Kjøpt Ny Bil for isbanekjøring.

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

vids wrote:Blir jo råsterk denne!
Slettet du resten av innlegget ditt?
svar på sletting. :wink:

http://en.wikipedia.org/wiki/Viscous_coupling

Tror ikke jeg kan sveise dette. :roll:
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Iceman wrote:
vids wrote:Blir jo råsterk denne!
Slettet du resten av innlegget ditt?
svar på sletting. :wink:
Kom på at det hadde du sikkert tenkt på fra før av, så slettet like godt forslaget :)
Måtte sikkert ha laget en jernstang gjennom hele diffen for å slippe viskosekoblingen, men det ble kanskje ikke så enkelt allikevel...

Men når man leser wiki-siden, så får man inntrykk av at denne koblingen blir helt stiv så snart den blir varm. Og med tanke på hjulspinn runde etter runde så er den i praksis kanskje låst uansett?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
hmhaga
Posts: 945
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Post by hmhaga »

Ettersom hva jeg har lest om Porsche sitt "AWD"-system, så oppstår det et problem med viskosekoblingen på vinteren - det fungerer rett og slett ikke.
En viskosekobling fungerer ved at den reagerer på hastighetsforskjell. Hasighetsforskjelllen varmer opp oljen i viskosekoblingen, dermed oppstår det en friksjon som gir overføring av krefter mellom foraksel og bakaksel. I Porsche sitt tilfelle blir oljen aldri varm nok (på vinteren) til at dette skjer, dermed har man ikke AWD på vinteren. Praktisk :lol:

Årsaken til at det er laget på denne måten er selvsagt at Porsche ønsker at 993 skal oppføre seg som en sportsbil - ikke en rallybil.

Så det blir nok sideways action på mr iceman på fjellet 8)
Leketøy: '03 Corvette Z06 '92 Suzuki Bandit GSF 400
Familiebiler: '15 Subaru Outback '09 Mercedes R350
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

hmhaga wrote: Årsaken til at det er laget på denne måten er selvsagt at Porsche ønsker at 993 skal oppføre seg som en sportsbil - ikke en rallybil.
Høres ut som en typisk unnskylding entusiaster kan dikte opp. Som at det ikke er noe galt med subarus 5-trinns kasse, den bare brukes feil ;)

At porscheeierene skal ha kjøre rundt med tyngden av firhjulstrekk på varme dager og ingen av fordelene på kalde dager er neppe en gangbar designfilosofi...

Det er vel mer sannsynlig at væsken må tåle litt varme siden det er forskjellige dimensjoner på dekkene foran og bak og porsche har tillatt en viss prosent avvik mellom størrelsen på disse. Mer enn de fleste firhjulstrekksystem tillater. Hadde væsken blitt stiv ved lave temperaturer så hadde nok senterdiffen gått i stykker ganske fort. At den ikke funger under vanlig kjøring om vinteren er en naturlig konsekvens.

Men når iceman har vært et par agresseive runder rundt banen med fullt hjulspinn bak, så skal vi ikke se bort i fra at diffen blir varm nok? Om ikke snøspruten kjøler ned i samme hastighet da. Vel, tiden vil vise... Og underholdende kjøring blir det nok uansett, kjenner jeg iceman rett!
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

vids wrote:
hmhaga wrote: Årsaken til at det er laget på denne måten er selvsagt at Porsche ønsker at 993 skal oppføre seg som en sportsbil - ikke en rallybil.
Høres ut som en typisk unnskylding entusiaster kan dikte opp. Som at det ikke er noe galt med subarus 5-trinns kasse, den bare brukes feil ;)

At porscheeierene skal ha kjøre rundt med tyngden av firhjulstrekk på varme dager og ingen av fordelene på kalde dager er neppe en gangbar designfilosofi...

Men når iceman har vært et par agresseive runder rundt banen med fullt hjulspinn bak, så skal vi ikke se bort i fra at diffen blir varm nok? Om ikke snøspruten kjøler ned i samme hastighet da. Vel, tiden vil vise... Og underholdende kjøring blir det nok uansett, kjenner jeg iceman rett!
Den er bare 40kg tyngre med 4X4 systemet, så det er ikke noe problem.

Stemmer som Mr Haga sier om diffen og kulde, men da snakker vi godt over 10minus. Vi håper da på godt vær. :D

Skal gi jernet så is-spruten står, så får vi se hvordan det går.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

Image

Da er halvbur montert, og to stykk Image
Bilstein pss10 er også montert, og har fått en ny Clutch som takler 1200Nm.
Turboer er på vei fra Sportec, og et stykk bakdiff med 60/60.

Ishjul er levert, og felgene kommer i løpet av neste uke.
Race Shuttle 3 fra Brian James er kjøpt inn, den kan hentes til uken.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Bilder da? :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

Bilder kommer, 8) men bilen står i deler nå, så det er ikke så mye å se.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

ISbilen ble hentet hos Autotuning på Tirsdag med prøveskilter 8) måtte jo teste den på vei hjem. :shock:
For å si det slik kunne den like gjerne stått på en henger, da den gikk på piggfritt på is i minus 17.
En liten tapp på gassen og bilen brukte to felter, så det ble å sette bilen i 5 og 6 gir hele veien hjem.

Har jobbet på den i 23 timer på to dager, men nå er den klar.Image
Vi brukte ganske mange timer på å sette inn racingstolene i bilen, da ingen ting passet.
Mens vi stod å drakk litt tenkte vi på at bilen skulle opp på en Aluhenger, :? noe vi ikke tenkte på før vi byttet om til spacere og rallypigg.
Hva gjør vi nå, det er uaktuelt å skru 20bolter på spacerne og 20 bolter på isfelgene i minus 25-30grader. (forventet temp i Sigdal i helgen)
Da kom vi plutselig på at vi bare kunne legge noen planker mellom aluhengeren og bilen, med det et problem mindre. Image
Det var bare det at hengeren var så kald at alt var frosset fast, noe som betydde at vi brukte ca 1time på å åpne hengeren inne på Bauhaus. Image
Kom tilbake til verkstedet klarte å få inn to racingstoler, men da vi skulle prøvesitte klarte vi ikke å bevege bena pga rattet.
Standard rattet er veldig stort, så igjen måtte vi tenke på noe lurt.
Kjørte en times tur, men etter litt skruing på et annet verksted dro vi tilbake til vårt verksted med en rattforlenger og et racingratt. Takk Endre.
Veldig lite av det jeg hadde passet faktisk bilen min, så bilen til Endre mangler litt deler. Takk igjen for flott hjelp Endre.

Greit at venner har så og si identisk bil som deg, om man trenger noe eller motsatt. :D

Camera taklet ikke minus 21, bilder kommer.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Brukt den i helgen?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

Jepp.

Kom hjem fra Hebbe, og iskjøring for 10 min siden.
993en var helt fantastisk å kjøre på isen med ispigg, den var så kontrollerbar at jeg nesten er litt satt ut.
Trodde ikke at 560hk og 800+++Nm skulle være så lett å kontrolere på isen, men dette fungerte utrolig godt.
Drifter igjennom hele svingen mens man kontrollerer vinklingen med gassen, en helt fantastisk følelse.

Dette var utrolig artig, men husk startkabler i -19 og lavere. brrrr kaldt.
Når først bilen gikk, så hadde den ingen problemer.
993 er en fantastisk isbil.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Høres fantastisk ut - ble det tatt noen bilder av deg på isen?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

webmaster wrote:Høres fantastisk ut - ble det tatt noen bilder av deg på isen?
Ja, må bare få de over på PCen.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

993tt en fantastisk bil på isen.
Nå er det bare å vente på NSK og kjøringen på GOL.

Image
Image
Image
Image
Trekkvognen fikk seg også en tur.
Image
Image
Image
Image
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Tøft!

Interessant startnummer du har på døra forresten... :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply