Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!
Jeg hadde noen lignende problemer med min, hadde lett for å stoppe etter at motoren var blitt varm, og ville da gjerne ikke starte igjen etterpå. Da viste det seg å være "camshaft sensor" som var problemet: http://www.eliseparts.com/products/show ... nsor-lead/
Vet ikke om det er det samme problemet her men det er jo en billig del så kanskje verdt et forsøk.
Vet ikke om det er det samme problemet her men det er jo en billig del så kanskje verdt et forsøk.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Har hatt samme problemet på en volvo en gang. Fryktelig morro Det er en ikke uvanlig måte for halvlederkomponenter å feile på. Det virker bra til den oppnår en viss temperatur, og funker igjen når det får kjølt seg ned litt.
Volvoen min drev endel mekanikere til vanvidd. Den fusket og stoppet når det var kø, og av og til ellers også. Snåleste var en gang jeg kjørte fra Trondheim til Sandvika. Fra Trondheim, og over Dovre funket den fint, nede i Gubrandsdalen fusket den stygt, men oppførte seg pent igjen over valdresflya, før den igjen fusket fra Bagn og stoppet flere ganger fra Hønefoss og hjem. Og så oppførte den seg pent det siste stykket. I ettertid var det lett å tenke at det som gjorde denne oppførselen var variasjoner i utetemperaturen.
Så bytt sensoren du
Volvoen min drev endel mekanikere til vanvidd. Den fusket og stoppet når det var kø, og av og til ellers også. Snåleste var en gang jeg kjørte fra Trondheim til Sandvika. Fra Trondheim, og over Dovre funket den fint, nede i Gubrandsdalen fusket den stygt, men oppførte seg pent igjen over valdresflya, før den igjen fusket fra Bagn og stoppet flere ganger fra Hønefoss og hjem. Og så oppførte den seg pent det siste stykket. I ettertid var det lett å tenke at det som gjorde denne oppførselen var variasjoner i utetemperaturen.
Så bytt sensoren du
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Hei
Det var leit å lese at du har fått problmer med motoren så kort tid etter byttet.
I forbindelse med problemene jeg hadde med min motor, mener jeg at jeg leste ett sted at kabelen fra fordeleren til coilen ligger veldig nærmed kabelen til temperatursensoren. Kabelen til temp.sensoren er ikke skjermet og kan derfor bli påvirket av coil-ledningen - sørg derfor at disse ledningene ligger så langt fra hverandre som mulig. En av kablene skal være stripset fast - men de kan jo ha glemt dette ved motorbytte.
Dersom tomgangen er såujevn eller lav at den stopper, er det grunn til å tro at det er IAVC'en - kontakten sitter like ved throtle-huset.
Håper du finner ut av det.
Morten
Det var leit å lese at du har fått problmer med motoren så kort tid etter byttet.
I forbindelse med problemene jeg hadde med min motor, mener jeg at jeg leste ett sted at kabelen fra fordeleren til coilen ligger veldig nærmed kabelen til temperatursensoren. Kabelen til temp.sensoren er ikke skjermet og kan derfor bli påvirket av coil-ledningen - sørg derfor at disse ledningene ligger så langt fra hverandre som mulig. En av kablene skal være stripset fast - men de kan jo ha glemt dette ved motorbytte.
Dersom tomgangen er såujevn eller lav at den stopper, er det grunn til å tro at det er IAVC'en - kontakten sitter like ved throtle-huset.
Håper du finner ut av det.
Morten
Hei - og takk for tips så langt!
Regner med at jeg skal peile inn problemet, det er neppe store saken (uansett så er det Rover's ansvar, men jeg synes det kunne være moro å finne ut av det sjøl).
Det jeg gjør imorgen:
1. Starter bilen (den stå nå på bukk), og ser om det samme inntreffer med at den stopper når motoren når driftstemperatur.
2. Napper ut/inn camshaft sensor og sjekker om problemet fortsatt eksisterer.
3. Hvis ingen bedring, skal jeg sjekke/sikre avstanden mellom coil og temperatursensor (som er ny), og se hva som skjer.
Så tar vi det fra der. Dette er jo som å være tilbake som Cobolprogrammerer, jeg har et helt liv bak meg som strukturert programmerer!
En tilleggskommentar: jeg skiftet stack sender sensor (blå av farge), ECU sender sensor er brun av farge. Hvem av disse mener du Morten?
Lo2
Regner med at jeg skal peile inn problemet, det er neppe store saken (uansett så er det Rover's ansvar, men jeg synes det kunne være moro å finne ut av det sjøl).
Det jeg gjør imorgen:
1. Starter bilen (den stå nå på bukk), og ser om det samme inntreffer med at den stopper når motoren når driftstemperatur.
2. Napper ut/inn camshaft sensor og sjekker om problemet fortsatt eksisterer.
3. Hvis ingen bedring, skal jeg sjekke/sikre avstanden mellom coil og temperatursensor (som er ny), og se hva som skjer.
Så tar vi det fra der. Dette er jo som å være tilbake som Cobolprogrammerer, jeg har et helt liv bak meg som strukturert programmerer!
En tilleggskommentar: jeg skiftet stack sender sensor (blå av farge), ECU sender sensor er brun av farge. Hvem av disse mener du Morten?
Lo2
Da har jeg kjørt gjennom de 3 punktene, men motoren kutter ut fortsatt.
(Coilkabelen var ikke strippet, så jeg håpet at problemet lå der, men den gang ei. Nå er den korrekt på plass i kabelklemma den hører hjemme i, og jeg satte like godt på en strips slik at den nå er maksimalt borte fra tempetarursensoren).
Fant en tråd på "Seloc" som jeg har hengt meg på - problemet som er meldt her er helt likt mitt, men det fremgår ikke om det er immobiliseren eller fuel pump som kan være årsaken. Hvis det er immobiliser, så skal jeg juble høyt, den er bare til besvær. Den kan enten programmeres bort, eller du kan montere en imobilliser imobilliser (!!!) fra Eliseparts. Det tar vi etterhvert.
Følg med, følg med! Dette er like spennende som Papandreou's krumspring i Hellas!
(Coilkabelen var ikke strippet, så jeg håpet at problemet lå der, men den gang ei. Nå er den korrekt på plass i kabelklemma den hører hjemme i, og jeg satte like godt på en strips slik at den nå er maksimalt borte fra tempetarursensoren).
Fant en tråd på "Seloc" som jeg har hengt meg på - problemet som er meldt her er helt likt mitt, men det fremgår ikke om det er immobiliseren eller fuel pump som kan være årsaken. Hvis det er immobiliser, så skal jeg juble høyt, den er bare til besvær. Den kan enten programmeres bort, eller du kan montere en imobilliser imobilliser (!!!) fra Eliseparts. Det tar vi etterhvert.
Følg med, følg med! Dette er like spennende som Papandreou's krumspring i Hellas!
Problemer med bensinpumpa virker logsik
Jeg regner med at bensinfilteret ble byttet ved motorbytte?
Noen som har hatt problemer med at motoren stopper/ikke får start har oppdaget at mutteren på veiva kan løsne, selv om man strammer den med angitt moment (205 nm), men jeg kan ikke tenke meg at det er det, men nå er vel alle logiske årsaker eliminert.
Jeg regner med at bensinfilteret ble byttet ved motorbytte?
Noen som har hatt problemer med at motoren stopper/ikke får start har oppdaget at mutteren på veiva kan løsne, selv om man strammer den med angitt moment (205 nm), men jeg kan ikke tenke meg at det er det, men nå er vel alle logiske årsaker eliminert.
Turtall sensor er jo samme type som kam sensoren og gir samme symptomer når den rykerlee wrote:Hei - og takk for tips så langt!
Regner med at jeg skal peile inn problemet, det er neppe store saken (uansett så er det Rover's ansvar, men jeg synes det kunne være moro å finne ut av det sjøl).
Det jeg gjør imorgen:
1. Starter bilen (den stå nå på bukk), og ser om det samme inntreffer med at den stopper når motoren når driftstemperatur.
2. Napper ut/inn camshaft sensor og sjekker om problemet fortsatt eksisterer.
3. Hvis ingen bedring, skal jeg sjekke/sikre avstanden mellom coil og temperatursensor (som er ny), og se hva som skjer.
Så tar vi det fra der. Dette er jo som å være tilbake som Cobolprogrammerer, jeg har et helt liv bak meg som strukturert programmerer!
En tilleggskommentar: jeg skiftet stack sender sensor (blå av farge), ECU sender sensor er brun av farge. Hvem av disse mener du Morten?
Lo2
Leie ut en C7? Så gal har man vært
Satte Imobilliser Bypass i ordre fra Eliseparts igår - det KAN være årsaken at imobilliser skrur det hele opp (den koster £6,65). Hvis ikke, så får jeg iallefall en Elise uten startsperre - og der ser jeg bare fordeler. For oss som lever utenfor de urbane strøk, så er tyveri av en Elise - parkert trygt innenfor en Rover 75 - i låst garasje og hagla innen rekkevidde - lite sannsynlig. Og hvor langt kommer du med en Elise uten å bli lagt merke til?
Ikveld var det sjøkreps og hvitvin, imorgen er det helstekt indrefilét av lam og en Merlot. Vi AFP'ere er ydmyke og sparsommelige fremtoninger.
Ikveld var det sjøkreps og hvitvin, imorgen er det helstekt indrefilét av lam og en Merlot. Vi AFP'ere er ydmyke og sparsommelige fremtoninger.
Jeg er redd Imobilliser Bypass'en ikke hjelper deg stort. Jeg mener å ha lest at den ikke fjerner Imobilliser'en helt (hvis ikke kunne alle tyver kjøpe den og stjele biler) Du får startet starteren ,men bensinpumpa og noen annet forblir deaktivert slik at du ikke får startet bilen.
Noen har imidlertid påpekt at "kill-switchen" (en knapp i motorrommet som kan trykkes inn, dersom det oppstår brann. Denne kutter strømmen og bensintilførselen) kan ha løse kontakter/ødelagte ledninger - sjekk disse.
Noen har imidlertid påpekt at "kill-switchen" (en knapp i motorrommet som kan trykkes inn, dersom det oppstår brann. Denne kutter strømmen og bensintilførselen) kan ha løse kontakter/ødelagte ledninger - sjekk disse.
Standard immoilizern er bare å kvitte seg med så fort som mulig, den jeg hadde klikka rett som det var, og klarte å tømme ett 80Ah batreri på 15 timer...
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
"Problemet" med imobilliser - synes jeg - er panikken du får hvis du kveler motoren ved et lyskryss - slår av tenningen, ser livet passere i revy (og alle andre biler) - før du får trykket inn den hersens touch nøkkelen - og opplever at nå er det grønne trafikklyset blitt rødt!
Og så vet du at denne bilen akselerer bort og vekk fra samtlige biler i krysset før de får raua i gear!!
Imorgen tar jeg en prat med det lokale Rover verkstedet for å prøve å finne årsaken til at motoren stopper - tipper på at det er bensinpumpa. Ifølge Seloc så er det de mest vanlige symptomer på at den er på vei ut. Kunne dog tenkt meg å kjørt en diagnose på den før jeg skifter den.
PS. Det som har lurt meg meg tapping av strøm, er radioen/Cd-spilleren. Den (fronten) tar jeg ut når bilen er parkert.
Og så vet du at denne bilen akselerer bort og vekk fra samtlige biler i krysset før de får raua i gear!!
Imorgen tar jeg en prat med det lokale Rover verkstedet for å prøve å finne årsaken til at motoren stopper - tipper på at det er bensinpumpa. Ifølge Seloc så er det de mest vanlige symptomer på at den er på vei ut. Kunne dog tenkt meg å kjørt en diagnose på den før jeg skifter den.
PS. Det som har lurt meg meg tapping av strøm, er radioen/Cd-spilleren. Den (fronten) tar jeg ut når bilen er parkert.
Da er problemet historie
Det var startsperra som var årsaken. Monterte "Bypass Immobiliser", og problemet er - bypassed!! (Jeg hadde plan B klar: MRFU (Multi Fuction Relay Unit) kan forårsake like problemer.) Så nå er det atter lutter glede i garasjen - og gnikkingen av understell er i full gang. Ser ut som om sommeren har fart pent med bilen.
PS Før jeg monterte Bypass Immobiliser, demonterte jeg MRFU og rengjorde alle kontakter (som var lik nye), rekonnektet og sjekka om problemet var borteliminert. Men det var det ikke.
Det var startsperra som var årsaken. Monterte "Bypass Immobiliser", og problemet er - bypassed!! (Jeg hadde plan B klar: MRFU (Multi Fuction Relay Unit) kan forårsake like problemer.) Så nå er det atter lutter glede i garasjen - og gnikkingen av understell er i full gang. Ser ut som om sommeren har fart pent med bilen.
PS Før jeg monterte Bypass Immobiliser, demonterte jeg MRFU og rengjorde alle kontakter (som var lik nye), rekonnektet og sjekka om problemet var borteliminert. Men det var det ikke.