, ellers så må jeg lage litt kjøling til slavecyl. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Da er høyre forstilling ++ montert, og bilen senket ned til moder jord. Én vri på nøkkelen, og den startet umiddelbart (etter å ha stått stille siden 26/11-2010). Etter en aldri så liten kjøretur i indre leirområde (vi AFP'ere har lov å kjøre uregistrerte biler), er den plassert i garasjen bak frem. Jeg fikk den på plass etter 54 frem- og tilbake bevegelser (Elise'n er såre enkel å skyve, det er lettere enn å geare 108 ganger og gir mer kontroll). Nå blir det bakparten som skal bort for å blottstille edlere deler. Må lese meg opp på temaet, men det er godt dokumentert i Seloc.

Hvis d'herrer har gode forslag til hvad man bør gjøre når rear clam er borte, lad mig faa høre!
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Sette på et skikkelig grenrør, og et 52mm gass spjeld, så den slipper å ha pusteproblemer.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Ok. Det er notert, men det må innarbeides i budsjettet.

Jeg har lagt flere bilder på http://www.flickr.com/photos/57568716@N03/ for de som gidder å se dem.

Panseret har jeg måttet henge på veggen i garasjen, kona tillot ikke å ha det i stua! Vi har holdt sammen i 40 år, og da mener jeg at jeg har opparbeidet meg ett snev av goodwill!

Jeg har en islandsk nabo, hvis broder tross alt fikk ha sin MG Midget stående i stua om vinteren, og da syntes jeg at et lite panser hadde gjort seg - f.eks over peisen. Men det ble nedstemt, som sagt. Tough!
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Jeg har faktisk hatt bak clam'et mitt ståendes i stua i flere uker nå (å kona var med å bar det inn)

Ang. eksos, så har jeg fått i hus et sett med piper grenrør, å det var en fryd å beskue, i forhold til det originale, som er fullt av unødvendige bend, og store klumpete sveiseskjøter, som hindrer flowen.

Image
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Ok.

Da har jeg fått ett godt argument når jeg kommer trekkende med gearkassa, K-motoren og eksosanlegget!
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Un question miniature: For å løsne clam'et bak setene (som jeg har fjernet), finner jeg disse helsikes skruene under dekselet som løper tvers over og under veltebøylen? Dekselet er festet med 4 av verdens minste skruer (de må være 2mm umbraco), er jeg på rett vei?

Leif-Otto
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

T.Lund wrote:[...] som er fullt av unødvendige bend, og store klumpete sveiseskjøter, som hindrer flowen.
"Unødvendige bend" kan fort være et relativt begrep, og sveiseskjøtene trenger jo ikke være lik på inn- og utsiden. Grenrørene på bildet under har tilsynelatende både unødvendige bend og sveiseskjøter, men jeg kan love deg at det ikke akkurat er til skade for hverken flow eller trykk ;)

Image
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

(Kremt)

Dette var vel ikke helt svar på spørsmålet mitt?

Leif-Otto
User avatar
ingarh
Posts: 152
Joined: 06 Sep 2006 16:20
Location: Finnsnes

Post by ingarh »

Mener å huske at du må av med høytalerdekslene, for å komme til skruene på "rear clam".

Se side 51 i servicemanualen.

Service manual:
https://dl.dropbox.com/u/8358647/Elise% ... ndexed.pdf

Parts manual:
https://dl.dropbox.com/u/8358647/Elise% ... ndexed.pdf

edit:
https://dl.dropbox.com/u/8358647/Elise% ... ndexed.pdf
Last edited by ingarh on 12 Feb 2011 17:42, edited 1 time in total.
Lotus Elise 111S 1999, bruksbil
Lotus Elise R Motorsport 1998, banebil
Post Reply