Page 4 of 4
Posted: 28 May 2010 09:42
by GinELla
b-havers wrote:
Det renner olje, svart og seig, fra clutchhuset, etter kjøreturene.
Denne oljen kan jo komme både fra motoren og girkassen, via slappe eller feil monterte simmeringer.
Det lukter ikke girolje. Og motoroljen er ny - den som vises på peilepinnen er blank og fin.
Hvorfor renner det da mørke svart og seig guffe ut av clutchhuset???
Oljen er nok blandet opp med noe, f.eks. støv fra clutchlamellene, aluminium (kanskje fra utløserlageret) eller simmerringen som går i oppløsning.
Kan det være lekkasje fra hydraulisk clutch (jeg aner ikke hvordan Europa er bygget opp)?
Er det unormale lyder som kan gi en pekepinn om årsak?
Posted: 28 May 2010 10:19
by b-havers
Mekanisk clutch...
Masse bråk (husk det er en gammel bil med dårlig isolasjon), så det kan være vanskelig å lokalisere noe unormalt.
Men; alt høres tilsynelatende OK ut...
Ingen unormale lukter, heller.... Bortsett fra min egen nervøse svette....
Posted: 28 May 2010 15:48
by need4speed
nydelig bil og gratulere med ferdig bil
håper oljelekkasjen er en bagatell.
syns bilen så nydelig ut
Posted: 29 May 2010 16:04
by webmaster
Gratulerer, det var hyggelig å se den bilen med skilt på!
Posted: 08 Jun 2010 18:46
by b-havers
Da er oljelekkasjen - og et par andre feil - lokalisert.
Oljelekkasjen kommer fra simmeringen i forkant av girkassen.
Girkassen har jo vært åpnet noen ganger, men jeg ville jo tro at når den kommer tilbake nyoverhalt skal den være tett...
Ny simmering er bestilt, og girkassen tas opp og repareres i garasjen med god hjelp fra Jan Erik (P1800).
Årsaken til den svarte oljen tror jeg også er lokalisert.
Jeg har lagt merke til at med nyvasket motor legger det seg et finfint lag med svart støv oppe på clutchhuset, oppe på vannpumpen - og omkring i motorrommet.
Ved nærmere studier vviser det seg at clutchwire'n er tredd utenom et styrehull, slik at den ikke får nok slakk. På denne måten vil jo clutchen slure litt hele tiden - og virvle opp masse støv fra clutchlamellen. Når dette blander seg med den rene og fine giroljen, blir den mørke svart...
Og; vi trer naturligvis om clutchwire-føringen samtidig.
Videre har nok toppdekselet fått noe hard medfart opp gjennom årene, slik at det ikke tetter helt - ikke engang med ny pakning.
Dette vil bli satt i presse, i et forsøk på å rette det opp igjen.
Da gjenstår det bare å få liv i alle instrumentene i dashbordet - noe jeg også håpet skulle virke etter at bilen kom tilbake fra verkstedet 'ferdig'. Men; litt morro må en ha selv også.
Forøvrig ser det ut som om bensintanken ble tett etter siste reparasjon; da må jeg bare skaffe et låsbart tanklokk. Kjører nå rundt med en nød-løsning...
Du skal se jeg kanskje kan ta bilen i bruk på alvor før snøen legger seg gjen...
Posted: 09 Jun 2010 11:01
by blitzwolf
Posted: 09 Jun 2010 11:06
by webmaster
Har fjernet deler av innlegget ditt, send gjerne PM hvis du vil.
Posted: 12 Jul 2010 07:04
by b-havers
Da er girkassen ute - igjen, for å gjøre et grundigere søk etter oljelekkasjen.
Ny simmerring på inngående aksel hjalp ikke, nå skal jeg forsøke med både nytt clutchhus og ny simmerring.
Men; før jeg begynner demonteringen er det en liten ting jeg stusser over - og som muligens kan være årsaken til problemene.
Når jeg griper tak i inngående aksling i girkassen - skal ikke den sitte fast?
På min girkasse er det fint mulig å bevege denne, både sidelengs, opp/ned - samt noen milimeter ut/inn i girkassen. Noe sier meg at dette er riv ruskende galt, og at dette må være feil justert ved sammensetting?
Eller er det normalt alt kubben skal beveges?
Jeg antar at om denne 'slenger rundt' under kjøring, hjelper det ikke med all verdens stramme simmerring; da vil den alikevel skape små lekkasjer som gjør at oljen drypper i mengder ut av clutchhuset.
Hva sier ekspertisen?
Skal inngående aksel i en girkasse være til å bevege, eller skal den sitte fast??
F***, jeg skulle brukt bilen nå
Posted: 26 Aug 2010 14:31
by b-havers
Endelig (noe forsinket...)
Relativt mye arbeide har i løpet av sommermånedene (da bilen egentlig skulle vært i bruk...) vært lagt ned i et forsøk på å løse problemet med oljelekkasje fra girkassen. Ingen av de forslagene jeg har fått har vist seg å stemme, så jeg måtte ty til utenlands hjelp.
Takket være en mengde svært kyndige amerikanske Lotus Europa-eiere, på en Yahoo-mailing liste, har jeg fått teoretisk innføring i avlastning av inngående aksel på girkassen - og løst problemet med oljelekkasjen.
Helt i forkant av akselen, på 'innsiden' av clutchen, skal akseltappen hvile i et avlastningslager (montert i midten av veiva).
Dette lageret har ikke blitt montert i min bil.
Følgelig, når clutchen er trykket inn, vil akslingen ikke lenger 'hvile' på splines'ene i clutchplaten - og i og med at den ikke har avlastning i forkant vil ftuppen av akselen 'slenge rundt' i forkant. Dette skaper akkurat nok bevegelse i bakkant (gjennomføring ved simmeringen inn til girkassen) til at olje lekker ut.
Blandet med diverse støv i clutchhuset blir dette den ekle svarte guffen som dryppet ut av clutchuset.
Avlastningslager ble montert for halvannen uke siden, og jeg har etterpå hatt noen fine - og stadig lengre - prøveturer i Europa'n.
Siste tur var på 'hele' 80km, uten et feilskjær.
Så, nå er ihvertfall
dette hinderet ryddet av veien.
Jeg må gjøre noe med det elektriske opplegget i dashbordet.
Ikke alt fungerer som det skal der, samt at tilsvarende operasjon må utføres på frontlysene. Fullt lys finnes ikke - og nærlyset peker rett i ansiktet på møtende trailere..
Men alt i alt; bilen kan brukes
I'm a happy man - for now....
Posted: 26 Aug 2010 14:54
by need4speed
så bra du fant feilen
gratulerer med det og håper det betyr lange flotte turer
Posted: 08 Nov 2010 10:03
by b-havers
Europa'n har vært brukt masse i høst.
Etter at oljelekkasjen ble tettet, har den vært en overraskende pålitelig bil å bruke.
Etter at vi solgte familiebilen i begynnelsen av oktober, og ikke fikk ny før i slutten av samme måned, ble Europa'n brukt som dagligbil !
Til/fra butikker, poden til ishockeytrening med full hockeyutrustning (det er akkurat plass til en senior hockeykølle fra gulv til tak i passasjersetet) - og ikke minst til diverse bilbutikker for å se på ny familiebil.
Må dog innrømme at de siste turene, i ned mot 10 kuldegrader, ikke var spesielt behagelig. Har ikke fått koplet ventil for styring av kjølevann via varmeapparatregisteret, så når det var 8 kalde ute - var det tilsvarende kaldt inne i bilen.
Fikk en del rare blikk....
Nå er den parkert for vinteren, og tiden frem til Vårmønstringen skal brukes på å gå gjennom to-do listen.
Forhåpentligvis gidder (...) jeg å fikse det meste til våren, uten at det er noe som MÅ gjøres. Den fungerer jo slik den er, også...