LED lamper i gammelbil

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

LED lamper i gammelbil

Post by b-havers »

Jeg vurderer å teste med litt moderne lysutstyr i den gamle Austin Seven (1936) som jeg med særdeles god hjelp fikk liv i i går.

Funderer på å oppgradere (i første rekke) hovedlysene (fjern/nær i samme pære) og bremselys til LED-lamper. Bilen har 6 volt anlegg.

Er det noen som har erfraing med dette, og hvilke pærer som eventuelt kan passe?
Fint om noen har link til interessante site'r vedr dette temaet, og gjerne navn på (norske ?) leverandører.

Har sjekket litt her; http://www.ledlight.com/LED-Information.aspx , og det ser da unektelig ut som omdet bare er å skru en LED-pære rett inn i sokkelen - om en finer en pære med rett fot,da..
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Are
Posts: 313
Joined: 12 Dec 2003 14:48
Location: Krokstadelva

Post by Are »

Med referanse til : http://ledlysbutikken.no/ så skriver de følgende på sin hjemmeside:

Er det enkelt å bytte til led lyspære? Ja! Se her:
1.Ta ut gammel lyspære
2.Sett inn led lyspære
3.Ferdig!
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Men... Alle slike butikker jeg har sett leverer blinklys, skiltlys, baklys og bremselys - men ikke frontlys.. Hvorfor ikke ? Og evnt; hvem gjør det?
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Jørgen
Posts: 45
Joined: 23 Aug 2007 22:01
Location: Sande i Vestfold

Post by Jørgen »

b-havers wrote:Men... Alle slike butikker jeg har sett leverer blinklys, skiltlys, baklys og bremselys - men ikke frontlys.. Hvorfor ikke ? Og evnt; hvem gjør det?
Jeg har ikke sett LED med større effekt enn 12W, noe som kanskje tilsvarer litt over 20W halogen. Tror det blir i minste laget for frontlys, men lyser sikkert bedre enn måneskinnet i 6V pærer.

Men hvorfor LED på gammel? Er det for å spare strøm pga svak dynamo, eller for dårlig tverrsnitt på ledninger. LED-lys blir veldig blå/hvit i forhold til vanlig lyspærer Vil nok se rart ut på gammel bil.
Jørgen
Caterham Seven Supersprint
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Riktig Jørgen, rett og slett for å spare den utgamle dynamoen som ikke klarer å holde tritt med lysbruken.

Nå er det vel også slik at biler fra før en visds dato (er det 1950 eller 1960, tro?) er fritatt for å kjøre med kjørelys på dagtid.

Men; det kan jo slumpe til å skje at en skal ut å kjøre på halvmørke ettermiddager også...
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Jørgen
Posts: 45
Joined: 23 Aug 2007 22:01
Location: Sande i Vestfold

Post by Jørgen »

Kjenner meg igjen der ja. Hadde samme problem med gamle bobla mi. Fikk den nesten ikke igjennom hos biltilsynet fordi lyset var for svakt. Jeg satte inn relér og gikk opp noen dimensjoner på ledningene, så fikk jeg den igjennom.

Men det store problemet er som du sier lysbruken og svak likestrøms dynamo. Husker ladelampa lyste når jeg brukte bremselys eller blinklys. Jeg brukte bobla som bruksbil, så jeg bygde om til 12V til slutt. Det er litt jobb da du må bytte batteri, pærer, reléer,starer, dynamo, viskermotor og spylermotor. Og med vekselstrømsdynamo med hjemmemekka regulator fungerte det helt perfekt. Men synes det er litt gæli å bygge om en så gammel bil som din. Kanskje ikke så dumt å prøve med LED først.
Jørgen
Caterham Seven Supersprint
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Ombygging til 12 v er et alternativ - men jeg ønsker i størst mulig grad å beholde bilen original. Da er jo LED-lys forsåvidt en 'usynig' ombygging som jeg kan godkjenne selv.

Har funnet et par firmaer som leverer pærer; de koster ikke all verden, så jeg kan jo teste litt. Om dette fungerer bra, kan det jo faktisk være noe å tenke på i de andre bilene også. 60/70-talls Lucas-anlegg er heller ikke det helt geniale...
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
raymond
Posts: 72
Joined: 18 May 2004 17:46
Location: Oslo
Contact:

Post by raymond »

Jeg har samme problemet med min 53 MG. Jeg skal gå over ladesystemet til våren (nå er selvsagt bilen i hi), men tror at dynamoen uansett yter for lite. Og ett av rådene i et internajonalt MG-forum var i hvert fall å skifte bremse- og baklys til LED. De nevnte ikke frontlysene i denne sammenheng.
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
GinELla
Posts: 47
Joined: 20 Jul 2009 22:24
Location: Oslo
Contact:

Post by GinELla »

Fant denne siden nylig: http://www.dioder.no/
men jeg har ikke funnet lovlige LED hovedlyspærer der heller. Hvis du først og fremst tenker på kjørelys på dagtid så vær klar over at kurve/tåkelys er godkjent som kjørelys. De har jo énpolet pære som burde være mulig å lage i LED.

6V finnes hos http://www.superbrightleds.com/cgi-bin/ ... _specs.htm

Det som hevdes i en tidligere post at LED gir blått lys stemmer ikke; man kan få LEDs i alle regnbuens farger. Dog skal sies at de 10mm som Clas Ohlson solgte med betegnelsen "Ultrahvit" var veldig blå i forhold til glødelamper.

Vanlige lysdioder gir bare en smal lysstripe rett forover og kan derfor ikke erstatte en glødelampe som lyser nesten 360 grader rundt i alle plan.

Jeg har laget LED nummerskiltlyspærer av RL5-W15120 fra http://www.superbrightleds.com
2 stk gir omtrent samme lysstyrke som 12V/4W. De er støpt inn i den gamle metall-holderen med epoxy.

SuperBrightLEDs leverer forskjellige LED til bak/bremselys. 1157-RLX3 gir veldig likt lys som 12V/5W/15W i min Th!nk, men utnytter ikke reflektoren så lyset blir litt for konsentrert midt på "glasset". Tror ikke det er så synlig at jeg vil få anmerkning på det på PKK.
Plastikkbiler: 1956 Corvette, 1973 Ginetta G15, 2000 Th!nk City elbil
Rustne biler: 1938 Chevrolet pickup, 1955 BelAir, 1965 Chevelle, 1974 Z28
Post Reply