Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Har stilt Eliseparts et spørsmål om PRRT kan installeres på 1996-modeller (det refereres til "1997 models onwards"), men det finnes en "lower hose conversion" som jeg muligens derfor må installere.

Skal sjekke med Roververkstedet om hvilken toppakning de bruker (anbefaler) og at de bytter plast lokaliseringshylsene ut med stålhylser. I det hele tatt så skal jeg lage "min" sjekkliste og presentere den til Rover . Tar den litt senere, men er åpen for fornuftige forslag. Sjekklisten skal være et supplement til de prosedyrene Rover følger.

Når det gjelder motortemp, så er erindringene uklare, men jeg har sett at de fluktuerer endel. Kan jo like godt skifte ut "Stack temperature sender", som koster bare småting. Termostatvifta regner jeg med verkstedet sjekker når motoren prøvekjøres som endel av prosedyren for skifte av pakning/kjølevann.

Hvordan har det gått siden, Jørn, hvor mange km har du kjørt etter bytte av pakning?
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Husker ikke helt, men det er nok minst 25000 km siden.

Hvis ikke plasthylsene er byttet ut med stål burde forrige verksted hatt juling...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Gøyalt med K4 maskin ja, men en kan faktisk få de til å gå en stund om en duller med de, kjør etter oljetemp, ikke vanntemp, jeg dulla mye med mine to K4 maskiner, den ene går vel enda, men den andre er helt sikkert smelta om til cola-bokser innen nå.. hehe..

Vet om en som har hatt freelander 1.8 uten noe som helst kødd enn ett clutchbytte... Hvordan han fikk det til aner jeg ikke, fyren kjører som han har jævelen selv i helene... :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Post by mowal »

Jeg regner med at du (og jeg) trenger dette kittet: http://www.eliseparts.com/products/show ... ower-hose/

Jeg har et PRRT-kit liggende som jeg ikke har montert enda. Jeg sliter forøvrig med det samme "problemet" med unaturlige temperaturmålinger på motoren. Jeg kjøpte begge målerne, men disse er heller ikke montert - jeg er redd for å få luft i systemet ved påfylling av ny kjøleveske. Jeg kjører imidlertid med en 82-graders termostat. Men du som har alt oppe burde jo benytte sjansen.

Jeg har lest at unaturlige temperaturmålinger kan skyldes dårlig jordingskontakt - på LHD-biler er jordingsfestet gjemt under viftesystemet på venstre side :evil: , men på din bil (RHD) er det relativt lett tilgjengelig. Jeg kjører imidlertid med en manuel overstyring av kjølevifta - som jeg aktiverer når det er grunn til å tro at motoren er ekstra varm.
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Fikk svar fra Eliseparts, og ja, jeg må montere conversion kit'et for å kunne installerer PRRT. Har du óg borra hull i termostaten?

God idé med å sjekke jordingen til måleren, før jeg evt. kjøper ny, det kan jo bare ligge der!

Fikk nytt svar fra Eliseparts om termostaten:


"Yes its 82 degree which starts to open at 78 and fully opens by 86".

Er vi der vi skal være, da?
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Post by mowal »

Ja, det kan jo se sånn ut.

Jeg ligger normalt på ca 82 grader og er tidvis oppe i 86 grader, men så fort jeg setter på noe som trekker størm feks kjølevifta eller varmeapperatet så stiger tempereaturen med 2 - 4 grader! (det er derfor jeg tror jordinga er dårlig eller kanskje det bare er et dårlig batteri).

Jeg tviler på at jeg har hull i termostaten slik en del anbefaler - den ble montert av et verksted ett par år før jeg overtok bilen.
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Hvis du skulle finne ut, når du allikevel er så langt i demonteringen der bak, at du skulle hatt en ny dynamo (som er en kjent svakhet på disse) så har jeg en flett ny, til salgs for 1000.- Kjøpt hos elise parts.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Hvis du ikke har planer om å installere PRRT'en, Morten, kjøper jeg gjerne det av deg. Regner med at du ikke har konverteringskit'et så jeg må vel innom Eliseparts uansett.

Og Tommy: da vet jeg om din dynamo :-)
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Post by mowal »

Ja, det stemmer det. Jeg har kun PRRT-kit'et. Jeg var ikke klar over at jeg måtte ha et annet kit, før du nevnte det.

Jeg har ingen planer om å bruke det i nær fremtid, så du kunne ha kjøpt det, men du må uansett ha det andre kit'et, så da er du i praksis like langt.
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Just precis, Morten. Det var bare om du ville bli kvitt det. Regner med at jeg setter tingene i bestilling i helgen:-)

Ellers er arbeidet med demonteringen igang - bare vondt å jobbe med dette mens nyhetene om Utøya og regjeringskvartalet ruller over skjermen. For en tragedie!
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Da er PRRT, Lower hose conversion kit og Stack temperature sender bestilt fra Eliseparts. Clam'et demonterer jeg imorgen, og så lener jeg meg tilbake noen dager i påvente av delene fra England, og som AFP'er, nyter min opium på terrassen, ledsaget av en bedre rødvin.

Sjekket med Rover: head gasket kit inneholder "dowels" i stålhylser. Kit'et heter: ZUA000080 - er det noen der ute i cyberspace som kjenner det?
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Da er PRRT- og lower hose conversion kit ankommet, clam'et av og jeg mentalt klar til å montere dem.

Lower hose conversion ser grei ut, bortsett fra nedre slange (som termostaten enten styrer til matrix eller radiator), sitter ganske vrient til inne i chassis. Slangeklemmen kan strammes gjennom ett hull i chassis, men å få slangen på plass med klemmen i posisjon kan bli ganske tricky.

Jeg ser jo for meg at røret forsvinner inn i et mørkt hull, men kommer av den grunn til å sjekke at slangen/røret foran ved radiatoren står imot trykket. Silikonfett er vel tingen å bruke for at ting glir på plass. Så får vi bare la det stå til.

Resten av PRRT installasjonen er grei, såvidt jeg kan se.

Er det andre som har skiftet returslangene til matrix/Radiator? If so, let me know!

Lo2
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Da er bottom hose av!! Etter å ha mistet 0,5 liter blod og lirt av etpar gloser som ikke høver seg i forumet. Følte meg som en veterinær, men de har sikkert bedre arbeidsforhold! Hvorfor Lotus ikke kunne lage returrøret +5 cm lengre, må vel skyldes kostnader. Bilen hadde vel blitt +14 kroner dyrere! Men årsaken til kronglete arbeidsforhold kan vel like gjerne skyldes pur fandenivolskhet. Men, la gå, nå er resten piece of cake. Rengjorde røret og vil smøre det opp med silikon imorgen. Og da smetter hosen på, no problem. Rødvinen er sprettet! Er det rart vi drikker?
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Og da er rørleggerarbeidet fullført. Fortsatt med mye blodtap, men det for være. Og til de av dere (bl.a du Morten) som må utføre "lower hose conversion" og som i tillegg skal installere PRRT, så trenger du ikke å bestille hose number 42 (option i bestillingsbildet (Jeg har informert Geary i Eliseparts)).

Nå lener jeg meg tilbake og Rover skal skifte toppakning 16. August. Så gjenstår det å se om hvor mye av motoren som må skiftes - beste fall toppen, som allerede er skimmet én gang.
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Og da er diagnosen stilt: Toppakningen var OK, men en sylinderfóring var løsnet. Jeg har fått ett gunstig tilbud om fabrikkoverhalt motor, så jeg slår nok til der. Denne + PRRT regner jeg med blir en bra løsning. Så får pengene bare renne ut! I ventetiden (max 1 uke) kan jeg få veden inn, feie garasjen og nyte en lille en.
Post Reply