Å lakkere hele bilen

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
raymond
Posts: 72
Joined: 18 May 2004 17:46
Location: Oslo
Contact:

Å lakkere hele bilen

Post by raymond »

Som dere vet har jeg altså fått meg drømmebilen min, en 53 MG TD. Dessverre har den ikke drømmefargen, av en eller annen grunn lakkerte en kanadisk eier bilen i Old English White for rundt 30 år siden. Bilen er ganske fin i lakken, men altså i "feil" farge (ikke MG originalfarge).
Jeg hadde ønsket meg samme bilen i Ivory, altså mye mer offwhite.
Jeg spurte et lakkeringsverksted hvor mye det ville koste å lakkere om hele bilen. De regnet med minst 60.000 kroner!
Det synes jeg var voldsomt mye. I England snakker de om 15-20.000 kroner.
Noen kommentarer?
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Heftig pris, ja, men det kommer jo an på hva som skjuler seg av ting under overflaten.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Den prisen er vel inkludert stripping av detaljer, prepping/maskering (som det garantert er mye av!), nedsliping, grunning og full pakke. Timene flyr fort da. Noe sjans for at du kan gjøre noe av dette selv?

Har du spurt flere steder også? Jeg fikk forøvrig et uoffisielt tilbud fra en lakkerer på 25-30.000 for hellakkering av gammelbilen min dersom jeg strippet den for det nødvendige selv (vinduslister, ruter, pynt etc. etc.)
GinELla
Posts: 47
Joined: 20 Jul 2009 22:24
Location: Oslo
Contact:

Post by GinELla »

Jeg har ikke fulgt med på prisene for lakkering i de siste 30 åra, men resultatet er viktigere enn prisen. En klassisk bil som din bør ikke overlates til et hvilket som helst lakkeringsverksted.

Noen i garasjen der jeg står har kontakt med noen som jeg synes gjør bra jobb. De har gjort et par lakkeringsjobber på '50 og '60 talls biler det siste året som er verdige som referanse. Prisene deres vet jeg ikke, men resultatet er det ikke noe å si på etter min mening.
Plastikkbiler: 1956 Corvette, 1973 Ginetta G15, 2000 Th!nk City elbil
Rustne biler: 1938 Chevrolet pickup, 1955 BelAir, 1965 Chevelle, 1974 Z28
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Post by Rune R. »

Nja! fikk lakket MB boxen her for et partre år siden (på rust garantien :oops: MB kvalitet må vite :twisted: ) og fikk da vite at normal pris på den jobben var 50 lapper (fikk litt bakover sveis ja :shock: ), Dette var selvfølgelig MB verksted, uavhengige verksteder skal dog være en del billigere en det :wink:
Leie ut en C7? Så gal har man vært
raymond
Posts: 72
Joined: 18 May 2004 17:46
Location: Oslo
Contact:

Billigere i utlandet

Post by raymond »

Jeg har spurt litt rundt, og en lakkerer som hadde vært på kurs kunne fortelle om noen meget dyktige polakker (som jobber i Polen). Han mente de kunne gjøre jobben for 10-15.000 norske kroner. Spørsmålet er bare hvordan man sikkert finner fram til de dyktige polakkene.
Nå er forresten bilen på veien med norske skilt. Nummeret er det samme som min far hadde på sin 1933 Chevrolet før og like etter krigen, A 4894.
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Re: Billigere i utlandet

Post by Rune R. »

raymond wrote:Jeg har spurt litt rundt, og en lakkerer som hadde vært på kurs kunne fortelle om noen meget dyktige polakker (som jobber i Polen). Han mente de kunne gjøre jobben for 10-15.000 norske kroner. Spørsmålet er bare hvordan man sikkert finner fram til de dyktige polakkene.
Nå er forresten bilen på veien med norske skilt. Nummeret er det samme som min far hadde på sin 1933 Chevrolet før og like etter krigen, A 4894.
Han her holder til i Litauen, http://www.jancarfactory.com/

Jan Krakevik opprinnelig fra Karmøy og tidligere formann i Nisan 240Z klubben.

Har mange dyktig folk som jobber for ham, (sadelmakeren er en trolmann :shock: ) og karosseri knakkeren ikke langt unna.

Litt bilder her http://picasaweb.google.com/Jancarfactory

Image
Leie ut en C7? Så gal har man vært
Sonus
Posts: 12
Joined: 14 Jul 2006 09:06

Post by Sonus »

En TD er vel best å dele opp selv for å få lakkert. Det var iallefall det min far gjorde da han fikk lakkert sin TD under retsaurering. Demonter skjermer, panser og dører og lakker de for seg. Så kan du få lakkert "tuben" på ramma. Da burde det ikke bli så dyrt
User avatar
TheSaint
Posts: 11
Joined: 09 Jan 2010 22:48
Location: Hønefoss

Post by TheSaint »

Hellakkering av en bil koster fort en god del kroner. Men alt av deler bør sprøytes samtidig for å oppnå et godt resultat.

Men jeg hadde i alle fall ringt rundt til flere en et lakkeringsverksted for å sjekke priser Der vil du nok finne ut at det varierer veldig
1964 Corvette StingRay Coupe
1985 Porsche 911 Twin Turbo
Mercedes SL
Post Reply