Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by lee »

Hallod!

Da er Elise'n på plass i garasjen. BRG Series 1 1996, produksjonsnummer 30. I forbløffende fin form, nylakkert front- and rear clam og full Lotus service history så det holder. Hadde bilen på transport fra Northampton til Harwich, DFDS til Esbjerg, og så kjørte jeg bilen gjennom tett snødrev og motvind til Hirtshals, uten en eneste sladd! Det lå strødd med biler langs ruten. Har fått vasket av saltet (i -7 grader!) og parkert bilen i garasjen. Kan ikke vente med å få den opp på bukk og plukke den fra hverandre for å se hvordan den ser ut innenfra. Her skal alt skinne som gull!

Simon som jeg kjøpte bilen av, gikk ned og giftet seg dagen etter med (deler) av pengene!

Leif-Otto
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Grattis! Bilder!!! :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by Luigi »

lee wrote:Kan ikke vente med å få den opp på bukk og plukke den fra hverandre for å se hvordan den ser ut innenfra. Her skal alt skinne som gull!
Ja gud bedre om Elise-eiere kjørte med bilene sine :twisted:
Grattis med sportsvogn!
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Ja, bilder kommer om ikke så brått! Jeg er jo pensjonist, og slikt tar tid. Brukte 12 minutter på å lage disse avatar-greiene (går det an å få det så smått?). Får jeg kjøpt URL'er på Biltema? :lol:

Leif-Otto
AFP'er i særklasse
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Post by Rune R. »

Luigi wrote:
lee wrote:Kan ikke vente med å få den opp på bukk og plukke den fra hverandre for å se hvordan den ser ut innenfra. Her skal alt skinne som gull!
Ja gud bedre om Elise-eiere kjørte med bilene sine :twisted:
Grattis med sportsvogn!
Ikke alle bileiere er like, noen liker å kjøre noen liker å skru og Leif Otto liker at det skinner om kapp med sola, og det gjelder hele bilen, ikke bare ytterskallet :D
Leie ut en C7? Så gal har man vært
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

Bare innrøm det Luigi; du liker det når en understellsduppeditt på Montreal'en skinner nymalt med owatrolblandingen din 8)

Men personlig synes jeg både det er flott med biler som ser strøkne ut overalt, og jeg liker å kjøre. Problemet er å kombinere det. Man blir så lett paranoid når ting er fint. F.eks når man må stoppe for å tørke bort en flue som har landet på frontvinduet, ikke kan kjøre i regnvær, eller på grusveg, og må bytte sko når man skal kjøre, og passasjerer får ikke lov til å ha sko i det hele tatt. :shock:

Been there, done that :oops: :lol:
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

He he, nei folk skal få lov til å bruke (eller ikke bruke) bilene sine til hva de vil. Man kan få mye ut av et interessant kjøretøy, og kjøring langs veien eller på bane er bare en av dem.

Selv skal jeg begynne å lage patina på Montrealen straks den er ferdig, og på det tidspunktet noen skal arve eller kjøpe den er tilstanden forhåpentligvis i tråd med hvor gøy jeg har hatt det bak rattet. Det er jo ellers nok av folk som tar vare på bilen sånn at NESTE eier skal bli fornøyd. Det dr1t3r jeg i, for å si det sånn ;)
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Hah!

Puss ned understell, og lakker med Hammerite. Hvis du da holder deg borte fra de verste grusveiene og saltlaken, og holder rimelig avstand til bilen foran, er bilen like fin etter turen!

Må medgi at importturen gjennom Danmark på saltede veier ødela nattesøvnen noen dager. Hvor blir forresten denne globale oppvarmingen av? Du kan jo ikke stå ute i garasjen i -10 og skru med bare fingre!

Leif-Otto
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

lee wrote:Hah!

Puss ned understell, og lakker med Hammerite. Hvis du da holder deg borte fra de verste grusveiene og saltlaken, og holder rimelig avstand til bilen foran, er bilen like fin etter turen!

Må medgi at importturen gjennom Danmark på saltede veier ødela nattesøvnen noen dager. Hvor blir forresten denne globale oppvarmingen av? Du kan jo ikke stå ute i garasjen i -10 og skru med bare fingre!

Leif-Otto
- det artige er at global oppvarming f.o.m. neste år blir avgiftsbelagt, da Statkraft og Statoil mister inntekter..... - og så blir det moms på toppen........ Kødder ikke...... :wink:
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Så et teknisk spørsmål:

Er det noen som har tips om hvor jeg kjøper lykteinnsatsene til best pris? Jeg har tidligere kjøpt slikt i England til de andre bilene, men regner med at Elise Parts neppe er de billigste.

Leif-Otto
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Grattis med ny bil Leif Otto. Om denne blir like strøken som de andre dine er det verdt å vente en lang vinter på å se den.

Jeg har alltid (nåja, nesten...) kjøpt mine lykteinnsatser hos Mekonomen. Billig, og alltid riktig type som ble levert.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Bra Bjørn!

Jeg skal sette igang research på dette.

And now to something completely different:

Jeg har lyst til å demontere front- og rear clam. Jeg har lastet ned en workshop manual, og det ser relativt liketil ut. Årsaken til at jeg vil gjøre det er kort og greit fordi jeg klør i fingrene til å se hvordan bilen er konstruert, og så får jeg jo god aksess til forstilling og andre rare ting.

Jeg går utifra at det er noen der i NSK som har gjort dette før (husk at dette er en 1996 S1), er det en likefrem jobb som manualen sier? Jeg har kikket litt på nettet, men som regel er det S2 som omtales, og det regner jeg med er en langt mere kompleks bil en S1.

Leif-Otto
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Post by alfheim »

Fronten er i alle fall helt uproblematisk.

Regner med at bakenden også går greit.

Vær litt forsiktig når du monterer fronten igjen, jeg ødela frontruta ved at det ble et press på et punkt på den.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

OK, skal lagre rådet om frontvindu.

Når det gjelder innerskjermene, skal de demonteres FØR clam'en skrues av, eller henger de på clam'en når den løftes av?

Leif-Otto
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Post by mowal »

Hei

Gratulerer og vel hjemme med bilen.

Jeg har kun demontert den bakre clam'en. Du må demontere innerskjermene for å komme til boltene som fester clam'en. Det verste var å komme til og løsne mutterne til boltene som er lokalisert inne i kupeen, der du må demontere høytalerne for å komme til ( der du forøvrig også må demontere beltesnella for å få løs høytalerne). Her måtte jeg bruker 3 forlengere og en liten skralle (setene gjør jobben vanskelig). Jeg har ikke montere disse mutterne igjen, ettersom jobben nå vil gå betydelig raskere uten dem. Utover det er det bare å følge trinnene i workshop-manualen.

Selve calm'et er vanskelig å håndtere aleine. To personer er å anbefale. Man må lirke litt og "vri" det ut av nedsenkingen til luftintakene. Det virker litt brutalt, men det tåler mer enn man skulle tro. Når du monterer det igjen er det viktig at du ikke skrur skruene i dørkarmen til for hardt, da du kan risikere å lage sprekker i calm'et.

En annen ting er at du bør sjekke om du har oppgraderte hjulakselbolter foran. På min bil var de ikke det (tror de var 12mm, bør være 16 mm). Disse kan knekke, så Lotus anbefaler at du bytter dem. Eliseparts har et kit som jeg kjøpte til min (M 16 Hub bolt kit). Det var enkelt å bytte, men det måtte dras til med hele 210 nm.

En annen svak del er toe-link staga bak. Har de aldri vært bytta, bør disse oppgraderes, evt. byttes med ett toe-link-kit (dersom du skal bruke den mye på bane).

Lykke til
Post Reply