Grappas 3.0 CS 1971
Posted: 03 May 2010 20:40
Nå er vel strengt tatt ikke dette noen sportsvogn, men mer en Gran Turismovogn. Men det får våge seg.
Bilen ble innhandlet i forrige uke og hjemturen fra Skarnes til Trondheim var alldeles nydelig. Bilen er en drøm å kjøre, den er stille og komfortabel.
Flere venner som er bilentusiaster har prøvd bilen og konkluderer med at bilen er en nytelse å kjøre.
Det som er morsomt med bilen er at den er i "urørt" tilstand og at den i tillegg har en farge som de færreste ville valgt. Jeg synes fargen er helt konge.
Bilen har en artig historie og har tidvis stått på et privateid bilmuseum i Sunne, Sverige.
Etter en gjennomgang av bilen ser den ut til å være helt komplett med originalt gulv, asfaltmatter og annet støydempingsmateriale intakt(!)
Bagasjerommet har alle deksler, oppbevaringsrom og verktøykasse intakt. jeg setter pris på sånt. Jeg tok ut alt for å se etter rust, men har ikke funnet noe baki der. Ikke ser jeg tegn til sveising heller. JIPPI. det finnes dog en "slitekant" etter reservehjulet.
Interiøret er helt og urørt originalt. Det virker som det er en snikmodell med skaitrekk på setene og manglende nakkestøtter. Taktrekk, dørtrekk, treverk osv. er i flott pent patinert tilstand.
Taktrekket er virkelig fint og fortsatt hvitt.
Morsomt er det også at sikkerhetsbeltene henger der de skal, montert i taket. De fleste har forlengst fjernet dette fordi man mente at det "forstyrret" hardtopens linjer.
Jeg har også funnet ut at bilen har matching numbers. Motorrommet er greit, men det er flikket litt her og der.
Bilen står på originalfelgene som ser ut som Crommodora. Hvit dekkside fantes i optionlista, men var svindyrt og de færreste satte en hake i den boksen. Jeg skal la dem stå selv om det er delte meninger om det.
Bilen er på ingen måte perfekt i lakken, men den er helt grei. Den har en gang i tiden fått en "svenskelakkering" og det finnes litt lakkrester på noen gummilister. Kanskje er det bra at rutene ikke er tatt ut for bilen er tett og det er et kjent problem på disse bilene. Det er vanskelig å berge kromlistene i rutegummien ved et uttak og som sagt vanskelig å få tett igjen. Det får være sånn. Det er en typisk småmatt museumslakk på bilen.
Det som finnes å gjøre er å skifte hovedsylinderen til clutchen, den lekker godt og det renner væske inn i golvet. Mattene er tatt ut og høytrykkspylet og de har heldigvis berget. Ny sylinder fra BMW kommer i løpet av uka.
Ellers skal skiltene byttes til tidsriktige sådane ved første og beste anledning.
Det tikker litt i en ventil og disse skal justeres. Ellers er det forhåpentligvis ikke stort annet som skal gjøres. Bilen skal beholdes helt original og det som ikke trenger å røres, skal heller ikke røres.
Grüss Gott
Freistaat Bayern
Bilen ble innhandlet i forrige uke og hjemturen fra Skarnes til Trondheim var alldeles nydelig. Bilen er en drøm å kjøre, den er stille og komfortabel.
Flere venner som er bilentusiaster har prøvd bilen og konkluderer med at bilen er en nytelse å kjøre.
Det som er morsomt med bilen er at den er i "urørt" tilstand og at den i tillegg har en farge som de færreste ville valgt. Jeg synes fargen er helt konge.
Bilen har en artig historie og har tidvis stått på et privateid bilmuseum i Sunne, Sverige.
Etter en gjennomgang av bilen ser den ut til å være helt komplett med originalt gulv, asfaltmatter og annet støydempingsmateriale intakt(!)
Bagasjerommet har alle deksler, oppbevaringsrom og verktøykasse intakt. jeg setter pris på sånt. Jeg tok ut alt for å se etter rust, men har ikke funnet noe baki der. Ikke ser jeg tegn til sveising heller. JIPPI. det finnes dog en "slitekant" etter reservehjulet.
Interiøret er helt og urørt originalt. Det virker som det er en snikmodell med skaitrekk på setene og manglende nakkestøtter. Taktrekk, dørtrekk, treverk osv. er i flott pent patinert tilstand.
Taktrekket er virkelig fint og fortsatt hvitt.
Morsomt er det også at sikkerhetsbeltene henger der de skal, montert i taket. De fleste har forlengst fjernet dette fordi man mente at det "forstyrret" hardtopens linjer.
Jeg har også funnet ut at bilen har matching numbers. Motorrommet er greit, men det er flikket litt her og der.
Bilen står på originalfelgene som ser ut som Crommodora. Hvit dekkside fantes i optionlista, men var svindyrt og de færreste satte en hake i den boksen. Jeg skal la dem stå selv om det er delte meninger om det.
Bilen er på ingen måte perfekt i lakken, men den er helt grei. Den har en gang i tiden fått en "svenskelakkering" og det finnes litt lakkrester på noen gummilister. Kanskje er det bra at rutene ikke er tatt ut for bilen er tett og det er et kjent problem på disse bilene. Det er vanskelig å berge kromlistene i rutegummien ved et uttak og som sagt vanskelig å få tett igjen. Det får være sånn. Det er en typisk småmatt museumslakk på bilen.
Det som finnes å gjøre er å skifte hovedsylinderen til clutchen, den lekker godt og det renner væske inn i golvet. Mattene er tatt ut og høytrykkspylet og de har heldigvis berget. Ny sylinder fra BMW kommer i løpet av uka.
Ellers skal skiltene byttes til tidsriktige sådane ved første og beste anledning.
Det tikker litt i en ventil og disse skal justeres. Ellers er det forhåpentligvis ikke stort annet som skal gjøres. Bilen skal beholdes helt original og det som ikke trenger å røres, skal heller ikke røres.
Grüss Gott
Freistaat Bayern