Prosjekt lite penger, mye fart (Nissan 180SX)

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Prosjekt lite penger, mye fart (Nissan 180SX)

Post by Linder »

Kjøpte det jeg trodde var en "ferdigbil" fra en norsk importør høsten 2008. Bilen ble kjørt rett på ACR etter hjemkomst utrustet med Kinadekk, hjulvinkler i hytt og gevær, null fjæring (takket være selger som ikke hadde forstått at man ikke senker en bil med å øke forspennet), fet blanding, blodfersk høyreratt sjåfør osv. Dere skjønner tegningen. Bilen fungerte utelukkende på full gass pga vanvittig AF, men på tross av alt dette ble tiden greie 1:46.7. Ekstrem understyring og fuskete gange preget trackdayen. Eneste store driftsproblem var da 215/40 dekkene smatt inn på de altfor brede felgene med helt feil innpress. Treffet endte med forsøk på drifting i frustrasjon over elendig veiholdning. Drifting er jo tross alt noe man gjør når man ikke får til å kjøre skikkelig :lol: Bilde fra anledningen:

Image
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Post by Linder »

Fra dag 1 var det bestemt at dette skulle være et billig time attack prosjekt. Har ikke mekanisk utdannelse, stort budsjett eller spesielle ferdigheter så en bratt lærekurve var forventet. Likevel er håpet å havne blandt de raskeste privateide bilene på ACR. Dagens rekord lyder på 1:37.9 med slicks om jeg ikke tar helt feil. Er også i dette området Bjørnstad Bil ligger med sine banebiler. For 2010 verserer det rykter om div ekstreme banebiler så tiden vil vise om det blir håpløst å hevde seg. Den saken kan jeg uansett ikke gjøre noe med, så jeg må flekke tenner, skjære ansikt, holde stram vaier og fokusere på egen bil.

Etter treffet fikk jeg bekreftet mine anelser og gjorde et par grep. Et lite dekkfirma ble opprettet for å finansiere galskapen, lettvekts felger ble handlet inn med gateslicks, hjulvinkler ble justert inn til et greit utgangspunkt, coilover ble justert slik jeg anser korrekt, AF måler montert, skruddbur montert, Tomei FPR og noen andre småting. Søkte om spons fra endel norske mappe og deleleverandører, men fikk som forventet avslag fra samtlige. Det ene firmaet presterte til og med å le av meg da jeg fortalte om ambisjonen for min S13. Sitat: "Hehehe, nei du, under 1:40 på ACR med S13 er totalt usannsynlig. Må nok handle Skyline med stort budsjett" ............ Bestemte meg der og da for å droppe planene om å selge S13 til fordel for Skyline GTR :twisted:

Med de små justeringene som var gjort var forventningene beskjedne når det ble klart for trackday helgen før Vårtreff på ACR. Denne dagen skulle fungere som en siste test før Vårtreff.
AF viste seg å ligge på 8.8 - 9.2 på full gass med det resultat at catchtanken fylltes på 2 runder og laget mye søl. Servopumpen slo plutselig kraftig lekk med det resultat at jeg nesten mistet kontroll i rundt 160 kmt ved en inngang. Etter problemløsing fikk jeg kjørt noen runder og tiden endte på 1:40.7. Understyringen var fjernet og bilen oppførte seg relativt stabilt ved brems og turn in. Tiden var bedre enn ventet og jeg var fornøyd etter trackday. At jeg mistet lysene og div målere ga unormale utslag trodde jeg var en bagatell, men det skulle vise seg å være noe mer alvorlig ved gjennomgang. Dekkene hadde spist opp ledningsnettet og skrapet relativt kraftig i hjulbuene. Div smeltinger hadde oppstått og dermed røk Vårtreffet for min del.
Noen bilder fra trackdayen med de nye felgene (sladdet litt med gammelfelgene) :


Image

Image

Image

Image

På siste bilder ser dere at den krenger relativt kraftig og dermed tok den i ledningsnettet.
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Post by Linder »

Jeg mistet resten av 2009 sesongen etter probleme som oppsto på Trackdayen på vårparten. Innså da at større inngrep måtte til for å få en bil jeg var fornøyd med og dermed ble bilen satt på verkstedet og hodet i tenkeboksen.
Har vært opptatt med jobb i store deler av 2009 med noe har blitt gjort mellom slagene. Planen er å ha bilen startklar til Vårtreffet 2010, men uten spons er ikke det 100% sikkert.

Kort fortalt er bilen strippet ned innvendig, interiør/asfaltmatter/ledningsnett/vindusheiser/glass osv fjernet og bilen er nå levert til bursveising. Rutene blir byttet med Lexan, oppgraderte R33 GTR bremser, dører, skjermer, luke og panser er glassfiber, understellet har fått noen forandringer og datasprut monteres as we speak (Haltech). Hvem som skal mappe den har jeg ikke bestemt meg for. Håper på 370-390 hjulhk.
Det ser ut til at jeg skal kjøre på helslicks siden gateslicksene ikke holdt mål. På det meste holdte de 2.5 runde før tempen ble for høy og dette med hele 235/40-17 i dim på en såpass lett bil.



Image

Image

Image

Image

Image

Image

Får skrive litt mer i morgen.
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

nice :) gleder meg til å se deg på trackday/ vårtreffet :)

du burde jo ta å skrive om turen din når du henta bilen også :)
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

Bra prosjekt!
- 06 MX-5
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Tøft! Ingenting å si på motivasjonen ihvertfall. Er det en SR20DET som står i denne, eller er det noe annet? Imponerende tall i alle fall.
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Post by Linder »

Takk for det. Jo hjemturen fra forhandler skal jeg fortelle om en annen gang. Det er en historie i seg selv...

Forstilling er nå ferdig. Den er foringsløs, altså uniballs. Det er forsterket indre styrestag og shimset yttre for optimal vinkel. Bakstilling blir 2011 prosjekt siden den er grei nok med polyforinger i alle ledd.

Image

Image

Nå skal jeg ned på verkstedet sammen med noen kompiser og koble ferdig Haltech og forhåpentligvis starte opp for første gang på 1.5 år !
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

200sx

Post by Tiger »

Har en S14A selv, som er modifiert mye, har solide bremser bl. a. fra APRacing. Bilene er svært lette å skru på, lav vekt og svært god veiholding om man gjør de rette grepene.

Så dine mål tror jeg fint du klarer.

Lykke til.

Ellers så er Nissan 200SX forumet bra med mye nyttig info om du ikke er der allerede: http://forum.200sx-ogn.org/

Mvh torgeir
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Post by Linder »

http://www.youtube.com/watch?v=4ZHsC3BPstc

Kjedelig film, men da er altså bilen startet opp for første gang på ca 1 år. Bak rattet som ikke er der sitter datamannen min, Eivind. Oppstart gikk knirkefritt foruten en liten bensinlekk pga dårlig kobberring og dynamo som ikke lader. Kun småtteri som ordner seg

Basemapet fra Haltech må jeg si meg imponert over. Motor var rapp og fin med knirkefri gange. Har tynnet ut litt og regulert tomgang, FP osv. Så snart BE førerkortet er i boks bærer det til Sundsvall i EU for mapping på Motor Nord.
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Gratulerer med oppstart! ;-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

håper du kommer på trackdayen :)

Image
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Post by Linder »

Se der ja, min første forside :) . Nei spørs om jeg finner penger til mapping i disse tider men så store bestillinger på dekkverkstedet. Får se hvordan ting går, håpet er der iallefall. Den helgen er jo tross alt den med mest kjøring og minst kø ...
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Post by Linder »

Luigi wrote:Tøft! Ingenting å si på motivasjonen ihvertfall. Er det en SR20DET som står i denne, eller er det noe annet? Imponerende tall i alle fall.
Det er en SR20DET ja. Helt grei topp med Tomei kammer, T28 turbo og 2.1 stempel. Mao ikke rått, men den drar greit takket være lav vekt.
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Post by Linder »

Image

Virker :D :D
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Kult, grattis!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply